معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته اول آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشرفت حاصله در تامین صادرات گوشت گاو به بازار خاورمیانه

وزارت کشاورزی پیشرفت قابل توجهی در تضمین دسترسی به بازار خاورمیانه برای گوشت و محصولات گوشتی نامیبیا داشته است. به گفته مدیر اجرایی وزارتخانه مذکور: این وزارتخانه در ماه ژوئیه ماموریتی به امارات متحده عربی و قطر برای بررسی بازار برای صادرات گوشت نامیبیا  از شمال و جنوب حصار دامپزشکی (VCF) انجام داد.

او گفت که این هیئت جلسات مذاکره تجاری با مقامات دامپزشکی در امارات متحده عربی و وزارت بهداشت عمومی قطر برای بحث در مورد الزامات مهم صادرات گوشت نامیبیا به این بازارها برگزار کردند. به همین ترتیب، مذاکراتی با مقامات اعتباربخشی ذبح حلال امارات و قطر انجام شد.

خانم نگیتوواماتا- معاون اجرایی وزارت کشاورزی نامیبیا در ادامه گفت که در این بازدید، مذاکرات در مورد الزامات واردات برای صادرات گوشت گاو از کشتارگاه‌های مورد تایید در مناطق مشترک شمالی به قطر و صادرات گوشت گاو و بره از جنوب به امارات با موفقیت به پایان رسید.

وی گفت که این امر با رایزنی‌های بیشتر بین اداره خدمات دامپزشکی نامیبیا با همتایان خود در هر دو کشور دنبال شد که منجر به اخذ گواهی سلامت صادرات دامپزشکی برای صادرات گوشت شد.

به گفته وی، لازم است کشتارگاه‌های مورد تایید صادرات نامیبیا از این فرصت بازار استفاده کنند و نهادهای صادر کننده گواهی حلال مورد تایید امارات متحده عربی و قطر را برای اعتباربخشی قبل از صادرات درگیر کنند.

علاوه بر این، این وزارتخانه، کشتارگاه‌های دارای مجوز صادرات را تشویق کرد تا با واردکنندگان گوشت و فرآورده‌های گوشتی در امارات و قطر برای ثبت محصولات  صادراتی شان پس از تأیید اعتبار حلال، در ارتباط باشند.

گوشت گاو بزرگترین زیربخش گوشت در نامیبیا است و پس از آن گوشت بره، گوسفند و بز قرار دارند.

بر اساس داده‌های هیئت گوشت نامیبیا، از سال 2022 میلادی، برترین مقاصد صادراتی گوشت گاو نامیبیا اتحادیه اروپا با 29 درصد از کل صادرات گوشت گاو، نروژ با 25 درصد و آفریقای جنوبی با 24 درصد است.

از آنجایی که تولید گوشت گاو یک محرک اقتصادی کلیدی است و به حدود 70 درصد از تولید ناخالص داخلی کشاورزی کشور کمک می‌کند، نامیبیا در تلاش است تا بازارهای صادراتی خود را متنوع کند تا درآمد بیشتری را برای مردم خود به دست آورد.

در سال 2020 میلادی، پس از نزدیک به دو دهه مذاکره، نامیبیا به اولین کشور آفریقایی تبدیل شد که گوشت قرمز را به ایالات متحده آمریکا صادر کرد. شرکت دولتی گوشت میتکو اولین محموله 25 تنی این کشور را در فوریه همان سال به آمریکا فرستاد، با امید اینکه صادرات به 5000 تن تا سال 2025میلادی افزایش یابد.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 3

 

کاهش هزینه‌های رومینگ بوتسوانا و نامیبیا

آقای تولاگانو سگوکگو، وزیر ارتباطات، دانش و فناوری کشور بوتسوانا از پیشرفت نامیبیا در زمینه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITC) تحت تاثیر قرار گرفته است. وزیر مذکور که از 15 تا 19 ماه نوامبر سالجاری میلادی طی دیدار دوجانبه در کشور نامیبیا حضور داشت، در جریان امضای یادداشت تفاهم بین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نامیبیا (Cran) و همتای آن، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بوتسوانا (Bocra) در شهر سواکوپمند مصاحبه و اعلام نمود: "من به ویژه خوشحالم زیرا فکر می‌کنم در مذاکراتمان با وزیر  ارتباطات نامیبیا آقای پیا موشلنگا به طور ویژه بر نرخ رومینگ تاکید کردیم. اما می‌بینید که قراردادی که امروز امضا می‌شود زمینه‌های همکاری دوجانبه را گسترش داده است و من باید از هر دو نهاد فوق الذکر در اصل به خاطر عمل نمودن به آنچه گفته ایم و گسترش این همکاری‌ها تقدیر و تشکر نمایم. این توافق به مقامات کشورها اجازه می دهد تا در موضوعات مربوط به امنیت سایبری، حفاظت از داده‌ها و داده‌های رومینگ و موارد دیگر، همکاری کنند.

این تفاهم نامه نرخ های مقرون به صرفه ای را برای داده‌های رومینگ بین دو کشور به ارمغان خواهد آورد. این همکاری ارتباطات، تجارت و روابط مردم با مردم را به نفع هر دو اقتصاد افزایش می دهد.

در میان دیگران، وزیر بوتسوانا و هیئت او شامل پونتشو پوسوتسیل، دبیر دائمی وزارت ارتباطات، دانش و فناوری، از کابل فرود Google Equiano و سیستم کابلی غرب آفریقا (WACS) بازدید نمودند.

این هیئت همچنین از بندر خشک بوتسوانا در خلیج والویس و همچنین دفاتر شرکت مخابرات نامیبیا در ویندهوک و سواکوپموند بازدید نمودند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 2/1

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما