معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۱:۳۷ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی ویتنام

بخش دوم گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبت رکورد بالاترین قیمت برنج صادراتی ویتنام در 15 سال اخیر

در ماه نوامبر سال جاری، قیمت برنج 5 درصد شکسته صادراتی ویتنام به قیمت 653 دلار در هر تن رسیده است که بالاترین قیمت در 15 سال اخیر می‌باشد و از این رو، بالاتر از قیمت برنج صادراتی کشورهای تایلند و پاکستان به عنوان رقبای اصلی ویتنام قرار گرفته است. بر اساس اعلام اتحادیه غذای ویتنام، در حال حاضر، قیمت برنج صادراتی ویتنام 16.6 درصد بالاتر از قیمت برنج تایلند و 16 درصد بالاتر از قیمت برنج ویتنام می‌باشد. تنها در ماه اکتبر، قیمت برنج صادراتی ویتنام 6 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت برنج 25 درصد شکسته ویتنام نیز به رقم 638 دلار رسیده که 22.7 درصد بالاتر از قیمت برنج ویتنامی و 30 درصد بالاتر از قیمت برنج مشابه پاکستانی می‌باشد. در داخل ویتنام نیز قیمت برنج با افزایش سالیانه 16 درصدی به رکورد جدیدی رسیده است. کارشناسان دلیل این امر را رشد شدید تقاضای جهانی و بهبود کیفیت برنج ویتنامی عنوان نموده‌اند. بر اساس گزارش اداره گمرگ ویتنام، در 10 ماه نخست سال جاری، ویتنام 7.1 میلیون تن برنج صادر نموده که به لحاظ وزنی 35 درصد رشد داشته است. انتظار می‌رود صادرات برنج ویتنام تا پایان سال به 7.8 میلیون تن برسد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/rice-export-prices-hit-15-year-high-4672311.html

 تعویق عرضه اولیه سهام شرکتها همزمان با کاهش شاخص بورس ویتنام

شرایط نامساعد اقتصادی و کاهش شاخص بازار اوراق بهادار ویتنام (VN-Index)، شرکت‌های ویتنامی را مجبور به تعویق عرضه اولیه سهام (IPO) آنها نموده است. بر اساس آخرین گزارش شرکت حسابرسی Deloitte، در سال جاری، بازار عرضه اولیه سهام ویتنام غیرفعال‌ترین در میان کشورهای جنوب شرق آسیا بوده است. از ابتدای سال جاری تاکنون، بازار اوراق بهادار ویتنام تنها شاهد عرضه اولیه سهام 3 شرکت بوده که در مجموع تنها موفق به تامین مالی 7 میلیون دلار از این طریق شده‌اند. در سال جاری، خالص خروج سرمایه توسط سرمایه‌گذاران خارجی از بورس ویتنام به دلیل شرایط اقتصاد جهانی، افزایش یافته که تاثیر منفی بر نقدینگی این بازار داشته است. شرایط سختگیرانه‌تر عرضه اولیه سهام و وارد شدن در فهرست شرکتهای بورسی همزمان با کاهش شاخص عمده بازار اوراق بهادار ویتنام، بسیاری از شرکتهای ویتنامی را مجبور به تعویق عرضه اولیه سهام خود نموده است.

شرکت مزبور از ابتدای سال جاری، 153 عرضه اولیه سهام در بازار های بورس کشورهای جنوب شرق آسیا ثبت نموده است. این شرکت حسابرسی میزان تامین مالی صورت گرفته از انتشار عرضه اولیه سهام را 5.5 میلیارد دلار ذکر نموده است که کمترین میزان در 8 سال گذشته می‌باشد. بیش از 98 درصد از این مبلغ معادل( 5.4 میلیارد دلار) توسط شرکتها در کشورهای اندونزی، تایلند و مالزی صورت گرفته است. جهت مقایسه، بازارهای اوراق بهادار کشورهای جنوب شرق آسیا در سال 2022، در مجموع 7.6 میلیارد دلار را از طریق عرضه اولیه سهام تامین مالی نموده‌اند. فعالترین بازار بورس در منطقه جنوب شرق آسیا مربوط به کشور اندونزی بوده است که 77 شرکت بورسی، میزان 3.6 میلیارد دلار سرمایه، تامین نموده‌اند. با این عملکرد، بازار بورس اندونزی، قویترین عملکرد را پس از بازارهای بورس کشورهای چین، آمریکا و امارات متحده عربی داشته است. بیشترین تامین مالی توسط شرکتهای فعال در حوزه انرژی، صنعت و کالاهای مصرفی صورت گرفته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/businesses-postpone-ipos-as-vn-index-drops-4679356.html

تولید دو سوم انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه آسه‌آن توسط ویتنام

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات انرژی Embar انگلیس، ویتنام در سال گذشته 69 درصد برق تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) تولید شده در منطقه آسه‌آن را تولید نموده و به عنون کشور پیشروی در توسعه انرژی تجدیدپذیر در سال‌های اخیر در منطقه مزبور بوده است. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از میزان برق تولید شده در کشور ویتنام در سال گذشته 13 درصد بوده که بالاترین میزان در میان 10 کشور عضو آسه‌آن می‌باشد. کشورهای کامبوج، تایلند، فیلیپین در رتبه‌های بعدی پس از ویتنام قرار دارند. کشورهای عضو آسه‌آن در فاصله سالهای 2015 تا 2022 بصورت متوسط شاهد رشد سالیانه 43 درصدی در تولید برق از منابع تجدیدپذیر شامل خورشیدی و بادی بوده‌اند. در خصوص ویتنام، اظهار شده است اعمال سیاست تعرفه خوراک ورودی (Vietnam’s feed-in tariff policy) از سال 2017 سهم به سزایی در رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور داشته است. در این مدت، ویتنام رکورد بالاترین میزان تولید برق  از منابع تجدیدپذیر (بادی  8 تراوات ساعت و انرژی خورشیدی 26 تراوات ساعت) را ثبت نموده است. سیاست تعرفه خوراک ورودی رقابتی، معافیت اجاره زمین و معافیت مالیاتی از دلایل اصلی موفقیت ویتنام در این بخش بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/vietnam-generates-two-thirds-of-asean-renewable-energy-4679505.html

ثبت رکورد 5.2 میلیارد دلاری صادرات میوه و سبزیجات ویتنام

بر اساس اعلام اتحادیه میوه و سبزیجات ویتنام، صادرات میوه و سبزیجات این کشور در 11 ماه نخست سال جاری با افزایش سالیانه 70 درصدی به رقم 5.2 میلیارد دلار رسیده است که رکورد تاریخی جدیدی برای این کشور می‌باشد. از این رقم، سهم صادرات میوه دوریان 40 درصد بوده و سایر میوه‌ها به ترتیب جک‌فروت، هندوانه، گریپ فروت و لونگا در رتبه‌های بعدی می‌باشند. تمام این میوه‌ها در سال جاری، رشد صادرات 50 الی 200 درصدی داشته‌اند. این برای اولین بار است که صادرات میوه و سبزیجات ویتنام از محصولات عمده کشاورزی این کشور نظیر برنج، بادام‌هندی و قهوه پیشی می‌گیرند. چین، با سهم 66 درصدی از صادرات، بزرگترین مقصد این اقلام کالاهای صادراتی ویتنام در 11 ماه نخست سال جاری با میزان 3.2 میلیارد دلار بوده است. پس از آن کشورهای آمریکا با کاهش 3 درصدی به میزان 212 میلیون دلار، کره جنوبی با افزایش 25 درصدی به میزان 187 میلیون دلار و ژاپن با افزایش 7 درصدی به میزان 151 میلیون دلار میوه و سبزیجات از ویتنام وارد نموده‌اند. میوه دوریان بزرگترین سهم را در دست یافتن ویتنام به صادرات 5.2 میلیارد دلاری داشته که بیش از 95 درصد دوریان صادراتی ویتنام نیز به چین صادر گردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vegetable-fruit-exports-reach-5-2b-record-4679829.html

 اجبار به مرخصی بدون حقوق تمامی‌کارمندان شرکت بزرگ ساختمانی ویتنام

شرکت تجاری و ساخت مسکن Housing Development and Trading Corporation (HDTC) ویتنام اعلام نموده است با توجه به عدم وجود نقدینگی برای پرداخت حقوق، از تاریخ 26 نوامبر سال جاری، تقریبا تمامی‌کارمندان خود را با مرخصی بدون حقوق خواهد فرستاد. این شرکت که نزدیک به 1000 نفر نیروی کار دارد دلیل این تصمیم را عدم وجود جریان نقدینگی لازم برای پرداخت حقوق و مقرری کارمندان و مدیران شرکت اعلام نموده است. این شرکت 35 سابقه فعالیت در زمینه ساخت و ساز مسکن در ویتنام را دارد. شرکت مزبور به دلیل شرایط اقتصادی ویتنام در سال جاری، به هیچ یک از اهداف تعیین شده خود دست نیافته است. علاوه بر این میزان 755 میلیارد دونگ معادل 31.5 میلیون دلار به اداره مالیات شهر هوشی مین بدهی مالیاتی دارد. این اقدام شرکت HDTC همراستا با روندهای جاری و مشکلات و چالش‌های شرکتهای ساختمانی ویتنام می‌باشد. سایر شرکتهای ساختمانی بزرگ این کشور نظیر DAX Xanh Corporation، Phat Dat Corporation، Novaland Group همگی اخیرا تعدیل نیروی کار گسترده داشته‌اند. بسیاری از شرکتهای ساختمانی ویتنام اجرای تمام پروژه‌های جدید ساختمانی خود و همچنین انتشار سهام جدید را متوقف نموده و حداقل 50 درصد نیروی کار خود را اخراج کرده‌اند. پیش‌بینی کارشناسان از بازار مسکن ویتنام تا آخر سال جاری و اوایل سال 2024 این است که شرکتهای ساختمانی بیشتری احتمالا با مشکلات و چالش‌های بازار مواجه خواهند شد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/nearly-all-sinking-developer-s-staff-get-unpaid-leave-4678173.html  

خرید نیمی از جمعیت ویتنام بصورت آنلاین در سال گذشته

همزمان با افزایش عرضه و تقاضا در بخش تجارت الکترونیک ویتنام، سال گذشته بیش از نیمی از جمعیت این کشور بصورت آنلاین خرید کرده‌اند. معاون مدیرعامل شرکت فروش اینترنتی Lazada Vietnam به عنوان یکی از سایت‌های مطرح و پرفروش اینترنتی در ویتنام اعلام نموده است در سال گذشته حدود 57 میلیون ویتنامی‌بصورت آنلاین خرید انجام داده‌اند که عمده آن در شهرهای بزرگ این کشور نظیر هانوی، هوشی‌مین و دانانگ بوده است. گزارش این شرکت تصریح کرده است جمعیت جوان ویتنام نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال این کشور ایفا نموده است. بر اساس گفته معاون مدیرعامل این سایت فروش اینترنی، 43 درصد خریدکنندگان این وبسایت، متولدین سال 1997 میلادی و کمتر می‌باشند. علاوه بر این وبسایت، اپلیکیشن‌های Shopee و Tiki نیز از درگاه‌های معروف و پرطرفدار خرید انترنتی در ویتنام می‌باشند. وزارت صنعت و تجارت این کشور پیش‌بینی نموده است ارزش ناخالص خرید و تجارت الکترونیکی این کشور در سال جاری به 20.5 میلیارد دلار برسد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/half-of-vietnamese-population-shops-online-4680003.html

 درخواست مقامات شهر هوشی‌مین ویتنام از سرمایه‌گذاران هندی برای میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در خطوط مترو این شهر

مقامات شهر هوشی‌مین ویتنام از سرمایه‌گذاران هندی به منظور سرمایه گذاری و تامین مالی 9 پروژه خط متروی این شهر، سه خط منوریل و هشت پروژه پارک فن‌آوری این شهر به ارزش میلیاردها دلار درخواست سرمایه‌گذاری نموده‌اند. بر اساس اطلاعات ارائه شده در نشست تجاری هند در شهر هوشی‌مین، ارزش پروژه‌های مترو و منوریل ارائه شده 437 تریلیون دونگ معادل 19 میلیارد دلار می‌باشد. با اجرای این پروژه‌ها، انتظار می‌رود ترافیک این شهر کاهش یافته و توسعه پایدار شهر صورت پذیرد. همچنین سرمایه مورد نیاز جهت اجرای 8 پروژه در پارک فن‌آوری سایگون (The Saigon Hi-Tech Park)  حداقل معادل 515 میلیون دلار ذکر شده است. هند تا اکتبر 2023، معادل 130 میلیون دلار در 237 پروژه در شهر هوشی‌مین سرمایه‌گذاری نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/hcmc-wants-indian-investment-in-billion-dollar-metro-lines-4679559.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما