معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۱۵:۳۹ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصویب اعطای وام اتحادیه اروپایی برای تامین انرژی مقرون به صرفه

کمیسیون اروپایی (EC)، طرح بازنگری برای تامین انرژی مقرون به صرفه، ایمن‌ و پایدار به ارزش 4.6 میلیارد یورو را تصویب کرد. ارزش کلی طرح مزبور 10.4 میلیارد یورو است که 6.5 میلیارد یوروی آن به صورت کمک بلاعوض و 3.9 میلیارد یوروی دیگر به صورت وام می‌باشد. طبق این طرح بازنگری، 27 شرط برای تضمین حفاظت از منافع مالی اتحادیه اروپا و تقویت استقلال قضایی، بدون تغییر باقی خواهند ماند. این به این معنی است که تا زمانی که مجارستان به طور رضایت‌بخشی «شرایط اصلی» را اجرا نکرده باشد، اعطای تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری امکان‌پذیر نخواهد بود.

https://hungarytoday.hu/commission-approves-hungarys-eur-4-6-billion-repowereu-chapter

مجارستان و نیاز به کارگران خارجی

تعداد کارگران خارجی در مجارستان در ماه سپتامبر به 95 هزار نفر رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل که 82 هزار نفر و سال‌های ماقبل دوره پاندمی‌کرونا که 60 تا 70 هزار نفر بوده، رشد قابل توجهی داشته است. با توجه به اینکه ماهانه حدود هزار نفر به عنوان کارگر وارد این کشور می‌شوند، می‌توان تخمین زد تعداد کارگران خارجی در مجارستان در اویل سال 2024 به 100 هزار نفر برسد. همزمان با کاهش اندک تعداد کارگران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه سال گذشته، کارگران کشورهای غیر اتحادیه از 35 هزار نفر به 73 هزار نفر افزایش یافته است و از سوی دیگر در حالی که ذخیره نیروی کار مجارستان برای پر کردن 100 تا 150 هزار شغل کفایت می‌کند، افزایش ظرفیت‌های صنعتیف امکان به‌کارگیری 500 هزار نیروی کار در این کشور را دارد.

https://www.intellinews.com/number-of-foreign-workers-in-hungary-nears-100-000-303185

 رای دادگاه عالی مجارستان علیه کارخانه باتری چین

دادگاه عالی مجارستان، مجوز ساخت و احداث کارخانه باتری‌سازی چین در شهر دبرسن (که احداث آن به حمایت دولت و با مخالفت شهروندان به دلیل آلایندگی کارخانه بود) را تعلیق نموده است. در حکم دادگاه بیان شده که مقامات مجددا برای دریافت مجوز اقدام نمایند، چرا که اخذ مجوز بدون نشست‌های عمومی و گزارش‌های لازم مبنی بر رعایت ایمنی اخذ شده است.

https://hungarytoday.hu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما