معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۹:۴۲ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته سوم آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 پاکستان انتظار دارد پروژه 10 میلیارد دلاری پالایشگاه نفت عربستان در دو ماه آینده این موضوع نهایی گردد

کراچی: محمد علی وزیر انرژی گفت که این کشور به طور فعال با مقامات سعودی در مورد پروژه 10 میلیارد دلاری پالایشگاه نفت آرامکو تعامل دارد و انتظار دارد ظرف دو ماه آینده  این موضوع نهایی گردد. پاکستان و عربستان سعودی در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به اسلام آباد در فوریه 2019 چندین قرارداد سرمایه گذاری به ارزش 21 میلیارد دلار امضا کردند. سرمایه گذاری عربستان سعودی شامل حدود 10 میلیارد دلار برای یک پالایشگاه نفت آرامکو و یک میلیارد دلار برای یک پروژه مجتمع پتروشیمی است که قرار بود در بندر استراتژیک گوادر در استان بلوچستان جنوب غربی این کشور ساخته شود. با این حال، تقریباً چهار سال بعد، پیشرفت کمی در این پروژه حاصل شده است. وزیر علی گفت که کار روی پروژه  در حال پیشرفت است و نتایج ملموسی در یک تا دو ماه آینده ظاهر خواهد شد.

وزیر انرژی در حاشیه هفتمین دوره اجلاس آینده در کراچی گفت: «کار بر روی پالایشگاه نفت آرامکو در حال انجام است و ما فعالانه با آنها درگیر هستیم، در یک تا دو ماه آینده شاهد پیشرفت در این زمینه خواهید بود». در پاسخ به این سوال که چرا پروژه به تعویق افتاده است، علی گفت که این پروژه شامل سرمایه گذاری، بودجه، ساختار و چارچوب سیاستی است و همه اینها باید در حین پیشبرد آن در نظر گرفته شود. هیچ تاخیری وجود ندارد، زیرا این پروژه عظیم است که شامل 8 تا 10 میلیارد دلار است و همه چیز از سرمایه گذاری، ساختار آن و چارچوب سیاست باید در نظر گرفته شود. علی در پاسخ به گزارش ها مبنی بر اینکه این پروژه به جای گوادر در منطقه‌هاب در بلوچستان در نزدیکی کراچی ساخته می‌شود، گفت که این تصمیم توسط آرامکو گرفته خواهد شد.

مکان این پالایشگاه هنوز مشخص نشده است، زیرا این تصمیم آرامکو است که در گوادر یا هاب استان بلوچستان راه اندازی شود. این پروژه در نظر دارد یک پالایشگاه یکپارچه در پاکستان بسازد که می‌تواند تا 450000 بشکه نفت خام در روز را فرآوری کند.

وزیر نیرو همچنین گفت: دولت در تلاش است تا بدهی‌های بخش انرژی در بخش انرژی را کاهش دهد و توانسته تا حدودی آن را کاهش دهد. او گفت که دولت همچنین روی مسائل پرداخت ظرفیت در بخش برق و همچنین حفظ انرژی کار می‌کند

 https://www.thenews.com.pk/print/1129410-pakistan-expects-progress-on-10-billion-saudi-oil-refinery-project-in-two-months

وزرای افغانستان و پاکستان در مورد کالاهای ترانزیتی سرگردان در کراچی گفتگو کردند

در هیئت بازدیدکننده به پاکستان نمایندگان اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری نیز حضور دارند. مقامات امارت اسلامی‌گفتند که مذاکرات را با مقامات پاکستانی برای یافتن راه حلی برای کالاهای ترانزیت بازرگانان افغان در بندر کراچی آغاز کرده اند. در بیانیه سفارت افغانستان در اسلام آباد آمده است که نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت در رأس هیئتی به پاکستان با وزیر امور خارجه موقت کشور دیدار و در مورد انتقال امن کالاهای عودت کننده افغان گفتگو کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی‌گفت: «امیدها وجود دارد که این دیدار مثمر ثمر باشد، که هم مشکل کالاهای ترانزیت بازرگانان افغان را حل کند و هم انتقال کالاهای مهاجران افغان که به افغانستان می آیند». مقامات وزارت صنعت و تجارت همچنین گفتند که اولین نشست سرپرست وزارت در پاکستان با هدف یافتن راه حل برای کالاهای تجاری مسکوت شده در بندر کراچی برگزار شد.

آخوندزاده عبدالسلام جواد گفت: "در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه پاکستان، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در مورد بیش از 3000 کانتینر کالای تاجران افغان که توسط پاکستان در کراچی متوقف شده است، بحث و گفتگو کرد." رئیس دبیرخانه اتاق گفت: انتظار داریم که هیئت افغانی طرف پاکستانی را متقاعد کند که کالاهای سرگردان شده تاجران افغان در کراچی را آزاد کند و اجازه انتقال کالاهای مهاجران افغان را بدهد.

 طرف پاکستانی در مورد اینکه چه موضوعاتی به توافق برسد بستگی به مذاکرات دوجانبه دارد. خان محمد سرفرز باز، رئیس دبیرخانه اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت: ما انتظار داریم که سفر هیأت افغانستان مثمر ثمر باشد.  در بحبوحه تنش میان افغانستان و پاکستان، هزاران کانتینر کالای تاجران افغان در پاکستان متوقف شده و اخراج دسته جمعی پناهجویان افغان از پاکستان آغاز شده است.

 https://tolonews.com/business-186038

وزیر موقت اطلاعات پاکستان: شواهدی از مشارکت استراتژیک CPEC پاکستان- چین

مرتضی سولنگی، وزیر موقت اطلاعات فدرال، بار دیگر بر تعهد دولت در خصوص تکمیل پروژه‌های CPEC تاکید کرده و گفته است که کار روی پروژه‌های CPEC به صورت تخصصی پیش می‌رود. بیش از 201 شرکت عضو انجمن تمام شرکت های چینی پاکستانی تا کنون 25 میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری کرده اند و بیش از 85 هزار پاکستانی را به کار گرفته اند.

https://e.jang.com.pk/detail/566814%22

 دیدار سروزیر موقت سند و نخست وزیر موقت پاکستان در رابطه با پروژه‌های توسعه شهرکراچی

مقبول باقر، سروزیر موقت ایالت سند، و انوارالحق کاکر، نخست وزیر موقت پاکستان، در اسلام آباد دیداری انجام گردید. در این دیدار مقبول باقر از نخست وزیر موقت خواست تا دستور لازم برای رفع موانع در راه اندازی 5 واحد از پروژه‌های توسعه شهر کراچی که شامل، پروژه متروی شهر کراچی، پروژه اتوبوس قرمز درون شهری، پروژه آب رسانی بنام K-IV، پروژه بزرگراه شهرک ملیر را سریع تر صادر نماید. طبق گزارش رسانه‌ها، موانع سر راه این پروژه‌های نامبرده متعلق به وام و مجوزهای مختلف آنها می‌باشد که نخست وزیر برحمایت از این پروژه‌ها به ما پاسخ مثبت داده است.

https://www.thenews.com.pk/print/1126565-kakar-assures-baqar-of-centre-s-support-for-sindh-s-major-projects

https://www.nawaiwaqt.com.pk/07-Nov-2023/1744807

https://epaper.jasarat.com/2023/11/07/231107-08-12/

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/karachi/2023-11-07/page-1

https://e.juraat.com/khi/2023/11/07/News/(37).html

 صادرات پاکستان به چین برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت

به گفته سخنگوی اداره توسعه تجارت پاکستان (TDAP)، صادرات پاکستان به چین برای چهارمین ماه متوالی در سال مالی جاری افزایش یافته است که نسبت به ماه مشابه سال مالی گذشته نیز بیشتر می‌باشد. لازم به ذکر است که حجم صادرات پاکستان به چین در ماه اکتبر امسال 321.3 میلیون دلار بوده که نسبت به ماه اکتبر سال گذشته 58 درصد بیشتر شده است. حجم صادرات سال گذشته 203.3 میلیون دلار ثبت شده بود. در سپتامبر سال جاری، صادرات پاکستان به چین با 100.5 میلیون دلار افزایش به 350.2 میلیون دلار رسید که در ماه مشابه سال مالی قبل 174.7 میلیون دلار بود.

https://e.jang.com.pk/detail/567419

 رئیس اتاق کراچی: دولت با افزایش نرخ گاز بر مشکلات مصرف کنندگان صنعتی افزوده است

افتخار احمد  شیخ رئیس اتاق کراچی می‌گوید که دولت با افزایش نرخ گاز،  مشکلات مصرف کنندگان صنعتی را افزایش داده است. رئیس اتاق کراچی به افزایش قیمت گاز واکنش نشان داده و گفته است که صنایع کوچک و متوسط با نرخ جدید تعطیل خواهند شد. افزایش قیمت گاز بر جریان نقدینگی صنایع بزرگ تأثیر منفی خواهد گذاشت. رئیس اتاق بازرگانی گفت که کار با استقراض با نرخ بهره بالا از بانک ها، باعث افزایش بیشتر هزینه تولید و افزایش هزینه صادرات داخلی نیز می‌شود. رئیس اتاق کراچی، از دولت خواسته است که نرخ گاز توصیه شده توسط OGRA را 1350 روپیه تعیین کند، نرخ گاز باید به صورت مرحله ای افزایش یابد تا صنعت بتواند آن را مدیریت نماید.

https://jang.com.pk/news/1286838

 بازدید کمیساریای عالی کنیا از TDAP و ملاقات با محمد زبیر موتی والا، رئیس آن سازمان در کراچی

خانم نیامبورا کاماو، کمیساریای عالی کینیا با همراهی محمد حنیف جانو، سرکنسول افتخاری کنیا، و بونفیس نجوگونا، وابسته تجاری کنیا در پاکستان، با محمد زبیر موتی والا، رئیس سازمان توسعه تجارت پاکستان (TDAP) ملاقات کرده و تمایل کشورش به واردات انبه و نارنگی به کنیا را ابراز داشت. موتی والا با تاکید بر کیفیت و قیمت اقلام و اجناس صادراتی پاکستان پیشنهاد داد که محصولات پاکستانی با در نظر گرفتن کیفیت برتر و قیمت رقابتی آنها میتوانند جایگزین اجناس وارداتی هند و چین شوند. کمیساریای عالی کنیا نیز پیشنهاد مزبور را مورد تایید قرار داد و گفت باید یادآور شویم که در این دیدار فرصت های گردشگری دو کشور نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

 https://www.thenews.com.pk/print/1127570-kenyan-hc-shows-interest-in-importing-mangoes-oranges-from-pakistan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما