معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در نیمه دوم آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز به کار 4 مسیر حمل بار بین المللی جدید در فرودگاه گوانگژو

‎ مسیر باری گوانگژو-میلان در فرودگاه بین المللی گوانگژو بایون در کنار مسیرهای باری بین المللی راه اندازی گردید. در یک ماه اخیر، ایر چاینا کارگو همچنین مسیر جدیدی را از گوانگژو به مادرید، پایتخت اسپانیا باز کرد. بازگشایی این دو مسیر حمل و نقل لجستیکی بین چین و اروپا را بسیار تسهیل می‌کند.

‎علاوه بر این، شرکت YTO Express  چندی پیش مسیری از گوانگژو به لاهور پاکستان شرکت  AeroLogic مسیر لایپزیگ (آلمان) به گوانگژو و سپس به سینسیناتی در ایالت اوهایوی آمریکا را نیز در اوایل نوامبر راه اندازی کرد بود.

‎‎به گفته اداره فرودگاه گوانگدونگ، انتظار می‌رود چهار مسیر باری بین‌المللی تازه افتتاح شده به اضافه 16 پرواز باری بین‌المللی در هفته، بیش از 1400 تن ظرفیت حمل‌ونقل هوایی را فراهم کند که قابلیت جدیدی را به توسعه فرودگاه بایون اضافه می نماید و گوانگژو را به عنوان یک مرکز حمل و نقل هوایی بین المللی معرفی خواهد نمود.

https://www.newsgd.com/m/node_9bad7c4b3b/472c13a983.shtml

اولین کارخانه باتری‌های شارژ فوق سریع جهان در نانشا تولید خود را آغاز کرد

 مرکز فن آوری خلیج بزرگ نانشا در گوانگژو در 30 اکتبر تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت و همزمان اولین کارخانه تخصصی جهان برای باتری‌های برقی با شارژ فوق العاده سریع راه اندازی شد.

 این کارخانه اولین مرکز حرفه ای در جهان است که باتری‌های برقی با شارژ فوق سریع پیشرفته (10-15 دقیقه) و حتی شارژ بسیار سریع (5-10 دقیقه) را به تولید انبوه رساند.

 کارخانه تازه تاسیس در ضلع شرقی خیابان نانشا در منطقه نانشا واقع شده است. ساخت آن در ماه می 2022 با مساحت 189000 متر مربع آغاز شد. این پروژه دارای سرمایه گذاری کل برنامه ریزی شده تقریباً 4 میلیارد یوان (547 میلیون دلار) است.

وظایف اصلی کارخانه شامل تولید، تحقیق و توسعه و بهره برداری آزمایش است.

تجارت خارجی چین در 10 ماه اول افزایش یافت

 آمارهای رسمی‌گمرک چین منشتره در 7 نوامبر نشان داد که کل واردات و صادرات کالاهای چین در 10 ماه اول سال 0.03 درصد افزایش یافته و به 34.32 تریلیون یوان (4.78 تریلیون دلار آمریکا) در 10 ماه اول سال رسیده است.

 بر اساس آمار گمرک چین، صادرات با 0.4 درصد رشد سالیانه به 19.55 تریلیون یوان (2.6 میلیارد) در دوره ژانویه تا اکتبر رسید، در حالی که واردات 0.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به 14.77 تریلیون یوان (2.1 میلیارد دلار) رسید.

 داده‌ها نشان می دهد که تنها در ماه اکتبر، تجارت خارجی این کشور 0.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 3.54 تریلیون یوان رسیده است.

 صادرات این کشور در ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.1 درصد کاهش یافته است، در حالی که واردات افزایش 6.4 درصدی را نشان می دهد.

در 10 ماه اول سال 2023، کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) بزرگترین شریک تجاری چین باقی ماند. تجارت چین با کشورهای آسه آن سالانه 0.9 درصد افزایش یافت و به 5.23 تریلیون یوان رسید که 15.2 درصد از ارزش کل تجارت این کشور را تشکیل می دهد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که صادرات ماشین آلات و محصولات الکترونیکی چین که 58.5 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است، 2.8 درصد در طول دوره رشد داشته است و ارزش صادرات خودرو نسبت به سال گذشته 88.5 درصد افزایش یافته است.

http://szdaily.sznews.com/PC/content/202311/08/content_3139827.html

 برگزاری دومین کنفرانس منطقه خلیج بزرگ و فرصتی برای سرمایه گذاران

در جریان رویداد جهانی کنفرانس سرمایه گذاری منطقه خلیج بزرگ ¬(گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو GBA) که در تاریخ 8 نوامبر برگزار گردید، حدود 859  پروژه همکاری  با مجموع سرمایه گذاری بیش از 2.24 تریلیون یوان امضا شد. تعداد    500 شرکت بین المللی از جمله Pfizer، Siemens Energy AG، Carlsberg Group، Amway، PepsiCo، و Hyundai Motor Group که در صنایع پیشرفته تولید، بیوتکنولوژی، انرژی‌های نو و سایر صنایع فعال هستند در این کنفرانس شرکت داشتند.

کنفرانس با حضور مقامات برتر استان گوانگدونگ، و هنگ‌کنگ و ماکائو  به صورت آنلاین و آفلاین در گوانگژو، هنگ کنگ و ماکائو برگزار گردید. وانگ ویژونگ، استاندار گوانگدونگ، هنگام ایراد سخنرانی اصلی، از سرمایه گذاران، کارآفرینان و استعدادهای مختلف جهانی استقبال کرد و نشان داد که GBA فرصت های تجاری جدیدی را برای شرکت های داخلی و خارجی ایجاد کرده است و یک امر ضروری است. ژانگ جین سونگ، مدیر کل دپارتمان بازرگانی استان گوانگدونگ، اعلام نمود که هدف گوانگدونگ توسعه اقتصاد ستادی در سطح بالا با جذب شرکت های چند ملیتی بیشتر برای راه اندازی دفاتر مرکزی جهانی، منطقه ای و عملکردی است. در گوانگدونگ همچنین، این استان برنامه‌هایی را برای بهبود و گسترش خوشه‌های صنعتی موجود در سطح هشت تریلیون یوان و خوشه‌های صنعتی در سطح ده صد میلیارد یوان تنظیم کرده است که استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت تولید گوانگدونگ را افزایش می‌دهد. ژو وی، معاون مدیر کل کمیسیون توسعه و اصلاح استان گوانگدونگ، بر هنگ‌کین، کیانهای، نانشا و هتائو تأکید دارد. در آینده، این چهار پلتفرم به عنوان مناطق نمایشی برای تعمیق یکپارچگی و توسعه در میان گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو عمل خواهند کرد و محیط سیاستی بهتر، فرصت‌های توسعه بیشتر و فضای توسعه خارق‌العاده‌تری را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی گوانگدونگ، سال گذشته 853 پروژه همکاری با سرمایه گذاری کل بیش از 2.5 تریلیون یوان امضا شد. تا پایان مهرماه، از مجموع 814 پروژه سرمایه گذاری، 638 پروژه آغاز به کار کرده و از این میان، 163 طرح از 200 پروژه سرمایه گذاری خارجی شروع به ساخت کرده است.

https://www.newsgd.com/m/node_18ee82d63d/56a2ae78ba.shtml

افزایش صادرات استان گواندونگ در بازه زمانی ده ماه (ژانویه تا اکتبر) سال 2023

براساس آخرین آماری که توسط دولت گوانگدونگ منتشر شده، تجارت خارجی استان گواندونگ از ژانویه تا اکتبر سال 2023،  به 6.81 تریلیون یوان ( 926 میلیارد دلار) رسیده است. صادرات این استان در این دوره به 4.5 تریلیون RMB (612 میلیارد دلار) رسید که افزایش 2.5 درصدی را نشان می دهد و در همین حال واردات آن 2.31 تریلیون یوان(314 میلیارد دلار)  رسیده است. واردات و صادرات گوانگدونگ به کشورهای آسه آن و اتحادیه اروپا به ترتیب  0.5 و 0.1 درصد افزایش یافته است و هنوز هم می‌توان پتانسیل بزرگی را در بازارهای نوظهور مشاهده کرد. تجارت با آمریکای لاتین 8.8 درصد ، خاورمیانه 8.6 درصد ، آفریقا 7.4 درصد و کشورهای حوزه کمربند راه  1.5 درصد افزایش یافت. صادرات وسایل نقلیه برقی ، باتری‌های لیتیوم و سلول های خورشیدی به ترتیب چهار برابر ، 18.4 درصد و 29.2 درصد و صادرات محصولات کشاورزی هم مجموعا به 105.66 میلیارد یوان (1.4 میلیارد دلار) که 15.5 درصد رشد داشته است.

https://www.newsgd.com/node_d6ab31923d/74281179ef.shtml

برگزاری نمایشگاه خودرو در محل نمایشگاهی شهر گوانجو

در نمایشگاه خودرو گوانجو که آخرین نمایشگاه بزرگ خودروی چین در سال جاری میلادی است و از تاریخ 17 نوامبر آغاز و تا 26 نوامبر ادامه خواهد داشت، خودروهای برقی بیش از همه مورد توجه قرار گرفته‌اند به طوری که استقبال خودروسازان چینی و بین‌المللی از برقی‌سازی بیشتر به چشم آمده است.

از 1132 وسیله نقلیه به نمایش درآمده در نمایشگاه طی ده روز که حدود  469 مورد یعنی حدود 41.4 درصد  آن از مدل های انرژی جدید هستند.

برندهای محلی چینی در عصر خودروهای بنزینی ضعیف کار کرده اند اما خودروهای انرژی نو داخلی زمینه بازی را برای تولیدکنندگان داخلی هموار می‌کنند. به گفته کمیته سازماندهی این نمایشگاه، از 469 خودروی انرژی نو به نمایش گذاشته شده، تنها 119 دستگاه ساخت خارجی هستند.

حداقل سه برند داخلی - GAC Aion، SAIC MG و Dongfeng ، با طرحهایی مانند درب قیچی یا درب بال مرغانی را به نمایش می‌گذارند که قبلاً فقط در مدل‌هایی با مارک‌های فوق‌العاده لوکس مانند مک لارن یا لامبورگینی دیده می‌شد.

Zeekr، برند برقی ممتاز جیلی، در اولین روز نمایشگاه، از محصول جدید سدان خود با نام 007 رونمایی کرد. نسخه چهار چرخ متحرک آن از 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در 2.84 ثانیه می رسد که سریع ترین در کلاس خود است. همچنین مدلهای تسلا 3 و Xpeng G7 تسلا به عنوان رقبای اصلی مدل 007 zeekr، حدود 5000 سفارش در 30 دقیقه اول پیش فروش دریافت کرده است.

هوآوی جاه طلبی خود را برای مشارکت عمیق در بازار خودروهای هوشمند با مدل هایی از جمله AITO M9 و Luxeed S7 در غرفه HIMA که مخفف Harmony Intelligent Mobility Alliance است، آشکار کرده است. Luxeed S7 که با همکاری هواوی و چری ساخته شده است، دارای نمای بیرونی طراحی شده توسط هواوی است و دارای سیستم عامل هارمونی این شرکت فناوری و پلت فرم باتری 800 ولتی است.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/49a21047b2.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما