معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۱۲:۳۵ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمار نیروی کار صربستان

بر اساس آخرین سرشماری از 6.64 میلیون نفری که در صربستان زندگی می‌کنند، 2.80 میلیون نفر از نظر اقتصادی (مشارکت در بازار کار) فعال هستند، در حالی که 3.82 میلیون نفر غیرفعال هستند. نیروی فعال اقتصادی متشکل از شاغلان و بیکاران است، در حالی که جمعیت غیرفعال اقتصادی شامل کودکان زیر 15 سال، دانشجویان و دانش‌آموزان بالای 15 سال، مستمری بگیران، افرادی که درآمد حاصل از دارایی یا سرمایه‌گذاری دارند و زنان خانه دار (که کارهای خانه را بدون مزد انجام می‌دهند) می‌شود.

بیشترین تعداد افراد فعال، شاغل هستند که از این تعداد 1.28 میلیون نفر مرد و 1.14 میلیون نفر زن هستند و 402831 نفر نیز بیکار هستند که از این تعداد 220451 نفر مرد و 182380 نفر زن هستند. وقتی صحبت از افراد غیرفعال اقتصادی می‌شود، زنان اکثریت را تشکیل می‌دهند، که 2.11 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند و در مقابل 1.72 میلیون نفر از غیرفعالان، مرد هستند. در میان جمعیت غیرفعال، اکثریت مستمری‌بگیران هستند که نزدیک به 1.6 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند و پس از آن کودکان زیر 15 سال با 955452 نفرقرار دارند.

https://www.euronews.rs/biznis/biznis-vesti/105499/u-srbiji-radno-aktivnih-280-miliona-neaktivnih-382-miliona-stanovnika/vest

گزارش مالی شرکت‌های دولتی صربستان

از 527 شرکت دولتی صربستان، اکثر آنها در سال 2022 سودده بودند، اما 164 شرکت از آنها در مجموع 90 میلیارد دینار (770 میلیون یورو) زیان داشتند. همچنین تمامی‌شرکت‌های سهامی عام سال گذشته را با زیان خالص 74.77 میلیارد دینار به پایان رساندند که ده برابر زیان ثبت شده در سال قبل است. در این میان، هفت شرکت دولتی بیشترین زیان را داشتند که حدود یک پنجم کل زیان بخش تجاری صربستان را تشکیل می‌دهند.

صورت‌های مالی 527 شرکت سهامی عام نشان می‌دهد که از این تعداد 347 شرکت مجموعا 16 میلیارد دینار سود خالص داشتند، اما 164 شرکت بیش از 90 میلیارد دینار زیان داشتند. بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط آژانس ثبت کسب و کار (APR)، شرکت‌های دولتی دارایی‌های تجاری به ارزش 2941 میلیارد دینار (25 میلیارد یورو) و سرمایه‌ای در حدود 1640 میلیارد دینار (14 میلیارد یورو) دارند. علاوه بر این، شرکت‌های دولتی در سال 2022 بدهی‌های مالی خود را 27.9 درصد افزایش دادند. این عملا به این معنی است که در سال 2021، شرکت‌های دولتی 0.64 دینار در برابر یک دینار سرمایه خود وام گرفتند که این رقم در سال 2022 به 0.86 دینار افزایش یافته است.

https://biznis.rs/vesti/srbija/od-527-javnih-preduzeca-u-srbiji-164-poslovalo-sa-gubitkom

تسهیلات دولت صربستان برای ساخت هتل

دولت صربستان قوانینی را تصویب کرده است که 20 درصد برای ساخت هتل‌های جدید و توسعه هتل‌های موجود در چشمه‌های معدنی و منطقه بلگراد تسهیلات می‌دهد. دولت صربستان برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش هتلداری با ارزش حداقل 2 میلیون یورو که منجر به ایجاد حداقل 30 شغل جدید و دائمی می‌شود، بودجه اختصاص خواهد داد. همچنین می‌توان برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه بلگراد برای ساخت هتل‌هایی با 3 ستاره یا بیشتر که دارای حداقل 50 واحد اقامتی و حداقل ارزش سرمایه‌گذاری 5 میلیون یورویی باشد، بودجه اختصاص داد. هتلداران باید حداقل 25 درصد از هزینه‌های را از منابع مالی خود یا سایر منابعی که متکی به کمک‌های دولت نیست، تامین کنند. درخواست برای این کمک دولتی باید تا پایان سال 2024 ارائه شود، در حالی که مهلت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری دو سال از تاریخ ارسال درخواست است.

https://n1info.rs/biznis/usvojena-uredba-kolike-ce-biti-subvencije-za-gradnju-i-rekonstrukciju-hotela-za-expo-2027/

سیستم مالیاتی صربستان منسوخ شده است

سرمایه گذاران خارجی اظهار می دارند که سیستم مالیاتی صربستان منسوخ شده است و مالیات بر درآمد شخص در صربستان که بر اساس جداول مالیاتی تعیین می‌شود که در بسیاری از حوزه‌های پیشرفته مالیاتی به دلیل نامشخص و ناعادلانه بودن منسوخ شده اند. این یکی از نتایج شورای سرمایه گذاران خارجی (FIC) است که منتشر شده است.

تحلیلگران FIC خاطرنشان می‌کنند که لازم است مصوبه وزارت دارایی صربستان در مورد نحوه برخورد مالیاتی و ارائه مستندات برای رفت و آمد به محل کار لغو یا اصلاح شود.

سیستم برنامه‌ریزی مالیات بر درآمد شهروندان هنوز در حال استفاده است و مشکل سیستم مالیاتی صربستان این است که از اشخاص حقیقی مالیات دریافت می‌کند بنابراین، دولت صربستان باید اجرای یک سیستم مالیات ترکیبی را که در بسیاری از سیستم های مالیاتی توسعه یافته استفاده می‌شود را در نظر بگیرد.

همچنین توصیه می‌شود با اصلاحات قانون، وضعیت مالیاتی وام‌های بدون بهره (یعنی وام‌هایی با نرخ سود کمتر از نرخ فعلی بازار) که کارفرما به کارکنان اعطا می‌کند، به‌صراحت مشخص شود.

FIC همچنین بر اهمیت همسویی برخی مقررات برای افراد خارجی که برای کار در صربستان هستند و شهروندان صربستان که در شرکت های خارجی کار می‌کنند تاکید می‌کند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/poreski-sistem-u-srbiji-zastareo-preporuka-stranih-investitora-da-se-uspostavi-sinteticki-model/

پایگاه اینترنتی بزینس-23/11/2023

ایر صربیا 64 میلیارد دینار کمک مالی از دولت صربستان دریافت کرده است

دولت صربستان 63.8 میلیارد دینار یا 545 میلیون یورو به شرکت هواپیمایی ایر صربیا از لحظه تاسیس این شرکت در ده سال پیش تا پایان سال 2022 پرداخت کرده است.

این محاسبات نشان می‌دهد، دولت صربستان متعهد شده است که بدهی‌های قبلی ایر صربیا  را پیش از خرید سهام شرکت هواپیمایی اتحاد در ایر صربیا پرداخت کند که این بدهی حدود 22 میلیارد دینار می‌باشد. علاوه بر این، ایر صربیا از همان ابتدا، یعنی از زمان تأسیس، به دلایل مختلف یارانه دولتی دریافت کرده است.

تنها در سال های 2014، 2015 و 2016 مبلغ 14.4 میلیارد دینار به ایر صربیا یارانه پرداخت شده است، در حالی که در سال 2017 هواپیمای مسافربری ملی صربستان 1.4 میلیارد دینار یارانه از وزارت گردشگری دریافت کرده است که به عنوان درآمد در مالی ثبت نشده است.

همچنین پس از شیوع ویروس کرونا و توقف حمل و نقل هوایی، دولت صربستان به این شرکت در دو مرحله، ابتدا در دسامبر 2020 با 11.5 میلیارد دینار و سپس در سال 2022 با یک میلیارد و 800 میلیون دینار، به عنوان تجدید سرمایه کمک کرده است. به همین دلیل زمانی که شرکت اتحاد تصمیم گرفت از مالکیت ایر صربیا خارج شود، سهم آن به 16.42 درصد رسید.

https://biznis.rs/vesti/drzava-uplatila-gotovo-64-milijarde-dinara-pomoci-kompaniji-air-serbia/

 پایگاه اینترنتی بزینس -23/11/2023

میانگین حقوق سپتامبر در صربستان حدود 85066 دینار بود

اداره آمار صربستان اعلام کرد، متوسط دستمزد خالص در صربستان در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته سالانه 3 درصد افزایش یافته است و این افزایش پس از افزایش سالانه 2.6 درصدی در ماه اگوست بوده است. متوسط دستمزد خالص در ماه سپتامبر به صورت اسمی‌بالغ بر 85066 دینار است.

اداره آمار صربستان همچنین اعلام کرد که در مقایسه ماه به ماه، متوسط دستمزد خالص 1.5 درصد به صورت واقعی در ماه سپتامبر کاهش یافته است  و این پس از افزایش 2.4 درصدی در ماه اگوست می‌باشد.

متوسط درآمد ناخالص و خالص در سپتامبر 2023 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، اسماً 13.5%و به صورت واقعی 3 درصد بیشتر است. این در حالی است که میانگین حقوق ماه سپتامبر نسبت به میانگین حقوق آگوست 1046 دینار کمتر است. میانگین حقوق در آگوست حدود ۸۶ هزار و ۱۱۲ دینار بود. همچنین متوسط حقوق خالص در ماه سپتامبر 65727 دینار بوده است که به این معنی است که نیمی از کارکنان تمام وقت تا این میزان درآمد داشته اند.

https://bif.rs/2023/11/prosecna-neto-zarada-u-septembru-85-066-medijalna-65-727/

پایگاه اینترنتی بزینس و فاینس -25/11/2023

بانک بازسازی و توسعه اروپا و ایتالیا به بازسازی خطوط راه آهن صربستان کمک می‌کنند

بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) به سه پروژه با هدف نوسازی زیرساخت های راه آهن صربستان کمک می‌کند. پروژه اول با هدف کمک به زیرساخت راه آهن صربستان برای بهبود مدیریت شرکت، پروژه دوم برای کمک به افزایش عملکرد عملیاتی شرکت در نظر گرفته شده است.همچنین پروژه سوم که اوایل سال آینده شروع می‌شود، تمرکز بر بخش تنظیم مستقل بازار و ادغام راه آهن صربستان در بازار حمل و نقل اتحادیه اروپا دارد.

این پروژه‌ها توسط ایتالیا، از طریق ابتکار اروپای مرکزی و بانک بازسازی و توسعه اروپا تامین مالی خواهد شد.

این سه پروژه از بسته مالی 2.2 میلیارد یورویی متشکل از وام سرمایه گذاری 550 میلیون یورویی ارائه شده توسط بانک بازسازی و توسعه اروپا، کمک مالی 598 میلیون یورویی توسط اتحادیه اروپا و وام سرمایه گذاری 1.1 میلیارد یورویی توسط بانک سرمایه گذاری اروپا که برای نوسازی 230 کیلومتر راه آهن سریع السیر بلگراد به نیش در نظر گرفته شده است.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/ebrid-zeleznica/

پایگاه اینترنتی داناس-28/11/2023

فیات پاندا برقی در صربستان، برزیل و مراکش تولید خواهد شد

خودرو فیات پاندا تابستان امسال در 11 جولای 2024 رسما معرفی می‌شود. این خودروی الکتریکی جدید در صربستان، برزیل و مراکش تولید خواهد شد.

پاندا جدید اولین خودروی الکتریکی ارزان قیمت این گروه است که کمتر از 20000 یورو قیمت خواهد داشت. پاندا قدیمی، پرفروش ترین خودرو در ایتالیا می‌باشد و تا سال 2026 در کارخانه پومیلیانو تولید خواهد شد. به منظور تمایز آن از کراس اوور پاندا جدید، خودروی تولید شده در ایتالیا احتمالا پاندینا نام خواهد داشت.

به گزارش رسانه‌های ایتالیایی در هر صورت، آینده پاندا به بروکسل بستگی دارد. تجدیدنظر در فرمان اتحادیه اروپا در مورد آلایندگی وسایل نقلیه موتوری، ممنوعیت موتورهای یورو 7 را 24 ماه به تعویق می‌اندازد و این قانون از سال 2027 اجرایی می‌شود.

https://bif.rs/2023/11/eletricni-fiat-panda-proizvodice-se-u-brazilu-maroku-i-srbiji/

پایگاه اینترنتی بزینس و فاینس -28/11/2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما