معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته سوم آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بررسی تقویت همکاری ونزوئلا و ترینیداد در حوزه انرژی با حضور شل

در پی توافق برای اجرای پروژه تولید گاز، مقامات ونزوئلا و ترینیداد و توباگو به همراه نمایندگان شرکت شل، تقویت همکاری در حوزه انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این راستا استوارت یانگ، وزیر انرژی ترینیداد و توباگو به ونزوئلا سفر نمود و  به همراه نمایندگان شرکت شل با خانم دلسی رودریگز ، معاون اجرایی رییس جمهور ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو نمود این در حالیست که آمریکا مجوز مرتبط به اجرای پروژه گازی مشترک ونزوئلا و ترینیداد و توباگو با همکاری شرکت شل را صادر نموده است.

https://twitter.com/delcyrodriguezv/status/1720600154783318027

کاهش فاحش صدور نفت ونزوئلا به کوبا

میزان صدور نفت خام ونزوئلا به کوبا طی ماه اکتبر سال جاری میلادی کاهشی فاحش یافت. میزان صدور  روزانه نفت خام ونزوئلا به کوبا طی ماه گذشته میلادی به ۳۲ هزار بشکه کاهش پیدا کردکه کمترین میزان رقم خورده طی سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

https://www.elimpulso.com/2023/11/03/envios-de-crudo-de-venezuela-a-cuba

اعلام آمادگی پتروچینا برای افزایش واردات نفت از ونزوئلا

در پی رفع تحریم های ونزوئلا از سوی آمریکا، شرکت چینی پتروچینا علاقمندی خویش را برای افزایش واردات نفت از ونزوئلا تا ۸ میلیون بشکه در ماه را اعلام داشته است. برابر اعلام خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه ، چین در صدد ازسرگیری روابط تجاری متوقف شده خویش با ونزوئلا به خاطر تحریم های آمریکا طی چهار سال اخیر است و بر این اساس شرکت پتروچینا به عنوان دارنده دومین پالایشگاه بزرگ نفت چین، پیشنهاد خرید روزانه ۲۵۶ هزار بشکه نفت خام از ونزوئلا  از طریق پرداخت به یوان را ارائه نموده است.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/general/petrochina-espera-reanudar

شرکت ونزوئلا در انجمن بین المللی گاز در روسیه

ونزوئلا در دوازدهمین انجمن بین‌المللی گاز سن پترزبورگ۲۰۲۳ در روسیه حضور یافت. اوگلیس مارتینز، نماینده شرکت نفت ونزوئلا در روسیه طی شرکت در میزگردی تحت عنوان «گفتگو در مورد گاز بین روسیه و آمریکای لاتین» همکاری تاریخی بین ونزوئلا و شرکت های روسیه در حوزه گاز را مورد تاکید قرار داد.

https://www.instagram.com/p/CzMYOjQPbT4

نیاز ونزوئلا به سرمایه گذاری عظیم برای احیای پالایشگاه‌ها

ونزوئلا برای احیای پالایشگاه‌های موجود در این کشور نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار می‌باشد. برابر اعلام لوئیس ارناندز، رئیس جبهه ملی کارکنان شرکت ملی نفت ونزوئلا، بحران ناشی از کمبود سوخت در ونزوئلا از سال ۲۰۲۱ وخامت بیشتری یافته است و این کشور برای احیای پالایشگاه‌ها نیازمند صرف سالانه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار طی3 سال متوالی است این در حالیست که میزان تولید روزانه بنزین در این کشور از ۶۰ هزار بشکه فراتر نمی رود که بالغ بر ۴۰ هزار بشکه آن به کوبا ارسال می‌گردد از دیگر سو مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا به عنوان بزرگترین مجموعه پالایشگاهی ونزوئلا تنها با 10% ظرفیت نصب شده فعالیت می نماید و 4 پالایشگاه دیگر تقریباً از فعالیت بازمانده اند.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero

پیشنهاد طرح سرمایه گذاری برای احیای صنعت پتروشیمی ونزوئلا

انجمن ملی صنایع پتروشیمی و شیمیایی ونزوئلا موسوم به (Asoquim)طرحی را برای بازیابی صنایع پتروشیمی و شیمیایی این کشور با سرمایه گذاری بالغ بر 8 میلیارد دلار ارائه نمود. گیرمو والیس، رئیس انجمن یاد شده با تأکید بر ضرورت فراهم سازی زمینه مساعد برای سرمایه گذاری در صنایع شیمیایی و پتروشیمی از جمله تضمین امنیت قانونی، خواستار جذب سرمایه گذاری مورد نیاز از طریق شرکت های خصوصی، سازمان‌های بین المللی و بازار سرمایه شد.

https://talcualdigital.com/asoquim-propone-plan-de-8-000-millones-para-revivir

ادامه افزایش تورم در ونزوئلا

رصد خانه مالی ونزوئلا طی آخرین گزارش منتشره از ادامه افزایش تورم در آن به عنوان کشور دارای بیشترین نرخ تورم در جهان خبر داد. برابر تازه ترین گزارش منتشره، میزان تورم طی ماه اکتبر سال جاری میلادی بالغ بر ۶.۷ درصد رقم خورد این در حالیست که نرخ تورم طی ۱۰ ماه اخیر بیش از ۱۷۶.۷ درصد افزایش پیدا کرده است و نرخ تورم سالانه بالغ بر ۳۶۲ درصد به ثبت رسیده است. از سوی دیگر طی ماه گذشته میلادی نرخ ارز در برابر پول ملی ونزوئلا بیش از۳.۵   درصد افزایش یافت و در این مدت خدمات از جمله نرخ تلفن همراه و ثابت، اینترنت، آموزش و مواد غذایی، بیشترین تورم ماهیانه را طی ماه اکتبر به خود اختصاص داده اند.

  https://observatoriodefinanzas.com/octubre-venezuela-sigue-con-la-inflacion

افزایش صادرات نفت ونزوئلا به اسپانیا

طی نه ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان کل صادرات نفت ونزوئلا به اسپانیا از ۹۳۴ هزار تن فراتر رفت. برابر تازه ترین گزارش منتشره از سوی شرکت دولتی ذخایر راهبردی فرآورده‌های نفتی اسپانیا، در فاصله ماه‌های ژانویه و سپتامبر سال جاری میلادی، افزایش صادرات نفت ونزوئلا به اسپانیا بالغ بر ۱۱۴ درصد رقم خورده است این در حالیست که میزان صادرات نفت ونزوئلا به کشور اروپایی طی ۱۲ ماه اخیر با رشدی حدود سه برابری معادل  ۱۸۲ درصد از ۱.۲۲ میلیون تن افزایش یافته که حدود ۲ درصد واردات نفت اسپانیا را شکل می دهد.

https://www.bancaynegocios.com/ventas-de-petroleo-venezolano-a-espana

کاهش فروش قطعات خودرو در ونزوئلا

برابر اعلام اطاق ملی سازندگان قطعات خودرویی ونزوئلا(Favenpa)، میزان تولید و فروش قطعات خودرویی ساخت داخلی در این کشور طی هشت ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۱۰ درصد کاهش یافته است. به گفته عمر باوتیستا، رئیس نهاد یادشده، کاهش مصرف به دلیل کاهش قدرت خرید و واردات بدون پرداخت عوارض از مهمترین عوامل اثر گذار بر کاهش تولید و فروش قطعات خودرویی در ونزوئلا می‌باشند این در حالیست که بازار فروش خودو در این کشور اندکی احیا گردیده به طوریکه طی هشت ماهه نخست سال بالغ بر چهار هزار دستگاه خودروی وارداتی در این کشور به فروش رسیده اند.

https://unionradio.net/2023/11/05/la-industria-nacional-de-autopartes-registro

علاقمندی شرکت های نفتی مصر به همکاری با ونزوئلا

در جریان سفر ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا به مصر، برخی از شرکت های نفتی این کشور علاقمندی خویش را به همکاری با ونزوئلا در بخش نفت و گاز را اعلام داشتند. در این راستا رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا با نمایندگان شرکت های نفتیnppi, Gascool, Petrojet, Maridive, Mac  و  National Petroleum Company دیدار و گفت و گو نمود که در این دیدار شرکت های حاضر مراتب علاقمندی خویش را به همکاری با ونزوئلا در حوزه انرژی را اعلام داشتند.

https://twitter.com/yvangil/status/1721279257169588590

شرکت ونزوئلا در نمایشگاه بین المللی واردات چین

ونزوئلا هیأتی را برای شرکت در ششمین نمایشگاه بین المللی واردات چین به این کشور اعزام داشته است.

برابر اعلام آلوارز مارکز، رئیس سازمان نظارت بر مناطق ویژه اقتصادی ونزوئلا، نمایندگان بالغ بر ۸۰ شرکت تجاری فعال در بخش غیر نفتی ونزوئلا در این نمایشگاه به ارائه پتانسیل های صادراتی خود می‌پردازند.

https://www.vtv.gob.ve/venezuela-participa-exposicion-importaciones-china

افزایش تقاضا برای مصرف بنزین در ونزوئلا

منابع آگاه در حوزه نفتی از افزایش تقاضا برای مصرف روزانه بنزین در ونزوئلا به بیش از ۸۵ هزار بشکه خبر دادند.  بر این اساس میزان مصرف روزانه بنزین تا پایان سال جاری میلادی از ۱۱۰ هزار بشکه فراتر می رود این در حالیست که میزان مصرف بنزین در شهر کاراکاس طی ده ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۵۷.۹ درصد افزایش یافته و از ۳۰ هزار بشکه فراتر رفته است، چنین امری باعث گردیده  تا دولت در راستای تثبیت تأمین تا پایان سال جاری میلادی، طی هفته‌های آتی به واردات سوخت بنزین متوسل گردد این در حالیست که انتظار می رود که تا پایان سال ۲۰۲۳، میزان مصرف سوخت در ونزوئلا بالغ بر ۲۹.۴ درصد افزایش یابد.

https://www.bancaynegocios.com/demanda-en-caracas-sube-casi-60-pdvsa

استمرار تزریق ارز به بازار پولی ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در آخرین مرحله بالغ بر ۶۶ میلیون دلار را در راستای ممانعت از کاهش نرخ پول ملی این کشور به بازار پولی تزریق نمود با احتساب این رقم طی ماه جاری میلادی تا کنون بالغ بر ۱۲۶ میلیون دلار به اعمال سیاست مداخله ارزی اختصاص یافته است این در حالیست که طی ده ماه نخست سال جاری میلادی مبالغ اختصاص داده شده به این امر طی ۴۵ مرحله اصلی از ۳.۸۵۹ میلیارد دلار فراتر رفته است.

 https://www.bancaynegocios.com/bcv-vendio-us66-millones-a-los-bancos

امضای موافقتنامه ای برای افزایش تولید نفت و گاز ونزوئلا با شرکت فرانسوی

شرکت ملی نفت ونزوئلا موافقتنامه ای را در راستای نیل به افزایش تولید نفت و گاز با شرکت فرانسوی مائورل اند پروم (Maurel & Prom)  امضا نمود. این موافقتنامه طی برگزاری جلسه ای در شهر کاراکاس با حضور مدیران شرکت های نفتی دو طرف منعقد گردید، برابر اعلام رافائل تیه چئه، وزیر نفت ونزوئلا،  هدف از امضای این توافقنامه نیل به افزایش تولید نفت و گاز در حوزه دریاچه ماراکایبو عنوان شده است که به ارتقای قابلیت های صنعت نفت و گاز و نیل به توسعه اقتصاد ملی کمک می نماید.

https://twitter.com/TellecheaRuiz/status/1722053204492374198

اعلام خروج اقتصاد ونزوئلا از رکود

آخرین گزارش منتشره از سوی رصد خانه مالی ونزوئلا از خروج  اقتصاد این کشور از رکود طی سه ماهه اخیر سال جاری میلادی حکایت دارد. بر این اساس میزان رکود اقتصادی انباشته این کشور از ۱۴.۸ درصد در نه ماهه نخست سال گذشته میلادی به ۲.۴ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است و در آخرین سه ماهه ونزوئلا با دستیابی به رشدی معادل ۲.۴ درصد از رکود اقتصادی خارج گردید، افزایش تولید نفت و اعتبارات بانکی و هزینه‌های مالی و حقوق کارکنان بخش خصوصی از دلایل اصلی ثبت این شاخص عنوان شده اند و چنین انتظار می رود که در صورت استمرار تلطیف تحریم ها و به تبع آن افزایش تولید نفت، رشد اقتصادی این کشور نیز تداوم یابد.

https://www.bancaynegocios.com/economia-venezolana-acumula-caida

اعلام عدم اثر مجوزهای اعطایی آمریکا بر افزایش تولید نفت در ونزوئلا

شرکت آمریکایی شورون اعلام داشت که مجوزهای موقت اعطایی آمریکا برای 6 ماه اثر چندانی برای نیل به افزایش تولید نفت نمی‌گذارند. پتی لی، معاون تامین و تجارت نفت خام شورون طی ایراد سخنانی در کنفرانس بازار نفت اروپا، چنین خاطرنشان ساخت که شورون پس از اعطای مجوزهای نفتی شش ماهه آمریکا به دولت ونزوئلا، فضای محدودی برای رشد تولید نفت در ونزوئلا می‌بیند. وی اعطای مجوز موقت به مدت شش ماه را ترفند آمریکا دانست و خاطرنشان ساخت که این مجوز در کوتاه‌مدت اثر چندانی بر افزایش تولید نفت در ونزوئلا نمی‌گذارد براین اساس تمدید مجوزهای اعطایی در راستای جریان سرمایه به صنعت نفت ونزوئلا و نیل به افزایش قابل توجه در تولید ضرورت می یابد.

https://www.bancaynegocios.com/chevron-ve-margen-limitado-de-crecimiento

استمرار افزایش هزینه معیشت در ونزوئلا

تازه ترین‌ گزارش منتشره از سوی مرکز اشاعه دانش اقتصادی(Cedice)، حکایت از استمرار افزایش هزینه معیشت در این کشور دارد.  بر این اساس، هزینه تأمین کالا و خدمات مورد نیاز یک خانواده سه نفره از ۶۲۱ دلار طی ماه اکتبر سال جاری میلادی فراتر رفته است که شهرهای کاراکاس، والنسیا و ماراکایبو بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده اند و مواد غذایی، خدمات و حمل و نقل بیشترین افزایش نرخ هزینه را تجربه کرده اند.

https://www.descifrado.com/2023/11/08/inflaciometro-de-cedice-en-octubre

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما