معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۳:۲۱ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم آذر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تحلیلی نواک در خصوص وضعیت بازار جهانی نفت (30نوامبر_ریانووستی)
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در شبکه تلویزیونی 24 روسیه اعلام کرد:« در حال حاضر وضعیت بازار جهانی نفت باثبات است، همه کشورها و در درجه اول روسیه و عربستان سعودی، به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب اوپک پلاس عمل می‌کنند.»
نواک در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی بازار جهانی نفت چگونه است، اظهار داشت:« من معتقدم که این وضعیت کاملاً باثبات است. ما امسال شاهد رشد قابل توجه تقاضا در حدود 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2023 هستیم و امروز این به عنوان بخشی از ارزیابی وضعیت کنونی و پیش بینی برای سال آینده تایید شده است.»
معاون نخست وزیر روسیه افزود:« در خصوص اجرای (توافق اوپک پلاس)، روسیه به طور کامل به تعهدات خود عمل می‌کند و ما همواره به این موضع متعهد بوده‌ایم. سایر کشورها نیز به ویژه عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده، به تعهدات خود به طور کامل عمل می‌کنند. کشورهایی که تعهدات داوطلبانه داده اند نیز آن را اجرا می‌کنند.»
https://ria.ru/20231130/neft-1913025476.html

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین به رکورد جدیدی نزدیک شد( 30 نوامبر _اربکا)
ایگور مورگولف، سفیر روسیه در پکن، طی سخنرانی خود در چهاردهمین نشست عمومی‌کمیته دوستی، صلح و توسعه روسیه و چین اعلام داشت که هدف افزایش مبادلات تجاری سالانه میان روسیه و چین به 200 میلیارد دلار، عملا محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش از این مبادلات تجاری از مرز 200 میلیارد دلاری تعیین شده توسط سران کشورها فراتر رفته است، افزود:« در پایان ده ماهه سال جاری حجم مبادلات تجاری دوجانبه به 196.5 میلیارد دلار رسید.» وی خاطرنشان کرد که در ابتدا هدف گذاری برای چنین حجمی از مبادلات تجاری برای سال 2024 تعیین شده بود.
روسیه و چین پروژه‌های بزرگی را در زمینه انرژی اجرا می‌کنند و همچنین همکاری‌های خود در زمینه فناوری پیشرفته، نوآوری و سرمایه گذاری را افزایش می دهند.
در سال 2022، مبادلات تجاری میان مسکو و پکن به 190 میلیارد دلار رسید و رکورد قبلی خود را شکست. این رشد تجارت میان دو کشور، با اعمال تحریم های ضد روسیه توسط غرب همراه است.
در ابتدای نوامبر 2023، اداره کل گمرک چین آماری را منتشر کرد که بر اساس آن در ماه‌های ژانویه تا اکتبر مبادلات تجاری میان روسیه و چین به میزان 27.7 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش یافته و به 196.4 میلیارد دلار رسیده است. در ده ماهه اول سال 2023، صادرات کالا از چین به روسیه با 52.2 درصد افزایش به 90.08 میلیارد دلار رسید و واردات کالاهای روسیه به چین نیز با 12.4 درصد افزایش به 106.4 میلیارد دلار رسید.
در پایان ماه اکتبر، روسلان داویدوف، سرپرست سازمان فدرال گمرک روسیه، در پیش بینی خود برای خبرگزاری اربکا همراه با حفظ روندهای موجود، افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور را تا پایان سال 2023 به میزان 220 میلیارد دلار پیش بینی کرد.
https://www.rbc.ru/rbcfreenews/656811619a7947f5c570947a

کاهش تولید درکشورهای اوپک پلاس در سه ماهه اول سال 2024 به 2.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید(30 نوامبر _اینترفاکس)
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی 24 روسیه پس از نشست اوپک پلاس بیان کرد که کاهش تولید در تعدادی از کشورهای اوپک پلاس در سه ماهه اول سال 2024 به 2.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که برای دستیابی به تعادل در بازار نفت در دوره کاهش فصلی تقاضا ضروری است.
نواک اظهار داشت:« تصمیمات اتخاذ شده در درجه اول با هدف حذف ریسک ها برای عبور از دوره تقاضای کم است.»
وی تاکید کرد که کشورهای عضو این سازمان به نظارت بر وضعیت بازار نفت ادامه خواهند داد.
نواک همچنین خاطرنشان کرد که روسیه و عربستان سعودی و سایر کشورهایی که تعهدات کاهش داوطلبانه را بر عهده گرفته اند، به طور کامل به تمام تعهدات خود عمل می‌کنند.
https://www.interfax.ru/business/934156

اتحادیه اروپا چین را به دلیل کمک به روسیه تهدید به تحریم می‌کند(30 نوامبر_ پرایم)
روزنامه South China Morning Post به نقل از منابع آگاه گزارش می دهد که اتحادیه اروپا به دنبال اجلاس سران در چین از شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور، درخواست خواهد کرد تا بر شرکت هایی که در بروکسل مظنون به دور زدن تحریم های علیه روسیه هستند، اعمال فشار نماید.
پیش از این، بلومبرگ به نقل از منابع گزارش داده بود که اتحادیه اروپا و چین در تاریخ 7 تا 8 دسامبر در چین نشستی حضوری برگزار خواهند کرد.
به گفته منابع، در صورتی که طرف اروپایی پاسخ مثبتی از شی جین پینگ دریافت نکند، این شرکت‌ها به عنوان بخشی از دوازدهمین بسته تحریم‌های ضد روسیه به «لیست سیاه» اضافه خواهند شد.
به گفته این روزنامه، رهبران اتحادیه اروپا همچنان به دنبال دریافت تعهد از چین برای از سرگیری همکاری‌ها با فرمول صلح ولادیمیر زلنسکی خواهند بود. پکن در ماه اوت یک نماینده ویژه را برای مشورت در خصوص اوکراین به عربستان سعودی فرستاد. با این حال، فرستاده چینی جلسه بعدی در مالت را از دست داد.
جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، پیش تر اعلام کرده بود که انتظار دارد در نشست وزرای خارجه اتحادیه در روز یازدهم دسامبر، بر سر بسته دوازدهم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به توافق برسد.
https://1prime.ru/world/20231130/842427196.html

نرخ دلار در بورس مسکو برای اولین بار از 20 نوامبر به بالای 90 روبل رسید( 1 دسامبر_ایزوستیا)
بر اساس داده‌های بورس مسکو در یکم دسامبر ، نرخ دلار برای اولین بار از تاریخ 20 نوامبر به بالای 90 روبل رسید.
بنابراین، در ساعت 13:03، واحد پول آمریکا با 0.65 درصد افزایش به 90.03 روبل رسید. در همان زمان، یورو با 0.84 درصد افزایش به 98.22 روبل و یوان نیز با 0.79 درصد افزایش به 12.588 روبل رسید.
پس از آن در ساعت 14:07، پول ملی ایالات متحده آمریکا به 89.95 روبل کاهش یافت.
روز قبل، در 30 نوامبر، داده‌های بورس مسکو نشان داد که دلار در ماه نوامبر به میزان 3.95 روبل کاهش یافت. در پایان معاملات آن روز، واحد پول آمریکا در سطح 89.45 روبل تثبیت شد.
الکساندر ژیویف، تحلیلگر آلفا کاپیتال، در 29 نوامبر اعلام کرد که دلار ممکن است در محدوده 80 تا 85 روبل کاهش یابد. وی همچنین افزود که احتمال افزایش مجدد نرخ کلیدی بانک مرکزی روسیه در ماه دسامبر افزایش یافته است.
در اوایل نوامبر، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، بیان کرد که اقدامات در خصوص تشدید کنترل ها بر بازگشت درآمد صادرکنندگان موثر بوده است. وی تاکید کرد که نرخ روبل تثبیت شده و در پارامترهای فعلی خود باقی خواهد ماند.
https://iz.ru/1614014/2023-12-01/kurs-dollara-na-mosbirzhe-podnialsia-vyshe-90-rublei-vpervye-s-20-noiabria

وزارت دارایی روسیه میزان کاهش تعرفه گمرکی برای صادرات نفت را اعلام کرد (1 دسامبر_ریانووستی)
وزارت دارایی روسیه، تعرفه گمرکی برای صادرات نفت از روسیه را از اول دسامبر به میزان 1.5 دلار در هر تن کاهش می دهد و به 24.7 دلار می رساند.
میانگین قیمت نفت اورال از تاریخ 15 اکتبر تا 14 نوامبر به 79.23 دلار به ازای هر بشکه رسیده که بر اساس نرخ North Sea Dated به میزان 88.62 دلار در هر بشکه بوده است. بر اساس داده‌های وزارت دارایی روسیه، این بدان معناست که تخفیف برای نفت روسیه در این دوره به طور متوسط به میزان 9.39 دلار در هر بشکه بوده است. یک ماه قبل نیز هر بشکه نفت اورال 81.52 دلار قیمت داشت.
از ابتدای ماه دسامبر، عوارض گمرکی فرآورده‌های نفتی و روغن‌های سبک با 0.4 دلار کاهش به 7.4 دلار در هر تن و فرآورده‌های نفتی تیره نیز با 1.5 دلار کاهش به 24.7 دلار می رسد. تعرفه گمرکی برای صادرات بنزین تجاری با 0.4 دلار کاهش به 7.4 دلار در هر تن و برای بنزین معمولی (نفتا) نیز با 0.9 دلار کاهش به 13.5 دلار می رسد.
تعرفه گمرکی گاز طبیعی مایع با 2.5 دلار افزایش به 4.7 دلار در هر تن می رسد و برای LPG خالص نیز با 2.3 دلار افزایش به 4.2 دلار می رسد. تعرفه گمرکی سوخت کک با 0.1 دلار کاهش به 1.6 دلار در هر تن می رسد.
https://ria.ru/20231201/neft-1913045050.html

روسیه یکی از پنج عرضه کننده بزرگ غلات به اتحادیه اروپا ( 2 دسامبر_ریانووستی)
بر اساس تحلیل خبرگزاری ریانووستی از داده‌های یورواستات، پس از گذشت یک سال و نیم، روسیه به دنبال بالاترین حجم خرید از مارس سال گذشته، یکی از پنج عرضه کننده بزرگ غلات به اتحادیه اروپا می‌باشد.
بنابراین، در ماه سپتامبر، اتحادیه اروپا واردات غلات روسیه را به شدت افزایش داد و با 22 درصد در طول مدت یک ماه و ده برابر افزایش در طول مدت یک سال، آن را به 180 هزار تن رساند. این حداکثر میزان از مارس 2022 است که به روسیه این امکان را داده تا در میان بزرگترین صادرکنندگان غلات به اتحادیه اروپا رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد.
مسیر اصلی واردات این اتحادیه اوکراین بوده است. عرضه از آنجا در طول مدت یک ماه به میزان یک درصد افزایش یافت و در طول مدت یک سال، بالعکس، به میزان یک چهارم کاهش یافت و به 1.2 میلیون تن رسید.
رتبه دوم را برزیل به خود اختصاص داده است که در ماه سپتامبر صادرات خود را در طول مدت یک ماه به میزان 1.8 برابر افزایش داده و به 1.1 میلیون تن رسانده است. ترکیه هم یکی از سه کشور برتری است که 204 هزار تن غلات را به اتحادیه اروپا ارسال کرده است (با افزایش چهار درصدی در طول مدت یک ماه). کانادا نیز رتبه پنجم این لیست را داردکه فروش آن با یک سوم کاهش به 139 هزار تن رسیده است.
https://ria.ru/20231202/zerno-1913302242.html

غرب با ابزار تحریم روسیه کدام کشورها را تحت فشار قرار می دهد؟( 2دسامبر_پرایم)
به گزارش رویترز، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا بر لیبریا، جزایر مارشال و پاناما فشار می آورند تا نظارت بر کشتی‌هایی را که پرچم این کشور ها بر آنها برافراشته شده است، افزایش دهند تا مطمئن شوند که آنها نفت روسیه را که به قیمتی بالاتر از سقف قیمت فروخته می‌شود، حمل نمی‌کنند.
این آژانس به نقل از منبعی آگاه می نویسد:« آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا بر لیبریا، جزایر مارشال و پاناما فشار می‌آورند تا نظارت بر کشتی‌هایی با پرچم‌ های این کشورها را افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند که آنها نفت روسیه را که با قیمت‌هایی بالاتر از سقف قیمتی فروخته می‌شود، حمل نمی‌کنند».
تحریم های نفتی کشورهای غربی علیه فدراسیون روسیه از 5 دسامبر به اجرا درآمد و اتحادیه اروپا پذیرش نفت روسیه از طریق دریا را متوقف کرد و کشورهای G7، استرالیا و اتحادیه اروپا نیز محدودیت قیمتی برای حمل نفت از طریق دریا به میزان 60 دلار تعیین کردند. هزینه حمل و نقل و بیمه نفت گران تر ممنوع است. در پاسخ، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با صدور فرمانی از اول فوریه، عرضه نفت به طرف‌های خارجی را در صورتی که قراردادها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم استفاده از مکانیزم تعیین حداکثر قیمت را پیش‌بینی کرده باشند، ممنوع اعلام کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیش‌تر اعلام کرده بود که سیاست مهار و تضعیف روسیه استراتژی بلندمدت غرب است و تحریم ها ضربه‌ جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است. به گفته وی، هدف اصلی غرب بدتر کردن زندگی میلیون‌ها نفر انسان است. فدراسیون روسیه بارها اعلام کرده است که روسیه تمام مشکلاتی را که غرب برایش ایجاد می‌کند حل خواهد کرد. مسکو خاطرنشان کرد که غرب شجاعت پذیرش شکست تحریم ها علیه فدراسیون روسیه را ندارد. در خود کشورهای غربی چندین بار نظراتی مبنی بر بی اثر بودن تحریم های ضد روسیه مطرح شده است.
https://1prime.ru/society/20231202/842438313.html

درآمد آمریکا از تحریم‌های گازی اتحادیه اروپا علیه روسیه مشخص شد( 3 دسامبر_رادیواسپوتنیک)
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، از فوریه سال 2022، ایالات متحده آمریکا حدودا 66.7 میلیارد یورو گاز طبیعی مایع به اتحادیه اروپا عرضه کرده است، در حالی که بدون تأثیر تحریم های ضد روسیه، شرکت های آمریکایی مبلغ 52.2 میلیارد یورو کمتر دریافت می‌کردند.
بر اساس گزارش یورواستات، اتحادیه اروپا از فوریه 2022 تا سپتامبر 2023 حدود 61 میلیارد متر مکعب گاز از شرکت های آمریکایی به مبلغ 66.7 میلیارد یورو یا به طور متوسط 3.1 میلیارد متر مکعب به مبلغ 3.3 میلیارد یورو در طول مدت یک ماه خریداری کرده است.
همچنین تصریح شده است که علاوه بر این، در سال قبل از شروع عملیات ویژه نظامی، ایالات متحده آمریکا به طور متوسط 1.25 میلیارد متر مکعب گاز به ارزش 725 میلیون یورو در ماه عرضه می‌کرد.
در این مقاله آمده است:« به این ترتیب ارزش افزوده تحریم‌های ضدروسیه برای شرکت‌های گاز آمریکایی در بازار اروپا طی مدت زمان 20 ماه به 36 میلیارد مترمکعب رسید که 52.2 میلیارد یورو برای اروپایی‌ها هزینه داشته است و این در حالی است که آنها دو برابر بیشتر از پیش از عملیات ویژه به ازای هر متر مکعب گاز هزینه به آمریکایی‌ها پرداخت کردند.»
https://radiosputnik.ru/20231203/gaz-1913425608.html

پوتین اعلام کرد که غلات روسیه در حال حاضر به شش کشور آفریقایی ارسال می‌شود( 4 دسامبر _تاس)
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مراسم اعطای استوارنامه به سفرای جدید کشورهای خارجی در روسیه اعلام کرد که غلات روسیه در حال حاضر به شش کشور آفریقایی ارسال می‌شود و برخی از کشتی‌ها در حال تخلیه بار هستند.
پوتین اظهار داشت:« غلات روسیه با کشتی برای کمک به به شش کشوری که به مواد غذایی نیاز دارند ارسال می‌شود. برخی از کشتی‌ها در حال حاضر در حال تخلیه بار هستند، برخی اکنون در دریا هستند و برخی دیگر در حال بارگیری در بنادر روسیه هستند.»
https://tass.ru/ekonomika/19451549

پوتین اعلام کرد که روسیه به هماهنگی‌ در خصوص اوپک با کویت ادامه خواهد داد(4 دسامبر_ریانووستی)
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بیان داشت که روسیه به گسترش همکاری‌‌ها در زمینه سرمایه گذاری با کویت اهمیت قائل است و قصد دارد تا به هماهنگی‌‌ها از طریق اوپک ادامه دهد.
پوتین در مراسم اعطای استوارنامه در کرملین اظهار داشت:« روابط با کشور کویت به شکلی سازنده در حال توسعه است. ما برای ایجاد همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری دوجانبه اهمیت قائل هستیم و علاقه مند به تقویت تعامل سیاسی خارجه هستیم که مبتنی بر شباهت متداول مواضع در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات در دستور کار منطقه ای و بین المللی است.»
وی وعده داد که با توجه به عضویت کویت در اوپک، هماهنگی‌ها در خصوص مسائل سیاست انرژی ادامه خواهد یافت.
https://ria.ru/20231204/putin-1913732204.html

دومای دولتی ممنوعیت افتتاح حساب های خارجی برای بانک های روسیه با مجوز اولیه را لغو کرد(4 دسامبر- اینترفاکس)
دومای دولتی در قرائت سوم، قانونی را تصویب نمود که بر اساس آن به طور دائمی فرصتی را برای بانک های دارای مجوز اولیه برای افتتاح حساب های خبرنگار در بانک های خارجی فراهم می سازد. (سند شماره ۸-۳۸۴۵۸۶ در خرداد ماه توسط جمعی از نمایندگان تقدیم مجلس شد.)
طبق قوانین فعلی، بانکی که دارای مجوز پایه است، مجاز به افتتاح حساب بانکی (واسطه) در بانک های خارجی نیست، به استثنای افتتاح حساب برای مشارکت در سیستم پرداخت خارجی. از 25 جولای 2022، این قانون به حالت تعلیق درآمد، بانک ها توانستند حساب باز کنند، اما تا 31 دسامبر 2023.
در یادداشت توضیحی قانون مصوب آمده است: «فشار تحریم‌ها بر بخش بانکی روسیه ادامه دارد؛ این لایحه استثنای کاملی را از ممنوعیت بانک‌های دارای مجوز اولیه برای افتتاح حساب‌های کارگزار در بانک‌های خارجی در نظر گرفته است».
نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که تعداد قابل توجهی از بانک های دارای مجوز پایه در مناطق مرزی مستقر هستند و به سازمان‌های ویژه در عملیات صادرات و واردات خدمت می‌کنند. در این مطالب آمده است: امکان افتتاح حساب‌های واسطه در بانک‌های خارجی به مشتریان بانک‌هایی که دارای مجوز اولیه هستند، این امکان را می‌دهد تا به سرعت تسویه حساب با طرف‌های خارجی را انجام دهند.
در مجمع حقوقی بین المللی سن پترزبورگ در ماه مه، الکسی گوزنوف، معاون رئیس بانک مرکزی گفت که حدود 20 بانک از رفع محدودیت استفاده کردند.
پیش از این، رئیس بانک مرکزی، الویرا نابیولینا، گزارش داده بود که در حال بررسی امکان برداشتن این محدودیت به صورت دائمی است، اما هشدار داد که در همان زمان، بانک ها باید یک محدودیتی را برای چنین شرایطی تعیین کنند، به عنوان درصدی از سرمایه به منظور حفظ تعادل فرصت ها و ریسک ها.
https://www.interfax.ru/russia/934740

آمریکا فهرست تحریم‌های روسیه و بلاروس را گسترش داد( 5 دسامبر )
ایالات متحده آمریکا فهرست تحریم های روسیه و بلاروس را گسترش داده است. 13 شخص و 20 شرکت مشمول شدند. این در تاریخ 5 دسامبر در وب سایت وزارت خزانه داری ایالات متحده گزارش شده است.
فهرست افراد مشمول تحریم شامل شهروندان فدراسیون روسیه، بلاروس و همچنین شهروندان بلژیک، هلند و سوئد است.
محدودیت‌های جدید علیه چندین شرکت بزرگ بلاروسی و همچنین نهادهایی از قبرس، بلژیک، هلند و چین است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش از این، در اول دسامبر گفته بود که تحریم‌های غرب برای مدت طولانی باقی خواهند ماند، بنابراین مقامات روسیه این را در هنگام ایجاد سیاست خود در نظر می‌گیرند. او گفت که مسکو همچنین تردیدی ندارد که واشنگتن به تلاش برای اعمال فشار بر روسیه و روابط بین‌الملل ادامه خواهد داد.
https://iz.ru/1615948/2023-12-05/ssha-rasshirili-sanktcionnyi-spisok-po-rossii-i-belorussii

پوتین برای اولین بار از مرکز دانش ماشوک بازدید کرد( 5 دسامبر )
در 5 دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای اولین بار به مرکز دانش آموزشی فدرال ماشوک آمد. در آنجا در جلسه هیئت نظارت جنبش اول شرکت کرد.
مدیر این مرکز، آنتون سریکوف، تاکید کرد که این مرکز بستری برای آموزش اساتید جامعه دانش روسیه و روسای منطقه ای است. وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب در طول کار سازمان آموزشی بیش از 10 هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند.
وی همچنین برنامه‌های توسعه بیشتر سازمان آموزشی را به رئیس دولت گفت و او را با روش های تثبیت شده و جا افتاده مرکز آشنا کرد.
https://iz.ru/1615983/2023-12-05/putin-vpervye-posetil-tcentr-znanii-mashuk

روسیه محدودیت های عرضه نفت در اوپک پلاس را از ژانویه تشدید خواهد کرد(5 دسامبر- ایزوستیا)
الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه در 5 دسامبر اعلام کرد: از ژانویه 2024، روسیه قصد دارد تا 500 هزار بشکه در روز عرضه نفت و سوخت در اوپک پلاس را کاهش دهد.
روسیه به نوبه خود تعهد کامل خود را به توافقات مربوط به کاهش داوطلبانه بیشتر صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به میزان 500 هزار بشکه در روز از ژانویه 2024 کاملاً تأیید می‌کند. نواک در مصاحبه با تاس خاطرنشان کرد که در ماه دسامبر، ما حرکت به سمت دستیابی به این شاخص را از هدف فعلی 300 هزار بشکه کاهش صادرات آغاز خواهیم کرد.
به گفته وی، روسیه قصد دارد به همکاری با منابع مستقل برای ارزیابی صحیح وضعیت بازار نفت پس از کاهش داوطلبانه عرضه ادامه دهد.
پیش از این، بلومبرگ در اول دسامبر گزارش داده بود که تصمیم کشورهای اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت تاثیر قابل توجهی بر قیمت سهام مواد خام نخواهد داشت. به گفته تحلیلگران شرکت مالی مورگان استنلی، مذاکرات بر سر کاهش تولید زمان زیادی به طول انجامید که نشان دهنده تعهد محدود به اجرای آن است. در همان زمان، گزارش شد که پیش‌بینی‌های به‌روز شده حاکی از کسری 300 هزار بشکه‌ای در روز در سه ماهه اول سال 2024 در مقایسه با پیش‌بینی قبلی از کسری مشابه بود.
پیش از این، در 30 نوامبر، نواک همچنین اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک پلاس تصمیم گرفته اند به طور داوطلبانه تولید نفت را در مجموع 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. در نتیجه این توافق، عربستان تولید خود را در سطح فعلی 9 میلیون بشکه در روز حفظ خواهد کرد و روسیه کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد،
https://iz.ru/1615865/2023-12-05/rossiia-s-ianvaria-usilit-ogranichenie-postavok-nefti-v-ramkakh-opek

قدیروف از پوتین به خاطر فرصت شرکت در سفر به امارات تشکر کرد(6 دسامبر- ریانووستی)
رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن ابراز اطمینان کرد که سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به امارات فرصت های جدیدی را برای توسعه کشورها باز خواهد کرد و همچنین از رئیس دولت به دلیل فرصت حضور در هیئت روسی تشکر کرد.
وی همچنین از محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی به دلیل مهمان نوازی و استقبال گرم هیئت روسی تشکر کرد.
قدیروف افزود: امیدوارم تصمیماتی که امروز توسط ولادیمیر پوتین و شیخ محمد بن زاید آل نهیان اتخاذ شد، مبنای محکمی‌برای همکاری‌های متقابل سودمند آینده باشد.
رهبر روسیه روز چهارشنبه به ابوظبی سفر کرد و در آنجا با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی گفتگو کرد. ولادیمیر پوتین توسط یک هیئت نماینده همراه است، که شامل سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، آندری بلوسوف معاون اول نخست وزیر، الکساندر نواک معاون نخست وزیر، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت، الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی، روسای Roscosmos یوری بوریسوف، روساتوم الکسی لیخاچف، RDIF کریل دیمیتریف است. ، و همچنین نمایندگان بخش بازرگانی
.https://ria.ru/20231206/poezdka-1914236310.html

G7 می خواهد اعمال محدودیت های قیمت نفت روسیه را تشدید کند(6 دسامبر – ریانووستی)
در بیانیه اجلاس G7 آمده است که کشورهای گروه 7 قصد دارند محدودیت های قیمتی نفت روسیه از جمله با اعمال تحریم ها را تشدید کنند.
در بیانیه مشترک وزارت خارجه ژاپن آمده است: «ما متعهد به تقویت پایبندی و تقویت سیاست‌های سقف قیمت نفت روسیه هستیم، از جمله با اعمال تحریم‌ها علیه افرادی که دست به اقدامات فریبنده می‌زنند.
رهبران این اتحادیه همچنین گفتند که قصد دارند در تلاش برای کاهش درآمد انرژی روسیه، کار را تسریع کنند.
تحریم‌های نفتی کشورهای غربی علیه فدراسیون روسیه در 5 دسامبر 2022 به اجرا درآمد: اتحادیه اروپا پذیرش نفت روسیه از طریق دریا را متوقف کرد و کشورهای G7، استرالیا و اتحادیه اروپا محدودیت قیمتی را برای حمل و نقل نفت از طریق دریا با بشکه ای 60 دلار وضع کردند. در پاسخ، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با صدور فرمانی از اول فوریه، عرضه نفت به طرف‌های خارجی را در صورتی که قراردادها به طور مستقیم یا غیرمستقیم استفاده از مکانیزم تعیین حداکثر قیمت را پیش‌بینی کرده باشند، ممنوع کرد.
https://ria.ru/20231206/ogranicheniya-1914228939.html

بلومبرگ حداکثر سود نفت روسیه از می 2022 را گزارش کرد(6 دسامبر –اربکا)
بلومبرگ می نویسد: درآمد خالص نفت روسیه در ماه اکتبر به 11.3 میلیارد دلار یا 31 درصد از کل درآمدهای بودجه این کشور در ماه رسید که بالاترین میزان از ماه می 2022 بود.
بر اساس محاسبات بلومبرگ بر اساس داده‌های وزارت دارایی روسیه، روسیه در ماه اکتبر 11.3 میلیارد دلار از فروش نفت درآمد داشته است. آژانس این مبلغ را «حفره ای در تحریم های نفتی» علیه روسیه خواند.
این آژانس تاکید کرد که این رقم 31 درصد از کل درآمدهای بودجه روسیه در ماه را تشکیل می دهد و بالاترین رقم از ماه می 2022 است.
بنابراین، داده‌های رسمی‌گمرک هند نشان می‌دهد که قیمت نفت روسیه در سال جاری به طور میانگین ۷۲ دلار در هر بشکه در هنگام ورود به این کشور بوده است که ۱۲ دلار بالاتر از سقف قیمت نفت روسیه است.
مقامات یونانی گفتند که نمی‌توانند از ارسال محموله‌های مخفیانه نفت روسیه در سواحل این کشور در آب های بین المللی جلوگیری کنند. در عین حال، بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که کشتی‌های متعلق به یونان در سال 2023 بیش از کشتی‌های هر کشور دیگری به جز خود روسیه نفت روسیه را جابجا کرده‌اند که 20 درصد از کل تحویل‌ها است.
کشورهای گروه 7 سقف قیمت نفت روسیه را در دسامبر 2022 تعیین کردند. حد مجاز 60 دلار در هر بشکه بود. اقدام مشابهی بر محصولات نفتی روسیه تأثیر گذاشت: حداکثر قیمت سوخت دیزل 100 دلار و برای نفت کوره 45 دلار بود.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در واکنش به تعیین سقف قیمت‌ها، فرمانی صادر کرد که در آن عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به اتباع و شرکت‌های خارجی در صورتی که در قراردادها «به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم استفاده از مکانیزم تعیین سقف قیمت را پیش‌بینی کند» ممنوع می‌شود. ”
در 14 نوامبر، وزارت خزانه داری ایالات متحده از شرکت های کشتیرانی از حدود 30 کشور خواست تا اطلاعاتی در مورد تقریبا 100 کشتی روسی ارائه دهند که به گفته مقامات آمریکایی، ممکن است با نقض سقف قیمت نفت روسیه که توسط کشورهای غربی اعمال شده است، مرتبط باشند.
پس از این، به گفته FT، اتحادیه اروپا از دانمارک دعوت کرد تا نفتکش های روسی را در آب های خود بررسی و در صورت لزوم مسدود کند.
کرملین یادآور شد که همه کشورها باید قوانین کشتیرانی تجاری بین المللی را در رابطه با نفتکش های روسی رعایت کنند.
روسیه در سال 2023 حدود 3.5 میلیون بشکه نفت صادر کرد. نفت در روز و حدود 11 میلیارد دلار صرف توزیع ذخایر می‌شد. این آژانس می نویسد: برخی از این مبلغ نشان دهنده "هزینه‌های حمل و نقل قانونی" است، اما تقریباً همه این وجوه "از طریق بازرگانان ناشناس یا شرکت های حمل و نقل ناشناس عبور می‌کنند."
به استثنای شرکت لوک اویل روسیه، شرکت ملی نفت چین و شرکت نفت هند، پنج خریدار بزرگ نفت روسیه تا به امروز اشخاص حقوقی ناشناخته باقی مانده اند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در 9 ماه اول سال 2023، ناوگان روسیه و ناوگان سایه بیش از 70 درصد محموله‌های نفتی روسیه را جابه جا کردند که "به مسکو اجازه داد تا کنترل بر صادرات را حفظ کند و به تدریج قیمت ها را افزایش دهد."
https://www.rbc.ru/economics/06/12/2023/65703b329a7947755e89af7f

پوتین از دستیابی به حدود 5 میلیارد دلار گردش تجاری بین فدراسیون روسیه و ایران خبر داد(7 دسامبر- ایزوستیا)
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه 16 آذر در دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مسکو گفت حجم مبادلات تجاری دو کشور به حدود 5 میلیارد دلار رسیده و تنها در سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.
ما پروژه‌های زیربنایی بزرگی داریم، مدت‌هاست در مورد آنها بحث می‌کنیم و اکنون به اجرای عملی ساخت راه‌آهن شمال-جنوب رسیده‌ایم. طبیعتاً ما به طور سنتی در بخش انرژی کار می‌کنیم. در حوزه آموزشی تعداد قابل توجهی دانشجوی ایرانی داریم که در اینجا تحصیل می‌کنند. به طور کلی، کار تقریباً در همه زمینه‌ها کاملاً فعال در حال پیشرفت است.
رئیس جمهور همچنین افزود: قرار است تا پایان آذرماه توافقنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) امضا شود. او توضیح داد که این فرصت های بیشتری برای گسترش تعامل ایجاد می‌کند.
رئیسی پیشتر در همان روز برای مذاکره با همتای روس خود برای گفتگو در مورد مناقشه در خاورمیانه و همچنین همکاری‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی بین مسکو و تهران وارد فدراسیون روسیه شد.
همچنین در 7 دسامبر، ماکسیم سوکولوف، رئیس AvtoVAZ اعلام کرد که این شرکت می‌تواند عرضه خودروهای لادا را به ایران در سال 2024 آغاز کند. به گفته وی، مذاکرات با طرف ایرانی ادامه دارد. علاوه بر فروش مستقیم، امکان سازماندهی مونتاژ خودروها در مقیاس بزرگ وجود دارد. سوکولوف همچنین خاطرنشان کرد که AvtoVAZ قصد دارد در میان مدت حجم صادرات را به 100 هزار خودرو در سال افزایش دهد.
https://iz.ru/1617088/2023-12-07/putin-zaiavil-o-dostizhenii-pochti-5-mlrd-tovarooborota-rf-i-irana

پوتین در مورد تغییرات در اقتصاد صحبت کرد( 7 دسامبر - ریا نوستی)
در حاشیه انجمن سرمایه گذاری VTB "Russia Calling!" رئیس جمهور روسیه وضعیت صنایع تولیدی و بخش مالی را تشریح کرد. وی نتایج دو ساله تجارت تحت شدیدترین تحریم ها را مورد ارزیابی قرارداد. وی وظایف اولویت دار و مسیر توسعه کشور را تشریح نمود.
لایت موتیف انجمن تغییرات غیرقابل برگشت در نظم جهانی است. جهانی شدن کاملا شکست خورده است. پوتین خاطرنشان کرد که این طرح به خاطر منافع عمومی طراحی شده است، اما هر کشوری این مفهوم را متفاوت درک کرده است. بنابراین، ایالات متحده بر این باور بود که در موقعیت مسلط بر همگان قرار دارد . واشنگتن عمداً با آغاز درگیری‌ها و اعلام تحریم ها به صلاحدید خود، توسعه «پیرامون جهانی» را کند کرد.
مرزهای باز، مصونیت مالکیت خصوصی - ایالات متحده همه اینها را نقض کرده است. رئیس جمهور تاکید کرد: نخبگان غربی تا آنجا پیش رفته اند که اصول اقتصاد بازار را که دوست دارند درباره آن صحبت کنند، لغو کرده اند.جهان وارد عصر تغییرات شگرف شده است.
رئیس جمهور ادامه داد: روسیه بزرگترین اقتصاد اروپا است و نرخ رشد آن اکنون از همه کشورهای پیشرو اتحادیه اروپا جلوتر است. طی ده ماه سال 2023، تولید ناخالص داخلی 3.2 درصد افزایش یافته است - این بیشتر از قبل از تحریم ها است، تا پایان سال حداقل 3.5 درصد انتظار داریم. علاوه بر این، صنایع پایه غیرمنابعی 54 درصد از رشد، 44 درصد دیگر مربوط به صنایع حمایتی مانند تجارت و پذیرایی عمومی و تنها 2 درصد برای معدن است.
او تاکید کرد که با وجود مشکلات عینی، تجارت روسیه خود را بسیار مسئول نشان داده است. این شرکت‌ها توانستند نیروی کار خود را حفظ کنند، زنجیره‌های تامین جدید ایجاد کنند و پروژه‌هایی را در بازار مصرف داخلی، در بخش فناوری پیشرفته، گردشگری و سایر صنایع راه‌اندازی کنند.
کسری بودجه فدرال برای 11 ماه 878 میلیارد روبل است که تنها نیم درصد تولید ناخالص داخلی است. پیش‌بینی‌های سه یا حتی پنج درصدی غرب دور از واقعیت بود.
جاهایی که با خروج شرکت های غربی خالی شده است، به طور فعال توسط شرکت های داخلی و خارجی جدید اشغال شده است. از مارس 2022 تا نوامبر 2023، تعداد شرکت های صنعت سبک 80٪، مبلمان - 30، و اسباب بازی‌های کودکان 20٪ بیشتر افزایش یافته است. این نشان دهنده تمایل به کار در روسیه است. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حمایت از فعالیت های تجاری و اطمینان از در دسترس بودن منابع مالی برای آن دسته از مشاغل که نیازهای بازار داخلی و تقاضای صادرات را تامین می‌کند، ضروری است.
به طور خاص، حساب‌های سرمایه‌گذاری فردی (IIA) مانند سپرده‌های بانکی بیمه می‌شوند. مقدار پوشش تا 1.4 میلیون روبل است. و از اول ژانویه ، ابزار جدیدی برای پس انداز طولانی مدت برای شهروندان راه اندازی می‌شود - پس انداز داوطلبانه در صندوق های غیر دولتی بیمه تا 2.8 میلیون روبل است، یعنی بازگشت این مبلغ تضمین شده است. پوتین مطمئن است که علاقه به سرمایه گذاری‌های امن و بسیار سودآور روسیه در داخل و خارج از کشور افزایش خواهد یافت.
https://ria.ru/20231207/brent-1914478800.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما