معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۵:۳۷ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قوانین جدید برای مجوز کار اتباع خارجی در دانمارک

به دنبال تغییرات جدید توسط اداره مهاجرت، برخی از اتباع خارجی اجازه خواهند داشت بدون نیاز به مجوز اقامت و اجازه کار، برای مدت کوتاهی در دانمارک کار کنند. البته متقاضیان باید برای یک شرکت خارجی وابسته به یک شرکت مستقر در دانمارک کار کنند و شرکت دانمارکی باید حداقل 50 کارمند داشته باشد. وزارت مهاجرت و ادغام در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق قوانین جدید، این افراد امکان کار در شرکت در دانمارک برای دو دوره کاری مجزا، هر کدام به مدت حداکثر 15 روز کاری در یک دوره 180 روزه را خواهند داشت. البته بین هر دوره کاری، فرد باید حداقل 14 روز در خارج از دانمارک اقامت داشته باشد. قانون جدید فقط برای مدیریت یا کارهای با دانش سطح بالا یا متوسط قابل اجرا است. به جز این، سرویس مهاجرت دانمارک خاطرنشان کرد که سایر گروه‌های اتباع خارجی (شهروندان غیراتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا یا کشورهای شمال اروپا) ممکن است بر اساس رشته حرفه‌ای یا شرایط خاص خود از مجوز کار اجباری معاف شوند.

منبع: uim.dk

وضعیت بازنشستگی در دانمارک

طبق گزارش مرکز آمار دانمارک، در 15 سال گذشته تعداد بیشتری از افراد بین گروه سنی 60 تا 64 سال در بازار کار حضور داشته‌اند. در سال 2008، حدود 147 هزار مزدبگیر در این گروه سنی وجود داشت که در سال 2022 به بیش از 224 هزار نفر افزایش یافته است، اما علیرغم این واقعیت که رکوردهای اشتغال یکی پس از دیگری ثبت می‌شود، در واقع افراد بیشتری قبل از رسیدن به سن رسمی‌بازنشستگی دولتی از زندگی کاری خداحافظی می‌کنند، به طوری که در سال 2018، حدود 23 هزار و 500 نفر با بازنشستگی پیش از موعد خانه‌نشین شدند. در سال 2023 این تعداد تقریبا دو برابر بیشتر شده و بر اساس تحلیل جدیدی ازکنفدراسیون صنایع دانمارک، به 45 هزار نفر خواهد رسید.

در سال‌های اخیر چند طرح جدید در قالب مستمری سالمندان و مستمری آرن ارائه شده است که امکان ترک زندگی کاری قبل از سن بازنشستگی رسمی را فراهم می‌کند. این تحولی است که استین نیلسن ازکنفدراسیون صنایع دانمارک، آن را نگران‌کننده می‌خواند.وی می‌گوید: ما به نیروی کار نیاز داریم، بنابراین واقعا بد است که حدود 10 هزار نفر قادر به کار با  استفاده از یک روش بازنشستگی از بازار کار خارج می‌شوند. افزایش تعداد افرادی که زودتر از سن بازنشستگی بازنشسته می‌شوند، همزمان با کاهش تدریجی دوره پس از بازنشستگی از پنج سال به سه سال است که در واقع باید در جهت مخالف باشد.

سرمایه‌گذاری نوونوردیسک در فرانسه

غول داروئی نوونوردیسک با سرمایه‌گذاری هنگفت 2.1 میلیارد یورویی در کارخانه تولید فعلی خود در شارترس فرانسه، تلاش خواهد کرد تا تقاضای عظیم برای داروی دیابت و کاهش وزن خود را برآورده کند. بلومبرگ گزارش می‌دهد که تصمیم نوونوردیسک برای گسترش فعالیت‌های خود در فرانسه با روند گسترده‌تر شرکت‌های خارجی که حضور خود را در فرانسه تقویت می‌کنند، مطابقت دارد که به تلاش‌های فرانسه برای جذب سرمایه‌گذاری صنعتی بین‌المللی نسبت داده می‌شود. در اوایل ماه جاری، نوونوردیسک اعلام کرد که قصد دارد در تلاش برای همگام شدن با  تقاضای جهانی برای محصولات دارویی خود، بیش از 40 میلیارد کرون (5.4 میلیارد یورو) در کارخانه کلونبورگ خود در این کشور سرمایه‌گذاری کند. انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری حدود 3 هزار شغل جدید ایجاد کند.

منبع: تی وی2

آلمان به دنبال ممنوعیت صادرات داروی دیابت شرکت نوونوردیسک

آلمان در حال بررسی ممنوعیت صادرات داروی دیابت شرکت نوونوردیسک است که در دانمارک و در سراسر اروپا به دلیل مزایای کاهش وزن آن تقاضای زیادی دارد. برخی از کشورها به طور موقت استفاده از آن را برای کاهش وزن ممنوع کرده‌‎اند تا در دسترس بودن برای بیماران دیابتی تضمین شود. نوونوردیسک که 42 میلیارد کرون (5.6 میلیارد یورو) سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید در دانمارک را در نظر گرفته است، اعلام کرده است که قادر به تولید داروهای کاهش وزن کافی برای پاسخگویی به تقاضای جهانی نیست.

منبع: بی تی

رشد فروش اتومبیل‌های برقی در دانمارک

فروش خودروهای تمام الکتریکی در اتحادیه اروپا همچنان در حال افزایش است، اما رشد فروش در دانمارک بسیار بیشتر از میانگین اتحادیه است. در حالی که فروش این نوع اتومبیل‌ها در اتحادیه اروپا در ماه اکتبر نسبت به سال قبل 36.3 درصد افزایش یافت، در دانمارک این افزایش به 100.7 درصد رسید که دومین نرخ رشد در اتحادیه اروپا پس از بلژیک (با 147.3 درصد) بود. در ژانویه سال گذشته کمتر از 66 هزار خودروی برقی در دانمارک وجود داشت، اما امروز این رقم به 185 هزار دستگاه رسیده است.

منبع: بی تی

درخواست دانمارک از اتحادیه اروپا برای افزایش جاه‌طلبی آب و هوائی

دانمارک از اتحادیه اروپا خواسته تا جاه طلبی‌های خود در مورد تغییرات آب و هوایی را افزایش داده و متعهد به کاهش 90 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2040 باشد. لارس آگارد، وزیر آب و هوا، انرژی و آب و برق دانمارک، در حاشیه کنفرانس کاپ 28 ابراز امیدواری کرد که درخواست دانمارک بتواند به دیگران الهام ببخشد تا کاهش 90 درصدی را هدف قرار دهند. در آوریل، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا متعهد شدند که تا پایان دهه، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از گرمایش زمین را تا 55 درصد (در مقایسه با سطوح سال 1990) کاهش دهند، اما آگارد گفت که این جاه‌‌طلبی باید پس از سال 2030 به سمت بالا تجدیدنظر شود.

البته دن یورگنسن، وزیر آب و هوای جهانی که مذاکرات آب و هوا در دبی را هدایت می‌کند، ابراز نگرانی کرده که کنفرانس آب و هوای کاپ 28 دبی ممکن است به یک شکست بزرگ منجر شود. پس از شروع خوش‌بینانه این کنفرانس که کشورها میلیون‌ها دلار را برای صندوق بین‌المللی آب و هوا اختصاص دادند، آقای یورگنسن گفت که مذاکرات متوقف شده است و هنوز مقاومت گسترده‌ای برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی وجود دارد. وی گفت: تضاد کلاسیک بین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و نیاز به پول کماکان برقرار است.

منبع: بی تی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما