معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۹:۰۵ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گرانی‌های شدید و افزایش حقوق دستمزد در ترکیه

براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، نرخ تورم در ماه نوامبر 2023 بالغ بر 3.28 درصد افزایش یافت. بر پایه این گزارش نرخ تورم سالانه ترکیه در پایان مدت مذکور (نوامبر 2023) نیز 61.98 درصد اعلام گردید. این در حالی است که گروه تحقیقات نرخ تورم متشکل از اساتید دانشگاهی که نرخ تورم را محاسبه و اعلام می‌کنند، نرخ تورم را 129.2 درصد اعلام نموده اند.

بعنوان مثال قیمت برخی اقلام خوراکی نظیر لبنیات و گوشت قرمز طی دو هفته اخیر بالغ بر 10 تا 15 درصد مجددا افزایش قیمت داشته است.  قیمت یک لیتر شیر به 47 لیر، یک کیلو پنیر از 280 تا 350 لیر، گوشت چرخ کرده 400 لیر، یک شانه تخم مرخ 120 لیر و قیمت میوه نیز از 40 لیر به بالا می‌باشد. ویزیت یک پزشک متخصص 2700 تا 3500 لیر می‌باشد. کرایه مسکن برای یک واحد معمولی از 3 تا 5 هزار لیر در سال قبل به 20 -25 هزار لیر رسیده و نرخ گاز مصرفی برای آبونمان‌های خانگی ظرف دو سال اخیر بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته است.

تنها در سال 2023 میلادی قیمت گاز و برق هر کدام 4 بار افزایش یافت. این امر سبب شد تا برخی از شرکتها، موسسات و سازمانهای بخش خصوصی نسبت به پرداخت بخشی از قبوض گاز کارمندان خود اقدام نموده و ماهانه 1000 لیر بعنوان کمک هزینه گاز به حساب کارمندان خود واریز نمایند.

شرائط برای بازنشستگان در ترکیه آنقدر دشوار شده است که بنابر اعلام سندیکای بازنشستگان، میزان دریافتی بازنشستگان به مرز گرسنگی رسیده است. در همین راستا، دولت ترکیه اعلام کرده است برای رفاه حال این قشر برای یکبار در ماه دسامبر2023 مبلغ 5 هزار لیر پرداختی به آنان انجام خواهد داد.

افزایش  قیمت ها در ترکیه آنچنان شدید است که سازمان تنظیم و مقررات بانکی ترکیه در گزارش خود اعلام نموده است، بدهی کارتهای اعتباری مشتریان بانکی به رکورد تاریخی و اوج خود رسیده است.  براساس این گزارش میزان بدهی کارتهای اعتباری تا مورخ 24 نوامبر 2023در مقایسه با دسامبر 2022 با 234 درصد افزایش به یک تریلیون و 43.6 میلیارد لیر رسیده است.

در همین ارتباط، انجمن‌ها و سندیکاهای کارگری و کارمندی اعلام داشته اند با احتساب نرخ تورم 61.98 درصدی اعلامی از سوی سازمان آمار ترکیه، میزان حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان از ابتدای سال 2024 میلادی 45 درصد افزایش خواهد یافت البته نرخ تورم ماه دسامبر 2023 را نیز باید بر این 45 درصد اعمال نمود که به احتمال فروان به حدود 50 درصد خواهد رسید. اما این میزان افزایش حقوق و دستمزد نیز با توجه به افزایش دائمی و مستمر قیمتها به هیچ عنوان کفاف زندگی معمولی را نخواهد داد.

گزارش واردات گوشت قرمز ترکیه طی 10 ماه سالجاری

دولت ترکیه برای متعادل کردن قیمت گوشت در بازار اقدام به واردات دام زنده کرده است. براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، واردات دام زنده در 10 ماهه نخست سال جاری به 884 میلیون دلار رسیده ولی علی رغم انتخاب این روش از ابتدای سال تاکنون، قیمت گوشت 85 درصد افزایش داشته در حالیکه افزایش قیمت گوشت در جهان براساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد؛ از ابتدای سالجاری میلادی 8.1 درصد بوده است.

بر پایه این گزارش ترکیه بیشترین دام  زنده را از کشورهای برزیل، اروگوئه و جمهوری چک وارد کرده است.

https://www.haberturk.com

دریافت 2.4 میلیارد دلار منایع خارجی برای احیای مناطق زلزله زده در ترکیه

مهمت شیمشک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در ارتباط با تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی در مناطق زلزله زده 6 فوریه به مرکزیت قهرمان ماراش اظهار داشت: تاکنون حدود 2.4 میلیارد دلار از سوی بانک های توسعه اروپا، سرمایه گذاری جهانی، اروپا، توسعه اسلامی و سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی دریافت گردیده است. پروژه‌های عمرانی در مناطق زلزله زده که اولویت با احداث ساختمانهای کاملاً تخریب شده است نیز با سرعت و بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از برنامه دولت برای حمایت از پروژه‌های کشاورزی و صنعتی در مناظق زلزله زده خبر داد و گفت: با برنامه‌های حمایتی قصد داریم تا تولیدات محصولات کشاورزی و صنعتی در این 10 استان زلزله زده را که نقش بسزایی در تامین نیازهای داخلی و صادرات کشور دارند را احیا نمائیم.

https://www.dunya.com/ekonomi

همایش تجاری ترکیه و ترکمنستان

جودت یلماز، معاون رئیس جمهور ترکیه در همایش تجاری بازرگانان ترکیه و ترکمنستان که با همکاری اتحادیه اتاقهای بازرگانی و شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه برگزار شده بود، شرکت و طی سخنانی اظهار نمود: هدف ما این است که بازرگانان گرد هم آیند و زمینه‌های همکاری جدید را ایجاد کنند زیرا تقویت همکاری بین شرکت های ما مهمترین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری است. وظیفه ما به عنوان وزیر، معاون رئیس جمهور، فراهم کردن بستر و زمینه لازم برای همکاری است، اما کار واقعی این است که افراد بازرگان دور هم جمع شوند و پروژه‌ها و همکاری‌های مشترک را به صورت نتیجه محور توسعه دهند.

وی افزود این یک واقعیت است که اپیدمی‌کووید-19، جنگ روسیه و اوکراین و زلزله 6 فوریه تأثیرات منفی بر اقتصاد و تجارت ما گذاشت، اما ترکیه توانست با سیاستهای‌های اقتصادی اش به رشد خود ادامه دهد. یلماز با بیان اینکه اقتصاد ترکیه در 20 سال گذشته با نرخ متوسط سالانه 5.4 درصد رشد کرده است، گفت: رشد اقتصاد ترکیه در 9 ماهه امسال حدود 4.6 درصد بوده است.

یلماز خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه میان مدت تا پایان سال جاری، حجم اقتصادی ترکیه به یک تریلیون و 67 میلیارد دلار خواهد رسید و با این رقم، اقتصاد ترکیه به هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در 20 سال گذشته صادرات ترکیه از 36 میلیارد دلار به 254 میلیارد دلار رسیده است گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال صادرات  ترکیه از مرز 255 میلیارد دلار عبور کند. یلماز همچنین با اشاره به نرخ تورم بالا در این کشور گفت: اولویت اصلی دولت و تیم اقتصادی، مقابله با نرخ تورم و اعمال سیاستهایی در جهت کاهش نرخ تورم است.

معاون رئیس جمهورترکیه در ادامه ضمن اشاره به حجم مبادلات تجاری ترکیه و ترکمنستان گفت: حجم روابط دو کشور در سال 2022 از مرز 2 میلیارد دلار گذشت و در 11 ماه نخست امسال به 2.5 میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال حجم تجارت بین ترکیه و ترکمنستان نزدیک به 3 میلیارد دلار شود. یلماز تصریح کرد: با تلاش بازرگانان ترک و ترکمن در کمترین زمان ممکن به راحتی به حجم تجاری 5 میلیارد دلاری هدف گذاری شده خواهیم رسید. یکی از موضوعات مهم در روابط دو کشور، موضوع انرژی است. ترکمنستان چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر ذخایر قطعی گاز طبیعی است و ترکیه پل ارتباطی آسیا و اروپا است لذا دو کشور در زمینه دسترسی اروپا به گاز ترکمنستان می‌توانند همکارهای بیشتر و موثرتری را داشته باشند.

https://www.dunya.com/ekonomi

افزایش 10 درصدی صادرات صنعت خودروی ترکیه

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان، صادرات صنعت خودروی ترکیه در ماه نوامبر 2023 با 10.4 درصد افزایش به 3 میلیارد و 172 میلیون دلار رسید. سهم این صنعت که رتبه اول صادرات ترکیه را دارد 13.8 درصد بوده است. صادرات صنعت خودرو در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2023 نیز با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 31 میلیارد و 831 میلیون دلار رسید.  

https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/otomotiv

 

بازگشت اعتماد به اقتصاد ترکیه

سیاست های اقتصادی دولت ترکیه که بعد از انتخابات 14 می 2023، اعمال و اجرا شده است، توجه سازمان‌های بین المللی را به خود جلب کرده است. موسسه اعتبار سنجی بین المللی فیچ در گزارش خود بعد از دو سال چشم انداز اعتبار اقتصادی ترکیه را از درجه منفی به درجه پایدار ارتقاء داده است. این موسسه همچنین پیش بینی رشد اقتصادی ترکیه برای سال جاری را از 2.5 درصد به 4.3 درصد افزایش داد و پیش بینی نمود که رشد اقتصادی ترکیه در سال 2024 به 3 درصد و در سال 2025 به 3.4 درصد برسد.

موسسه اعتبار سنجی بین المللی استاندارد & پورز نیز در گزارشی چشم انداز رتبه اعتباری ترکیه را به دلیل تغییر سیاست های اقتصادی این کشور از درجه منفی به درجه پایدار افزایش داد.

بانک بازسازی و توسعه اروپا نیز با صحیح ارزیابی نمودن اقدامات اقتصادی دولت ترکیه، پیش بینی رشد خود را برای اقتصاد ترکیه برای سال 2023 از 2.5 درصد به 3.5 درصد افزایش داد. همچنین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نیز پیش بینی رشد اقتصاد ترکیه را از 2.6 درصد به 3.7 درصد در سال جاری افزایش داد.

صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی  نمود که رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری 4 درصد و سال آینده 3.25 درصد شود.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار رشد خود برای اقتصاد ترکیه را از 4.3 درصد به 4.5 درصد در سال جاری افزایش داد. این سازمان همچنین پیش بینی نمود تا اقتصاد ترکیه در سال 2024 بالغ بر 2.9 درصد رشد داشته باشد.

https://www.dunya.com/ekonomi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما