معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۰۹:۳۱ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در نیمۀ دوم آبان 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اهداف اقتصادی دولت کرواسی

آندره پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی می‌گوید، اولویت اصلی دولت این کشور، همچنان کاهش تورم است. به گفتۀ وی، پیش‌بینی‌های جدید، رشد 2.8 درصدی اقتصاد کرواسی در سال 2024 را نشان می‌دهد و نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی نیز به سمت سهم 58 درصدی حرکت می‌کند که یک روند مناسب است، کسری بودجه نیز زیر 3 درصدِ تولید ناخالص داخلی خواهد ماند. وی تصریح کرد: درآمدهای برنامه‌ریزی شده در سال 2024 نسبت به سال جاری رشد 3 درصدی داشته و هزینه‌ها نیز رشد 11.2 درصدی را به ثبت رسانده که عمدتا ناشی از افزایش مزایا و حقوق کارکنان در خدمات دولتی و مکمل‌های مستمری است.

منبع: هینا

آخرین پیش‌بینی‌های کمیسیون اروپا از اقتصاد کرواسی

کمیسیون اروپا در پیش‌بینی‌های اقتصادی پاییز خود برآورد نمود که رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی در سال جاری، رتبۀ دوم بالاترین رشد در اتحادیه اروپا خواهد بود و در دو سال آینده، همچنان یکی از بالاترین‌ها باقی خواهد ماند. نرخ تورم این کشور نیز از 8.1 درصد در سال جاری به 2.4 درصد در سال آینده و 1.67 درصد در سال 2025 کاهش خواهد یافت.

برای سال جاری، کمیسیون اروپا، رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی را 2.6 درصد اعلام کرده است که به طور قابل توجهی بالاتر از پیش‌بینی قبلی 1.6 درصدی آن است. همچنین رشد 2.5 درصدی برای سال 2024 و رشد 2.8 درصدی برای سال 2025 پیش‌بینی شده است. رشد مناسب تولید ناخالص داخلی کرواسی، نتیجۀ الحاق موفقیت‌آمیز این کشور به منطقۀ شنگن و منطقه پولی یورو در سال 2022 است. طبق تحلیل کمیسیون اروپا، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری دولت و افزایش جذب بودجه اتحادیه اروپا به همراه کمک‌های بلاعوض از صندوق بازیابی و تاب‌آوری در بهبود رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی نقش عمده‌ای ایفا کرده است و افزایش خالص صادرات نیز به این امر کمک می‌کند.

منبع: هینا

بهبود چشم‌اندار اقتصادی کرواسی از دیدگاه موسسۀ رتبه‌بندی مودیز

موسسۀ رتبه‌بندی مودیز که یکی از موسسات رتبه‌بندی معتبر در جهان است، در آخرین گزارش خود، رتبه اعتباری کرواسی را در سطح Baa2 حفظ نمود، اما چشم‌انداز بهبود رتبۀ این کشور را از پایدار به مثبت تغییر داد. آندره پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی با ابراز خرسندی از گزارش موسسۀ رتبه‌بندی مودیز، خاطرنشان کرد که کرواسی با این گزارش در بالاترین رتبه در تاریخ خود قرار دارد. به گفتۀ وی، گزارش مودیز، ثبات اقتصادی و مالی کرواسی را تایید می‌کند.

منبع: هینا

کسری شدید تراز  تجاری کرواسی

براساس آخرین گزارش اداره آمار کرواسی، ارزش صادرات کالاهای کرواسی در 9 ماهه اول سال جاری 16.9 میلیارد یورو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان 4.5 درصد کاهش داشته است. در همین بازۀ زمانی، واردات این کشور نیز با 4.9 درصد کاهش به 29.6 میلیارد یورو رسیده است. بدین ترتیب، کسری تجارت خارجی کرواسی در 9 ماه اول سال 2023 برابر با 12.7 میلیارد یورو و پوشش واردات با صادرات نیز تنها 57 درصد بوده است.

منبع: هینا

فروش اوراق قرضه به شهروندان کرواسی

اولین دوره ثبت خرید اسناد خزانه در کرواسی آغاز شد و شهروندان این کشور که به سن قانونی رسیده‌اند (چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور)، می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. قیمت هر کدام از اوراق، 963.95 یورو است و پس از سررسید یک ساله، شهروندان 1000 یورو (معادل نرخ بازده سالانه 3.75 درصد) دریافت خواهند کرد.

منبع: هینا

کاهش تعداد شعب بانک‌ها در کرواسی

صنعت بانکداری و به طور کلی بخش مالی یکی از معدود بخش‌ها در کرواسی است که اشتغال در آن کاهش یافته است. وچرنی لیست در این خصوص می‌نویسد: از ابتدای سال، بانک‌ها در کرواسی 34 شعبه خود را تعطیل کرده‌اند، بنابراین تعداد آنها به 812 شعبه کاهش یافته است. پنج سال پیش، صنعت بانکداری حدود هزار شعبه داشت و ده سال پیش نیز بانک‌ها، 1227 شعبه داشتند که نسبت به آن زمان، تعداد کل شعبه‌ها بیش از 33 درصد کاهش یافته است. البته این یک روند جهانی است و مختص به کرواسی نیست، زیرا اکثر خدمات و کسب‌و‌کار بانک‌ها به بستر اینترنت و اخیرا نیز به بانکداری تلفن همراه منتقل شده است. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی کرواسی، این کشور با 226 شعبه به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، در میانۀ مقیاس اروپایی قرار دارد.

منبع: وچرنی لیست

ارزیابی خسارت وارده به وسایل نقلیه به کمک هوش مصنوعی

«بیمه کرواسی» یک سیستم ارزیابی خودکار خسارت بر روی وسایل نقلیه را معرفی کرده است که با کمک آن راننده می‌تواند تمام مراحل ارزیابی خسارت را در مدت شش تا هشت دقیقه انجام دهد. ارزیابی خسارت وارده به خودرو به کمک هوش مصنوعی و در کمتر از سه دقیقه امکان پذیر خواهد بود و «بیمه کرواسی»، اولین شرکت بیمه در اروپا است که این نوع ارزیابی خودکار خسارت را معرفی می‌کند. در این روش، راننده نیازی به پر کردن فرم‌های کاغذی نخواهد داشت، اما پس از ثبت‌نام دیجیتال و آپلود یک کد QR، به پلتفرمی دسترسی پیدا می‌کند که هوش مصنوعی، کل خودرو را با کمک دوربین‌ها ضبط می‌کند، آسیب را تشخیص می‌دهد و هزینۀ تعمیرات را محاسبه می‌کند. این یک سیستم دیجیتال پیچیده است که عملکرد یک پلت‌فرم مکانیکی چرخشی 360 درجه، تجهیزات ویدئویی و یک سیستم محاسباتی برای محاسبه آسیب و تعمیرات را با هدف تسریع فرآیند و افزایش دقت ارزیابی خسارت به هم متصل می‌کند.

منبع: وچرنی لیست

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما