معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۱:۴۵ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در نیمه دوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حضور انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در 30 مین راجلاس همکاریهای اقتصادی آسیا اقیانوسیهAPEC

30 مین نشست سران اجلاس همکاری‌های اقتصادی اسیا اقیانوسیه موسوم به آپک در بازه زمانی 23-26 آذر با حضور سران اغلب کشورهای عضو در شهر سانسفرانسیکو امریکا برگزار گردید. انور ابراهیم نخست وزیر مالزی به همراه  وزرای امور خارجه، تجارت وسرمایه گذاری و وزیر رسانه و ارتباطات اعضای هیات مالزیایی شرکت کننده در این نشست بودند. بر اساس بیانیه وزرات خارجه مالزی هدف از این حضور  به اشتراک گذاشتن اولویت های مالزی در چارچوب اقتصاد مدنی و تاکید بر سه بخش فراگیری، توسعه پایدار و همکاری برای رفاه مشترک بوده است. نخست وزیر مالزی در سخنرانی خود در جمع سران ضمن محکومیت صریح جنایات رژیم صهیونیستی از استاندارد های دوگانه غرب به طور مشخص در مواجه با دو جنگ پیشرو انتقاد کرد. وی همچنین اظهار داشت که شرایط برای مالزی جهت پیگیری روابط قوی با ایالات متحده و چین به ویژه در حوزه‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، انتقال انرژی، آموزش وجود دارد. وی ادامه داد علیرغم کاستی‌های گاه به گاه در مواضع سیاسی، بازبودن کلی آمریکا برای مهاجرت استعدادها، مزیت اصلی این کشرو است. چین نیز به دلیل وسعت، نزدیکی و پیوندهای عمیق با آسیای جنوب شرقی، در مرکز امور منطقه ای مالزی قرار دارد. وی با اشاره به بلوغ اقتصاد چین و تاکید سیاست گذاران این کشور به سرمایه گذاری بیشتر و جذب سرمایه داخلی و خارجی، صادرات بیشتر، افزایش مصرف داخلی و... حاکی از ضرورت روابط سازنده مالزی با چین است. 

 انتظار جذب بیش از 13 میلیارد دلار سرمایه خارجی

در جریان سفر انور ابراهیم نخست وزیر مالزیایی جهت حضور در اجلاس سران اپک، نخست وزیر مالزی از دریافت پیشنهادات شرکتهای برتر آمریکایی و چینی برای سرمایه گذاری در این کشور خبر داد. به گفته وی بیشترین این پیشنهادات در خصوص سرمایه گذاری غول های فناوری مانند گوگل، انویکس، مایکروسافت و تیک تاک در مالزی بوده است. وی همچنین ارزش این سرمایه گذاری‌ها را در مجموع بیش از 63 میلیارد رینگیت (حدود 13.5 میلیارد دلار) اعلام داشت. شایان ذکر است در جریان سفر هیات مالزیایی، نخست وزیر این کشور نشست جداگانه ای با برخی از شرکتهای بزرگ تجاری آمریکایی داشت.

 سفر معاون رئیس جمهوری چین به مالزی و دیدار با سلطان و نخست وزیر مالزی

هان ژنگ، معاون رئیس جمهور چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و مالزی ضمن سفر به مالزی با سلطان عبداله پادشاه مالزی، انور ابراهیم نخست وزیر این کشور دیدار کرد. سلطان عبدالله پادشاه مالزی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی چین سبب توسعه اعضای آ.سه.آن شده است؛ تاکید کرد که مالزی مایل به گسترش همکاری‌های دوجانبه جهت رفاه بیشتر مردم دو کشور است. انور ابراهیم نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار خود با اشاره به اینکه روابط چین -مالزی از اهمیت ویژه و راهبردی برخودار است، خاطرنشان کرد که کوالامپور مایل به گسترش همکاری با پکن در زمینه‌های گوناگون است و ما از سرمایه گذاری شرکت های چینی در مالزی برای دستیابی به رفاه و توسعه مشترک استقبال خواهیم کرد. هان جِنگ معاون رئیس جمهور جین نیز تاکید کرد که چین و مالزی به عنوان دو کشور همسایه، دوستی قدیمی دارند و پکن برای پیشبرد طرح «یک کمربند،یک راه»، ایجاد جامعه ای با آینده مشترک، طرح توسعه ملی مالزی و پیشبرد توافقات راهبردی دو کشور،همکاری‌های خود را با کوالامپورگسترش دهد هان جِنگ تاکید کرد که پکن از توسعه همکاری‌ها در زمینه‌هایی اقتصاد و تجارت، فرهنگ، گردشگری، آموزش، علم و فناوری حمایت می‌کند تا زمینه ساز ایجاد انگیزه جدید برای مشارکت راهبردی جامع دو کشور شود.

برای بیش از یک دهه، چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری مالزی بوده و در سال 2022، کل تجارت بین مالزی و چین به 487.13 میلیارد رینگیت (110.62 میلیارد دلار آمریکا) رسید که نشان دهنده افزایش 15.6 درصدی نسبت به سال 2021 می‌باشد. چین همچنین با سرمایه گذاری 55.4 میلیارد رینگیتی (12.5 میلیارد دلار) به عنوان بزرگترین سرمایه گذار خارجی مستقیم در مالزی در سال 2022 میباشد.

رشد 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی مالزی در سه ماهه سوم 2023

بنا به گزارش رسمی سازمان آمار مالزی، میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری برابر با 397.6 میلیارد رینگیت میباشد که در مقایسه با 384.9 میلیارد رینگیت در مدت مشابه سال قبل حاکی از رشد 3.3 درصدی است. این در حالیست که با توجه به کاهش رشد این شاخص به 2.9 درصد در سه ماهه دوم، نگرانی‌ها از عدم تحقق اهداف پیش بینی در خصوص رشد اقتصادی بین 4 تا 5  درصدی احساس شده بود. با اینحال با توجه اظهار نظر مقامات دولتی نظیر وزیر اقتصاد و همچنین برخی از کارشناسان اقتصادی رشد مورد انتظار دور از دسترس نخواهد بود. بخش خدمات با 59درصد عمده ترین بخش و بخش های تولید با 23 درصد، کشاورزی 7درصد، معدن6 درصد و ساخت ساز با 4 درصد ، تولید ناخالص داخلی مالزی را تشکیل داده است.

عملکرد تجارت ماهانه مالزی 

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشره ماهانه میزان تعاملات تجاری این کشور در ماه اکتبر با 2.4 درصد کاهش در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته به 239 میلیارد رینگیت رسید. همچنین در مقایسه سالانه، مجموع تجارت مالزی در ده ماهه اول سال جاری به 2181 میلیارد رینگیت رسید که در مقایسه با آمار جالب توجه در سال گذشته حاکی از کاهش 8 درصدی است. روند مثبت تراز تجاری پابرجا و میزان آن برای ده ماهه برابر با 190 میلیارد رینگیت میباشد.

مجموع صادرات ده ماه 1185 میلیارد رینگیت و مجموع واردات به 995 میلیارد رینگیت بوده که هر دو عدد حاکی از کاهش 8 درصدی و برابر در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میباشد. عمده ترین کاهش صادرات در بخش کشاورزی با 23 درصد که بخش مهمی از آن بدلیل برگشت قیمت روغن‌های خوارکی بوده است. چین با 16.7درصد، سنگاپور با 13.8 و آمریکا با 9.3 درصد سه شریک برتر تجاری مالزی که بیش از 40 درصد حجم کلی تجارت این کشور را تشکیل میدهند.

ادامه سیاست سفرهای دوره ای وزرای پالم مالزی جهت تقویت تجارت پالم

 فضیلا یوسف وزیر صنایع پالم مالزی در پیگیری سیاست دیرین این کشور در سفر وزرای صنایع پالم به کشورهای منتخب جهت تقویت تجارت محصولات مختلف درخت پالم در سفری 7 روزه ضمن دیدار با مقامات دولتی (شهردار پکن، معاون اول نخست وزیر، مقامات اداره گمرکات چین) با حضور در چندین سمینار و کنفرانس مختلف با بازیگران صنعت پالم چین به ترویج و توسعه بیشتر این کالای استراتژیک مالزی پرداخت. بر اساس آمار، مالزی دومین تولیدکننده بزرگ روغن پالم در جهان، سال گذشته ۳.۷۲ میلیارد دلار از این کالا و محصولات مرتبط را به چین ارسال کرد که ۱۱ درصد از کل صادرات مشتقات پالم در سراسر جهان را به خود اختصاص میدهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما