معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تاخیر در ترخیص کالا ها از بندر جیبوتی

علیرغم مداخله کمیسیون گمرک اتیوپی (ECC) در تأخیر محموله‌هایی که در پایان ماه گذشته در جیبوتی رخ داد، مسئولین حمل و نقل بار از اتیوپی و جیبوتی اظهار داشتند که این مشکلات همچنان پابرجاست.

به گفته منابعی در بخش‌های لجستیک اتیوپی و جیبوتی، گمرک جیبوتی استراتژی جدیدی را اجرا کرده است که ادعا می‌کند هدف آن کنترل مشکلات صورتحساب در محموله‌های ورودی است. شرکت‌های لجستیک خصوصی از هر دو کشور گفتند که این مشکل اولین بار در اواخر اکتبر مشاهده شد. آنها اظهار داشتند که محموله‌های کانتینری با فاکتور کمتر از 20000 دلار نمی‌توانند از گمرک جیبوتی ترخیص شوند.

شرکت‌های حمل و نقل کالا اظهار می‌دارند: «گمرک جیبوتی می‌گوید که این رویه جدید از طرف اتیوپی به جای ابتکار مقامات جیبوتی انجام شده است» و افزود: «گمرک ادعا کرد که محموله‌هایی با فاکتور کمتر از 20000 دلار آمریکا معمولا غیر واقع بوده و برای فرار از پرداخت حقوق گمرگی است».

https://www.capitalethiopia.com/2023/11/26/freight-forwarders-left-confused-in-djibouti

 

صادرات طلا از اتیوپی

وزارت معدن اعلام کرد که اتیوپی بیش از 63.6 میلیون دلار از صادرات طلا در سه ماهه اول سال مالی در آمد داشته است .

هابتامو تگگن (  Habtamu Tegegn ) وزیر معادن ضمن ارائه عملکرد شغلی این موسسه به مجلس نمایندگان گفت که بانک ملی اتیوپی در سه ماهه گذشته 719.6 کیلوگرم طلا از معدنچیان خریداری کرده است.

به گفته وی اگرچه بخش معدن با چالش‌های ناشی از تعارضات و کمبود زیرساخت‌ها در برخی مناطق کشور مواجه شده است، اما درآمد حاصل از صادرات طلا نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل افزایش داشته است.

به گفته وی، 78 درصد از طلای صادراتی توسط شرکت ها استخراج می‌شود و مابقی به روش های سنتی فرآوری می‌گردد.

اتیوپی در تلاش است تا پایان سال جاری 512  میلیون دلار از صادرات طلا، سنگ های قیمتی، لیتیوم و سایر مواد معدنی بدست آورد .

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-earns-over-63-6mln-usd-from-gold-exports-in-three-months

 

حمل بار و مسافر از اتیوپی به جیبوتی

شرکت سهامی راه آهن اتیو-جیبوتی (EDR) اعلام کرد که 998.13 میلیون Birr در سه ماهه اول سال مالی جاری اتیوپی در آمد داشته است که بیش از برنامه تعیین شده برای دوره پیش بینی شده است .

عبدی زنبه ( Abdi Zenebe ) مدیر عامل EDR  گفت که مبلغ ذکر شده با جابجایی 63081 مسافر و حمل 587000 تن محموله ورودی و خروجی تامین شده است. برنامه قرار است در دوره پیش بینی شده به 875 میلیون بیر برسد که عملکرد ما از برنامه فوق جلوتر است .

همچنین در این طرح قرار بود 587 هزار تن محموله جا به جا شود که است در سه ماهه اول 670 هزار تن محموله ورودی و خروجی جابجا شد. از مجموع برنامه جابجایی 37500 مسافر به مقاصد مختلف، این شرکت موفق به جابجایی 63081 مسافر شده است

 EDR  برای گسترش 20 ایستگاه خدمات فعلی و افتتاح ایستگاه‌های جدید آماده شده است. این شرکت خدمات قطار باری و مسافری را در ایستگاه‌های راه‌آهن دیره داوا، موجو، آداما، لیبو، اندود، دایک و میسو ارائه می‌نماید

ما برنامه انتقال سیمان و شن و ماسه با قطار را نیز داریم و آماده سازی‌ها در حال انجام است. همچنین قرار بود ظرفیت کل حمل و نقل بار خود را از 1.3 میلیون تن به دو میلیون تن افزایش دهیم.

https://www.fanabc.com/english/ethio-djibouti-railway-surpasses-plan-for-first-quarter

 

خروج یک شرکت فرانسوی از قرار داد مخابرات اتیوپی

  orange Group تصمیم گرفت از فرآیند به دست آوردن 45 درصد از سهام اپراتور دولتی Ethio Telecom اتیوپی خارج شود و شرایط موجود بازار را مقصر دانست که ادعا می‌کند با استراتژی خود مطابقت ندارد.

در بیانیه‌ای به Mobile World Live، گروه اپراتور مستقر در فرانسه توضیح داده طرحی که برای به دست آوردن 45 درصد از سهام شرکت اتیوپی بوده به خوبی پیش نمی‌رود و به این شراکت که برای اولین بار در سال 2021 شروع شد، پایان خواهد داد .

Orange برای اولین بار دو سال پیش، زمانی که کشور فرآیند مناقصه را آغاز کرد، اظهار علاقه برای خرید سهام نسبت کمتر ( 51-49)  در Ethio Telecom را ارائه کرد. اما دولت قبل از احیای این طرح، یک سال بعد به دلیل شرایط اقتصادی این اقدام را به تعویق انداخت .

بلومبرگ در جولای 2023 گزارش داد که Orange و اپراتور امارات متحده عربی در حال بررسی پیشنهادهای جداگانه برای 45 درصد از سهام بودند. یکی از نمایندگان Orange در آن زمان به Mobile World Live گفت که دلیل حضورشان ، با توجه به حضور اتیوپی در آفریقا، علاقه آشکار آنها به اتیوپی و رشد قاره افریقا است که بخش مهمی از استراتژی آنها بود.

دولت اتیوپی اقدامات قابل توجهی را برای باز کردن بازار به روی بازیگران بین المللی انجام داده است، از جمله در سال 2021 اعطای اولین مجوز شبکه تلفن همراه خصوصی کشور به کنسرسیومی متشکل از Vodafone Group، Vodacom و Safaricom .

https://www.mobileworldlive.com/orange/orange-withdraws-from-ethio-telecom-sale-process

 

ساخت یک بندر خشک

کشتیرانی و لجستیک اتیوپی (ESL)، یک شرکت تدارکات دولتی، قصد دارد یکی از بزرگترین پایانه‌ها را در هاواسا به عنوان بخشی از برنامه خود برای استفاده از بندر جایگزین در کنیا بسازد. بندر خشک دیگری در مویال نیز در دست ساخت است.

مدیر عامل شرکت لجستیک، بریسو آمالو، ( Berisso Amallo  ) اخیراً گفت: ایجاد بنادر خشک در منطقه جنوب کشور یکی از اولویت‌های بودجه امسال است.

وی اظهار داشت که استفاده از تسهیلات بندری جدید آینده کنیا، لامو، هدف اصلی ساخت پایانه‌های لجستیکی است. و کار بر روی ساخت بنادر خشک در هاواسا و مویال در سال مالی جاری آغاز خواهد شد.

در حال حاضر تنها چیزی که باقی مانده مالکیت زمین در هاواسا است.که  « به محض دریافت زمین در مرکز منطقه سیداما، پروژه را آغاز خواهیم کرد. وی اظهار داشت که تأسیسات در هاواسا، که در 275 کیلومتری جنوب آدیس آبابا قرار دارد، طبق برنامه در زمره بزرگترین بنادر خشک برای ESL قرار می‌گیرد. »

https://www.capitalethiopia.com/2023/11/26/esl-to-erect-strategic-dry-ports-in-hawassa-moyale

 

تاکید برخی مقامات بر همکاری بیشتر با چین

کارشناسان و سیاستگذارانی که روز چهارشنبه 8 آذر در یک سمینار تبادل آکادمیک سطح بالا در مورد همکاری چین و آفریقا در آموزش فنی و حرفه‌ای و استانداردهای شغلی شرکت کردند، خواستار افزایش همکاری چین و اتیوپی شدند. این رویداد با نام سمینار تبادل آکادمیک چین و اتیوپی در مورد بازنگری و توسعه استانداردهای شغلی و نمایشگاه آموزش فنی و حرفه ای در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، با حضور مقامات ارشد دولت اتیوپی، همتایان چینی، دانشگاه‌ها و کارشناسان مختلف برگزار شد.

در سرتاسر سمینار، کارشناسان و نمایندگان هر دو کشور در مورد بازنگری و توسعه استانداردهای شغلی و همچنین ترویج و استفاده از آنها در بخش آموزش فنی و حرفه ای بحث و تبادل نظر کردند و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند.

به عنوان بخشی از جلسات به اشتراک گذاری تجربیات، 11 موسسه و کالج آموزش فنی و حرفه ای از استان شانشی چین، متخصص در زمینه‌های مختلف مانند تولید هوشمند، هوانوردی، انرژی، مالی، لجستیک، حفاظت از آب، کشاورزی و مهندسی راه آهن، تخصص خود را با همتایان اتیوپیایی به اشتراک گذاشتند. .

"وزارت کار و مهارت اتیوپی با تعهد به تجهیز جوانان به مهارت های رقابتی برای مشاغل آینده، دسترسی جهانی به معیشت پایدار را پیش بینی می‌کند. و ابتکار یک کمربند و یک جاده به طور یکپارچه با این اولویت های استراتژیک همسو می‌شود. ما مشتاقانه همکاری را در این چارچوب تقویت می‌کنیم تا به طور کامل به اهداف خود برسیم .

http://en.people.cn/n

همکاری اتیوپی و امارات

اتیوپی و امارات متحده عربی که قرار است به اعضای کامل بلوک اقتصادی بریکس تبدیل شوند، تعهد خود را برای استفاده از این پلت فرم برای تقویت روابط و همکاری همه جانبه خود ابراز کردند

موارد فوق در پنجاه و دومین سالگرد روز ملی امارات در اتیوپی در دوشنبه 6 آذر ماه انجام شد

مدیر کل امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در وزارت امور خارجه، گبیهو گانگا، ، تمایل اتیوپی را برای بکارگیری اتحادیه برای حفظ روابط پر رونق با امارات ابراز داشت

به گفته وی، پیوستن دو کشور به بلوک اقتصادی فرصت بسیار خوبی برای دو طرف برای تقویت روابط در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواهد بود

وی همچنین قدردانی عمیق اتیوپی را از دستاوردهای چشمگیر امارات و پیوند قوی بین دو کشور ابراز نمود روز ملی امارات نشان دهنده اتحاد ملتی است که نمونه ای از پیشرفت، وحدت و شکوفایی است.

به گفته این دیپلمات، روابط دوجانبه اتیوپی و امارات در حال تحکیم است و سفر مقامات عالی رتبه دولتی زمینه را برای همکاری‌های بیشتر فراهم کرده است.

https://allafrica.com/stories/

امضای یک قرار داد حمایتی با بانک جیبوتی

بانک صادرات-واردات آفریقا (Afreximbank) روز یکشنبه قراردادهایی را برای تسهیلات مالی تجاری 35 میلیون دلاری با بانکرینگ دریای سرخ جیبوتی امضا کرد.

این تامین مالی برای تسهیل واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده از تامین کنندگان خارج کشور به جیبوتی برای فروش بعدی به مالکان کشتی‌ها و تامین کنندگانی است که به خدمات بانکرینگ در بنادر و بندرهای ساحلی جیبوتی نیاز دارند. این قراردادها، شرکت را قادر می سازد تا علاوه بر حمایت از شرکت برای افزایش خدمات بانکرینگ خود به کشتی‌ها و کشتی‌های بزرگی که از یکی از کریدورهای تجارت دریایی اصلی در شاخ آفریقا از سواحل جیبوتی عبور می‌کنند، نیازهای مالی تجاری خود را تأمین مالی کند.

https://en.amwalalghad.com/afreximbank-signs-35-million-deal-with-djiboutis-red-sea-bunkering

 

امضای توافقنامه بین اتیوپی و جمهوری چک

اتیوپی و جمهوری چک توافقنامه ای را برای تقویت همکاری امضا کردند.

نخست وزیر اتیوپی آقای ابی احمد در دفتر دولت جمهوری چک با نخست وزیر آقای پتر فیالا دیدار داشت که سران دو کشور در گفت وگوهای دوجانبه تصمیم گرفتند همکاری‌های خود را در زمینه دفاعی گسترش دهند و همکاری‌های خود را در کشاورزی، توسعه معدنی و گردشگری تقویت کنند.

یادآوری می‌شود که نخست وزیر چک در هفته‌های اخیر به اتیوپی سفر کرده و با نخست وزیر اتیوپی گفتگو داشته و در همین رابطه، ابی احمد گفت که اتیوپی تجربه خود را به عنوان یک الگوی ویژه در بیستمین کنفرانس سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد به کشورهای در حال توسعه ارائه نمود.

وی اضافه نمود که سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، اتیوپی را به خاطر کار بزرگش در حصول اطمینان از توسعه صنعت یکپارچه با محوریت ردپای سبز و کشاورزی  ستود ، در این کنفرانس اتیوپی به یک الگوی خاص تبدیل شده و تجربیات خود را به کشورهای در حال توسعه ارائه نمود.

https://press.et/?p=

 

توافقنامه همکاری اقتصادی اتیوپی و پاکستان

وزیر بازرگانی اتیوپی آقای گبرمسکل چالا (  Gebremeskel Chala )  در کمیته مجلس نمایندگان این کشور گفت ، توافقنامه تجاری امضا شده بین اتیوپی و پاکستان در فوریه 2023، روابط دوجانبه بین دو کشور را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد.

پیش نویس اعلامیه توافق تجاری بین اتیوپی و پاکستان برای تصویب به مجلس نمایندگان ارائه شده است.

گبرمسکل چالا، وزیر بازرگانی و ادغام منطقه‌ای، با تشریح اهمیت این توافق، گفت که این توافق پس از تعهد قوی دو طرف برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین کشورها حاصل شده است.

توافق نامه امضا شده بین کشورها بر اساس مطالعه ای است که برای مشاهده بازار بالقوه انجام شده است و مزایای کشورها را در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به روابط رو به رشد بین اتیوپی و پاکستان، افزود که این توافق برای تقویت بیشتر همکاری‌ها در زمینه دیپلماسی اقتصادی مهم است.

انتظار می‌رود این موافقت‌نامه فضای مساعدی را برای جوامع تجاری دو کشور ایجاد کند تا اطلاعاتی در مورد فرصت‌های تجاری، سازمان‌دهی برنامه‌های ترویج تجارت و بررسی پتانسیل‌های تجاری داشته باشند.

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-pakistan-trade-agreement-to-take-bilateral-relations-to-new-level-says-minister

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما