معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۰:۰۶

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش رشد اقتصادی و صادرات اسلوونی

به گزارش اداره آمار اسلوونی، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری در مقایسه با بازۀ مشابه در سال گذشته 1.1 درصد افزایش یافته است. همچنین رشد سالانه تولید ناخالص داخلی اسلوونی در نه ماهه اول منتهی به پایان سپتامبر 2023 معادل 1.3 درصد بوده است. اقتصاد اسلوونی در سه ماهه دوم شوک بزرگی را به دلیل سیل مهیب ماه اگوست تحمل کرد و به همین دلیل، در سه ماهه سوم، شاهد کاهش تبادلات تجاری با خارج از کشور بود. واردات در مقایسه با همین بازه در سال گذشته 12.1 درصد و صادرات 9.2 درصد کاهش داشت. علی رغم این موضوع مبادلات تجاری بر اساس قیمت‌های جاری کمی‌بیشتر از 1.14 میلیارد یورو بود که 2.4 درصد به رشد میزان تولیدات ناخالص داخلی کمک کرد.  مصرف داخلی نیز در این مدت 1.4 درصد کاهش داشت که بسیار کمتر از کاهش در سه ماهه اول سال جاری (حدود 3 درصد) بود.

https://siol.net/novice/slovenija/gospodarska-rast-se-je-upocasnila-619971

چشم‌انداز رشد اقتصادی اسلوونی

 کمیسیون اروپا، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی اسلوونی در سال 2023 را از 1.2 درصد قبلی به 1.3 درصد افزایش داد، اما در مقابل، پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سال 2024 را از 2.2 درصد به 2 درصد کاهش داد. این کمیسیون همچنین پیش‌بینی خود از نرخ تورم اسلوونی در سال 2023 را از 7 درصد به 7.5 درصد و برای سال 2024 از 3.8 درصد به 3.9 درصد افزایش داد. کمیسیون اروپا همچنین با ارزیابی پیامدهای سیل مهیب ماه اگوست بر اقتصاد این کشور پیش‌بینی نمود اسلوونی در زمینه ثبات تامین مالی با چالش مواجه شود.

https://www.sta.si/3236146/bruselj-napoved-gospodarske-rasti-slovenije-za-2023-zvisal-za-2024-znizal/

هشدار بانک مرکزی اروپا درخصوص برقراری مالیات موقت بانکی در اسلوونی

بانک مرکزی اروپا به دولت اسلوونی هشدار داده است که طرح «مالیات موقت بر کل دارایی‌های بانکی» که برای تامین مالیِ بازسازی خسارات ناشی از سیل طراحی شده است، می‌تواند به طور بالقوه برای کلیت بخش بانکی و اقتصاد این کشور مضر باشد. بانک مرکزی اروپا می‌گوید که بر خلاف سایر کشورهای عضو، اسلوونی مالیات بر درآمد خالص بهره را اعمال نمی‌کند و باید در برقراری مالیات موقت بانکی احتیاط کند تا چنین پایۀ مالیاتی، موسسات اعتباری را تشویق نکند که ترازنامه خود را با کاهش فعالیت وام‌دهی خود فراتر از آنچه که از منظر سیاست پولی تضمین می‌شود، تنظیم کنند. بانک مرکزی اروپا خاطرنشان می‌کند که کاهش حجم وام‌دهی قبلا در اسلوونی مشاهده شده است و وضع مالیات اضافی می‌تواند فعالیت‌های وام دهی را بیشتر مهار کند، ضمن اینکه هزینه‌های بالاتر و عرضۀ کمتر اعتبار می‌تواند تاثیر منفی بر رشد تولید ناخالص داخلی این کشور داشته باشد.

معاون رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در مصاحبه‌ای که در 9 نوامبر انجام شد، گفت که بانک مرکزی اروپا از چنین مالیات‌هایی حمایت نمی‌کند. انجمن بانک‌های اسلوونی نیز هشدار داده است که مالیات بر کل دارایی‌ها تأثیر منفی بر اعتباردهی و همچنین انعطاف‌پذیری و رقابت‌پذیری سیستم بانکی اسلوونی خواهد داشت. استانیسلاوا زادراوچ کاپریرولو، رئیس این انجمن گفت که این مالیات به طور قابل توجهی بالاتر از برخی از کشورها بوده و برخلاف برخی از کشورها، مالیات یک نوبتی نخواهد بود و در نتیجه منجر به انقباض فعالیت اعتباری می‌شود.

لازم به ذکر است علاوه بر این، به عنوان بخشی از تلاش‌های بازسازی پس از سیل، دولت اسلوونی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش موقت مالیات بر درآمد شرکت‌ها، از 19 درصد به 21 درصد در سال 2025 و یک درصد بیشتر تا سال 2028 است. وسنا نهتیگل، مدیر کل اتاق بازرگانی اسلوونی با انتقاد از این موضوع تاکید کرد که با قوانین جدید مالیاتی دولت، شرایط برای سرمایه‌گذاران غیررقابتی می‌شود. وی گفت از دیدگاه اتاق بازرگانی اسلوونی (GZS)، قرار دادن بار اضافی بر اقتصاد بیش از آنچه که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، گام برداشتن در مسیر اشتباه است، زیرا درآمدهای خزانه دولت باید از طریق رشد اقتصادی بالاتر و نه مالیات‌های جدید افزایش یابد.

https://sloveniatimes.com/39965/ecb-warns-temporary-bank-tax-potentially-damaging

https://siol.net/novice/slovenija/na-gzs-kriticni-do-vlade-dodatne-obremenitve-gospodarstva-korak-v-napacno-smer-619490/

پیش‌بینی افزایش درآمد شرکت مخابرات اسلوونی تا سال 2028

شرکت مخابرات اسلوونی (Telekom Slovenije) نتایج تجاری دلگرم‌کننده‌ای را برای سه فصل اول سال به همراه یک برنامه تجاری استراتژیک منتشر کرد که هدف آن افزایش بیش از دو برابری سود خالص خود تا سال 2028 است. درآمد این گروه دولتی در 9 ماهه نخست سال 2023 نزدیک به 520 میلیون یورو بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش داشته است. سود خالص شرکت نیز با 2 درصد افزایش به حدود 40 میلیون یورو رسیده است. این شرکت اعلام نمود که علیرغم هزینه‌های بسیار بالاتر برق و مخارج مربوط به آسیب به زیرساخت‌های ناشی از سیل ماه اوت، رشد درآمدی داشته است. تأثیر سیل بر عملیات این شرکت، 5.3 میلیون یورو برآورد می‌شود، اما در گزارش‌های شرکت، میزان خسارت، 14.2 میلیون یورو گزارش شده است که شامل برآورد هزینه سرمایه‌گذاری‌های جایگزین نیز می‌شود.

شرکت مخابرات اسلوونی قصد دارد تا پایان سال، 60 درصد از جمعیت این کشور را تحت پوشش شبکه تلفن همراه 5G قرار داده و تا پایان سال 2025 به پوشش 100 درصدی برساند. این شرکت انتظار دارد در سال جاری درآمد عملیاتی به میزان 699 میلیون یورو و سود خالص 38 میلیون یورویی داشته باشد که بیش از برنامه‌ریزی اولیه است. همچنین رشد بیشتر برای سال 2024 با افزایش درآمد به 717 میلیون یورو و سود خالص به 43 میلیون یورو پیش‌بینی می‌شود. مطابق با برنامه تجاری استراتژیک 2024 تا 2028، سود خالص این شرکت در سال انتهایی برنامه نیز، به 83 میلیون یورو و میزان درآمد به 951 میلیون یورو خواهد رسید.

https://sloveniatimes.com/39962/telekom-slovenije-aims-to-more-than-double-profit-by-2028

برقراری خط هوایی بین لیوبلیانا و کپنهاگ توسط شرکت هواپیمایی نروژ

شرکت هواپیمایی نروژ تابستان آینده وارد بازار اسلوونی خواهد شد تا بین لیوبلیانا و کپنهاگ پرواز کند. پروازهای بین پایتخت اسلوونی و دانمارک آخرین بار توسط شرکت هواپیمایی آدریا ایرویز اسلوونی قبل از ورشکستگی در سپتامبر 2019 انجام شد. این خط پروازی در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارد و هنوز کار خود را آغاز نکرده است. شرکت هواپیمایی نروژ، دومین شرکت بزرگ در اسکاندیناوی و چهارمین شرکت بزرگ اقتصادی در اروپا، در تابستان امسال، پس از ورود به برخی دیگر از بازارهای یوگسلاوی سابق (کرواسی، کوزوو و مونته نگرو،) پروازهای خود را به اسکوپیه آغاز کرد. لازم به ذکر است اپراتور فرودگاه لیوبلیانا با 28 شرکت حمل و نقل طی ماه‌های گذشته برای بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی مذاکره کرده است. ماه گذشته، وزارت زیرساخت اسلوونی، سومین فراخوان برای یارانۀ پروازها به لیوبلیانا را منتشر کرد که طبق آن، در مجموع 16.8 میلیون یورو یارانه برای این منظور در سال‌های 2023 تا 2025 اختصاص داده شده است.

https://sloveniatimes.com/39988/norwegian-to-link-ljubljana-and-copenhagen

اتصال مجدد نیروگاه هسته‌ای کرشکو به شبکه

یش از یک ماه پس از تعطیلی، نیروگاه هسته‌ای کرشکو در روز 17 نوامبر، پس از رفع مشکل نشت لوله کوچک در سیستم اولیه، دوباره به شبکه وصل شد. نیروگاه هسته‌ای کرشکو با اعلام این خبر گفت: اداره ایمنی هسته‌ای اسلوونی پس از کنترل فعالیت‌ها، نظر مثبتی را برای راه‌اندازی اعلام کردند. این نیروگاه با ظرفیت 28 درصد کار می‌کند که قرار است به تدریج افزایش یابد. این کارخانه که در کرشکو در نزدیکی مرز با کرواسی قرار دارد، پس از شناسایی یک نشتی در اوایل اکتبر تعطیل شد. کارشناسان گفتند این نشتی هیچ تهدیدی برای ایمنی هسته‌ای ایجاد نمی‌کند، اما تصمیم گرفته شد برای تعیین منبع نشت و تعمیر آن، خاموش شود. نیروگاه هسته‌ای کرشکو در سال 1983 راه‌اندازی شده و تا سال 2043 قادر به فعالیت می‌باشد.

https://sloveniatimes.com/39996/krsko-nuclear-power-plant-reconnected-to-grid

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما