معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۳- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۳۰۲

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم آبان ماه 1401 (بخش دوم) مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

برگزاری اولین مزایده چای در دارالسلام (13 نوامبر 2023)

برای نخستین بار در تاریخ کشور تانزانیا، قرار است امروز مزایده با محوریت چای در شهر دارالسلام برگزار گردد. به گفته مسئولان برگزاری رویداد، این مزایده که 57 تن چای در آن به معرض فروش گذاشته خواهد شد، نقش محوری در توسعه ­ی کشت چای و صنایع وابسته به این محصول برای کشاورزان و چرخه برداشت و فروش آن خواهد داشت. سابقاً، برای برگزاری چنین رویدادی باید محصولات کشاورزی به کشور همسایه (کنیا) حمل گردیده و در آنجا به معرض فروش گذاشته می ­شد که با برگزاری این رویداد در داخل کشور، هم هزینه­ های حمل و نقل محصولات کشاورزی کاهش یافته و هم به سرعت تبادلات اقتصادی میان عرضه­ کنندگان و خریداران افزوده می­ گردد. خاطر نشان می ­سازد، قبلاً باید محصول به بندر مومباسا در کنیا منتقل می­شد و در آنجا به مزایده گذاشته می­شد اما با برگزاری مزایده در کشور تانزانیا، هزینه حمل و نقل به شدت کاهش یافته و تا پنجاه درصد صرفه­ جویی در هزینه انتقال کالا صورت می ­پذیرد. علاوه بر این، برگزاری چنین رویدادهایی توسعه اقتصادی کشور را سرعت بخشیده و موجب اشتیاق کشاورزان  به گسترش دامنه فعالیتشان خواهد شد (گفتنی است عمده نیروی کار فعال کشور تانزانیا در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند).

برنامه­ ریزی برای کاهش دور ریز محصولات کشاورزی در تانزانیا

به دلایل متعدد و از جمله عدم وجود وسایل حمل و نقل، عدم بسته ­بندی مناسب و ...، آمارها حاکی از دور ریز بسیار فراوان محصولات کشاورزی در آفریقای زیرصحراست که سالیانه مبلغ چهار تا شش میلیارد دلار می­شود. این هدر رفت، از مرحله کشت تا برداشت و مصرف محصولات کشاورزی را شامل می­شود که در بحث کیفی (بطور مثال انبارداری) و بحث کمی (شامل فرآوری، بسته­ بندی، حمل و نقل، بازاریابی و ...) قابل مشاهده است. با توجه به این موارد، دولت تانزانیا تلاش خواهد نمود با فراهم نمودن زمینه­ های لازم برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی تولیدی در کشور، ضمن ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان و کشاورزان تانزانیایی، درآمد حاصله از صادرات این محصولات را نیز افزایش دهد.

تلاش دولت تانزانیا برای جذب سرمایه خارجی

تلاش برای ارتقای وجهه کشور تانزانیا و نیز دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر، نصب ­العین مقامات عالی ­رتبه این کشور قرار گرفته است. این امر در برنامه­ ریزی سفرهای خارجی و مقاصد بازدیدی رئیس جمهور تانزانیا به خوبی قابل مشاهده است. کارشناسان اذعان دارند دستور کار مشخص دولت در حوزه روابط خارجی با محوریت دیپلماسی اقتصادی، نویدبخش آینده ­ای بهتر برای این کشور خواهد بود. کشور تانزانیا دارای منابع و معادن بسیار زیاد بوده و از سرزمینی حاصل­خیز برخوردار است که می­تواند منبع غذایی سرشاری برای دیگر کشورها باشد. خروجی بهره­ گیری مطلوب از این توانمندی‌ها، ظرفیت­ سازی برای کشور و افزایش سرعت توسعه و پیشرفت کشور خواهد بود؛ رویکردی که در صدر اولویت­ های دولت تانزانیا قرار دارد. در این زمینه، جذب سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی و تسهیل ورود سرمایه به کشور، یکی از لوازم ترقی و توسعه محسوب می­شود که علاوه بر اشتغال­زایی، درآمد ملی کشور را بالا برده و رفاه ملی را ارتقا می­دهد.

اختصاص ده میلیارد شیلینگ تانزانیا برای توزیع سیلندر گاز در مناطق روستائی

با توجه به عدم گازکشی در کشور و خسارات بسیار فراوان زیست محیطی سوزاندن چوب برای پخت و پز خانگی و ...، از سوی آژانس انرژی روستائی کشور تانزانیا مبلغ ده میلیارد شیلینگ تانزانیا در قالب بودجه سال آتی برای توزیع سیلندر گاز و لوازم مربوطه در مناطق روستائی اختصاص یافته است (حدوداً هر 2600 شیلینگ تانزانیا برابر با یک دلار آمریکاست). از سوی دیگر، از آنجا که کشور تانزانیا از منابع عمده گاز برخوردار است، در قالب بودجه سال 2024-2023، مبلغ 18.5 میلیارد شیلینگ جهت گازرسانی به بخش­های مختلف کشور اختصاص یافته است. در کنار این موارد، قرار است در آینده نزدیک از سوی آژانس انرژی روستائی تانزانیا تعداد هفتاد هزار اجاق گاز خانگی (با تامین مالی از سوی بانک جهانی) بین مردم توزیع شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما