معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۷:۲۶ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش نرخ بهره بانکی ترکیه به 40 درصد

بانک مرکزی ترکیه به ریاست حافظ غایه ارکان تشکیل جلسه داده و برای ششمین بار متوالی نرخ سود را افزایش داد. این بانک مانند ماههای گذشته نرخ بهره را در این ماه 5 درصد افزایش داد و از 35 درصد به 40 درصد رسید. گفتنی است کارشناسان پیش بینی افزایش 2.5 درصدی را کرده بودند. بررسی بازار ارز نشان می دهد این اقدام بانک مرکزی تاثیری بر نرخ ارز در بازار نداشته است.

در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی ترکیه کاهش ارزش لیر می‌باشد. دولت ترکیه برای جلوگیری از سقوط بیش از حد ارزش لیر اقدامات مختلفی را انجام داده است. یکی از این اقدامات افزایش نرخ بهره می‌باشد. ظرف شش ماه از روی کارآمدن دولت جدید، نرخ بهره بانکی از 8.5 درصد به 40 درصد افزایش یافته است. همچنین دولت برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از تبدیل پول ملی به ارزهای خارجی و جلوگیری از ایجاد تقاضاهای کاذب در سایر بازارها، اقدام به افزایش بی سابقه نرخ تسهیلات بانکی و همچنین نرخ سود سپرده‌های بانکی نموده است. هم اینک بانکهای ترکیه اقدام به پرداخت سود 32 تا 40 درصد به سپرده‌های بانکی با توجه به مدت سپرده می نمایند.

https://www.habertürk.com/ekonomik

افزایش شدید هزینه‌های زندگی در ترکیه

نتایج تحقیقات کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه ترک – ایش نشان می دهد، میزان خط فقر و مرز گرسنگی در ترکیه به شدت در حال افزایش است. بر اساس این تحقیقات، مرز گرسنگی در ماه نوامبر 2023 به 14 هزار و 25 لیر و خط فقر به 45 هزار و 686 لیر افزایش یافته است. این رقم در ماه قبل (اکتبر2023 ) 13 هزار و 648 لیر مرز گرسنگی و  44 هزار و 573 لیر و خط فقر بود.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان می دهد، هزینه‌های زندگی یک فرد مجرد 18 هزار و 239 لیر می‌باشد. بر اساس اعلام اتاق زراعت ترکیه، نرخ تورم مواد غذایی برای سال 2023 بالغ بر 160 درصد می‌باشد.

 هزینه‌های زندگی در ترکیه آنقدر با سرعت و با شدت بالا در جریان است که بسیاری از سندیکاها، فدراسیونها و کنفدراسیونهای کارگری و کارمندی در ترکیه اعلام نموده اند که برای سال جدید میلادی 2024  باید میزان حقوق و دستمزدها حداقل 55 تا 60 درصد افزایش یابد. دولت ترکیه سالی دو بار متناسب با میزان نرخ تورم و سطح رفاه عمومی جامعه، اقدام به افزایش میزان حقوق و دستمزد تمامی‌ کارگران و کارمندان می نماید.

کاظم ارگون، رئیس انجمن بازنشستگان ترکیه چندی قبل اعلام نمود که افزایش سرسام آور هزینه‌های زندگی در ترکیه سبب گردیده تا قدرت خرید بازنشستگان در 6 ماه اخیر سالجاری، 31.56 درصد کاهش یافته و بازنشستگان به دلیل این کاهش قدرت خرید در مرز گرسنگی قرار گیرند.  

https://www.dunya.com/ekonomik-veriler/yoksulluk

افزایش هزینه‌های خدمات دولتی، عوارض، مالیاتها و تعرفه‌ها در ترکیه در سال 2024

ابلاغیه عمومی قانون آیین دادرسی مالیاتی تهیه شده توسط سازمان مالیاتی وزارت خزانه داری و دارایی در روزنامه رسمی منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است که بر اساس قانون آیین دادرسی مالیاتی، میانگین نرخ افزایش قیمت در شاخص قیمت تولیدکننده مورد ارزیابی قرار گرفته و مقرر گردیده تا مالیات و جریمه‌ها 58.46 درصد افزایش یابد.

بر این اساس، در سال جدید مالیات های مختلف از جمله مالیات، عوارض، مالیات خودرو، حق معاینه فنی خودرو، مالیات دارایی و جرائم راهنمایی و رانندگی با نرخ های جدید محاسبه و افزایش خواهند یافت.

بر این اساس برخی از جرایم رانندگی در سال 2024 به شرح زیر خواهد بود:

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی، نقض چراغ قرمز، نداشتن معاینه فنی: 1506 لیره

رانندگی بدون گواهینامه: 586 لیر

نبستن کمربند ایمنی، پارک ممنوع: 691 لیر

اشغال پارکینگ معلولان: 1.384 لیر

عدم استفاده از لاستیک های زمستانی: 4015 لیر

هزینه‌های گذرنامه به شرح زیر خواهد بود:

تا 6 ماه: 1.639.00 لیر

1 سال:  لیر2.396.50

2 سال: 3.912.50 لیر

3 سال: 5.558.00 لیر

بیش از 3 سال: 7.833.00  لیر

https://www.haberturk.com/ekonomi

گزارش تجارت خارجی ترکیه با کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس

بررسی گزارش تجارت خارجی ترکیه با کشورهای خاورمیانه که از بازارهای سنتی ترکیه هستند، نشان می دهد که تجارت با این منطقه جغرافیایی در 10 ماهه سالجاری به طور موثر ادامه دارد.

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور در 10 ماه سالجاری به منظقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس متشکل از کشورهای بحرین، امارات متحده عربی، فلسطین، عراق، ایران، رژیم صهیونیستی، قطر، کویت، قبرس شمالی، لبنان، سوریه، عربستان سعودی، عمان، اردن و یمن؛ 26.7 میلیارد دلار بوده است.

در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، بیشترین صادرات در بین کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس به عراق با 7.7 میلیارد دلار بوده است. پس از عراق، امارات و رژیم صهیونیستی هر کدام با 4.4 میلیارد دلار، ایران با 2 میلیارد دلار و عربستان سعودی با 1.8 میلیارد دلار قرار دارند.

در همین مدت 1.3 میلیارد دلار صادرات به جمهوری ترک قبرس شمالی، 1.1 میلیارد دلار به سوریه و لبنان، 716 میلیون دلار به یمن، 591.6 میلیون دلار به قطر، 579.8 میلیون دلار به اردن، 454.8 میلیون دلار به کویت، 248.1 میلیون دلار به عمان، 122.9 میلیون دلار به بحرین و 103.9 میلیون دلار به کشور فلسطین انجام شده است.

بخش‌های «غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌ها» و «مواد و فرآورده‌های شیمیایی» هر کدام با ۳.۷ میلیارد دلار بیشترین صادرات را در ۱۰ ماه سالجاری به خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس داشته‌اند. پس از این بخش‌ها، طلا و جواهر با ۲.۶ میلیارد دلار، فولاد با ۲.۳ میلیارد دلار، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی با ۱.۹ میلیارد دلار قرار دارند.

https://www.dunya.com/ihracat/turkiyeden-

 

 رشد صنعت محصولات برقی و الکترونیکی در ترکیه طی 5 سال اخیر

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه در سخنرانی خود در افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های ساختمان هوشمند و روشنایی الکتریکی (A-TECH) که در مرکز نمایشگاه استانبول برگزار شده بود، گفت: بخش برق و دستگاه‌های الکتریکی که جایگاه مهمی در جهان دارد، در ترکیه بسیار در حال توسعه است. وی اعلام نمود که صادرات محصولات برقی و الکترونیکی ترکیه در 5 سال گذشته از 8.7 میلیارد دلار به 13.7 میلیارد دلار افزایش یافته است. وی همچنین گفت: هدف ترکیه صادرات 375 میلیارد دلار کالا و 200 میلیارد دلار خدمات در سال 2028 است.

بولات با بیان اینکه این بخش بیش از 10 درصد از تولیدات صنعتی جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: در مقایسه گذشته، می‌بینیم که کشور ما چقدر در این زمینه موفق بوده است و جا دارد از صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان مان تشکر کنیم. وی با بیان اینکه تجارت جهانی این بخش در سال گذشته در سطح 3.7 تریلیون دلار بوده و چین، تایوان، کره جنوبی و آمریکا در این مرحله در رتبه اول قرار دارند، گفت: صادرات ما در زمینه برق و الکترونیک از 8.7 میلیارد دلار به 13.7 میلیارد دلار در ظرف 5 سال افزایش یافته است.

https://www.dunya.com/ekonomik

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما