معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۴:۴۵ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان - باتومی در نیمه دوم آبان ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 آمار جریان مسافر در فرودگاه‌های بین المللی تفلیس و باتومی در ماه اکتبر  2023

جریان مسافر در فرودگاه بین المللی تفلیس در ماه اکتبر افزایش یافت. به گزارش TAV Georgia، اپراتور فرودگاه‌های بین المللی تفلیس و باتومی، این فرودگاه‌ها در اکتبر 2023 به 348656 مسافر خدمات رسانی کرده اند که 23 درصد بیشتر از داده‌های ماه مشابه سال 2019  می‌باشد و افزایش 5 درصدی نسبت به داده‌های اکتبر 2022 را نشان می دهد. در مورد فرودگاه بین المللی باتومی، در اکتبر 2023 این فرودگاه به 43760 مسافر خدمات رسانی کرده است که 17 درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته و 8 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2019 است.

https://bm.ge/news/ramden-mgzavrs-moemsakhurnen-tbilisis-da-batumis-aeroportebi-oqtombershi-tav-georgia

 

آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده به گرجستان

فهرست سه کشور برتر شریک تجاری گرجستان در نیمه اول سال جاری تغییر کرده است. براساس آمار رسمی منتشر شده توسط اداره ملی آمار گرجستان، برای شش ماه اول سال 2023، سه کشور بزرگ شریک گرجستان در گردش تجاری 10 میلیارد دلاری، ترکیه، روسیه و ایالات متحده آمریکا هستند. شایان ذکر است که سال ها ترکیه، روسیه و چین جزو سه شریک تجاری برتر گرجستان بودند و بر اساس آمار رسمی‌ شش ماهه اول سال 2023، جایگاه سوم چین با آمریکا جایگزین شده است. تجارت با آمریکا از شاخص صادرات و واردات با شریک شرقی، چین (794 میلیون و 849 هزار دلار) فراتر رفت. بر اساس آمار تجارت خارجی، گردش مالی بین گرجستان و آمریکا با 38.6 درصد افزایش به 820 میلیون و 906 هزار دلار رسیده است. این یک رکورد در تاریخ تجارت با این کشور می‌باشد. در نتیجه، امریکا رتبه سوم در گردش تجاری را به خود اختصاص داد.

لازم به ذکر است، سهم عمده تجارت با آمریکا از واردات است. در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری، کالاهایی به ارزش 775 میلیون و 194 هزار دلار از ایالات متحده به گرجستان وارد شده است. این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته 73.8 درصد افزایش داشته است. در رده بندی کشورهای واردکننده، آمریکا با سهم 10.7 درصدی مقام سوم را به خود اختصاص داد. در صدر پنج کالای بزرگ وارداتی از آمریکا، خودرو قرار دارد. در نیمه اول سال، نرخ واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد افزایش داشته است. می‌توان گفت که افزایش واردات ناشی از چنین افزایشی در واردات خودرو است. البته باید توجه داشت که واردات سایر کالاهای عمده نیز افزایش یافت. ۵کالاهای برتر وارداتی چنین می‌باشد:

اتومبیل های مسافری - 719.4 میلیون دلار;

لباس و محصولات دست دوم - 4.3 میلیون دلار;

لوازم آرایشی و مراقبت از پوست - 3.6 میلیون دلار;

فندق و گردو - 2.4 میلیون دلار;

پلیمرهای وینیل کلرید یا سایر الفین‌های‌هالوژنه - 2 میلیون دلار.

در مورد صادرات،  ایالات متحده آمریکا در لیست 10 کشور برتر صادراتی نیست، زیرا نرخ صادرات کالا از گرجستان به آمریکا کم است. طی شش ماهه اول سال 2023، گرجستان در مجموع 45 میلیون و 712 هزار دلار از فروش کالا در ایالات متحده دریافت کرده است. عمده کالاهای صادراتی فروآلیاژ است که فروش آن در سال جاری 76.5 درصد کاهش داشته است.

فروآلیاژها - 30.7 میلیون دلار;

کنستانتره آب انگور طبیعی - 2.6 میلیون دلار.

آب میوه و سبزیجات - 1.7 میلیون دلار;

نوشیدنی‌های الکلی - 1.2 میلیون دلار;

قطعات و تجهیزات خودرو - 988 هزار دلار;

در مورد چین ، این کشور با سهم 7.7 درصدی در مبادلات تجاری و صادرات و واردات 798 میلیون و 849 هزار دلاری به رتبه چهارم رسید. کاهش 13.8 درصدی ثبت شد.

https://bm.ge/news/eqvs-tveshi-ashsh-ma-saeqsporto-qveynebis-sameulshi-chinetis-adgili-daikava---rit-vvachrobt-

 وابستگی گرجستان به واردات محصولات کشاورزی به جز میوه جات

با توجه به  بررسی انجام شده توسط  موسسه مالی "گالت اند تاگارت" Galt & Taggart  گرجستان در زمینه کشاورزی ،  برای تمام محصولات کشاورزی به جز میوه‌ها به واردات وابسته است. بر اساس گزارش موسسه مالی فوق، گرجستان صادرکننده میوه و واردکننده سایر محصولات کشاورزی (سبزیجات، غلات، گوشت) می‌باشد. علاوه بر این، تولید محلی تخم مرغ و شیر به طور کامل نیاز محلی را برآورده می‌کند. در سال های اخیر تولید میوه و گوشت رو به افزایش بوده ، در حالی که تولید محصولات یکساله، سبزیجات و غلات با نوسان نسبی همراه بوده است. در سال 2022، گرجستان 640.6 میلیون تن میوه، 370.5 میلیون تن غلات، 333.1 میلیون تن سبزیجات و 74.6 میلیون تن گوشت تولید کرده است.  میزان خودکفایی به شرح زیر است: میوه جات- 104 درصد؛ غلات - 36.4 درصد؛ سبزیجات - 74.5 درصد؛ گوشت - 49.9 درصد.

 همچنین باید توجه داشت که تنها تولید میوه و گوشت از محصولات کشاورزی در حال افزایش است، در حالی که تولید غلات و سبزیجات با روند کاهشی مشخص می‌شود.

https://www.bpn.ge/article/116321-sakartvelo-soplis-meurneobis-produktebis-importzea-damokidebuli-garda-xilisa

اجرای پروژه‌های حمایت روستایی در بخشداری‌های زوگدیدی

در چارچوب "برنامه  حمایت روستایی" در 48 واحد اداری شهرداری زوگدیدی اجرای طرح های پیش بینی شده در این پروژه به صورت فعال در حال انجام است. شهردار زوگدیدی، ماموکا تسوپسارتا به همراه معاون خود بسیک ژغنتی، نمایندگان سرویس مربوطه و حزب "آرمان گرجی و حزب گرجستان دموکراتیک" با کارهای در حال انجام در روستاهای تسایشی ، چخوریا، آخالاباستومانی، آخالکاخات و کوکی در محل آشنا شدند. در واحدهای اداری مذکور، کارهای ساماندهی میدان و سالن انتظار  وسایل حمل و نقل شهری در حال انجام است. همچنین شهردار در محل با ساکنین ملاقات نموده و با نیازها و مشکلات آنها از نزدیک آشنا شد. تسوپریسا در مورد اهمیت این برنامه و مشارکت مردم به صحبت پرداخت. وی خاطرنشان کرد: قطعاً نیازها و چالش هایی که مردم بومی دارند مورد توجه قرار گرفته و حتما برطرف خواهد شد.

شایان ذکر است، در قالب طرح حمایت روستایی، شهرداری زوگدیدی برای اجرای پروژه‌های کوچک زیربنایی، در 48 واحد اداری، مجموعا یک میلیون و 409 هزار و 465 لاری بودجه پیش بینی نموده است.

https://www.radioatinati.ge/r-e-k-l-a-m-a/article/83580-zugdidis-soflis-mkhardatceris-programith-1-400-000-laris-ghirebulebis-proeqtebi-

قرارداد 70 میلیون یورویی گرجستان با آژانس توسعه فرانسه برای توسعه آبیاری و کشاورزی

لاشا خوتسیشویلی، وزیر دارایی گرجستان، روز دوشنبه یک قرارداد زیربنائی 70 میلیون یورویی با آژانس توسعه فرانسه برای توسعه سیستم های آبیاری برای کشاورزی در سراسر کشور امضا کرد. وزارت دارایی اعلام کرد که نیمی از این مبلغ صرف کارهایی از جمله نوسازی کانال آبیاری Zemo Samgori در شهر تفلیس پایتخت و افزایش تولید موثر محصولات کشاورزی با کیفیت می‌شود. همچنین برای تأمین و بهبود دسترسی به غذا برای جمعیت محلی و رقابت پذیری محصولات گرجستان در بازارهای منطقه ای و اجرای یک سیستم آبیاری پایدار در پاسخ به چالش های تغییرات آب و هوایی استفاده خواهد شد. نیمی دیگر از بودجه برای برنامه سیاست حمایتی دولت برای مدیریت پایدار و فراگیر منابع آبی، تقویت خط مشی و چارچوب نهادی برای اطمینان از ادغام شیوه‌های هوشمند مدیریت آب و هوا در کشاورزی،  بهبود حاکمیت و ریسک مدیریت آب، یک سازمان متخصص در تامین آب برای خانه‌ها و اماکن تجاری استفاده خواهد شد.

https://agenda.ge/en/news/2023/4362

افزایش گردش مالی تجارت خارجی گرجستان به 18 میلیارد دلار در 10 ماهه منتهی به اکتبر2023

در دوره ژانویه تا اکتبر 2023، گرجستان شاهد رشد قابل توجهی در ارقام صادرات و واردات خود بود. اداره ملی آمار گرجستان افزایش 12.5 درصدی محصولات صادراتی را گزارش کرد که در مجموع به 5.103 میلیارد دلار در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 رسید. واردات نیز 17.8 درصد افزایش یافت و به 12.683 میلیارد دلار در همان ده ماه رسید. در نتیجه، کل گردش مالی تجارت خارجی بدون احتساب تجارت اعلام نشده به 17.786 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش قابل توجه 16.2 درصدی نسبت به سال قبل است. با این حال، یک جنبه نگران کننده برای گرجستان، تراز تجاری منفی است که به 7.581 میلیارد دلار رسیده است و این رقم، معادل 42.6 درصد از گردش تجارت خارجی را تشکیل می دهد.

https://georgiatoday.ge/georgias-10-month-surge-trade-turnover-hits-18-billion/

 

رکورد صادرات گاو از گرجستان

صادرات گاو از گرجستان در سطح بی سابقه ای قرار گرفته است. براساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر سال 2023 صادرات دام داخلی بالغ بر 58.042 میلیون دلار بوده که بالاترین میزان در 10 سال گذشته می‌باشد. (لازم به ذکر است که داده‌های مربوط به صادرات دام از سال 2014 در پورتال تجارت خارجی اداره ملی آمار موجود است). براساس داده‌های آماری، گرجستان در سال جاری ۱۷ هزار و ۶۲۲ تن دام زنده به ارزش کل ۵۸ میلیون و ۴۲ هزار دلار صادر کرده است. صادرات فقط به 4 کشور انجام شد که عبارتند از:

عراق – 42.517 میلیون دلار (13083 تن)

آذربایجان – 14.856 میلیون دلار (4228 تن)

ارمنستان - 348.4 هزار دلار (217 تن)

ایران - 320.2 هزار دلار (93.5 تن)

https://www.bpn.ge/article/116696-sakartvelodan-shinauri-cxovelebis-eksporti-rekordul-machvenebelzea-sad-gadis-pirutqvi

 

افزایش آمار ورود گردشگران خارجی به گرجستان در سه ماهه سوم سال 2023

بر اساس گزارش منتشر شده توسط اداره ملی آمار گرجستان در نه ماهه سال 2023، تعداد 2.7 میلیون مسافر خارجی غیر مقیم وارد خاک گرجستان شده اند که 19.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

 در طول دوره گزارش، اتباع خارجی 1.7 میلیون بازدید جهانگردی داشته اند که 15.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. بیشترین تعداد مسافران  478.400 نفر، در سه ماهه سوم سال 2023 ثبت شده است که از فدراسیون روسیه بودند و 24.4 درصد از کل بازدیدکنندگان را تشکیل می دهد.

https://bm.ge/news/ruseti-turqeti-somkheti-saidan-stumroben-saqartvelos-yvelaze-khshirad

جشنواره گردشگری روستایی تحت عنوان" گانداگانا" در باتومی

به گزارش خدمات روابط عمومی دولت خودمختار آجارا در تاریخ های 26-25 نوامبر(شنبه-یکشنبه) شهر باتومی میزبان جشنواره گردشگری روستایی خواهد بود. ظرف این دو روز محصولات روستاهای کوهستان آجارا در میدان اروپا با تزیینات زیبای پاییزی به نمایش درخواهد آمد. امسال در جشنواره گانداگانا، تمرکز اصلی بر روی غذاهای محلی آجارایی و صنایع دستی سنتی خواهد بود.  نمایشگاه و فروش محصولات روستایی، مسابقات مختلف، کارگاه‌های آموزشی و نمایش فرهنگ عامه (فولکلور) از جمله برنامه‌هایی است که در چارچوب جشنواره به مهمانان ارائه خواهد شد.  

لازم به ذکر است  این جشنواره روستایی از سال 2015 میلادی، با سازماندهی آژانس توسعه محصولات گردشگری دپارتمان گردشگری آجارا برگزار می‌شود.

 https://imedinews.ge/ge/regioni/313518/batumi-soplis-turizmis-pestivals--gandagana-noembris-bolos-umaspindzlebs

دریافت وام از بانک توسعه آسیایی برای توسعه بخش آبیاری هوشمند و مقابله با تغییرات آب و هوایی

دو قرارداد وام بین گرجستان و بانک توسعه آسیایی امضا شد که به موجب آنها، بانک توسعه آسیایی وام 45 میلیون یورویی به گرجستان برای اجرای برنامه/پروژه توسعه بخش آبیاری هوشمند و مقابله با تغییرات آب و هوایی قرار خواهد داد.

به گفته وزارت دارایی گرجستان، قراردادهای وام توسط لاشا خوتسیشویلی، وزیر دارایی گرجستان و لسلی بیرمن لامی، مدیر نمایندگی دائم بانک توسعه آسیایی (ADB) در گرجستان امضا شده است. مراسم امضای قرارداد با حضور اکاترین گونتسادزه، معاون وزیر دارایی گرجستان و نینو تاندیلاشویلی، معاون اول وزیر حفاظت از محیط زیست و کشاورزی گرجستان برگزار شد.

پروژه توسعه بخش آبیاری هوشمند؛ تقویت سیستم های کشاورزی در منطقه کاختی، نوسازی کانال اصلی سمت چپ کومو سامگوری و سیستم آبیاری مربوط به آن در شرق گرجستان را در نظر دارد.  برنامه توسعه بخش آبیاری هوشمند اقلیم شامل؛ سیاست آبیاری و مدیریت پایدار منابع آب، بهبود چارچوب قانونی و نهادی کشور، بهبود مصرف بهینه آب، پایداری مالی سیستم آبیاری، شفافیت و کارایی و پایداری سیستم های آبیاری تحت تغییرات اقلیمی و تقویت حاکمیت و کنترل مدیریت برای افزایش پاسخگویی است.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/313907/

کاهش گردش محموله‌های بنادر و پایانه‌های گرجستان در سه ماهه سوم 2023

بنادر و پایانه‌های دریایی گرجستان در سه ماهه سوم 2023، 3 میلیون و 548 هزار تن محموله جابجا کردند که 0.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس داده‌های سه ماهه سوم 2023 که توسط اداره ملی آمار گرجستان از بنادر و پایانه‌های دریایی منتشر شده است، 43.6 درصد از محموله‌های جابجا شده را محموله عمومی، 29.5 درصد محموله مایع و 26.9 درصد را محموله فله تشکیل می دهد. در مدت مذکور 4191 کشتی وارد بنادر و پایانه‌های گرجستان شدند. 32.9 درصد آن‌ها باربری عمومی، 28.9 درصد کانتینری، 28.4 درصد حامل های مایع و 9.8 درصد بین کشتی‌های فله بر، یدک کش، مسافربری و سایر کشتی‌های تخصصی توزیع شده است.

بنابراین، در سه ماهه سوم، بنادر و پایانه‌های گرجستان 70.4 درصد بیشتر حامل های کانتینری، 1.7 درصد کمتر حامل های محموله مایع، 23.8 درصد کمتر حامل های کالای عمومی و 15.4 درصد کمتر حامل های کالای فله دریافت کردند. در این مدت 16.5 درصد کشتی‌های ورودی به بنادر و پایانه‌های کشور با پرچم ترکیه، 16 درصد با پرچم لیبریا، 15 درصد با پرچم پاناما، 7.6 درصد با پرچم مالت ، 6درصد - وانواتو، 4.3درصد - باربادوس، 4.1درصد - تحت پرچم بلغارستان و 30.5 درصد تحت پرچم کشورهای دیگر بوده اند.

لازم به ذکر است، این آمار شامل شاخص حمل و نقل مسافر از طریق دریا نیز می‌شود. بر اساس آمار اداره ملی آمار گرجستان، در سه ماهه سوم 2023، بنادر گرجستان به 5900 نفر مسافر خدمات رسانی کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.1 برابر بیشتر می‌باشد. همچنین سهم مسافران خروجی در جریان مسافر اندکی بیشتر از سهم مسافران ورودی بوده و به 50.8 درصد می رسد. در مجموع در بخش محموله‌های جابجا شده کاهش دیده می‌شود، اما در بخش محموله‌های عمومی، در سه ماهه سوم 24.7 درصد بیشتر جابجا شده است. در محموله‌های مایع نیز، نسبت به سال گذشته 6 درصد و در محموله‌های فله 21.3 درصد کاهش دیده می‌شود.

https://bm.ge/news/portebi-da-terminalebis-tvirtbrunva-iii-kvartalshi-shemtsirda-ra-tipis-tvirtebi-gadamushavda-yvelaze-metad

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما