معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته چهارم آبان‌ماه 1402_ بخش اول مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اقتصادی کشور در سه ماهه سوم سال منفی بوده است.

گزارش منتشره از سوی سازمان اطلاعات و آمار کشور، رشد اقتصادی کشور در سه ماهه  سوم سال 0.3 درصد منفی بوده است. این گزارش در و.اقع شوکی به بازارهای کشور و تائید نظر کارشناسانی است که در شش ماه گذشته هشدار داده بودند که اقتصاد کشور در مسیر کندی رشد قرار دارد. این نتیجه در واقع منفی تر از آن چیزی بود که کارشناسان اقتصادی انتظار داشتند چرا که پیش بینی می‌شد این نرخ بین صفر تا نیم درصد مثبت باشد. بدین ترتیب می‌توان گفت، ورود به دوره رکود برای اقتصاد این کشور امری اجتناب ناپذیر شده است. بسیاری امیدوارند که خروج از دوره رکود هم در اواسط سال 2024 اتفاق افتد.

 در صورتی که داده‌های این سه ماهه با مدت مشابه سال قبل مقایسه شود، آمارها شوکه کننده خواهد بود، چون در سال گذشته در همین زمان رشد مثبت 7.2 درصد بوده است. بیشترین نتیجه منفی در بخش تولیدات صنعتی گزارش شده که 6.2 درصد منفی بوده است. این گزارشها نشان می دهد که کندی رشد اقتصادی کشور بسیار عمیق تر از برآوردهای اولیه است. این نتیجه بدترین وضعیت رشد اقتصادی کشور از سه ماهه سوم سال 2020 و در واقع اوج همه گیری کرونا است.

با این حال، برای سه ماهه چهارم سال جاری، انتظار می رود اقتصاد 1.2٪ رشد کند و رشد اقتصادی سال 2023 بین 1٪ تا 1.5٪ بسته شود (طبق نظرسنجی‌های Fedesarrollo و بانک مرکزی).

سناریوی خود بانک در حال حاضر از 1.2 درصد برای تولید ناخالص داخلی در سال 2023 صحبت می‌کند. این داده‌ها که در آخرین جلسه سیاست پولی بانک مرکزی (اکتبر) به روز شد، نسبت به پیش بینی‌های قبلی که رشد 0.9 درصدی تولید ناخالص داخلی برای امسال را پیش بینی کرده بود، بهبود یافته است.

به نظر می رسد بهبود عملکرد اقتصاد در اواخر سال جاری در راستای کاهش تورم باشد که اگرچه در حد متوسط بوده اما مستمر بوده است. امروز این شاخص پس از رسیدن به سقف 13.34 درصدی در دسامبر سال گذشته به 10.48 درصد کاهش یافته است.

در عین حال، بیکاری نیز در طول سال کاهش یافته است و در حال حاضر 9.3 درصد است که پس از رسیدن به 13.7 درصد در ژانویه 2023 کاهش خوبی را نشان می دهد. با این حال، اکنون چندین تحلیلگر نشانه‌هایی از سرد شدن بازار کار را مشاهده می‌کنند.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد که بهبودها به پایان رسیده است و آنچه از این پس می‌توان انتظار داشت، بیکاری بین 9 تا 10 درصد است و در نتیجه سطح فعلی حفظ می‌شود.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/macroeconomia/pib-del-tercer-trimestre-la-economia-colombiana-pisa-fuertemente-el-freno-noticias-hoy/

رونق صنعت گردشگری کلمبیا پس از پایان دوره همه گیری

صنعت گردشگری در کلمبیا در مسیر فعال شدن مجدد قرار دارد. براساس گزارش وزارت بازرگانی، صنعت و گردشگری (Mincit)، بین ژانویه تا سپتامبر(9 ماهه اول سالجاری) تعداد 4,198,801 توریست غیر مقیم  وارد کشور شده است که این رقم 29.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 (3,247,698) است.

در واقع آمار ماهه اول سالجاری نزدیک به کل توریست های بازدیدکننده از کشور در سال 2022 بوده است. براساس آمار همین وزارت خانه در سال گذشته 4565626 گردشگر وارد کشور شده بود.

نکته مهم دیگر رشد مداوم صنعت گردشگری کشور است که امیدها را برای رونق بخشی هرچه بیشتر این صنعت زنده کرده است. چرا که میزان افزایش گردشگران در سال 2022 بیش از 109 درصد نسبت به سال قبل از آن و 0.7 درصد نسبت به آخرین سال قبل از کرونا رشد داشته است.

در همین راستا، خرمن اومانیا مندوزا، وزیر بازرگانی، صنعت و گردشگری، اطمینان داد که این آمار سیگنال  "بسیار مثبت" است. به گفته وی "این اعداد ثابت می‌کند که کلمبیا دومین کشور آمریکای لاتین از نقطه نظر رشد بخش گردشگری می‌باشد.

معاون وزیر گردشگری، آرتورو براوو، گفت: «تعداد فزاینده بازدیدکنندگان غیر مقیم به دلیل پیشرفت قابل توجهی است که این کشور از نظر ارتباط هوایی با سایر نقاط جهان به دست آورده است.

آناتو تخمین می زند که تا پایان سال، ورود بازدیدکنندگان غیر مقیم به کلمبیا بین 5.4 تا 5.6 میلیون نفر خواهد بود که نشان دهنده رشدی بین 16 تا 20 درصد در مقایسه با آنچه در سال 2022 گزارش شده است. ارقامی‌که نشان دهنده این است که بخش گردشگری نه تنها بحران متاثر از همه گیری کرونا را پشت سرگذاشته است بلکه توانسته کلمبیا را به مقصد جدیدی برای توریست های بین المللی تبدیل کند.

در مدت مورد مطالعه قریب 25 درصد گردشگران را اتباع ایالات متحده تشکیل می داده اند. گردشگران مکزیکی با 17 درصد و اسپانیایی 11 درصد در رده‌های بعدی بازدیدکنندگان از کلمبیا بوده اند. براساس آمار منتشره توسط مرکز آمار و اطلاعات کشور(DANE) در نه ماهه اول سالجاری تعداد 3.6 میلیون نفر گردشگر داخلی در کشور وجود داشته است که نسبت به سال قبل از آن حدود 3.5 درصد رشد نشان می دهد.

براساس آمار منتشره توسط مرکز فوق، درصد اشغال مراکز اقامتی کشور در مدت مورد مطالعه 9/56 درصد بوده است. ارزش افزوده بخش توریسم در سال 2022 برابر 8/2 میلیارد دلار بوده است.

همچنین در این مدت 3757473 نفر کلمبیایی با هدف گرشگری از کشور خارج شده اند. مقاصد اصلی توریست های کلمبیائی 25 درصد ایالات متحده؛ 19 درصد مکزیک و 15 درصد اسپانیا بوده است.

براساس آمار رسمی، ترافیک هوائی کشور درمدت 9 ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 1.8 درصد افزایش یافته است. میزان مسافران ورودی از طریق شرکت های هوائی بین المللی در این مدت 22 درصد افزایش داشته است. 68 درصد مسافران ورودی کشور از طریق فرودگاه بین المللی بوگوتا وارد کشور شده اند.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/turismo-en-colombia-en-2023-las-cifras-que-reflejan-la-recuperacion-del-sector/

کاهش تولیدات صنعتی کشور

براساس گزارش سازمان آمار و اطلاعات کشور شاخص تولیدات صنعتی (IPI) در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.8 درصد کاهش داشته است. باید به خاطر داشت که این شاخص سیر تحول تولید صنعت کلمبیا را اندازه گیری می‌کند. این نتایج  براساس اطلاعات مربوط به تولید واقعی محاسبه می‌شود، که ماهانه توسط عوامل صنعتی در بررسی ماهانه تولیدات با تمرکز سرزمینی و همچنین با داده‌هایی که از نهادهای خارج از سازمان آمار ارائه می‌شود، محاسبه می‌گردد.

تنها بخش اقتصادی که در ماه سپتامبر بیشترین رکود را به ثبت رساند، صنعت تولید کشور بود که 6.9 درصد کاهش یافت. در مقابل، جمع آوری، تصفیه و توزیع آب آشامیدنی با رشد 6 درصدی، تامین برق و گاز (6 درصد) و بهره برداری از معادن (6.4 درصد) رشد داشته است.

از نظر فعالیت، بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولیدات صنعتی، ساخت وسایل نقلیه موتوری بوده است که در  سپتامبر 59.2 درصد کاهش تولید داشته است. پس از آن حوزه‌های دیگری مانند تولید محصولات نساجی (-18%) و تولید پوشاک (-16.4%) قرار دارند.

بخش هایی که رشد بالا را در همین مدت به ثبت رساندند ؛ عبارتند از استخراج زغال سنگ (20.2%)، تولید نوشیدنی (10%)، تولید، توزیع و بازاریابی انرژی الکتریکی (8.6%) و ساخت ماشین آلات و تجهیزات (3.8%).

شاخص صنعتی بصورت کلی در نه ماهه اول سال جاری تغییرات 1.8- درصدی و در بازه دوازده ماهه شاخص 0.8-  را ثبت کرده است.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/el-indice-de-produccion-industrial-cayo-en-septiembre/

توجه ویژه دولت به بخش تولیدات روغن پالم

روغن پالم یک ماده همه کاره است که از زمان‌های طولانی وجود داشته و اکنون در روغن‌های پخت و پز، مارگارین، محصولات پخته شده، صابون‌ها، کرم‌ها، محصولات زیبایی، محصولات پاک‌کننده، سس‌ها و غیره استفاده می‌شود.

این درخت که در کلمبیا بنام نخل آفریقایی شناخته می‌شود؛ بیش از 50 سال است که در کلمبیا کاشته می‌شود و به لطف هیبریداسیون با نخل های بومی، توانسته است مقاومت بالایی در برابر آفات و بهره وری بالایی از خود نشان دهد. روغن آن از میوه این نخل استخراج می‌شود، طلای مایع مایل به قرمز زنگی است که به طور گسترده توسط صنایع و مصرف کنندگان مختلف استفاده می‌شود.

فدراسیون ملی پرورش دهندگان نخل روغنی (Fedepalma)، در حال حاضر نماینده اصلی تولید کنندگان این بخش در کلمبیا است. این فدراسیون تلاش نموده تا تولید روغن نخل کلمبیا را با شیوه‌های مسئولانه و پایدار و رعایت  استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی سختگیرانه ای اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که تولید به نفع جوامع محلی است و از محیط زیست محافظت می‌کند.

به دلیل اینکه تولیدکنندگان پالما در واقع کشاورزان خرده پا و از بخش های بسیار محروم جامعه هستند، دولت سیاست های حمایتی ویژه ای برای این بخش اجرا کرده است. یکی از این روش ها، اخذ کمک های فنی و تکنولوژیکی از کشورهای پیشرو در این صنعت از جمله اندونزی است. این کشور نه تنها در بخش آموزش بلکه در زمینه فناوری و بویژه سرمایه گذاری در کشت این محصول در کلمبیا وارد شده است. بدین ترتیب کلمبیا اکنون به جرگه کشورهای صادرکننده رغن پالم پیوسته است.

منبع:

https://www.portafolio.co/contenido-patrocinado/aceite-de-palma-100-colombiano-nutricion-y-funcionalidad-590736

اعلام برنامه‌های جدید دولت برای خانواده‌های فقیر و کم درآمد

خانم لورا سارابیا رئیس موسسه رفاه اجتماعی کشور خبر داد که دو برنامه جامع کشور با عنوان برنامه اقدام خانواده  و برنامه اقدام جوانان با هدف زیر پوشش قرار دادن خانواده‌های بسیار فقیر و فقیر با فرمان رئیس جمهور آغاز بکار می‌کند هدف نهایی این برنامه‌ها اینست که علاوه بر ارائه کمک ها و پرداخت سوبسیدهای مالی به خانواده‌های تحت این برنامه‌ها، مشمولین این برنامه در مدت مشخصی بتوانند به استقلال مالی رسیده و از زیر خط فقر مطق خارج شوند. به گفته خانم سارابیا خانواده‌های مشمول این طرح ها در کشور شناسائی شده اند که حدود 2.7 میلیون خانواده و بالغ بر 7 میلیون نفر خواهند شد.

سارابیا می‌گوید: یک سیستم انتقال پولی است که "حمایت اجتماعی را در کلمبیا تقویت خواهد کرد، با رویکردی انطباقی و پویا که به خانوارهایی که در فقر شدید و همراه با کودکان و نوجوانان هستند خدمت خواهد کرد." این مقام مسئول گفت: هدف برنامه آن است که تا سال 2025 بیش از 6.6 درصدی از فقرمطلق و 2.4 درصداز نرخ فقر در جامعه کاهش یابد.

اولین مورد از این برنامه‌های اجتماعی «به استراتژی حمایت از خانواده و جامعه تبدیل می‌شود»، در حالی که هدف دوم «کمک به مشارکت اجتماعی و اقتصادی جمعیت جوان در شرایط فقر و آسیب‌پذیری از طریق ارائه خواهد بود». در مورد نقل و انتقالات پولی و همچنین اجرای استراتژی‌هایی که دسترسی و ماندگاری در آموزش عالی را تسهیل می‌کند و مسیرهای زندگی را تثبیت می‌کند.خانم سارابیا بودجه این طرح برای سال جاری را 6.7 میلیارد پزو ( 150 میلیون یورو) عنوان کرده است.

منبع:

https://www.eltiempo.com/economia/finanzas-personales/renta-ciudadana-estos-son-los-cambios-en-familias-y-jovenes-en-accion-825955

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما