معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۸:۳۲ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توافق نخست وزیران ویتنام و کامبوج برای افزایش تجارت دوجانبه به 20 میلیارد دلار

در جریان سفر نخست وزیر کامبوج به ویتنام، نخست‌وزیران دو کشور توافق نمودند در سالهای آتی حجم تجارت خود را 20 میلیارد دلار افزایش دهند. این نخستین سفر نخست وزیر جدید کامبوج به ویتنام و اولین سفر به یک کشور عضو آسه‌آن می‌باشد. دو کشور روابط سیاسی خود را از سال 1967 آغاز نمودند. از سال 2015 تا سال 2022، حجم تجارت دوجانبه دو کشور بطور متوسط سالیانه بیش از 20 درصدرشد داشته و در سال 2022 به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است. حجم تجارت دوجانبه دو کشور در نه ماهه نخست سال جاری نزدیک به 6.5 میلیارد دلار گزارش شده است. ویتنام در حال حاضر سومین شریک بزرگ تجاری کامبوج و بزرگترین شریک تجاری این کشور در میان کشورهای عضو آسه آن می‌باشد. تا کنون ویتنام در 205 پروژه به ارزش 2.95 میلیارد دلار در کامبوج سرمایه‌گذاری نموده است که از این لحاظ، رتبه اول در میان کشورهای عضو آ‌سه‌آن و جزء 5 کشور برتر سرمایه‌گذاری کننده در کامبوج می‌باشد. با این میزان سرمایه‌گذاری ویتنام در کشور همسایه، کامبوج رتبه دوم در میان 79 کشوری که ویتنام در آن سرمایه گذاری کرده است، قرار دارد. در نه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، بیش از 640 هزار ویتنامی‌به کامبوج سفر نموده و در مقابل 250 هزار کامبوجی از ویتنام بازدید به عمل آورده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-cambodia-aim-to-double-bilateral-trade-to-20b-4687603.html

 کاهش پیش‌بینی بانک توسعه آسیایی از نرخ رشد اقتصادی ویتنام در سال جاری

بانک توسعه آسیایی در آخرین گزارش خود، پیش‌بینی از نرخ رشد اقتصادی ویتنام به دلیل کاهش تقاضای بخش خارجی این کشور، از 5.8 درصد به 5.2 درصد کاهش داد. این بانک بیان نموده است نرخ رشد اقتصادی ویتنام در نه ماهه ابتدای سال جاری کمتر از میزان مورد انتظار بوده و با نرخ رشد 4.2 درصدی در این مدت، تنها نصف نرخ رشد اقتصادی سال قبل را ثبت نموده است. بانک مزبور در گزارش خود از اقتصاد ویتنام کاهش نرخ رشد اقتصادی را منعکس کننده انباشت اثرات کاهش تقاضای خارجی، اجرای غیرموثر بودجه‌های عمومی، احیای ضعیف اشتغال و سرعت کند بخش مصرفی داخلی ذکر نموده است. از سمت عرضه نیز، رشد اقتصادی تحت تاثیر عملکرد پایین بخش صنعت و خدمات قرار گرفته است. هر چند این بانک به دلایل گفته شده پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ویتنام که در ماه سپتامبر سال جاری 5.8 درصد گزارش کرده بود را به 5.2 درصد کاهش داده است، لیکن پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی ویتنام در سال 2024 را بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی قبلی، میزان 6 درصد گزارش کرده است. این بانک در اوایل سال جاری، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ویتنام برای سال 2023 را 6.5 درصد ذکر کرده بود که بصورت پیوسته، پیش‌بینی خود را کاهش داده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/adb-brings-down-vietnam-s-growth-forecast-to-5-2-4688416.html

 بررسی ریسک اعتباری ویتنام توسط موسسه اعتبارسنجی فیچ

موسسه اعتبارسنجی فیتچ (Fitch Rating) رتبه بلندمدت قصور در بازگرداندن بدهی‌‌های موسسات خارجی ویتنام (Vietnam’s long-term foreign currency issuer default rating) را از BB به BB+ افزایش داده و چشم‌انداز آن را باثبات ذکر نموده است. این موسسه آمریکایی، ارتقاء این شاخص را بیانگر چشم‌انداز میان‌مدت رشد مطلوب ویتنام دانسته که توسط جریان ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تقویت خواهد شد. موسسه مزبور اظهار داشته به احتمالا تاثیرپذیری رشد اقتصادی میان مدت ویتنام از چالشهایی چون رکود در بازار مسکن، تقاضای بخش خارجی ضعیف و تاخیر در اجرای سیاستهای دولتی ناشی از مبارزه با فساد اندک خواهد بود؛ چرا که ضربه‌گیرهای سیاستی (Policy buffers) جهت مدیریت ریسک‌های کوتاه‍‌مدت به اندازه کافی وجود خواهند داشت. پیش‌بینی رشد اقتصادی میان‌مدت ویتنام از سوی موسسه مزبور حدود 7 درصد می‌باشد. همچنین گزارش این موسسه اضافه نموده است هزینه‌های رقابتی، نیروی کار تحصیل کرده نسبت به رقبای منطقه‌ایی و ورود به توافقنامه‌های تجارت آزاد منطقه‌ایی و جهانی، به اندازه کافی دلایل مطمئنی برای جریان ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ویتنام خواهند بود. ذخایر ارزی ویتنام پس از کاهش شدید در سال 2022، در اواسط سپتامبر سال جاری برابر با 89 میلیارد دلار گزارش شده است که بیانگر بازگشت نسبی جریان سرمایه خارجی به اقتصاد و تراز تجاری مثبت ویتنام می‌باشد. نرخ رشد اقتصادی این کشور از 8 درصد در سال گذشته به 4.8 درصد در سال جاری رسیده است که دلایل عمده آن چالش‌های اقتصادی این کشور در نتیجه عملکرد ضعیف بخش خارجی اقتصاد و همچنین تاثیر رکود در بازار مسکن و در نتیجه آن بر تقاضای داخلی اقتصاد می‌باشد. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/hcmc-wants-indian-investment-in-billion-dollar-metro-lines-4679559.html

نیاز ویتنام به واردات یک سوم زغال سنگ مورد نیاز خود

ویتنام به منظور تولید برق مورد نیاز خود در سال 2024، نیازمند واردات یک سوم از مجموع تقاضای 74.3 میلیون تنی زغال سنگ خود می‌باشد. این کشور تنها توان تولید 65 درصد زغال سنگ مورد نیاز در داخل کشور بوده و الباقی 26 میلیون تن را می‌بایست از طریق واردات تامین نماید. استرالیا و اندونزی از مهمترین کشورهای صادرکننده زغال سنگ به ویتنام می‌باشند. در ماه جولای، ویتنام مشارکتی را با کشور لائوس ایجاد نمود که به موجب آن، سالانه نزدیک به 20 میلیون تن زغال سنگ بسته به شرایط بازار و تقاضا از آن کشور وارد نماید. وزارت صنعت و تجارت ویتنام از مقامات کشور لائوس درخواست نموده است تا با کاهش مالیات بر صادرات زغال‌سنگ این کشور، زمینه افزایش واردات به ویتنام را فراهم نمایند. منابع داخلی تولید زغال‌سنگ ویتنام شامل دو شرکت Vinacomin و Dong Bac قادر به تولید سالانه 28.2 میلیون تن زغال سنگ می‌باشند. وزارت صنعت ویتنام از نیروگاههای تولید برق بر پایه زغال سنگ این کشور خواسته است از سایر منابع وارداتی جهت تامین زغال‌سنگ مورد نیاز خود برای مواجه با کمبود زغال‌سنگ تحت هر شرایطی استفاده نمایند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/one-third-of-coal-must-be-imported-in-2024-4687490.html

 کاهش قیمت بنزین در ویتنام به کمترین میزان در 7 ماه اخیر

قیمت بنزین در تاریه 14 دسامبر سال جاری میلادی به کمترین میزان در 7 ماه اخیر رسید. قیمت بنزین پرطرفدار RON95 به 21400 دونگ در هر لیتر رسید. همچنین قیمت بنزین نوع RON92 با کاهش 3.66 درصدی به 20510 دونگ رسیده است. قیمت گازوئیل نیز با کاهش 3.65 درصدی به 19 هزار دونگ رسیده است. در حال حاضر برابری هر دلار با دونگ، واحد پول ویتنام 24000 دونگ برای هر دلار می‌باشد. بر اساس اعلام وزارت صنعت و تجارت ویتنام و وزارت دارایی این کشور، کاهش قیمتهای جهانی نفت در هفت روز گذشته در نتیجه ملاحظات نظامی در خاورمیانه دلایل این کاهش قیمت بوده است. همچنین واقعیت توافق تاریخی کشورها برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل نیز از جمله دلایل کاهش قیمتها ذکر شده است.

https://e.vnexpress.net/news/markets/gasoline-prices-dive-to-seven-month-low-4688861.html

 چالش‌های جدی بخش گردشگری مهمترین جزیره گردشگری ویتنام

جزیره فوکوک (Phu Quoc ) مهمترین جزیره و منطقه گردشگری در جنوبی‌ترین نقطه ویتنام است. پس از توقف پروازها از سه شهر بزرگ ویتنام به این جزیره به دلیل کاهش تقاضای سفر و همچنین توقف پروازهای بین‌المللی این جزیره به ویژه از کشورهای کره‌جنوبی، مالزی، تایلند، شانگهای، قزاقستان و جمهوری چک که روزانه 1700 مسافر را وارد این جزیره می‌نموند، اکنون جزیره با چالش‌های جدی در بخش گردشگری به عنوان مهمترین بخش اقتصادی آن مواجه می‌باشد. همچنین در سه ماه اخیر، تعداد گردشگران داخلی ورودی به این جزیره 50 درصد کاهش داشته است. این جزیره  وابسته به گردشگران داخلی بوده و لغو پروازهای از سه شهر بزرگ دانانگ، نیاچانگ و کان تائو ضربه بزرگی به اقتصاد این جزیره خواهد بود. در حال حاضر تنها از سه شهر هانوی، هوشی‌مین و های‌فونگ به این جزیره پرواز برقرار می‌باشد که ورود سه هزار مسافر روزانه از این سه شهر به جزیره فوق، در مقابل 24 هزار اتاق اقامتی موجود در آن، رقم بسیار ناچیزی است. هم اکنون، این جزیره دارای 700 مکان اقامتی به ظرفیت 24000 اتاق می‌باشد. بر اساس اطلاعات پلتفرم گردشگری Mustgo که با 2000 هزار مکان اقامتی در سراسر ویتنام قرارداد مشارکت دارد، در تعطیلات روز ملی ویتنام در ماه سپتامبر سال جاری، نرخ اشتغال هتل‌های 5 ستاره تنها 30 درصد و برای هتل‌های 4 ستاره تنها30-35 درصد بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/places/hotels-travel-firms-struggle-as-domestic-flights-to-phu-quoc-suspended-4688750.html

نارضایتی سرمایه‌گذاران انرژی‌های خورشیدی پشت‌بام ها از تصمیم دولتی ویتنام

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انرژی‌های خورشیدی پشت‌بام‌ها در ویتنام نگران آن هستند که بر اساس تصمیم دولت ویتنام مبنی بر لغو مشوق‌های ارائه شده در این بخش، نتوانند سرمایه اولیه خود را برگشت دهند. مهلت تکمیل پروژه‌های انرژی‌های خورشیدی بر پشت‌بام‌ها برای استفاده از تسهیلات تشویقی دولت ویتنام آخر سال 2022 بوده است که به توجه به شرایط شیوع کووید 19، بسیاری از سرمایه گذاران در این بخش قادر به اتمام پروژه خود تا تاریخ مقرر نبوده‌اند و اکنون با توجه به دستور دولت مبنی بر لغو مشوق‌ها، بازگشت سرمایه اولیه آنها را در ابهام فرو برده است. به نظر می‌رسد وزارت صنعت و تجارت این کشور با این حکم و دستور، امید هزاران سرمایه گذار جهت بازگشت سرمایه خود را نابوده کرده است. بر اساس این دستور، سرمایه‌گذاران خصوصی در این بخش می‌توانند برق مازاد تولید شده از انرژی خورشیدی خود را به شبکه برق سراسری ویتنام متصل نمایند، اما شرکت برق دولتی ویتنام (EVN) به عنوان انحصارگر بازار برق این کشور، به برق تولیدی آنها پرداختی انجام نخواهد داد. همچنین این سرمایه‌گذاران قادر به فروش برق تولیدی خود به خریداران دیگر نیز نمی‌باشند. تحلیل‌گران هشدار داده‌اند این حکم و دستور انگیزه مردم و سرمایه‌گذاران در انرژی‌های نو را از بین می‌برد. تا ماه جولای سال جاری، 1000 سیستم تولید برق خورشیدی از پشت‌بام‌ها به شبکه سراسری برق ویتنام به ظرفیت 400 مگاوات متصل گردیده است. اما تعداد سرمایه‌گذارانی که هنور موفق به اتصال برق تولیدی خود به شبکه برق سراسری ویتنام نشده‌اند، بسیار بیشتر از آن می‌باشد. شهر هوشی‌مین به تنهایی بیش از 14000 سیستم برق خورشیدی با ظرفیت ترکیبی 345 مگاوات برق دارد که توان تولید 901 میلیون کیلووات ساعت برق را داشته و این میزان سه برابر نیاز صاحبان آنها می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/rooftop-solar-investors-unhappy-as-government-to-stop-buying-surplus-4688350.html

پیشنهاد احداث خط جدید انتقال برق از لائوس به ویتنام

وزارت صنعت و تجارت ویتنام احداث خط جدید انتقال برق از لائوس به ویتنام جهت افزایش عرضه برق در این کشور را پیشنهاد کرده است. به گفته وزارتخانه مزبور، این خط انتقال به تامین و عرضه مطمئن برق به ویژه در شمال ویتنام و بطور مشخص در فصول خشک سال کمک خواهد نمود. به ویژه آنکه هیچ نیروگاه تولید برق دیگری تا پایان سال 2025 وارد مدار تولید برق این کشور نخواهد شد. ویتنام از طریق خط انتقال 220 کیلوولت، 3000 مگاوات برق را از لائوس وارد می‌نماید. در ماه اکتبر سال جاری، ویتنام احداث خط انتقال 500 کیلوولت به فاصله 45 کیلومتر را به منظور اتصال خطوط انتقال برق دو کشور آغاز نمود. هزینه این پروژه که در پایان سال بعد افتتاح خواهد شد بالغ بر 1.1 تریلیون دونگ معادل 45.2 میلیون دلار خواهد بود و ظرفیت واردات برق ویتنام را به میزان 2500 کیلووات در سال افزایش خواهد داد. ویتنام و لائوس در سال 2019 توافقی را امضاء نمودند که به موجب آن ویتنام 3000 مگاوات برق تا سال 2025 و 5000 مگاوات برق تا سال 30-2026 از کشور لائوس خواهد خرید. در 11 ماه نخست سال جاری، ویتنام معادل 1.5 درصد کل میزان عرضه برق خود از لائوس و چین برق وارد نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/new-transmission-line-proposed-to-import-more-electricity-from-laos-4687399.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما