معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۴

تمایل هند و اتیوپی برای مبادلات تجاری با ارز دیجیتالی

هند به دنبال همکاری با اتیوپی، یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در آفریقا، در راه یافتن راه‌حل‌های پرداخت دیجیتالی است که توسط دو کشور به عنوان دو عضو بریکس استفاده می‌شود. واسط پرداخت یکپارچه هند (UPI) و اتیوپی Ethswitch خواهد بود. علاوه بر این، دو کشور به منظور تقویت تجارت دوجانبه و حفظ ارز خارجی، تسویه معاملات تجاری به ارز محلی را بررسی می کنند.

 رابط پرداخت یکپارچه (UPI) یک سیستم پرداخت بلادرنگ در هند است که به افراد اجازه می‌دهد با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود به راحتی پول ارسال و دریافت کنند. این کار توسط شرکت پرداخت ملی هند (NPCI) توسعه یافته است. UPI انتقال فوری وجه بین دو حساب بانکی را بر روی یک پلت فرم تلفن همراه بدون نیاز به جزئیات در مورد بانک ذینفع تسهیل می‌کند و پرداخت های دیجیتال در هند را متحول کرده است و راهی ساده و امن برای انجام تراکنش ها، پرداخت قبوض و حتی خرید آنلاین ارائه می دهد. کاربران می‌توانند چندین حساب بانکی را به یک برنامه تلفن همراه متصل کنند و تراکنش‌ها را 7/24 ( در 24 ساعت و 7 روز هفته ) انجام دهند

 در اتیوپی، EthSwitch به سوئیچ ملی پرداخت اتیوپی متصل است ، شرکتی که بستری را برای پرداخت های الکترونیکی و تراکنش های بین بانکی در کشور فراهم می‌کند. این شرکت به عنوان یک سرور مرکزی عمل می‌کند و بانک های مختلف را قادر می سازد تا تراکنش هایی مانند تراکنش های خودپرداز، تراکنش های نقطه فروش (POS)، بانکداری موبایلی و پرداخت های آنلاین را به یکدیگر متصل کرده و تسهیل کنند.

دو طرف در ششمین نشست کمیته تجارت مشترک هند و اتیوپی (JTC) در آدیس آبابا ، چندین زمینه برای همکاری، از جمله بهداشت و دارو، خودرو، منسوجات، پروژه‌های زیرساختی، مواد غذایی و فرآوری کشاورزی را مورد بحث قرار دادند .

هر دو طرف طی بیانیه ای توافق کردند که به همه مسائلی که مانع تجارت دوجانبه می‌شود رسیدگی کنند و توسعه تجارت بین دو کشور را تسهیل کنند. طرف هندی از طرف اتیوپیایی دعوت کرد تا در رابط پرداخت یکپارچه هند (UPI) و Ethswitch اتیوپی همکاری کند. این بیانیه افزوده است که اتیوپی را ترغیب می‌کند تا امکان تسویه معاملات تجاری به ارز محلی را بررسی کند که به تقویت تجارت دوجانبه و حفظ ارز خارجی کمک می نماید .

ارزش تجارت دوجانبه بین هند و اتیوپی در سال‌های  22- 2023 ، (642.59) میلیون دلار بوده است. هند دومین صادرکننده بزرگ به اتیوپی است. شرکت‌های هندی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری هند در میان سه سرمایه‌گذار خارجی برتر در اتیوپی هستند. شرکت‌های هندی در بخش‌های مختلفی از جمله کشاورزی و گل‌کاری، مهندسی، پلاستیک، تولید، پنبه و منسوجات، مدیریت آب، داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

یکی از دلایلی که اتیوپی از این طرح استقابل نموده ، قوانین سخت خروج ارز از کشور و حتی برای تاجران می‌باشد. در این قوانین تجار می‌بایست 50 % از ارز حاصله از صادرات را طی یک عملیات بانکی پیچیده در اختیار دولت قرار دهند و این کار روند تجارت در این کشور را کمی‌کند نموده است .

آیا می‌توان بین دو کشور رمز ارز مشترک تبادل کالا و خدمات ایجاد کرد

قطعاً استفاده از یک ارز مشترک می‌تواند تجارت بین المللی را تسهیل کند. هنگامی‌که دو کشور از یک ارز استفاده می‌کنند یا یک سیستم ارزی ثابت دارند (جایی که واحد پول یک کشور به ارزش کشور دیگر ثابت می‌شود)، معاملات بین آنها را ساده می‌کند. به عنوان مثال، در منطقه یورو که چندین کشور از یورو استفاده می‌کنند، تجارت کالاها و خدمات بین این کشورها به دلیل ارز مشترک مشابه تجارت داخلی است.

دو کشور  می‌توانند از طریق یک ارز دیجیتال مشترک ابزاری برای تجارت ایجاد کنند. این می‌تواند یک ارز دیجیتال باشد که به طور خاص برای تسهیل تجارت بین این دو کشور ایجاد شود. چنین ارز دیجیتالی می‌تواند به عنوان وسیله ای برای تبادل کالا و خدمات بین دو کشور عمل نماید  و نیاز به پول فیزیکی و حتی حواله‌های بانکی نیست.

نکته کلیدی این است که اطمینان حاصل شود که هر دو کشور در مورد استفاده، مقررات و زیرساخت این ارز دیجیتال مشترک برای تسهیل تجارت یکپارچه بین اقتصادهای خود توافق دارند. این ممکن است شامل ملاحظات چارچوب های نظارتی، استانداردهای فناوری و توافقات بین دو کشور برای به رسمیت شناختن و پذیرش این ارز دیجیتالی به عنوان یک وسیله مبادله قانونی برای تجارت باشد.

استفاده از این سیستم ارزی می‌تواند معاملات را ساده کند، نوسانات نرخ ارز را از بین ببرد و هزینه‌های تبدیل ارز را کاهش دهد. این امر قیمت گذاری و مقایسه کالاها و خدمات را ساده تر می‌کند و روابط تجاری روان تری را بین کشورهای درگیر تقویت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما