معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۱:۳۱ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته چهارم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

برگزاری اولین جشنواره اسب اصیل کرد در سلیمانیه:

روداو: همزمان با دویست و سی و نهمین سالگرد تأسیس شهر سلیمانیه، اولین جشنواره اسب اصیل کرد در سلیمانیه برگزار شد.

در این جشنواره که با حمایت مستقیم قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان، و با هدف معرفی اسب کرد به جهانیان برگزار شد، سه نژاد اصیل اسب کرد (جاف، افشاری و سنجابی) در معرض دید مهمانان قرار گرفته و به هنرنمایی پرداختند.

در پایان به صاحبان اسب­ها و سوارکاران منتخب منطقه جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

[شایان ذکر است، با هدف ثبت آیین پرورش اسب اصیل کرد در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، در ماه­های گذشته هماهنگی و همکاری خوبی میان استان­های کرمانشاه ایران و سلیمانیه عراق ایجاد شده و برگزاری این رویداد به فاصله چند ماه از برگزاری جشنواره بین ­المللی اسب کرد در کرمانشاه در همین راستا صورت گرفته است.]

تولید سالانه بیش از 3 هزار تن ماهی در اقلیم کردستان:

کردستان 24: تولید سالانه ماهی در اقلیم کردستان به بیش از 3 هزار تن می‌رسد و دولت به منظور افزایش تولید، مشوق‌هایی برای طرح‌‌های پرورش ماهی در نظر گرفته است.

اداره رسانه و اطلاع‌رسانی حکومت اقلیم کردستان در گزارشی اعلام کرد در این منطقه ٤١٦ پروژه پرورش ماهی با سرمایه گذاری بیش از ٣٠ میلیارد دینار ایجاد شده که برای بیش از سه هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌ است. در این گزارش آمده است تولید سالانه ماهی در اقلیم کردستان بالغ بر 3 هزار و ٥٠٠ تن می‌رسد. این در حالی است که اقلیم برای تامین نیاز داخلی، به حدود ٨٠ هزار تن ماهی در سال نیاز دارد.

در همین راستا، حکومت اقلیم کردستان، به منظور کاهش هزینه و تشویق به افزایش تولید، برای طرح‌های پرورش ماهی معافیت گمرکی در نظر گرفته است و برق آنها به قیمت برق کشاورزی، و نه تجاری، تأمین می‌شود.

کاهش چشمگیر سطح تولید نفت شرکت «جنل انرژی» در سه ماهه سوم سال جاری میلادی:       

دراومیدیا: بر اساس آخرین گزارش شرکت ترکیه ای «جنل انرژی»، میانگین تولید نفت این شرکت در میادین نفتی اقلیم کردستان در سه ماهه سوم سال 2023 با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

بر این اساس، تولید روزانه نفت این شرکت در میدان «تاوکی» 25 هزار و 980 بشکه بوده که نسبت به سه ماهه اول سال جاری، که میانگین روزانه تولید نفت 93 هزار و 880 بشکه بود، شاهد کاهش 72 درصدی است. در این مدت سطح تولید روزانه نفت در میدان نفتی «تَقتَق» 100 درصد کاهش یافته است؛ میانگین تولید روزانه این میدان نفتی در سه ماهه نخست سال 3 هزار و 610 بشکه بود. این موضوع در مورد میدان نفتی «سارته» نیز، که میانگین تولید روزانه آن در سه ماه اول 2023 معادل 3 هزار و 160 بشکه بود، صدق می‌کند.

تهدید به شکایت علیه اقلیم کردستان از سوی شرکتهای نفتی خارجی:

کردپرس: شرکت‌های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان در بیانیه‌ای تهدید کرده‌اند در صورت تغییر قراردادهایشان بر اساس توافقنامه جدید میان اربیل و بغداد، به دادگاه بین‌المللی داوری لندن شکایت خواهند کرد. همزمان، این شرکت­ها چهار شرط را برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان تعیین کرده‌اند.

براساس گزارش­ها، انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان (اپیکور) در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات بین دولت عراق و اقلیم کردستان نشان دهنده گامی مثبت در جهت ازسرگیری تولید و صادرات نفت است.

با این حال، این شرکت‌ها از آن واهمه دارند که قراردادهای آنها با دولت اقلیم کردستان اصلاح و هم ردیف قراردادهای نفتی عراق شوند؛ زیرا قراردادهای این شرکت‌ها در اقلیم کردستان، قراردادهای مشارکت در تولید است و با قراردادهای دولت مرکزی عراق، که قراردادهای خدماتی است، تفاوت دارد. اعضای اپیکور همچنین از این که در نشست‌های اخیر بین دولت اقلیم کردستان و وزارت نفت عراق از آنها دعوت رسمی صورت نگرفته است گلایه مند هستند.

شرکت های نفتی همچنین پیش شرط هایی را برای از سرگیری صادرات نفت تعیین کرده اند که بر اساس آن هرگونه افزایش و تغییر باید توسط دولت فدرال، دولت اقلیم کردستان و شرکت های عضو اپیکور تایید شود، پرداخت عواید صادراتی گذشته و آینده تضمین گردد و همچنین پول فروش نفت توسط شرکت های عضو اپیکور باید مستقیماً به آن­ها پرداخت شود.

این انجمن همچنین تأکید کرده است که توافقات تجاری و اقتصادی فعلی شرکت های عضو اپیکور باید بدون تغییر باقی بماند.

 توزیع 45 پانل انرژی خورشیدی میان کشاورزان اقلیم کردستان:

روداو: وزارت کشاورزی اقلیم کردستان از توزیع 45 پانل انرژی خورشیدی میان کشاورزان منطقه خبر داد.

این اقدام با هدف حل مشکلات ناشی از کمبود برق در مناطق گور و مخمور در استان اربیل صورت گرفته و مقرون به صرفه بودن آن باعث شده بسیاری از کشاورزان این پانل ها را با هزینه خود خریداری و نصب کنند.

از مزایای این پروژه می­توان به سازگاری آن با محیط زیست و کاهش بار خطوط انتقال برق سراسری اشاره کرد؛ این پانل­ها همچنین به کشاورز اجازه می­ دهد هر موقع اراده کرد اقدام به آبیاری زمین خود کند.

قیمت هر پانل (ایستگاه) 20 هزار دلار است که قادر به تولید 300 آمپر برق و آبیاری 50 دونوم (هر دونوم معادل 1000 متر مربع) زمین کشاورزی می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما