معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۸:۱۸ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جئو اسکای گرجستان پروازهای جدیدی به سه کشور CIS و ایران را آغاز خواهد کرد

شالوا کیکنادزه مدیر عامل شرکت هواپیمایی جئو اسکای گفت: شرکت هواپیمایی Geo Sky گرجستان که در بازار حمل و نقل هوایی مسافر با نام جورجین وینگ فعالیت می‌کند، قصد دارد پروازهای خود را به مولداوی، ایران، قزاقستان و ازبکستان به برنامه اضافه کند.

شرکت Geo Sky در سال 2017 تاسیس شد و با موفقیت در بازارهای داخلی و بین المللی فعالیت می‌کند. فعالیت های این ایرلاین شامل حمل و نقل هوایی مسافر و کالا است. در مورد برنامه‌های آینده، تا 31 دسامبر پروازهای روزانه به باتومی را ارائه و برنامه بعد از ژانویه را سپس اعلام خواهیم کرد. آنچه در حال حاضر داریم پرواز روزانه به باکو است. علاوه بر این، مسیر جدیدی در نظر گرفته شده است که پرواز به کیشینوف، تهران. ، قزاقستان و ازبکستان است.

ککیکنادزه ابراز امیدواری کرد که تا پایان ژانویه 2024 این شرکت هواپیمایی به طور کامل مسیرهای برنامه ریزی شده خود را اجرا کند.

وی گفت: ما تعدادی مسیر جدید در برنامه خود داریم که قطعاً قابل دسترسی خواهند بود و تردد راحت‌تر شهروندان گرجستان در سراسر جهان را تضمین می‌کنند.

به گفته کیکنادزه، سال 2023 برای این ایرلاین نسبت به سال های گذشته بسیار متفاوت بود و برای اولین بار در تاریخ گرجستان پروازهای تجاری در مسیر تفلیس - باتومی را این شرکت انجام داد.

کیکنادزه اضافه شدن دو هواپیمای بویینگ 737 به ناوگان این شرکت را یادآور شد که یکی از آنها در حال حاضر در فرودگاه بین المللی تفلیس است و هواپیمای دوم در ژانویه تحویل داده می‌شود. این هواپیما دارای 148 صندلی در کلاس اکونومی است و در ماه دسامبر فعالیت خود را با برند این شرکت آغاز خواهد کرد.

https://sputnik-georgia.ru/20231207/gruzinskiy-geo-sky-dobavit-novye-reysy-v-tri-postsovetskie-strany-i-iran-284777387.html

 

بانک ملی در ماه اکتبر 84.9 میلیون دلار برای تقویت ارزش لاری به بازار عرضه کرد

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، این بانک در ماه اکتبر از طریق حراج ارز در بازار 84.9 میلیون دلار فروخته است.

درآمد خالص بانک ملی در این ماه 13.4 میلیون دلار بوده است. حجم ذخایر ارزی در ماه اکتبر 82.2 میلیون دلار (2.6 درصد) نسبت به ماه قبل کاهش یافت و در پایان دوره به 6.8 میلیارد دلار رسید. پایه پولی نیز 106.6 میلیون لاری (1.6 درصد) نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

فروش خالص ارز بانک ملی در سیستم بانکی به 59.4 میلیون دلار رسید. در ماه اکتبر، وجوه سپرده‌های دولتی 149.7 میلیون لاری کاهش یافت و مقدار آن تا پایان دوره به 729.7 میلیون لاری رسید.

https://commersant.ge/ru/news/finance/v-oktiabre-nacbank-potratil-na-uderzanie-kursa-lari-84-9-mln-dollarov

 

در سال گذشته لاری به بالاترین ارزش تاریخی خود رسید

ناتیا تورناوا سرپرست بانک ملی (مرکزی) گرجستان در جلسه کمیسیون مالی و بودجه مجلس گفت، نرخ ارز متاثر از عوامل مختلفی از جمله عوامل اساسی اقتصاد کلان است. نرخ ارز شناور یکی از بهترین نرخ‌ها برای نوع اقتصاد ما است، زیرا به عنوان نوعی ضربه‌گیر در برابر شوک‌های خارجی عمل می‌کند. در سال گذشته ارزش لاری به بالاترین ارزش تاریخی خود رسید.  اگرچه از تابستان نوسانات کوتاه مدت و کاهش اندکی وجود داشته است، اما در مجموع ارزش واقعی واحد پول ملی نسبت به سال گذشته تقویت شده است. پس از همه‌گیری، اقتصاد بهبود یافته و جریان‌های خارجی نیز بسیار قوی بوده است که در این میان گردشگری به روند پیش از همه‌گیری بازگشته و  از درآمد گردشگری پیشی گرفته است. انتقال ارز عادی شده و دریافت حواله‌ها بسیار قوی بوده است. داده‌ها در مورد افزایش انتقال ارز از آمریکا، اتحادیه اروپا، قزاقستان و غیره دریافت می‌شود.

https://interpress.ge/read/50574

درآمد کارخانه سیمان‌هایدلبرگ گرجستان به 513 میلیون لاری رسید

کارخانه‌هایدلبرگ بزرگترین تولیدکننده سیمان و بتن در گرجستان، در سال گذشته 513 میلیون لاری درآمد کسب کرد که 98 میلیون بیشتر از مدت مشابه سال ماقبل است.

همراه با درآمد، سود خالص شرکت نیز بهبود یافت و به جای 93 میلیون به 129 میلیون لاری رسید. ارزش دارایی‌های شرکت 579 میلیون لاری است.

علیرغم بروز جنگ (اوکراین)، که دسترسی به مواد خام را کاهش داد، درآمد این شرکت افزایش یافت. زیرا شرکت موفق شد همه نیازهای خود را به مقدار کافی خریداری کند و بتواند بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهد.

https://commersant.ge/ru/news/business/heidelberg-cement-georgia-uvelicila-doxod-do-513-mln-lari

بنادر گرجستان چقدر کالا جابجا کردند ؟

بنادر و پایانه‌های گرجستان بیش از 3.5 میلیون تن محموله در سه ماهه سوم سال 2023 جابجا کردند که 0.5 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2022 است.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار، 43.6 درصد محموله‌های فرآوری شده را کالاهای عمومی، 29.5 درصد محموله مایع و 26.9 درصد را محموله فله تشکیل می دهد.

در مجموع، در سه ماهه سوم سال سال جاری، 4191 کشتی در بنادر و پایانه‌های گرجستان تردد کردند که از این تعداد 32.9 درصد کشتی‌های باری عمومی ، 28.9 درصد کشتی‌های کانتینری، 28.4 درصد حامل مایعات و 9.8 درصد نیز کشتی‌های حامل کالای فله، شناورهای تخصصی و یدک کش بوده اند.

همچنین در این مدت، 16.5 درصد کشتی‌های با پرچم ترکیه، 16 درصد لیبریا، 15 درصد پاناما، 7.6 درصد مالت، 6 درصد از وانواتو، 4.3 درصد باربادوس، 4.1 درصد با پرچم بلغارستان و 30.5 درصد نیز با پرچم دیگر کشورها به پایانه‌های بندری گرجستان تردد داشته اند.

 همچنین در این مدت بنادر گرجستان به 5.9 هزار مسافر خدمات رسانی کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.1 درصد افزایش داشته است. در عین حال، سهم مسافران خروجی در تردد مسافران اندکی بیشتر از سهم مسافران ورودی است و به 50.8 درصد می رسد. در حال حاضر دو بندر در باتومی و پوتی در گرجستان فعالیت دارند. در عین حال، جریان اصلی بار هم اینک از بندر پوتی می‌گذرد. عمق کم این بندر نقطه ضعف آن است. زیرا این بندر قادر به پذیرش کشتی‌های با ظرفیت بیش از 1.5 هزار کانتینر نیست.

https://sputnik-georgia.ru/20231211/skolko-gruza-obrabotali-morskie-porty-gruzii--novye-dannye-284858697.html

 

7 میلیارد دلار سپرده شهروندان خارجی در بانکهای گرجستان

سپرده شهروندان خارجی در بانک های گرجستان به رکورد 7.3 میلیارد لاری (2.7 میلیارد دلار) رسیده است. در طول یکماه سپرده شهروندان خارجی در بانکهای گرجستان 213 میلیون لاری، در طول یکسال 1.1 میلیارد لاری و طی دو سال 3.2 میلیارد لاری افزایش یافته است.

سهم اصلی در سپرده‌های خارجی متعلق به مهاجران روس است. بطوری که 37٪ از کل سپرده خارجی‌ها در بانکهای گرجستان را شهروندان روسیه به خود اختصاص داده اند.

https://t.me/SputnikGeorgia/31950

 

یک میلیارد لاری سرمایه گذاری طی سه سال فعالیت آژانس "تولید در گرجستان"

میخائیل خیدورلی رئیس آژانس تولید در گرجستان طی ارائه گزارش کار این آژانس گفت: آژانس "تولید در گرجستان" در سال های 23 - 2020 یک میلیارد لاری سرمایه گذاری جذب کرده است. برنامه دولتی «ساخت گرجستان» یکی از موفق ترین برنامه‌ها در کشور است که از تابستان 2014 اجرای آن آغاز شد و هدف آن تحریک تولید محلی در گرجستان است.

در آوریل 2017، آژانسی به همین نام تاسیس شد. از ابتدای اجرای این برنامه، در مجموع یکهزار 400 فعال در کسب و کار از طرح تضمین اعتبار یعنی یارانه سود وام و وثیقه بانکی بهره مند شده اند.

خیدورلی گفت: ما 20 شرکت جذب کردیم، 6 هزار شغل ایجاد شده است و تعداد سرمایه گذاری‌هایی که در صنایع خاص جذب کردیم به یک میلیارد لاری رسید. تأکید می‌شود که این آمار کل سرمایه گذاری در کشور نیست.

به گفته وی، اگر به طور کلی به رویه جهانی نگاه شود، آژانس های سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته تنها 10 درصد از حجم کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در اختیار دارند و فعالیت آژانس گرجستان کاملاً با این داده‌ها مطابقت دارد.

وی افزود: البته ما به کار بر روی یک راهبرد جذب سرمایه برای صنایع جدید ادامه می‌دهیم و مطمئن هستیم که همراه با شرکای بین‌المللی خود به زودی به نتایج بزرگ‌تری دست خواهیم یافت. علاوه بر این، به عنوان بخشی از یک راهبرد سه ساله، آژانس فهرستی از شرکت های سرمایه گذار بالقوه را با در نظر گرفتن رویه بین المللی تهیه کرد که از این میان با بیش از 2.7 هزار شرکت تماس برقرار شد و بیش از 300 جلسه برگزار گردید. یکی دیگر از حوزه‌های مهمی‌که آژانس به عنوان بخشی از راهبرد سرمایه گذاری سه سال اخیر توسعه و اجرا کرد، برنامه کمک هزینه دولتی به سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. بر اساس این برنامه، شرکت های بین المللی این فرصت را دارند که تا 15 درصد از مبلغ سرمایه گذاری شده را بازگردانند.

تا کنون دو شرکت فراملیتی  Lineate  و  Girteka  از این برنامه آژانس تولید در گرجستان بهره مند شده اند.

این آژانس همه برنامه‌های دولتی را با هدف ارتقای کسب و کار و توسعه اقتصادی کشور گرد هم می آورد. این برنامه با هدف توسعه مشاغل خرد و کوچک، ایجاد فرهنگ مدرن کارآفرینی و ایجاد مشاغل جدید اجرا می‌شود. این برنامه همچنین به کاهش اثرات منفی اقتصادی ناشی از همه گیری کروناویروس کمک نمود. از جمله می‌توان به اختصاص وام و وام یارانه به بیش از 200 نوع فعالیت و کمک های مالی خرد به بیش از 300 نوع فعالیت اشاره نمود.

https://sputnik-georgia.ru/20231207/investitsii-v-milliard-lari-za-tri-goda--otchet-proizvodi-v-gruzii-284783894.html

 

سرمایه گذاری خارجی در سه ماهه سوم 61.5 درصد کاهش یافت

بر اساس داده‌های اولیه، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سه ماهه سوم سال 2023 بالغ بر 316 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2022 حدود 61.5 درصد کمتر است. دلیل اصلی این تنزل، کاهش تعهدات بدهی و سرمایه گذاری مجدد است.

بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه سوم سال 2023 به شرح زیر توزیع شده اند:

در رتبه اول آمریکا با 51.8 میلیون (16.4 درصد از کل سرمایه گذاری) و پس از آن انگلیس با 45.8 میلیون دلار( 14.5٪)، هلند با 45.3 میلیون (14.3%)، ترکیه 23 میلیون دلار (7.3 %) و چین 19.3 میلیون دلار قرار دارند.

 سهم پنج کشور بزرگ سرمایه گذار 58.7 درصد از کل سرمایه گذاری است.

در دوره گزارش، بیشترین حجم سرمایه گذاری در بخش فعالیت های مالی و بیمه ای به میزان 80.2 میلیون دلار (25.4 درصد) بوده است و پس از آن بخش حمل و نقل با 61.9 میلیون (19.6 درصد) و اطلاعات و ارتباطات - 41 میلیون دلار (13 درصد) قرار دارند.

 سهم پنج بخش بزرگ اقتصاد 77.3 درصد از کل سرمایه گذاری است.

https://commersant.ge/ru/news/business/inostrannye-investicii-v-iii-kvartale-sokratilis-na-615

توضیح:

پنج کشور بعدی که در سه ماهه سوم سال 2023 در فهرست 10 کشور اولیه سرمایه گذار در گرجستان قرار می‌گیرند عبارتند از:

اسپانیا با 16.5 میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با 16.4 میلیون دلار، قزاقستان با 15.5 میلیون دلار، دانمارک با 13.9 میلیون دلار و مالت با 13.7 میلیون دلار.

 

دیدار وزیر کشاورزی و حفظ محیط زیست با رئیس اداره در وزارت کشاورزی آمریکا

اوتار شاموگیا وزیر کشاورزی و حفظ از محیط زیست با مایکل فرنکون رئیس منطقه بخش زراعت آمریکا ملاقت و گفتگو کرد. در نشست طرفین مسائل تجارت محصولات کشاورزی، وضعیت فعلی در زمینه دامپروری، نتایج تحقیق "ارزیابی بخش گندم گرجستان" و چالش های موجود در این راستا را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. وزیر همچنین ضمن اشاره به اهمیت زیرساخت های مختلف  به اقدامات دولت در راستای بهبود زیرساخت های آبیاری اشاره نمود. آقای فرنکون بر اهمیت نقش گرجستان در «کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین» و ظرفیت  این کشور در این زمینه تاکید کرد.

https://www.interpressnews.ge/ka/article/780454-otar-shamugia-ashsh-is-soplis-meurneobis-departamentis-regionul-xelmzgvanels-maikl-prenkoms-shexvda

 

امکان قرار گرفتن نام گرجستان در فهرست کشورهای دوست گردشگری روسیه

به گزارش رسانه‌های گروهی روسیه، احتمال می رود نام گرجستان در فهرست کشورهای دوست گردشگری روسیه قرار گیرد.

پیش نویس لایحه قانونی به دومای دولتی روسیه ارائه شده است که مشوق های مالی را برای شرکتهای گردشگری که در حوزه کشورهای شوروی سابق فعالیت دارند در نظر می‌گیرد.

موسسات گردشگری TourDom.ru و Profi.Travel مدعی هستند که فهرست کشورهای دوست قبلاً با وزارت توسعه اقتصادی روسیه توافق شده است و شامل گرجستان و همچنین جمهوری‌های خودخوانده آبخازیا و "اوستیای جنوبی" و دیگر کشورهای شوروی سابق می‌شود.

به گزارش رسانه‌های روسیه، فهرست کشورهای دوست گردشگری توسط دولت روسیه تایید خواهد شد. انتظار می رود این قانون از اول آوریل 2024 لازم الاجرا شود.

https://interpress.ge/read/50573

 

تاسیس بیش از 1550 شرکت توسط شهروندان روسیه از فوریه سال گذشته

از 24 فوریه 2022 شهروندان فدراسیون روسیه 1550 شرکت در گرجستان تاسیس کرده اند. همزمان، 25689 شهروند روسیه کسب و کار خود را به عنوان کارآفرین فردی ثبت نام کرده اند.

همچنین به گزارش وزارت دادگستری گرجستان نام 1957 شهروند فدراسیون روسیه به عنوان صاحبان و (یا) بنیانگذاران سهام 1550 شخص حقوقی ثبت شده است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/s-24-fevralia-2022-goda-grazdane-rf-ucredili-v-gruzii-1550-kompanii

 

توافق گرجستان و ترکیه در حوزه حمل و نقل هوایی

ترکیه فرودگاه‌های تمام شهر های خود را برای شرکت های هواپیمایی گرجستان باز کرد. بر اساس اصلاحیه توافقنامه حمل و نقل هوایی بین گرجستان و  ترکیه، شرکت های گرجی اکنون می‌توانند پرواز های منظم را به تمام شهر های ترکیه انجام دهند. تا کنون پرواز های مستقیم شرکت های گرجی فقط به آنکارا، استانبول، انتالیا و ترابوزان انجام می‌شد.

گفتنی است توافق گرجستان و ترکیه در حاشیه اجلاس ICAN 2023 در عربستان سعودی حاصل شد.

https://commersant.ge/news/economic/turqeti-qartul-aviakompaniebs-yvela-aeroports-ukhsnis

 

سازمان ملی گردشگری گرجستان تبلیغات بازاریابی جدیدی را راه اندازی کرد

اداره ملی گردشگری گرجستان تبلیغات بازاریابی جدیدی را در یکی از بزرگترین پلتفرم های گردشگری جهان ـ - Expedia راه اندازی  و اطلاعاتی در مورد مقاصد گردشگری گرجستان، استراحتگاه‌های زمستانی، طبیعت، ماجراجویی و سایر محصولات گردشگری ارائه گردید.

بازار هدف این تبلیغات عبارت است از: آمریکا، آلمان، بریتانیا، عربستان و امارات متحده عربی. اکسپدیا  بیش از 68 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و بیش از 200 سایت رزرو آنلاین در بیش از 70 کشور جهان را اداره می‌کند و اطلاعاتی در مورد 3 میلیون اقامتگاه، املاک و مستغلات، بیش از 500 شرکت هواپیمایی و شرکتهای کرایه خودرو به مشتریان ارائه می دهد.

https://commersant.ge/ru/news/business/nacionalnaia-administraciia-turizma-gruzii-zapustila-novuiu-marketingovuiu-kampaniiu

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما