معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۱

طرح ساخت فرودگاه عظیم دبی

مدیرعامل فرودگاه‌های دبی اعلام کرد دبی سرگرم پیشبرد برنامه‌های خود برای جایگزینی شلوغ‌ترین فرودگاه جهان با فرودگاهی به مراتب بزرگ تر و مجهز تر است.

پل گریفیث، مدیرعامل فرودگاه‌های دبی اعلام کرد دبی سرگرم پیشبرد برنامه‌های خود برای جایگزینی شلوغ‌ترین فرودگاه جهان با فرودگاهی به مراتب بزرگ تر است؛ زیرا ترافیک مسافران از سطح قبل از شیوع کرونا پیشی گرفته است. وی گفت: برنامه ‌هایی برای توسعه و گسترش فرودگاه بین‌المللی المکتوم، واقع در 70 کیلومتری دبی، در حال طراحی است که در حومه شهر ساخته می‌شود و قرار است در طول دهه 2030 جایگزین فرودگاه بین‌المللی دبی شود. او که در حاشیه نمایشگاه هوایی دبی در امارات متحده عربی صحبت می‌کرد افزود؛ جایی که شرکت های هواپیمایی منطقه سرمایه گذاری هنگفتی در تامین فرودگاه‌های جدید به عمل آورده و سال گذشته، عربستان سعودی همسایه امارات از برنامه اش برای ایجاد یک هاب هوایی جدید در ریاض رونمایی کرد، جای درنگ نیست و باید دست به کار شد.

گریفیث گفت: «ظرفیت فرودگاه دبی تا سال 2030 حداکثر 120 میلیون مسافر در سال است که اگرچه این موضوع ایده آل ما بود ولی با رسیدن به این سطح ما به یک فرودگاه جدید نیاز خواهیم داشت. این مهم باید در برهه ای از دهه 2030 اتفاق بیفتد. در چند ماه آینده روی این طرح ها کار خواهیم کرد. بنابراین مسیرمان مشخص است و اعتماد به این صنعت همچنان بالاست.»

آمارهای جدید ورود 86.9 میلیون مسافر در فرودگاه بین‌المللی دبی را در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند که بیشتر از ترافیک این فرودگاه در سال 2019 است. مسافران فرودگاه دبی در سه ماهه سوم سال جاری 22.9 میلیون نفر بود که بالاترین میزان از سال 2019 می‌باشد. در 9 ماه ابتدای سال 2023 تعداد مسافران جابجا شده به 64.5 میلیون رسیده که تقریباً 40 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است.

تردد مسافران تحت تأثیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه قرار نگرفته و انتظار می رود این موضوع اقتصادهای منطقه و به ویژه گردشگری را تحت تأثیر قرار ندهد. گریفیث گفت: "تأثیر بسیار کمی در اثر بحران جاری در ابتدا مشاهد شد، ولی در ادامه در برخی مناطق حتی قوی تر از قبل شده است، بنابراین بحران جاری منطقه هیچ تاثیری که قابل تشخیص باشد را بهمراه نداشته است. در زمان بحران همه گیری کرونا ما می‌دانستیم پس از فروکش کردن بحران، بهبودی ایجاد می‌شود، زیرا که مردم به مدت دو سال در قرنطینه از امکان سفر محروم بودند و به همین دلیل است که ما خیلی سریع به مسیر پیشرفت برگشتیم.»

فرودگاه دبی از مارس تا ژوئیه 2020 به دلیل بیماری کرونا برای مدت کوتاهی به روی پروازهای تجاری بسته شد، اما یکی از اولین مراکز مسافرتی بود که بازگشایی شد. در سال 2020، این فرودگاه تنها 25.9 میلیون مسافر جلب کرد که در مقایسه با 86 میلیون مسافر در سال 2019 کاهش داشت.

گریفیث در باره مشخصات فرودگاه جدید گفت هیچ قیمت یا ظرفیتی برای فرودگاه جدید تعیین نشده است و این فرودگاه به جای اینکه در اطراف ترمینال ها باشد، بر اساس مودولار[1] طراحی خواهد شد که قادر خواهد بود به راحتی در طول زمان گسترش یابد. او گفت: این منطقی است که فرودگاه بین المللی المکتوم  بزرگ‌تر و حتی بهتر از فرودگاه بین‌المللی دبی باشد و آن را «فرودگاه آینده» خواند. این پروژه ای خواهد بود که تا دهه 2050 گسترش می یابد. وی افزود: قصد نداریم فرودگاهی که ترمینال های مرسوم فعلی را دارد احداث کنیم بلکه به طور کامل مدل کسب و کار فرودگاه‌ها را تغییر داده و آنها را در واقع بسیار آسان تر می‌کنیم و از شر تمام فرآیندهای قدیمی‌که مجبور بودیم مشتریان خود را برای مدت طولانی در معرض آن قرار دهیم خلاص خواهیم شد.

به گفته شیخ احمد بن سعید، رئیس و مدیر اجرایی گروه هواپیمایی امارات به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی دوربرد جهان؛ علیرغم چالش‌های ژئوپلیتیکی، انتظار می رود شرکت هواپیمایی امارات رشد خود را در شش ماه آینده سال مالی جاری ادامه دهد. وی گفت ما در شش ماه اول سال خیلی خوب عمل کردیم و پیش بینی می‌کنیم که شش ماه آینده نیز پیشرفت خوبی داشته باشیم؛ بر همین اساس خطوط هواپیمایی امارات قصد دارد مرکز مهندسی 950 میلیون دلاری در محل دبی ورلد سنترال بسازد. با این حال، او تاثیر فشارهای دیگری از جمله افزایش قیمت سوخت، تقویت دلار آمریکا، هزینه‌های تورمی و ژئوپلیتیک را بر عملکرد این شرکت را غیرقابل کتمان دانست. سود این شرکت در دوره آوریل تا سپتامبر سال 2023 به 9.4 میلیارد درهم (2.6 میلیارد دلار) رسید که 135 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

غیث الغیث، مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی امارات، هم در یک نشست مطبوعاتی در جریان نمایشگاه هوایی دبی گفت که شرکت هواپیمایی خواهر امارات، فلای‌دبی، به‌طور مشابه تأثیر حداقلی از جنگ را ثبت کرده است. با وجود اتفاقات منطقه شرکت هواپیمایی امارات مسیرهای متنوعی دارد و نسبت به فصل شلوغ زمستان و رویدادهای بزرگی که در امارات در حال وقوع است خوشبین است.

در خلال برگزاری نمایشگاه هوایی دبی شرکت هواپیمایی امارات در راستای حذف تدریجی ایرباس A380 از ناوگان هواپیماهای پهن پیکر خود، 55 هواپیمای بوئینگ 777X-9 و 35 بوئینگ 777X-8 را سفارش داد، با این حال سوپرجامبوهای ایرباس A380 امارات تا اواسط دهه 2030 در ناوگان این شرکت باقی خواهند ماند.

 در عین حال رییس شرکت هواپیمایی امارات تاکید کرد تا زمانی که مشکلات مربوط به موتور رولزرویس برطرف نشود، این شرکت دیگر هواپیمای پرچمدار ایرباس(1000-A350) بیشتری خریداری نخواهد کرد و این ایرلاین به ضمانت‌های خاصی از موتورساز رولز رویس در مورد عملکرد موتوری که در A350s استفاده می‌شود، نیاز دارد. امارات قبلاً سفارشی برای 50 دستگاه از مدل پهن‌پیکر کوچکتر A350-900 داده است که اولین تحویل این سفارش در تابستان آینده خواهد بود.

منابع:

https://www.newsnow.co

https://www.thenationalnews.com

پاورقی:

 [1] Modular نوعی ساخت و ساز خارج از محل است که اجزای ساختمان و ماژول ها در محیط کارخانه ساخته و به محل مورد نظر برای ساخت و ساز منتقل می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما