معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آموزش در حرفه‌های نفت و گاز؛ ثبت نام 500 جوان سنگالی

طرح حمایت از توسعه مهارت ها و کارآفرینی جوانان، با مشارکت شهرداری، روز گذشته آموزش 55 جوان در رشته‌های مرتبط نفت و گاز را در جوال راه اندازی کرد. اما در کل، 500 جوان در سراسر سنگال آموزش خواهند دید. این آموزش به آنها امکان می دهد در صورت لزوم در سکوی نفتی سنگمار که فاصله چندانی با شهرک جوالفدیوث ندارد، کار کنند. با کشف ذخایر قابل توجه نفت و گاز، سنگال آماده می‌شود تا به سمت بهره برداری قریب الوقوع از این منابع طبیعی حرکت کند. اما برای کار در این پلتفرم ها به پرسنل واجد شرایط نیاز است. به همین دلیل است که دولت به عنوان بخشی از سیاست خود برای ارتقای اشتغال جوانان، Pdcej را برای حمایت از جمعیت جوان و همچنین زنان برای ارتقای صلاحیت های خود راه اندازی کرد. این آموزش شامل 55 جوان شامل 15 متخصص کیفیت، 25 تکنسین و 15 غواص صنعتی است. این حرفه‌ها به عنوان مشاغل امیدوارکننده در چارچوب زنجیره ارزش نفت و گاز شناخته شده اند. سرپرست پروژه حمایت از توسعه مهارت ها و کارآفرینی جوانان در بخش های امیدوار کننده (Pdcej) اظهار داشت " در سال 2022 مطالعه ای انجام دادیم که امکان شناسایی نیازهای شرکت های فعال در بخش نفت و گاز را فراهم کرد. به همین دلیل است که از سال 2020، Pdcej از جوانان، هم در بالادست و هم پایین دست زنجیره نفت حمایت می‌کند تا آنها را برای دسترسی به مشاغلی که با بهره برداری از منابع نفت و گاز ایجاد می‌شود، آماده کند. " در پایان این آموزش، این جوانان دارای گواهینامه‌های لازم برای دستیابی به مشاغلی هستند که با بهره برداری از هیدروکربن‌ها ایجاد می‌شود. آموزش کوتاه مدت که می‌تواند از دو هفته تا دو ماه طول بکشد. علاوه بر این، این پروژه که ابتکار سنگال با مشارکت بانک توسعه آفریقا است، تحت نظارت وزارت آموزش حرفه ای، کارآموزی و ادغام قرار می‌گیرد. "این پروژه ای است که هدف آن ارتقای اشتغال جوانان و همچنین رشد اقتصادی و رقابت پذیری مشاغل در بخش های امیدوار کننده است. بنابراین این پروژه در ژوئیه 2019 آغاز شد و در پنج منطقه داکار، تیس، سن لوئی، کائولاک و زیگن شور و در چهار بخش اولویت‌دار اقتصاد، هیدروکربن‌ها، انرژی خورشیدی، و در نهایت بخش تجارت کشاورزی فعالیت می‌کند. مدیر پروژه اعلام کرد که بودجه کمی‌بیش از 12 میلیارد فرانک CFA است. علاوه بر این، " این پروژه شامل آموزش مهارت های کوتاه در چهار بخش، ساخت مراکز آموزش حرفه ای، "یکی در سنت لوئی، که مرکز آموزشی برای حرفه‌های نفت و گاز است، دوم در Ngaye Mékhé در منطقه Thiès است. برای بخش چرم و پوست، و سوم در داکار که یک مرکز آموزش کشاورزی و جوجه کشی است. Pdcej همچنین برای حمایت از SME ها مداخله می‌کند، بافت اقتصادی با چند صد SME مشخص می‌شود، اما اغلب با محدودیت هایی مرتبط با ظرفیت فنی و تکنولوژی پایین آنها مواجه می‌شود، و پروژه در توافق با Adepme برای حمایت از 250 SME مداخله می‌کند." این پروژه همچنین در بخش انرژی خورشیدی آموزش می دهد. علاوه بر این، 350 جوان در حال حاضر، از کمک های مالی از سوی مروجین و شرکت های کوچک و متوسط، بهره مند شده اند. وی همچنین اعلام کرد که دولت سنگال با مشارکت بانک کشاورزی، خط اعتباری 2 میلیاردی ایجاد کرده است که امکان حمایت از این جوانان را فراهم می‌کند. Pdcej 80٪ و شریک 20٪ مشارکت می‌کند. 

لوکوتیدین 19 نوامبر 2023

دستاوردهای دولتی بین سال های 2015 تا 2023: بیش از 332 میلیارد سرمایه گذاری در منطقه

به گفته رئیس جمهور مکی سال که دیروز ریاست شورای ریاست جمهوری منطقه ای را بر عهده داشت، بین سال های 2015 تا 2023، دولت مجموعاً 332 میلیارد فرانک سیفا برای اجرای پروژه‌های توسعه در سراسر منطقه «کافرین» سرمایه گذاری کرده است. مکی سال در خصوص دستاوردهای دولت در منطقه کافرین اظهار داشت: بر اساس تعهدات سال 2015، دولت بین سال‌های 2015 تا 2023، 332 میلیارد فرانک CFA در « کافرین » برای اجرای پروژه‌های اختصاص یافته به گشایش داخلی منطقه با ساخت جاده‌ها و مسیرها و همچنین سرمایه انسانی، سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش، بهداشت، فرهنگ و غیره از آن جمله است. با توجه به سطح محرومیت در زیرساخت های اساسی اجتماعی، مکی سال به عنوان رئیس دولت گفت "در آن زمان از دولت خواسته بود تا یک برنامه سرمایه گذاری با اولویت اصلی 235 میلیارد و 643 میلیون فرانک را اجرا کند". بنابراین، او خاطرنشان کرد "سرمایه گذاری‌های انجام شده بسیار فراتر از پیش بینی‌ها است". رئیس‌جمهور تاکید کردکه منطقه « کافرین»، با مساحت 11492 کیلومتر مربع و جمعیت 821287 نفر در آخرین سرشماری، یکی از بزرگترین مناطق سنگال است. این منطقه سرشار از ظرفیت های قابل توجه کشاورزی، سیلوو، دامداری با پوشش گیاهی بسیار متنوع و منابع حیات وحش قابل توجه است که بهره برداری بهینه از آن امکان قرار گرفتن آن به عنوان یکی از سبدهای نان کشور را فراهم می‌کند. این بدان معناست که کافرین نقش مهمی در حاکمیت غذایی و استراتژی ظهور سنگال دارد. با این حال، وی اشاره کرد که کمبود زیرساخت‌های هیدرولیکی و برقی و امکانات اولیه اجتماعی، ذخایر بزرگ زمین‌های بهره‌برداری نشده، سرقت مکرر احشام، قطع درختان و قاچاق غیرقانونی چوب، کوچک شدن مناطق چرا، انزوای داخلی منطقه، وابستگی شدید کشاورزی به مخاطرات بارندگی، از جمله، همه محدودیت هایی را تشکیل می دهد که باید فوراً برای تسریع توسعه منطقه برطرف شود. قبل از شروع شورای ریاست جمهوری، مکی سال اولین حوزه اداری منطقه ای سنگال را افتتاح کرد. این ساختمان جدید به عنوان محیط کاری برای خدمات مختلف در این منطقه عمل خواهد کرد. شهردار کافرین، عبدالله سیدو سو، تصمیم گرفت که رئیس دولت را پدرخوانده این ساختمان کند. افتخاری که رئیس جمهور محترمانه پذیرفت.

لوکوتیدین 20 نوامبر 2023

حمل و نقل - بهبود تحرک شهری: تر، Brt و اتوبوس های برقی متصل

برای بهبود تحرک در داکار، قطار سریع السیر منطقه ای (Ter)، که داکار را به جمنیاجو ( Diamniadio ) متصل می‌کند، و اتوبوس حمل و نقل سریع (Brt) حمل و نقل بین شهری را برای مسافران فراهم می‌کند که توسط اتوبوس های برقی پشتیبانی می‌شود راه اندازی می‌شود.. این چیزی است که از صحبت های آقای  تیرنو ابراهیم آو، مدیر شورای اجرایی حمل و نقل شهری داکار (Cetud) ، در جریان افتتاحیه یازدهمین دوره "تور دیجیتال آفریقایی" مطرح شد. حمل و نقل عمومی جایگزینی برای مبارزه با ترافیک در داکار است. به همین دلیل است که قطار سریع السیر منطقه ای (Ter) که داکار را به جمنیاجو متصل می‌کند و اتوبوس حمل و نقل سریع (Brt) که خدمات بین Guediawaye و Dakar را ارائه می دهد، توسط مقامات اجرایی شد. نکته دیگر این است که این دو حمل و نقل را به هم متصل کنید تا از کیفیت بهتر حمل و نقل به نفع مسافران با بلیط بین شهری اطمینان حاصل شود. «کاربران به زودی این فرصت را خواهند داشت که ظرفیت هایی را که ما به آنها ارائه می‌دهیم با یک بلیط بین ‌وجهی از  Brt و Ter استفاده می‌کنند. تیرنو براهیم او، مدیر شورای اجرایی حمل ‌و نقل شهری داکار (Cetud)، گفت: ما همچنین یک برنامه سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌تر را با بازسازی کلی شبکه حمل ‌و نقل آغاز کرده‌ایم که Brt و Ter را به هم متصل می‌کند.

لوکوتیدین 20 نوامبر 2023

افزایش 8.5 میلیارد فرانک CFA در بودجه وزارت ارتباطات، مخابرات و اقتصاد دیجیتال

بودجه وزارت ارتباطات، مخابرات و اقتصاد دیجیتال برای سال آینده 42 میلیارد و 717 میلیون و 96 هزار و 906 فرانک سیفا تعیین شد که نسبت به سال مالی گذشته 8.5 میلیارد فرانک افزایش داشته است. وزیر مسئول این وزارتخانه، موسی بوکار تیام، و همکارانش از امور مالی و بودجه، مامادو مصطفی با، برای دفاع از این لایحه بودجه در مقابل نمایندگان حاضر شدند. بر اساس گزارش کمیته کنترل مالی و بودجه به شورای ملی، توسعه و نظارت بر بحش ارتباطات از اولویت های این وزارتخانه برای سال آینده است. بر اساس این گزارش، توسعه اقتصاد دیجیتال و بخش پست نیز بخشی از اولویت های وزارتخانه به ریاست آقای تیام برای سال 2024 است.

خبرگزاری سنگال 21 نوامبر 2023

مشارکت بهره برداری از گاز: الجزایر آماده است تا تخصص خود را با سنگال به اشتراک بگذارد

سازمان تجارت و سرمایه گذاری اجتماعی الجزایر (Oacis) آماده است تا تخصص خود را در زمینه بهره برداری از گاز با سنگالی‌ها به اشتراک بگذارد. از این نظر، فعالان اقتصادی الجزایری، اعضای این سازمان، قرارداد مشارکتی را با شورای کاری بازارهای سنت لوئی امضا کردند. با توجه به نزدیک شدن به آغاز بهره برداری از گاز سنگال، شورای کاری بازارهای سنت لوئی قرارداد مشارکتی با سازمان تجارت و سرمایه گذاری اجتماعی الجزایر (Oacis) امضا کرد. این توافق که طی نشستی برای تبادل و به اشتراک گذاری فرصت ها در اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی سنت لوئی ایجاد شد، به هر دو طرف اجازه می دهد حداکثر استفاده را از منابع گازی به لطف بهره برداری بهتر از ظرفیت های منطقه شمال با پشتیبانی از تخصص الجزایر ببرند. در واقع این فرصت‌های جدیدی است که احتمالاً به فعالان اقتصادی در منطقه شمالی کشور داده می‌شود تا از تخصص طرف الجزایری در حوزه گاز استفاده کنند. به گفته دکتر احمد شاوسین، رئیس این هیئت، طرف الجزایری با تعدادی از متخصصان خود که در زمینه‌های مختلف نفت و گاز تخصص دارند برای مشارکت در توسعه منطقه و به اشتراک گذاشتن تخصص به سنت لویی سفر کرده است. در این راستا، وی خاطرنشان کرد که آنها آماده تبادل و گفتگو با اپراتورهای سنت لوئی برای یافتن راه حل هایی برای منطقه در چارچوب بهره برداری از ذخایر گازی کشف شده در مرز سنگال و موریتانی هستند. دکتر شاوسین یادآور شد که الجزایر بیش از 40 سال تجربه در حوزه نفت و گاز دارد که مسئولیت برخی از جنبه‌های اقتصادی و علمی را با بهره برداری از بخش گاز ممکن می سازد. وی افزود توافق نامه امضا شده با فعالان اقتصادی سنت لوئی تمام نیازهای ضروری را در بخش های صنعتی، اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری فراهم می‌کند. رئیس شورای کار بازارهای سنت لوئی، شیخ تیدیان ندایه، به نوبه خود، رضایت خود را ابراز کرد و گفت: به لطف حمایت آژانس توسعه منطقه ای (ارد)، ساعد، شهرداری سنت لوئی بر چالش سازماندهی این جلسه مهم که منجر به امضای قرارداد مشارکت شد، فائق آمده است. وی خاطرنشان کرد: شورای کار به صورت فراگیر کار خواهد کرد تا مزایایی را که مردم می‌توانند از این مشارکت بگیرند، ببینند. با در نظر گرفتن این موضوع، او از مدیران کل و سایر ساختارهای مستقر در سنت لوئی خواست که از آنها حمایت کنند. شورای کاری بازارهای سنت لوئی همچنین به گفته رئیس آن، به عنوان بخشی از این مشارکت به الجزایر می رود تا یک سفر اقتصادی انجام دهد و در نتیجه تجربه الجزایر را بدست آورد.

آلیون بادارا سامب، فرماندار سنت لوئی نیز به نوبه خود، روابطی را یادآور شد که الجزایر و سنگال را متحد می‌کند که از روز پس از استقلال آغاز می‌شود و به جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی مربوط می‌شود. فرماندار منطقه سنت لویی نیز با استقبال از برگزاری این نشست گفت: هدف از این سفر آن است که ببینیم چگونه روابط اقتصادی را همانند روابط سیاسی دو کشور به اوج برسانیم. آلیون بادارا سامب همچنین تأکید کرد که منطقه شمالی کشور سرشار از ظرفیت های  اقتصادی است، به ویژه دره رودخانه سنگال که دارای دارایی‌های کشاورزی عمده ای است که می‌تواند چشم اندازهای توسعه گسترده ای را ایجاد کند. دارایی‌های بسیار زیادی که به گفته فرماندار سنت لوئی، می‌تواند با حمایت طرف الجزایری که تخصص بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف مرتبط با بهره برداری از گاز دارد، بیشتر مورد بهره برداری قرار گیرد. به گفته فرماندار، سنگال باید از الجزایر الهام بگیرد، که یک کشور گازی بزرگ است و تجربه زیادی در این زمینه دارد. "سنگال به یک مرکز لجستیک برای کسب و کارها نیاز دارد تا از تولید گاز حداکثر استفاده را ببرند. "

لوکوتیدین 21 نوامبر 2023

 

تامین مالی کارآمد توسعه آفریقا: اصلاحات پیشنهادی مکی

مکی سال اهرم هایی را برای تامین مالی توسعه آفریقا فراهم کرد. اگر قرار است کمک های توسعه کارآمد باشد، اصلاحات اساسی باید در معیارهای رتبه بندی آژانس های ارزیابی، تسهیل قوانین وام OECD و غیره انجام شود. رئیس دولت که روز دوشنبه به برلین سفر داشت، در جریان نشست G20 Compact در مورد همکاری با آفریقا، اصلاحاتی را که برای دستیابی به این هدف انجام می‌شود، فهرست کرد. به گفته مکی سال، ما باید معیارهای رتبه‌بندی آژانس‌های ارزیابی را بررسی کنیم، که «همیشه تمایل دارند ریسک سرمایه‌گذاری در آفریقا را اغراق کنند. چیزی که باعث افزایش حق بیمه و افزایش هزینه سرمایه گذاری می‌شود.» بنابراین، او ضروری می‌داند که قوانین سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) برای وام‌های اعتباری صادراتی با کاهش حق بیمه و تمدید دوره بازپرداخت تسهیل شود. به گفته وی، این امر امکان بسیج منابع قابل توجهی را علاوه بر وجوه امتیازی برای تامین مالی بخش‌های کلیدی توسعه، به‌ویژه زیرساخت‌ها، انرژی، کشاورزی، آب، فاضلاب، بهداشت، آموزش و غیره فراهم می‌کند. او خواستار "ترویج بیشتر تامین مالی ترکیبی است که وجوه امتیازی و تامین مالی تجاری را ترکیب می‌کند." 

لوکوتیدین 22 نوامبر 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما