معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۳:۳۵ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تجارت خارجی ویتنام به کمترین میزان در سه سال اخیر

در نتیجه ادامه کاهش سفارشات خارجی شرکتها و کارخانجات ویتنام، تجارت خارجی این کشور در 11 ماه نخست سال 2023 با 8 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 620 میلیارد دلار رسیده است که کمترین میزان در سه سال اخیر می‌باشد. میزان صادرات این کشور در مدت ذکر شده با 6 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 322.5 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به میزان کاهش 12 درصدی صادرات در ماههای ابتدای سال جاری، عملکرد بهتری می‌باشد. میزان صادرات ویتنام به آمریکا در این مدت 88 میلیارد دلار بوده که 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. چین با 56 میلیارد دلار واردات از ویتنام، جایگاه دوم بازار صادراتی کالاهای ویتنامی‌بوده است. میزان واردات نیز با 11 درصد کاهش به 297 میلیارد دلار رسیده که از این میزان، واردات شرکتهای با سرمایه‌گذاری خارجی 11.7 درصد کاهش و واردات شرکتهای با سرمایه‌گذاری ویتنامی 9 درصد کاهش داشته است. کشورهای چین و کره‌جنوبی با صادرات به ترتیب 100 و 48 میلیارد دلار به ویتنام در رتبه اول و دوم کشورهای صادرکننده محصول به ویتنام بوده‌اند. همچنین کشورهای عضو آ‌سه‌آن با 37.6 میلیارد دلار صادرات، در رتبه سوم قرار دارند. علیرغم عملکرد ضعیف تجارت خارجی ویتنام در مدت ذکر شده، لیکن در 11 ماه نخست سال جاری، ویتنام به مازاد تراز تجاری 26 میلیارد دلاری که 2.5 برابر میزان آن در سال گذشته می‌باشد، بالاترین عملکرد مازاد تجاری در یک دهه گذشته داشته است. خالص صادرات شرکتهای با سرمایه‌گذاری خارجی در این مدت 45.8 میلیارد دلار بوده و این در حالی است شرکتهای داخلی ویتنامی 20 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/trade-slips-to-three-year-low-4685498.html

 هدفگذاری 44 میلیارد دلاری ویتنام برای گردش مالی صادارت نساجی و البسه در 2024

همزمان با افزایش دریافت سفارشات کارخانجات نساجی و البسه ویتنام در سه ماامه چهارم سال جاری، اتحادیه نساجی و البسه این کشور، کسب درآمد صادراتی 44 میلیارد دلاری را برای سال 2024 هذدفگذاری نموده است. این اتحادیه اعلام نموده است برآورد می‌شود صادرات نساجی و البسه ویتنام در سال جاری با کاهش 9.2 درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 40 میلیارد دلار برسد. این اتحادیه از جمله دلایل کاهش صادرات این قلم مهم صادراتی ویتنام در سال جاری را چشم انداز مبهم اقتصاد جهانی در نتیجه شیوع بیماری کووید 19 و همچنین افزایش موجودی انبارها ناشی از کاهش تقاضا ذکر نموده است. اقلام البسه و نساجی ویتنام به 104 کشور جهان صادر می‌گردد. بر اساس اعلام این اتحادیه و تا پایان سپتامبر سال جاری، آمریکا با واردات 11 میلیارد دلاری، بزرگترین واردکننده محصولات نساجی و البسه ویتنام بوده است. پس از آن ژاپن با 3 میلیارد دلار، کره جنوبی با 2.43 میلیارد دلار، و اتحادیه اروپا با 2.9 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-targets-44b-in-textile-apparel-export-turnover-in-2024-4682145.html

احتمال ثبت رکورد تازه صادرات قهوه ویتنام

اننظار می‌رود صادرات قهوه ویتنام در سال جاری به رکورد 4 میلیارد دلار هدفگذاری شده در سال گذشته، دست یابد. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در سال جاری تاکنون 1.36 میلیون تن قهوه به ارزش 3.5 میلیارد دلار به خارج از این کشور صادر شده است. همزمان با فصل برداشت قهوه 2024-2023 در اکتبر سال جاری، قیمت قهوه صادراتی نیز به بالاترین رکورد خود به میزان 3603 دلار برای هر تن رسیده است که بصورت ماه به ماه 8.9 درصد و بصورت سالیانه 40.7 درصد افزایش داشته است. ویتنام با در اختیار داشتن 710 هزار هکتار اراضی تحت کشت قهوه، رتبه شش جهان از این حیث را در اختیار دارد، اما به دلیل میزان بالای برداشت در هکتار، (میزان کل برداشت 1.85-1.75 میلیون تن) رتبه دوم بیشترین میزان برداشت محصول را در اختیار دارد. از میزان کل اراضی تحت کشت، تنها 185 هزار هکتار دارای گواهی‌های تولید پایدار در زمینه‌های مختلف هستند. در حال حاضر، اتحادیه اروپا اولین مقصد صادرات قهوه ویتنام می‌باشد و کشورهای آمریکا و ژاپن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اگر چه میزان صادرات قهوه ویتنام به چین چندان زیاد نمی‌باشد، اما رشد صادرات سالیانه 25 درصدی این محصول صادراتی ویتنام به چین، صادرکنندگان را متقاعد به توجه بیشتر به بازار کشور همسایه نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/coffee-exports-hoped-to-set-new-record-4685101.html   

هدفگذاری رشد اقتصادی 7.5 درصدی شهر هوشی‌مین

شهر هوشی‌مین ویتنام به عنوان قطب و مرکز فعالیتهای اقتصادی این کشور اعلام نموده است در راستای تلاش جهت احیای اقتصادی پس از مشکلات اقتصادی و کاهش رشد در سال جاری، نرخ رشد تولید ناخالص منطقه‌ایی (GRDP) 7.5 الی 8 درصدی را برای سال آینده هدفگذاری نموده است. معاون شهردار این شهر برآورد نموده است نرخ رشد اقتصادی این شهر در سال جاری 5.8 درصد شده که نسبت به نرخ هدفگذاری شده 7.5-8 درصدی برای امسال، نرخ رشد کمتری می‌باشد. این شهر انتظار دارد در سال آتی 6 میلیون گردشگر خارجی را جذب نموده و درآمد 190 تریلیون دونگ معادل 7.82 میلیارد دلار را ثبت نماید. همچنین این شهر  ایجاد 140 هزار شغل جدید در سال آینده را هدفگذاری نموده است. از جمله اهداف دیگر، دستیابی به سرانه مسکن 22 متری برای هر فرد تا پایان سال آتی می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/hcmc-targets-7-5-growth-in-2024-4685616.html

سه چالش اصلی اقتصاد ویتنام در سال 2023

بر اساس اعلام گزارش ماهیانه وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام، 1) موانع و چالش‌های تجارت خارجی، 2) جریان سرمایه و 3) بروکراسی فرآیندهای اداری از موانع اصلی اقتصاد این کشور در سال جاری هستند. در این گزارش تصریح شده است علیرغم چالش‌های موجود، اقتصاد ویتنام در شرایط و وضعیت کنونی اقتصاد جهانی، عملکرد مناسبی داشته است. شاخص قیمت مصرف‌کننده ویتنام در نوامبر سال جاری بصورت سال به سال به نرخ 3.46 درصد رسیده است. خالص صادرات تا پایان نوامبر 2023 به رقم 25.83 میلیارد دلار رسیده که 2.5 برابر مدت مشابه سال قبل می‌باشد. سرمایه‌گذاری مستقیم ثبت شده 28.85 میلیارد دلار بوده که بصورت سال به سال، 15 درصد افزایش داشته است. از این میزان، سرمایه‌گذاری جدید برابر با 42.4 درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را تشکیل داده است. همچنین 65 درصد سرمایه‌گذاری بخش دولتی در سال جاری تخصیص داده شده است. نرخ بدهی‌ها و وام‌های مشکوک‌الوصول بانک‌ها به کل اعتبارات اعطایی آنها که آمار مهمی در ارزیابی بانکهای می‌باشد، در پایان سپتامبر سال جاری برای بانکهای ویتنامی 4.93 درصد بوده که نسبت به رقم هدف‌گذاری 3 درصد، نرخ بسیار بالای است که نشانگر وضعیت و مشکلات بخش بانکداری در ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/economy-confronts-three-key-challenges-as-year-end-nears-ministry-4685674.html

افزایش 14.8 درصدی سرمایه گذاری خارجی در ویتنام

تعهدات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به عنوان شاخصی از میزان سرمایه‌گذاری خارجی تخصیص یافته در آینده محسوب می‌گردد. بر اساس اعلام آژانس سرمایه‌گذاری خارجی ویتنام (زیر مجموعه وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری)، تا تاریخ 20 نوامبر سال جاری، میزان تعهدات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نسبت به سال گذشته با افزایش 14.8 درصدی به رقم 28.85 میلیارد دلار رسیده است. این میزان درخواست سرمایه‌گذاری در 56 استان این کشور صورت گرفته است. بیشترین میزان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در استان Quang Ninh با رقمی معادل 3.11 میلیارد دلار بوده است. پس از آن شهر هوشی‌مین با 3.08 میلیارد دلار، شهر هایفونگ با 2.8 میلیارد دلار، استان Bac Giang با 2.7 میلیارد دلار و شهر هانوی با 2.6 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. شهر هوشی‌‎مین میزبان 10.7 درصد کل تعهدات سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.  تا تاریخ 20 نوامبر 2023، تعداد 38844 پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ارزش 462.4 میلیارد دلار در سراسر ویتنام ثبت شده است. بر اساس اعلام آژانس‌ سرمایه‌گذاری خارجی ویتنام، از این میزان، رقم 294.2 میلیارد دلار معادل 63.6 درصد کل رقم تعهد شده، سرمایه‌گذاری خارجی تخصیص یافته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-sees-14-8-rise-in-fdi-4682141.html

 کمک توسعه ایی 674 میلیون دلاری ژاپن به ویتنام

بر اساس بیانیه مشترک ویتنام و ژاپن در جریان سفر رسمی رئیس‌جمهور ویتنام به ژاپن، در سال جاری برای اولین بار از سال 2017 میلادی، ژاپن میزان 100 میلیارد ین معادل 674 میلیون دلار به ویتنام، کمک توسعه‌ایی اعطا خواهد نمود. رئیس‌جمهور ویتنام و نخست‌وزیر ژاپن تاکید نمودند کمکهای توسعه‌ایی ژاپن به ویتنام، نقش عمده‌ایی در توسعه اقتصادی-اجتماعی ویتنام داشته است. سران دو کشور بر ادامه همکاری‌ها میان دو کشور در راستای اجرای پروژه‌های بیشتر کمک توسعه‌ایی به ویژه در بخش املاک، تحول دیجیتال، انتقال سبز، کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی و در زمینه بهداشت توافق نموده‌اند. ژاپن همواره بزرگترین تخصیص‌دهنده کمک توسعه‌ایی به ویتنام بوده است. تا آخر سال مالی 2020، ژاپن میزان 2821 میلیارد ین معادل 27.5 میلیارد دلار بصورت کمک توسعه‌ایی به ویتنام وام اعطا کرده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-s-japanese-oda-tops-674m-4682356.html

 درخواست نخست وزیر ویتنام از ترکیه برای آغاز مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد

نخست وزیر ویتنام در جریان سفر رسمی دو روزه خود به ترکیه و در دیدار با وزیر تجارت این کشور، از ترکیه درخواست نمود تا مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد را به منظور تقویت همکاری‌های تجاری میان دو کشور آغاز نماید. وی همچنین از ترکیه درخواست نمود مقدمات برگزاری هشتمین کمیته بین دولتی دو کشور در سال آتی میلادی در ترکیه را فراهم نماید. وزیر تجارت ترکیه، ویتنام را یکی از شرکای مهم اقتصادی این کشور در منطقه آسیا پاسفیک خوانده که می‌بایست شرایط حضور شرکتهای بزرگتر ترکیه ایی در ویتنام فراهم شود. ترکیه و ویتنام از سال 1978 روابط سیاسی خود را آغاز نموده اند. ترکیه شریک تجاری مهم ویتنام در خاورمیانه و به عنوان دروازه ورود ویتنام به خاورمیانه و بازارهای روپایی می‌باشد. حجم تجارت دو کشور در سال 2022 بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده که از این میزان، 1.6 میلیارد دلار صادرات ویتنام به ترکیه می‌باشد. تا اکتبر 2023، ترکیه در 36 پروژه فعال به ارزش 974.3 میلیون دلار در ویتنام سرمایه گذاری نموده است که از این حیث، حایز رتبه 26 از میان 143 کشور سرمایه گذاری کننده در ویتنام می‌باشد. در آگوست سال جاری، کنسرسیومی‌به رهبری شرکت ترکیه ایی IC Ictas برنده مناقطه احداث ساخت بزرگترین ترمینال فرودگاهی مسافری به ارزش 35 ترلیون دونگ 1.460 میلیارد دلار گردید. دو کشور تا 17 سند دوجانبه و چندجانبه در زمینه تجارت با یکدیگر امضاء نموده اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-seeks-free-trade-pact-with-turkey-pm-4682761.html

ثبت رکورد صادرات 2 میلیارد دلاری میوه دوریان ویتنام

افزایش تقاضای واردات میوه دوریان ویتنام از سوی چین، باعث گردیده میزان صادرات این میوه در 10 ماه نخست سال جاری به ثبت رکورد 2.1 میلیارد دلاری دست یابد. بر اساس اعلام اتحادیه میوه و سبزیجات ویتنام، صادرات میوه دوریان به تنهایی، 51 درصد ارزش کل میوه و سبزیجات صادر شده ویتنام در مدت ذکر شده را تشکیل داده است. 96 درصد دوریان صادر شده بصورت تازه و به 8 کشور صادر گردیده و 6 درصد مابقی بصورت منجمد و یا خشک شده صادر شده است. میزان 1.9 میلیارد دلار معادل 97 درصد این میوه صادراتی ویتنام در مدت ذکر شده به کشور چین صادر شده و صادرات به کشور چک (با توجه به جمعیت بالای ویتنامی‌ها در این کشور) با افزایش 28 برابری به رقم 10 میلیون دلار رسیده است. با این میزان صادرات دوریان ویتنام، این کشور با پشت سر گذاشتن کشورهای مالزی و فلیپین، پس از کشور تایلند در رتبه دوم صادرات این میوه به بازار چین قرار گرفت. میزان اراضی و مزارع تحت کشت این میوه در ویتنام از 92 هزار هکتار در سال 2010 به 131 هزار هکتار در سال جاری رسیده است. همچنین میزان دوریان برداشت شده در سال جاری با افزایش 16 درصدی نسبت به سال گذشته به یک میلیون تن در سال جاری رسیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/durian-exports-reach-2b-record-4682941.html

 درخواست نخست وزیر ویتنام از امارات متحده عربی برای حمایت از احداث مرکز مالی در این کشور

در دیدار نخست وزیر ویتنام، آقای فام‌مین‌چین با معاون رئیس امارات متحده عربی، وی درخواست نموده است تا آن کشور از ایجاد یک مرکز مالی بین‌المللی در شهر هوشی مین ویتنام حمایت نماید. همچنین دو کشور بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری توافق نمودند. علاوه بر این نخست وزیر ویتنام از امارات متحده عربی خواسته است در توسعه شهرهای هوشمند، اجرای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و صنعت حلال این کشور حمایت نماید. ویتنام امیدوار است امارات به زودی گروه کاری مشترک در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را تاسیس نماید. مقامات اماراتی از پیشنهادات و درخواست ارائه شده حمایت نموده و مقرر است در آینده نزدیک، هیاتی به منظور بررسی بازار ویتنام به این کشور اعزام نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/pm-wants-uae-to-support-construction-of-international-financial-center-in-hcmc-4684188.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما