معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ اول آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چشم‌انداز نامناسب رشد اقتصادی فنلاند

طبق پیش‌بینی اقتصادی گروهOP، اقتصاد فنلاند در رکود متوسطی قرار گرفته است و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری 0.3 درصد کاهش خواهد یافت. با این حال، اقتصاد فنلاند در مجموع در برابر ضربات زیادی که به آن وارد شده است (مانند فروپاشی تجارت با روسیه، شتاب گرفتن تورم و افزایش سریع نرخ بهره)، مقاومت مناسبی از خود نشان داده است. ریجو هیسکانن، اقتصاددان ارشد گروه OP در یک بیانیه مطبوعاتی می‌گوید: رکود در حال حاضر شدید نیست، اما از سوی دیگر، چرخش به سمت بهتر شدن وضعیت نیز، هنوز در چشم‌انداز اقتصادی وجود ندارد.

طبق آمار منتشره، صادرات، سرمایه‌گذاری و مصرف خصوصی در فنلاند کاهش یافته است و بخش‌هایی که بیشترین تأثیر را از افزایش نرخ بهره متحمل شده‌اند (مانند ساخت‌وسازهای مسکونی، معاملات مسکن و برخی صنایع صادراتی) بیشترین آسیب را نیز دیده‌اند. بر اساس پیش‌بینی گروهOP، افزایش نرخ بهره به تدریج بر تمام ارکان اقتصاد تأثیر خواهد گذاشت، در نتیجه، صادرات فنلاند در سال آینده نیز کاهش خواهد یافت، مصرف خصوصی رشد نخواهد کرد و وضعیت رو به وخامت بازار کار، پس‌انداز را افزایش خواهد داد. همچنین انتظار نمی‌رود مخارج عمومی دولت در سال آینده افزایش یابد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010004989.html

یوآن؛ دومین ارز پرکاربرد در تجارت جهانی

در یک تغییر قابل توجه در امور مالی جهانی، یوآن چین از یورو پیشی گرفته و به دومین ارز پرکاربرد جهان در تجارت جهانی تبدیل شده است. این پیشرفت که توسط انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (SWIFT) گزارش شده است، تأثیر فزاینده ارزهای آسیایی را در سیستم پولی در سراسر جهان نشان می‌دهد. به گزارش رویترز، شرکت‌های جهانی به طور فزاینده‌ای به بازارهای بدهی چین روی می‌آورند و مقادیر بی‌سابقه‌ای از اوراق قرضه به یوآن منتشر می‌کنند و از بانک‌های چینی وام زیادی می‌گیرند. لذا افزایش استقراض از بانک‌های چینی، یوآن را بالاتر از یورو قرار داده است. صعود یوآن، یورو را به چالش کشیده، اما با توجه به نقش تثبیت شده دلار در امور مالی جهانی، هنوز سلطه دلار آمریکا را مختل نمی‌کند. البته چین یکی از دارندگان مهم بدهی ایالات متحده است و یک تغییر قابل توجه در دارایی‌های چین در ایالات متحده می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای سیستم مالی جهانی داشته باشد و به ارزیابی مجدد وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی غالب کمک کند.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24483-yuan-surges-past-euro-as-second-most-used-currency-in-global-trade.html

ثبات مالی شکنندۀ بانک‌های منطقه یورو

بانک مرکزی اروپا (ECB) در آخرین گزارش شش ماهۀ بررسی ثبات مالی خود اعلام کرد که بانک‌های منطقه یورو در برابر شوک‌های خارجی آسیب‌پذیر هستند. لوئیس دی گویندوس، معاون بانک مرکزی اروپا گفت: چشم‌انداز ضعیف اقتصادی همراه با عواقب تورم بالا، توانایی مردم، بنگاه‌ها و دولت‌ها را برای پرداخت بدهی‌های خود کاهش داده است. موسسات مالی از ژوئیه 2022 از افزایش سریع نرخ بهره بهره‌مند شده‌اند، زیرا آنها از نرخ‌های وام بالاتر، درآمد کسب می‌کنند و در هنگام واریز پول به بانک مرکزی اروپا، خودشان سود دریافت می‌کنند؛ با این حال، به صورت همزمان، با هزینه‌های بیشتر تامین مالی، بدتر شدن کیفیت دارایی‌ها و کاهش حجم وام نیز مواجه هستند.

https://www.dailyfinland.fi/europe/35121/Financial-stability-of-eurozone-banks-remains-fragile-ECB

عزم اتحادیه اروپا برای محدود نمودن هوش مصنوعی

اگر برنامه‌های شرکت‌ها و مقامات به حقیقت بپیوندند، هوش مصنوعی به زودی کارهای روزمره متنوعی را انجام خواهد داد و وظایف متعددی از جمله پاسخگویی به مشتریان، متخصص منابع انسانی و حتی شاید وظایف یک افسر پلیس، پزشک و یا وکیل را بر عهده می‌گیرد. اما اگر به هوش مصنوعی وظایف حساس‌تر و قدرت بیشتری داده شود، چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که وظایف خود را با اطمینان انجام می‌دهد؟ قواعد بازی در حال حاضر در بروکسل نوشته می‌شود، یعنی جایی که مقررات هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، با هدف اطمینان از این که هوش مصنوعی، حقوق اساسی، سلامت یا ایمنی شهروندان را به خطر نمی‌اندازد، در حال آماده شدن است.

استفاده از هوش مصنوعی در نظارت شهروندان (استفاده مستقیم از سیستم‌های شناسایی از راه دور بیومتریک) یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در تهیه مقررات هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی که حجم وسیعی از داده‌ها را در زمان کوتاهی ترکیب و پردازش می‌کند، می‌تواند نظارت رسمی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و اروپا می‌خواهد خط‌مشی روشنی در مورد اینکه چه نوع نظارتی بر شهروندان قابل قبول است، ترسیم کند. اگرچه مذاکرات درباره جزئیات این مقررات همچنان ادامه دارد، اما مشخص است که اروپا به هوش مصنوعی اجازه نخواهد داد تا فضاهای عمومی را به صورت تمام وقت نظارت کند، زیرا شهروندان هم نمی‌خواهند در معرض نظارت مداوم قرار گیرند.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009988573.html

هوش مصنوعی؛ پیش‌نیاز رشد شرکت‌های فناوری اطلاعات

سازمان نرم‌افزار فنلاند، تخمین می‌زند که معرفی سریع هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین دلایل رشد صنعت نرم‌افزار است. در حال حاضر، از هر پنج شرکت نرم‌افزاری در فنلاند، تقریبا چهار شرکت از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کنند و سازمان نرم‌افزار فنلاند می‌گوید که احتمالا، هوش مصنوعی عامل رشد شرکت‌های نرم‌افزاری است. بر اساس نظرسنجی Sykemittari این سازمان، اگر چه بقیه بخش‌های اقتصاد دچار مشکل هستند، اما نزدیک به 80 درصد از شرکت‌های نرم‌افزاری تخمین می‌زنند که رشد خواهند کرد. در عین حال استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف هوش مصنوعی در شرکت‌های این حوزه بیشتر رایج شده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی نرم‌افزار فنلاند، 6 ماه پیش نیمی از شرکت‌های نرم‌افزاری از هوش مصنوعی به طریقی استفاده می‌کردند، اما اکنون 80 درصد از آنها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. راسموس رویها، مدیرعامل این سازمان در بیانیه مطبوعاتی می‌گوید: یکی و احتمالا مهم‌ترین عامل ادامه رشد بالای صنعت نرم‌افزار، این واقعیت است که معرفی هوش مصنوعی فوق‌العاده سریع بوده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009991921.html

تاثیر مثبت دورکاری بر فروش شرکت‌ها

طی یک مطالعه، شیوه‌های دورکاری بیش از 500 شرکت بورسی و توسعه گردش مالی در صنایع مختلف در یک دوره سه ساله مقایسه گردید. بر اساس نتایج این مطالعه که توسط گروه مشاوره بوستون مستقر در ایالات متحده و Scoop Technologies انجام شد، در شرکت‌هایی که دورکاری به شکل کاملا انعطاف‌پذیر قابل انجام است، درآمد فروش شرکت بسیار سریع‌تر از شرکت‌هایی بود که از گزینه‌های دورکاری استقبال نمی‌کردند. در این مطالعه، فرایند‌های 554 شرکت بورسی آمریکایی که تعداد کل کارکنان این شرکت‌ها 26.7 میلیون نفر بود، مقایسه گردید. طبق نتایج به دست آمده، در شرکت‌هایی که انتخاب بین دورکاری و کار در دفتر کاملا منعطف بود، فروش بین سال‌های 2020 تا 2022، به میزان 21 درصد افزایش یافت، اما در شرکت‌هایی که اجبار به حضور تمام وقت در محل کار بود و یا کار به صورت ترکیبی انجام می‌شد (یعنی کار اداری و از راه دور ترکیب می‌شد)، فروش در دوره مربوطه تنها پنج درصد افزایش یافت.

این تحقیق، 20 صنعت مختلف از شرکت‌های فناوری گرفته تا بیمه را تحت پوشش قرار داد. به گفته خبرگزاری بلومبرگ، رشد گردش مالی با میانگین رشد صنعت مقایسه شد تا صنایع با عملکرد بهتر نتایج تحقیقات را مخدوش نکنند. بر اساس این گزارش، در شرکت‌هایی که نیاز به حضور در محل کار، محدود به چند روز در هفته بود، فروش دو برابر سریع‌تر از شرکت‌هایی که اجبار به حضور همیشگی در محل کار وجود داشت، رشد کرد. نویسندگان نظرسنجی حدس می‌زنند شرکت‌هایی که دورکاری را ترجیح می‌دهند، توانستند افراد را سریع‌تر و از یک منطقه جغرافیایی وسیع‌تر استخدام کنند و همین موضوع، عامل اصلی افزایش فروش و بهره‌وری آنها بوده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009996356.html

تاریک‌ترین سپتامبر در تاریخ آماری مجوزهای مسکن

بر اساس گزارش مرکز آمار فنلاند، در سه ماهۀ سوم (ژوئیه تا سپتامبر) سال جاری، در فنلاند پروانه‌های ساختمانی به میزان 5.1 میلیون متر مکعب صادر شده است که 39 درصد کمتر از بازۀ مشابه سال قبل است. همچنین برای 3078 آپارتمان مجوز ساخت صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 53 درصد کاهش داشته است. همچنین در ماه سپتامبر مجوز ساخت تنها برای 1168 آپارتمان صادر شد که ضعیف‌ترین سپتامبر در تاریخ آماری از سال 1995 است. این در حالی است که یک سال پیش، در ماه سپتامبر 3387 مجوز ساخت آپارتمان صادر شده بود. جوهو کسکینن، اقتصاددان حوزۀ مسکن پیش‌بینی می‌کند که تعداد ورشکستگی‌ها در صنعت ساخت‌وساز در سال جاری به بالاترین سطح در ده سال گذشته خواهد رسید. به گفتۀ وی، آینده این صنعت در درجه اول به تقاضا برای آپارتمان بستگی دارد، اما حتی بهبود احتمالی حجم معاملات نیز به تنهایی چشم‌انداز را حتی به سطح متوسطی تبدیل نمی‌کند، زیرا تعداد آپارتمان‌های فروخته نشده زیاد است و آپارتمان‌های جدید نیز هنوز در حال ساخت هستند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010010567.html

تداوم افزایش تعداد ورشکستگی‌ها در ماه اکتبر

بر اساس گزارش اداره آمار فنلاند، 269 ورشکستگی شرکت در ماه اکتبر در فنلاند ثبت شده است که نسبت به سال گذشته، بیش از یک پنجم افزایش یافته است و آخرین بار، همین تعداد ورشکستگی در ده سال پیش، در اکتبر 2013 ثبت شده بود. تعداد ورشکستگی‌های ثبت شده در دوازده ماه گذشته نیز، 20 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. بیشتر ورشکستگی‌های ماه اکتبر، در بخش ساختمان و سایر صنایع خدماتی ثبت شده است و طی آن، 89 ورشکستگی در بخش خدمات و 64 ورشکستگی در بخش ساختمان آغاز شده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010002401.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما