معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۱۲:۱۵ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه‌ریزی ایتالیا برای تبدیل گردشگری به یک صنعت پیشرو

دانیلا سانتانچی، وزیر گردشگری ایتالیا، در سخنرانی خود در «فوروم بین‌المللی گردشگری 2023» که در باونا برگزار شد، گفت: گردشگری ایتالیا باید به یک صنعت پیشرو در اقتصاد این کشور تبدیل شود. سانتانچی گفت: «این صنعت برای 2.7 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده که 11 درصد نیروی کار ملی را تشکیل می‌دهد و 255 میلیارد یورو درآمد مستقیم و غیرمستقیم دارد که معادل 13 درصد تولید ناخالص داخلی ایتالیا است. ایتالیا در اروپا از نظر سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی، در رتبه هفتم قرار دارد، که بالاتر از فرانسه و آلمان قرار می‌گیرد.»

آقای اورسو، وزیر صنایع و ساخت ایتالیا نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «ایتالیا مقصد مورد علاقه گردشگران آمریکایی، ژاپنی و چینی است و اولین مقصد برای گردشگری لوکس است. این کشور بیشترین تعداد سایت‌های یونسکو را در جهان دارد.»

https://www.ilsole24ore.com/art/santanche-il-turismo-deve-diventare-prima-industria-nazione-AFJ9JAmB

قرارداد شرکت ایتالیایی برای توسعۀ زیرساخت‌های گاز عراق

شرکت Sicim که یک شرکت سازنده ایتالیایی تجهیزات و زیرساخت‌های نفت، گاز و آب است، قراردادی به ارزش 619 میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌های گاز در عراق امضا کرد. این قرارداد بزرگترین قراردادی است که این شرکت تاکنون به دست آورده است. این قرارداد با شرکت نفتی بوسرای عراق (BoC) منعقد شده است که یک شرکت دولتی است و مسئول مدیریت و توسعه ذخایر نفت و گاز در جنوب این کشور است. Sicim از سال 2012 در عراق فعالیت می‌کند و یک تامین‌کننده معتبر برای BoC است.

این پروژه شامل توسعه واحدهای شیرین‌سازی گاز، سیستم تولید نیتروژن و تاسیسات فشرده‌سازی و خشک‌سازی گاز خام در جنوب عراق است. این منطقه در شمال غربی بصره و در محل یکی از بزرگترین میدان‌های گازی جهان قرار دارد. کارهای این پروژه دو سال و نیم طول خواهد کشید و 2 هزار نفر از کارگران محلی و خارجی را به کار خواهد گرفت. این پروژه شامل نصب تجهیزات پیچیده‌ای از تامین‌کنندگان ایتالیایی و بین‌المللی است و عملیات حساسی را برای تعیین سازگاری، تداخل و محدودیت‌ها در مراحل برنامه‌ریزی و عملیاتی شامل می‌شود.

https://www.ilsole24ore.com/art/gas-l-emiliana-sicim-commessa-619-milioni-dollari-iraq-AFqoJUrB

میزان استفادۀ کسب‌وکارهای ایتالیایی از فروش آنلاین

بر اساس تحلیلی که توسط شرکت InfoCert ارائه شده است، 72.5 درصد از شرکت‌های ایتالیایی دارای وب‌سایت هستند، اما تنها 18.9 درصد از آنها از این وب‌سایت برای فروش محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. این گزارش که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایتالیا در سال‌های 2021 و 2022 تهیه شده است، نشان می‌دهد که تیرول جنوبی با 84.6 درصد، بیشترین درصد شرکت‌های دارای وب‌سایت را دارد. پس از آن ونیز (با 83.3 درصد)، اومبریا (با 82.4 درصد) و لومباردی (با 82.1 درصد) قرار دارند. در مقابل، کالابریا با 55.3 درصد در رتبه آخر قرار دارد و بالاتر از آن، پولیا (با 56.9 درصد) و ساردینیا (با 58.2 درصد) قرار دارند. اگر این شاخص را با شرکت‌هایی که محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین می‌فروشند مرتبط کنیم، تیرول جنوبی همچنان در صدر قرار دارد، اما تنها 25.9 درصد شرکت‌های این منطقه از تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند. در رتبه دوم سیسیل (با 23.3 درصد) و در رتبه سوم ساردینیا (با 22.4 درصد) قرار دارند. در سه رتبه آخر نیز، توسکانی (با 14.4 درصد)، کالابریا (با 13.3 درصد) و لیگوریا (با 10.1 درصد) قرار می‌گیرند.

InfoCert همچنین میزان گسترش اینترنت پرسرعت (بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه) بین شرکت‌های سراسر کشور را بررسی کرده و در این میان، سیسیل با 56.4 درصد، بسیار بالاتر از میانگین ملی (با 44.4 درصد) قرار گرفته است. در رتبه دوم نیز کامپانیا با 55.8 درصد قرار دارد و پس از آن لاتزیو با 54.5 درصد و لومباردی با 51 درصد قرار دارند.

https://www.ilsole24ore.com/art/sette-imprese-10-hanno-sito-web-ma-solo-20percento-vende-online-AFU9LVrB

افزایش هزینه خریدهای کریسمس در ایتالیا

طبق تحقیقات انجام شده توسط موسسات Confesercenti و Ipsos، ایتالیایی‌ها قصد دارند امسال برای خریدهای کریسمس به طور متوسط 223 یورو هزینه کنند که 13 درصد بیشتر از سال گذشته است. البته این افزایش عمدتا به دلیل افزایش قیمت‌ها است، اما اگر تورم را در نظر بگیریم، این افزایش به 6 درصد کاهش می‌یابد. در میان هدایا، محبوب‌ترین گروه‌ها شامل لباس، محصولات آرایشی، کتاب، اسباب‌بازی، لوازم جانبی مد، هدایای غذایی، محصولات فناوری، جواهرات، مبلمان و محصولات خانگی، کفش و بازی‌های ویدئویی قرار دارند. 10 درصد از ایتالیایی‌ها نیز قصد دارند امسال سفر یا تعطیلات هدیه دهند، که این میزان هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این مطالعه، خرده‌فروشی فیزیکی همچنان نقش مهمی در خریدهای کریسمس ایفا می‌کند، اما برای 44 درصد ایتالیایی‌ها، پلتفرم‌های آنلاین اکنون نقش مهمی ایفا می‌کنند. تجارت الکترونیکی روش خریدی است که بسیاری از ایتالیایی‌ها قصد استفاده از آن را دارند. فروش مستقیم از طریق وب در حال افزایش است، به طوری که سهم افرادی که به طور مستقیم از وب‌سایت سازنده آنلاین خرید می‌کنند از 21 درصد به 23 درصد افزایش یافته است. تسلط پلتفرم‌های بزرگ تجارت الکترونیکی نیز تثبیت شده است، به طوری که 68 درصد از افراد شرکت کننده در مطالعه مذکور گفته‌اند که قصد دارند برای خرید هدیه از آنها استفاده کنند. این رقم در سال گذشته 63 درصد بود.  فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای بزرگ (33 درصد، در مقایسه با 29 درصد در سال گذشته) و همچنین مراکز خرید (52 درصد در مقایسه با 46 درصد در سال 2022) نیز از افزایش محبوبیت برخوردار شده‌اند.

https://www.ilsole24ore.com/art/natale-spese-crescita-13percento-sull-anno-scorso-AFlbU2wB

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما