معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته چهارم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونمایی از استراتژی ملی صفر خالص 2050 امارات

پایگاه اینترنتی forbesmiddleeast

بدنبال اعلام استراتژی جامع Net Zero 2050 در نشست های سالانه دولت امارات در اوایل این جاری(نوامبر2023)، مریم بنت محمد المحیری، وزیر تغییرات آب و هوا و محیط زیست، برنامه اقدام گسترده امارات برای دستیابی به بی طرفی آب و هوا تا سال 2050 را اعلام کرد.

المحیری گفت: «از اوایل سال 2021، ابتکار استراتژیک خالص صفر امارات، با هماهنگی وزارت تغییر اقلیم و محیط زیست، شروع به مطالعه، ارزیابی و پیشنهاد مسیرهای ملی آب و هوایی برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 کرد. پس از تأیید کابینه امارات متحده عربی ما اکنون در حال پرده برداری از مجموعه ای از توانمندسازها و ابتکارات هستیم که برنامه ما را برای تبدیل شدن به یک کشور خنثی از نظر آب و هوا سرعت می‌بخشد.

وی افزود: «استراتژی 2050 خالص صفر امارات طراحی شده است تا به عنوان موتوری برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی از طریق هدایت انتقال به انتشار خالص صفر و در نتیجه کمک به تلاش‌های کاهش جهانی عمل کند. این فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند، با پیش‌بینی 200000 نقش جدید، از جمله مشاغل پایدار با مهارت بالا در زیر بخش‌های خورشیدی، باتری و هیدروژن.

پیش‌بینی می‌شود که اجرای این استراتژی به حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی و همچنین افزایش فرصت‌های صادراتی کمک کند. المحیری توضیح داد: «برنامه امارات متحده عربی به سمت پایداری به ما آموخته است که اقدامات اقلیمی می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور قدرتمند برای رشد اقتصادی و فرصت‌ها، ایجاد مشاغل پایدار جدید، پیشبرد فناوری‌ها با سرعت و ایجاد یک اقتصاد رو به جلو مبتنی بر پایه‌های پایدار عمل کند. استراتژی Net Zero 2050 طراحی شده است تا به عنوان یک سکوی پرشی اجتماعی و اقتصادی برای کشور ما عمل کند.

استراتژی Net Zero 2050 امارات متحده عربی بخشی از برنامه جاه طلبانه Net Zero این کشور است و یک برنامه ملموس در سراسر این کشور برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن را ارائه می‌کند. این برنامه مبتنی بر ابتکار استراتژیک Net Zero تا سال 2050 است، که در سال 2021 راه اندازی شد.

نکته مهم این است که استراتژی خالص صفر 2050 نشان می دهد که چگونه این کشور چگونه از کاهش 40 درصدی انتشار تا سال 2030 به صفر خالص تا سال 2050 حرکت می‌کند.

در قلب استراتژی جاه طلبانه Net Zero 2050 امارات متحده عربی، بیش از 25 برنامه درشش بخش اصلی(برق، صنعت، حمل و نقل، ساختمان، زباله و کشاورزی) وجود دارد.  در تمام این بخش‌ها، ابتکارات بر بهبود کارایی و افزایش استقرار منابع انرژی تجدیدپذیر متمرکز خواهد بود. همچنین تمرکز بر افزایش درصد انرژی پاک، افزایش بهره وری مصرف، و تغییر به سیستم های حمل و نقل پایدار و ساختمان‌های سبز علاوه بر استفاده از راه حل های مبتنی بر طبیعت و فناوری‌های جذب کربن خواهد بود. این استراتژی همچنین اهداف کاهش انتشار را برای بخش های مختلف تعیین کرده است.

امارات اهداف بخشهای مختلف آب و برق برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز تعیین کرده است که بر اساس آن تا سال 2050 از 0.55 میلیون تن در هر مگاوات ساعت در سال پایه 2019 به صفر کاهش یابد. به ویژه در بخش برق و آب، هدف استراتژی تقویت ذخیره سازی است، در حالی که برای صنعت، استفاده از مواد جایگزین و افزایش جذب و ذخیره کربن افزایش خواهد یافت. برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل، استراتژی بر ترویج روش های حمل و نقل پاک، از جمله خودروهای برقی تمرکز دارد، در حالی که برای بخش ساختمان، تاکید بیشتری بر قوانین ساختمانی و استفاده از مصالح ساختمانی سبز خواهد بود.

برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش زباله، این استراتژی به دنبال کشف مواد جایگزین و منابع انرژی، حمایت از ستون‌های اقتصاد دایره‌ای، و همچنین بهینه‌سازی مصرف است که برای بخش کشاورزی نیز قابل اجرا است. جذب انتشار گازهای گلخانه ای در طول فرآیند نیز یک اولویت استراتژیک خواهد بود. علاوه بر این، هدف این استراتژی افزایش انتشار منفی از طریق برنامه‌های در حال انجام برای برنامه‌ریزی جنگل‌های حرا، با تعهد به کاشت 100 میلیون مانگرو تا سال 2030، و همچنین ترویج فناوری جذب مستقیم هوا است.

امارات متحده عربی چندین "توانمندساز" را شناسایی کرده است که به ایجاد نوعی نیاز اکوسیستم توانمند برای توسعه استراتژی Net Zero 2050 کمک می‌کند. اینها شامل اجرای سازوکارهای مالی آب و هوایی، توسعه فن آوری‌های جدید از طریق RD حمایتی و یک طرح ارتقاء مهارت و قابلیت های پویا می‌شود. بر اساس این استراتژی وزارت تغییرات آب و هوا و محیط زیست اقدامات گسترده و مترقی بیش از 45 ذینفع اصلی از جمله وزارتخانه‌ها، نهادهای مرتبط با دولت و شرکت های قهرمان ملی را هماهنگ می‌کند.

جایگاه شهرهای امارات در رتبه بندی جهانی کیفیت زندگی و اشتغال مهاجران

پایگاه خبری thenationalnews

بر اساس گزارش شبکه جهانی اینترنشن، راس الخیمه بر اساس کیفیت بالای زندگی که ارائه می دهد و فرصت های شغلی ، در بین بهترین شهرهای جهان برای زندگی و کار مهاجران قرار گرفته است.

اینترنشن در گزارش سالانه رتبه‌بندی شهر مهاجران در سال 2023 اعلام کرد که راس الخیمه در فهرست 49 مقصد در رتبه چهارم از نظر کیفیت زندگی و فرصت های شغلی برای مهاجران قرار دارد ، پس از آن ابوظبی در جایگاه پنجم و دبی در جایگاه یازدهم قرار دارند.

شهر مالاگای اسپانیا در صدر رده بندی جهانی و دیگر شهرهای اسپانیایی آلیکانته و والنسیا به ترتیب در مکان‌های دوم و سوم در جایگاه‌های برتر این شاخص قرار گرفتند.شهرهای مادرید، مکزیکو سیتی، کوالالامپور، بانکوک و مسقط نیز در بین 10 شهر برتر در این فهرست قرار داشتند. بر اساس این گزارش برخی از بدترین شهرها برای مهاجران عبارتند از میلان، رم، ونکوور، هامبورگ، برلین، دوبلین، استانبول، لندن، پاریس و سئول.

اینترنشن این گزارش را در پی نظرسنجی از 12065 نفر در 172 کشور انجام داده است و سوالاتی را بر اساس پنج دسته زیر مطرح نموده است؛ کیفیت زندگی ، سهولت اقامت، کار در خارج از کشور، امور مالی شخصی و شاخص ضروریات خارج از کشور که زندگی دیجیتال، موضوعات اداری، مسکن و زبان را پوشش می دهد. بر اساس این گزارش پایتخت امارات متحده عربی در رتبه نهم جهانی برای کار در خارج از کشور قرار دارد و 55 درصد از کارگران خارجی گفته اند که مهاجرت به آنجا چشم انداز شغلی آنها را بهبود بخشیده است. این گزارش نشان داد که 86 درصد از پاسخ دهندگان نیز از وضعیت اقتصاد محلی راضی هستند در حالی که این رقم در سطح جهانی 62 درصد است.

نزدیک به هفت نفر از هر 10 نفر (68 درصد) مهاجران گفتند که فرهنگ تجاری ابوظبی خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب را تشویق می‌کند. طبق گزارش InterNations، دبی به دلیل ارائه یک شروع آسان به تازه واردان در رتبه چهارم جهانی قرار گرفت. این شهر به عنوان ساده ترین مکان در جهان برای دریافت ویزا رتبه بندی شد، دبی در زیرشاخص کار در خارج از کشور در رتبه هشتم جهانی قرار دارد و 78 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که مهاجرت به آنجا چشم انداز شغلی آنها را بهبود بخشیده است. این شهر همچنین از نظر رضایت شغلی در بین خارج نشینان عملکرد مطلوبی داشت و 77 درصد گفتند که فرهنگ کسب و کار محلی خلاقیت را تشویق می‌کند.

ارائه 300 پروژه توسط 30 شرکت فناوری از 13 کشور در برنامه مرکز هوش مصنوعی دبی

خبرگزاری wam

مرحله نهایی برنامه شتاب دهنده مرکز هوش مصنوعی دبی (DCAI) شاهد مشارکت 30 شرکت از 13 کشور بود. این برنامه، شرکت های فناوری روی توسعه بیش از 300 پروژه برای ایجاد راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی برای بیش از 100 چالش ارائه شده توسط 33 نهاد دولتی در دبی کار کردند.

DCAI اعلام کرد که در مرحله بعدی این برنامه، 72 پروژه مشترک در دو رکن اصلی برنامه توسعه و روی آنها کار خواهد شد که شامل؛ آینده خدمات دولتی و آینده بخش رسانه و خدمات ارتباطی می‌باشد. ابتکار DFF مدلی نوآورانه برای جذب شرکت های فناوری برای همکاری با سازمان‌های دولتی برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد تغییرات مثبت در دولت دبی ارائه می دهد.

در ژوئن 2023، شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی DFF، DCAI را با هدف حمایت از نهادهای دولتی در دبی برای به کارگیری تکنولوژی به شیوه ای کاربردی و موثر در آینده راه اندازی کرد.

سعید الفلاسی، مدیر DCAI، گفت که پروژه‌های انتخاب شده در مرحله نهایی برنامه تمام نهادهای دولتی در دبی را در به کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در پروژه‌ها و ابتکارات آتی خود با کمک روندهای تکنولوژیکی جهانی و بهترین شیوه‌های بین المللی در کار دولت حمایت می‌کنند.

الفلاسی خاطرنشان کرد که برنامه DCAI یکی از بزرگترین بسترهای منطقه برای توسعه پروژه‌های هوش مصنوعی مولد در بخش دولتی است. اولین خروجی برنامه شتاب دهنده‌ها راه اندازی پلتفرم Dubai.AI با مشارکت DCAI بود که به ساکنان و بازدیدکنندگان اجازه می دهد به راحتی خدمات و اطلاعات مربوط به دبی را دریافت کنند. سعید الفلاسی افزود: «مرکز هوش مصنوعی دبی که تحت نظارت بنیاد آینده دبی،

اداره برق و آب دبی، شورای رسانه ای دبی و مرجع دیجیتال دبی است، در مرحله بعدی در زمینه توانمندسازی کارکنان دولتی با هوش مصنوعی به کار خود ادامه خواهد داد.

برنامه شتاب دهنده DCAI از 615 شرکت فناوری از 55 کشور در سراسر جهان درخواست مشارکت دریافت کرد. کمیته ویژه ای متشکل از کارشناسان برای ارزیابی درخواست ها تشکیل شد که در مجموع 30 شرکت از سوئیس، ایالات متحده، بریتانیا، چین، کانادا، پاکستان، لبنان، مصر، سنگاپور، کره جنوبی، عربستان سعودی و عربستان سعودی در فهرست نهایی قرار گرفتند.

این رویداد همچنین شاهد شرکت بیش از 200 کارمند ارگان‌های دولتی شرکت کننده در برنامه به همراه 100 کارآفرین در کارگاه‌ها و جلسات مختلف بود. برنامه شتاب دهنده آینده هوش مصنوعی در خدمات دولتی بر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی متمرکز بود که از نهادهای دولتی حمایت می‌کند تا دبی را به عنوان بهترین شهر جهان در طراحی آینده کار دولتی و ارائه خدمات دولتی پیشگام در آینده معرفی کنند. برنامه شتاب دهنده‌های DCAI همچنین مجموعه ای از جلسات را برای کارآفرینان شرکت کننده در این برنامه در کنار سرمایه گذاران ترتیب داد تا در مورد فرصت هایی برای افزایش رشد کسب و کار خود و گسترش به بازارهای محلی، منطقه ای و جهانی جدید بحث کنند. آنها همچنین فرصت همکاری با سازمان‌های دولتی را بررسی کردند و با کارشناسان در بخش های مختلف آینده از امارات متحده عربی و سراسر جهان ارتباط برقرار کردند.

خنثی سازی روزانه پنجاه هزار حمله سایبری در امارات

پایگاه اینترنتی emirates247

محمد حمد الکویتی، رئیس شورای امنیت سایبری امارات روز 16 نوامبر 2023 در کنگره جهانی رسانه(GMC) در مرکز نمایشگاه ملی ابوظبی (ADNEC)  بر اهمیت تقویت همکاری بین دولت و بخش خصوصی و گسترش دانش در مورد امنیت سایبری تاکید کرد و خاطرنشان کرد که امارات متحده عربی روزانه بیش از 50000 حمله سایبری را با کارایی بالا خنثی می‌کند.

وی تاکید کرد امارات متحده عربی اهمیت امنیت سایبری و اتخاذ اقدامات نوآورانه برای توسعه زیرساخت دیجیتال پیشرفته و تضمین یک فضای دیجیتال امن را برای حفظ شتاب توسعه و حفاظت از موفقیت های آینده خود درک کرده است.

الکویتی افزود: «حفاظت از مرزهای فضای دیجیتال ما جزو اولویت‌های اصلی دولت امارات است، زیرا این کشور با پشتکار به توسعه سیاست‌ها، استراتژی‌ها و استانداردها ادامه می‌دهد و در عین حال اماراتی‌ها را برای مقابله مؤثر و فعالانه با تهدیدات سایبری آموزش می‌دهد».

وی توضیح داد که رسانه‌ها یکی از بخش های مورد هدف مرتکبان جرایم سایبری هستند که مستلزم سطوح بالاتر همکاری بین بخش های امنیت سایبری و رسانه‌ها برای تضمین حفاظت از اکوسیستم رسانه ای است.

انتخاب امارت فجیره به عنوان مقصد گردشگری پایدار توسط UNWTO

پایگاه اینترنتی albayan

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) رسماً امارت فجیره را به عنوان یک مقصد گردشگری پایدار تأیید کرد و به مرکز ماجراجویی فجیره به عنوان عضو وابسته UNWTO گواهی عضویت داد.

این گواهی در بیست و پنجمین نشست UNWTO در سمرقند، ازبکستان، در 18 اکتبر 2023 به مرکز ماجراجویی فجیره اعطا شد. اعضای وابسته UNWTO شامل بیش از 500 شرکت، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی و سازمان‌های غیردولتی هستند که بستری را برای اعضا فراهم می‌کنند تا با گفتگو، به اشتراک گذاشتن دانش و اقدامات خود و همکاری با یکدیگر برای ارتقای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تلاش کنند. مرکز ماجراجویی فجیره اولین سازمان دولتی است که با فرمان شیخ محمد بن حمد بن محمد الشرقی، ولیعهد فجیره به عنوان تنظیم کننده و فعال کننده گردشگری ماجراجویی در امارت فجیره تأسیس شد.

برنامه شرکت Bayanat امارات برای استفاده از هوش مصنوعی در برنامه ریزی شهری

خبرگزاری wam

شرکت بیانات(Bayanat)، یک ارائه دهنده خدمات و محصولات داده‌های جغرافیایی در امارات است.این شرکت هدفش ارائه داده و اطلاعات لازم به مشتریان خود در زمینه‌های زیرساخت ملی، نفت و گاز و زیرساخت‌های شهری است.

هوش مصنوعی مسیری را برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر و به موقع در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها، از کشاورزی و برنامه‌ریزی شهری گرفته تا مدیریت بلایا و حفاظت از محیط زیست ایجاد می‌کند.

بیانات اعلام کرد آماده است تا با پرتاب ماهواره‌های جدید و بهبود مستمر در قابلیت‌های حسگر خود، داده‌های مکانی را «با دقت و جزئیات بی‌سابقه» جمع‌آوری کند و از برنامه‌های وسایل نقلیه خودران ابوظبی و شهر هوشمند پشتیبانی می‌کند. این شرکت با شرکت ارتباطات ماهواره‌ای Al Yah ابوظبی ، معروف به Yahsat و شرکت Iceye،بعنوان یک توسعه‌دهنده ماهواره‌های رادار مصنوعی، برای ایجاد قابلیت‌های سنجش از راه دور ماهواره‌ای ملی و رصد زمین در امارات متحد شد.

عبدالله الشمسی، مدیر عملیات بینات گفت که اولین ماهواره به عنوان بخشی از این برنامه قرار است در سه ماهه اول سال 2024 پرتاب شود.  بیانات به دنبال تجاری سازی دپارتمان بررسی نظامی امارات متحده عربی، بخشی از نیروهای مسلح، ایجاد شد. این برنامه نقشه برداری و محصولات و خدمات جغرافیایی در سطح ملی را برای بخش های دولتی و خصوصی در امارات ارائه می‌کند

ماه گذشته، ابوظبی همچنین خوشه صنعت خودروهای هوشمند و خودمختار را در مرکز انرژی پاک مصدر سیتی راه اندازی کرد که هدف آن تبدیل امارات به مرکز اصلی توسعه وسایل نقلیه با فناوری پیشرفته، تنوع بیشتر اقتصاد و ایجاد هزاران شغل بود. انتظار می رود این‌هاب چند وجهی بین 90 تا 120 میلیارد درهم (24.5 میلیارد دلار تا 32.7 میلیارد دلار) به اقتصاد امارات متحده عربی کمک کند و تا 50,000 شغل ایجاد کند. بر اساس شاخص شهر هوشمند موسسه بین المللی توسعه مدیریت سوئیس برای سال 2023، ابوظبی عنوان خود را به عنوان هوشمندترین شهر خاورمیانه و شمال آفریقا و سیزدهمین شهر جهان را به لطف اولین ابتکارات دیجیتالی خود حفظ کرد .

داده‌های Fortune Business Insights نشان می دهد که پیش بینی می‌شود بازار جهانی تجزیه و تحلیل جغرافیایی از 79 میلیارد دلار تخمین زده شده در سال 2023 تا سال 2030 به 207 میلیارد دلار برسد. بیانات همچنین به تقویت چندین قرارداد مشارکت و همکاری خود با آژانس های دولتی، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت های خصوصی، چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی، با هدف کمک به «هوشمندتر شدن» ابوظبی ادامه می دهد.

برگزاری کنفرانس سرمایه گذاران کارآفرین در ابوظبی

پایگاه خبری thenationalnews

امارات میزبان اجلاس کنفرانس سرمایه گذاران کارآفرین(Super Angels Summit) از 15 تا 16 دسامبر خواهد بود. انتظار می‌رود در این اجلاس بیش از 70 سخنران و حدود 1000 سرمایه‌گذار، سیاست‌گذار و مقام دولتی از سراسر جهان، علاوه بر شرکت تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران کارآفرین داخلی و بین‌المللی، شرکت کنند. این کنفرانس شاهد حضور بیش از 2000 نفر، بیش از 400 بنیانگذار استارت آپ های پیشرو، بیش از 300 سرمایه گذار ، بیش از 200 رئیس شرکت و بیش از 100 مقام دولتی جهانی است. همچنین هدف از این اجلاس ایجاد فرصتی بی سابقه برای همکاری بین استارت آپ ها است.

هشام الگورگ، مدیرعامل Seed Group، گفت: "ورود اجلاس Super Angels Summit در ابوظبی به حمایت از اکوسیستم استارتاپی در امارات و فراتر از آن کمک می‌کند، جایی که همگرایی بین سخنرانان جهانی، سرمایه گذاران و بازیگران کلیدی در صحنه کارآفرینی انجام می‌شود. یک نقش بسیار مهم این اجلاس نشان دهنده روح نوآوری و همکاری است که مشخصه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و همچنین تعهد امارات متحده عربی به تقویت محیط پویا استارتاپ را نشان می دهد. رویدادهایی مانند اجلاس Super Angels Summit نقش اساسی در ارتباط کارآفرینان رویایی با سرمایه گذاران مناسب ایفا می‌کند. این اجلاس در راستای چشم انداز گروه بذر برای ایجاد یک کاتالیزور برای پروژه‌های موثر و عرصه ای است که در آن ایده‌ها شکوفا شده و مشارکت ها ایجاد می‌شود. سرمایه گذاران با مبتکران و پیشگامان از سراسر جهان برای شبکه سازی، اشتراک گذاری و کشف فرصت های جدید ملاقات خواهند کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما