معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشنهاد دولت برای کاهش 10 میلیارد کرونی مالیات

دولت دانمارک، مالیات بر درآمد را 10 میلیارد کرون (1.42 میلیارد دلار) کاهش خواهد داد. این برنامه بخش مهمی از اصلاحات مالیاتی آینده است که با هدف پاداش به کسانی که سخت کار می‌کنند، اعطا می‌شود. ترولز لوند پولسن، وزیر اقتصاد، در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت که از اعلام بزرگترین معافیت مالیاتی در یک دهه اخیر خرسند است. میلیون‌ها نفر از کاهش مالیات سود خواهند برد و اصلاحات، عرضه نیروی کار را تا 5150 نفر پیش از سال 2030 افزایش خواهد داد.

منبع: تی وی2

تخصیص 32 میلیارد کرون اضافی برای سیستم رفاهی

طرح معافیت مالیاتی 10 میلیارد کرونی دولت با سرمایه‌گذاری 32 میلیارد کرون (4.5 میلیارد دلار) در سیستم رفاهی دنبال خواهد شد. نیکلای وامن، وزیر دارایی، در یک بیانیه مطبوعاتی، این طرح را تقویت مالی در راستای کمک به افراد مسن، کودکان، بهداشت، آموزش و ایمنی خواند. این هزینه هنگفت، بخشی از برنامه 2030 دولت است که پیشنهاد اولیه، اختصاص مبلغ 48 میلیارد کرون به این برنامه بود، اما وزارت دارایی در ماه می آن را با افزایش 16 میلیارد کرونی به 64 میلیارد کرون رساند. متعاقبا و زمانی که وزیر مالیات پیش نویس بودجه سال 2024 را در اول سپتامبر ارائه کرد، مجددا 4 میلیارد کرون به آن افزوده شد.

منبع: پلیتیکن

رشد منفی در سوئد و آلمان، تهدیدی برای صادرات دانمارک

تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه سپتامبر، پس از انقباض مشابه در ماه اوت، 0.5 درصد دیگر کاهش یافت که منجر به ترس از رکود در این کشور شد. به دنبال انتشار این آمار، فعالین اقتصادی دانمارک و اقتصاددانان نگران هستند که کسب و کارها و مصرف کنندگان دانمارکی به طور غیرمستقیم از مشکلات اقتصادی در کشور همسایه رنج ببرند. آلن سورنسن، اقتصاددان ارشد کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI) در این خصوص گفت: خبر بد در سوئد، خبر بدی برای دانمارک نیز هست. وی افزود: ضعف کرون سوئد و عدم رشد در سوئد که یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی دانمارک است، بر صادرات دانمارک نیز تاثیر گذاشته و نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است. همچنین، صادرات دانمارک ممکن است از رکود اقتصادی در آلمان نیز متاثر شود، جایی که تخمین زده می‌شود تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم، 0.1 درصد کاهش یافته است.

منبع: تی وی2

توقف پروژه بزرگ توربین بادی

یک پروژه معتبر توربین بادی در تنگه اورسوند بین دانمارک و سوئد به دلیل اعتراض طرفداران محیط‌‎زیست در مورد نحوه و زمان شمارش تعداد خفاش‌ها در منطقه به حالت تعلیق درآمده است. شرکت هوفور (HOFOR) ارائه دهنده خدمات انرژی، آب، گاز، فاضلاب و سایر خدمات به منطقه پایتخت، اعلام کرد که این پروژه که می‌تواند انرژی معادل 300 هزار خانوار را تامین کند، فعلا به تعویق افتاده است، اما این امکان هم وجود دارد که به طور کامل کنار گذاشته شود. طرح هوفور برای 26 توربین بادی فراساحلی در نوامبر سال گذشته توسط مقامات دانمارکی با شرایط نظارت بر پرندگان و مهاجرت خفاش‌ها تایید شد، اما این مجوز در ژوئیه پس از شکایات مربوط به تأثیر بالقوه این پروژه بر گونه‌های خفاش و زیستگاه پرندگان در منطقه لغو شد. این شرکت که قبلا زیمنس گیمسا را برای تامین توربین‌ها انتخاب کرده بود، قبل از اینکه اعتراضات پروژه را مسکوت بگذارد، گفت که مکان احداث این پروژه با توجه به الگوهای مهاجرت و حیات وحش و همچنین مرز سرزمینی سوئد، فرودگاه مجاور و مسیرهای شلوغ قایقرانی انتخاب شده است.

منبع: تی وی2

دانمارک به دنبال کاهش انتشار دی اکسید کربن از تولیدات کشاورزی

لارس آگارد، وزیر آب و هوای دانمارک معتقد است کشاورزان اتحادیه اروپا باید مجبور به پرداخت هزینه انتشار گازهای گلخانه‌ای خود شوند. آقای آگارد در مصاحبه‌ای گفت کشاورزانی که بیشترین موفقیت در بازار اروپا را دارند باید کمترین میزان کربن به ازای هر تن غذای تولید شده منتشر کنند. دانمارک در میان گروهی از کشورهایی است که از اتحادیه اروپا برای تعیین هدف بلندپروازانه برای کاهش 95 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای این بلوک تا سال 2040 در مقایسه با سطوح سال 1990 فشار می‌آورد. آقای آگارد گفت تا زمانی که آلودگی ناشی از مزارع کاهش نیابد، این امر محقق نخواهد شد. وی افزود: ما باید راهی پیدا کنیم که بتوانیم بخش کشاورزی را مانند سایر صنایع متحول کنیم و این کار آسانی نیست. این کار در کوتاه مدت انجام نخواهد شد.

منبع: www.msn.com

کاهش ده هزاری نفری در نیروی کار مرسک

شرکت کشتیرانی A.P. Møller-Maersk (APM) پس از گزارش کاهش شدید سود و درآمد سه ماهه سوم، اعلام کرد که 10 هزار نفر از نیروی کار خود را در سراسر جهان کاهش می‌دهد. این شرکت که حدود یک ششم تجارت کانتینری در سراسر جهان را در کنترل دارد، به کاهش تقاضای ناشی از کندی اقتصاد جهانی اشاره کرد که منجر به مازاد ظرفیت، افزایش هزینه‌ها و کاهش قیمت‌ها شده است. در سه ماه منتهی به سپتامبر، سود قبل از مالیات مرسک به 691 میلیون دلار در مقایسه با 1.9 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. درآمد شرکت نیز از 22.7 میلیارد دلار به 12.1 میلیارد دلار کاهش یافت.

وینسنت کلرک، مدیرعامل جدید این شرکت گفت: کاهش مشاغل بخشی از تلاش‌ها برای انطباق با یک وضعیت نرمال جدید است. شرکت‌های کشتیرانی در طول همه‌‌گیری ویروس کرونا به دلیل اختلال در زنجیره‌های عرضه و افزایش تقاضا برای حمل‌و‌نقل دریائی، از قیمت‌های بسیار بالا سود بردند. لازم به ذکر است اخراج این تعداد افراد نیروی کار جهانی مرسک را به زیر 100 هزار نفر کاهش می‌دهد. تخمین زده می‌شود که این تعدیل‌ها در سال آینده، 5 میلیارد کرون (700 میلیون دلار) صرفه‌جوئی برای شرکت در پی داشته باشد.

منبع: www.avisen.dk/maersk

«کشور سبز پیشرو» در حوزه دریایی

دولت دانمارک برنامه سال 2030 خود را برای اقتصاد دانمارک ارائه کرده است که در آن جاه‌طلبی برای حفظ و گسترش موقعیت خود به عنوان یک «کشور سبز پیشرو» در حوزه دریایی ترسیم کرده است. سازمان کشتیرانی دانمارک (Danske Rederier)، یک سازمان تجاری که به عنوان یک سازمان کارفرمایی برای بیش از 90 شرکت کشتیرانی و دریایی عمل می‌کند، از طرح جدید استقبال کرده است. از دیدگاه این سازمان، اقدامات خوبی در این طرح وجود دارد که شامل تمرکز بر توسعه موقعیت‌های اقتصادی دانمارک از جمله کشتیرانی، انتقال سبز و رفع تنگناها برای تجارت جهانی است. خانم استفنسن مدیر اداری این سازمان معتقد است اگر چه دانمارک کشور کوچکی از نظر وسعت است، اما یک کشور دریایی بزرگ است.

در برنامه توسعه 2030، دولت همچنین نقش سازمان کشتیرانی دانمارک را در تحول سبز کشتیرانی جهانی، با توجه به استراتژی آب و هوایی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به رسمیت می‌شناسد. خانم استفنسن تاکید کرد: در کشتیرانی دانمارک، ما مدت‌هاست که مسیر را به سمت خنثی‌سازی آب و هوا (برابری تولید گاز گلخانه‌ای با میزان جذب آن) تعیین کرده‌ایم، اما اگر بخواهیم این برنامه در عمل محقق شود، باید بقیه جهان را با خود همراه داشته باشیم. خوشبختانه، کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در تابستان امسال توافق کردند که صنعت کشتیرانی تا سال 2050 یا حدود آن برای آب و هوا خنثی باشد، اما ضروری است که این مقررات، وضع شده و تصویب شود.

منبع: offshore-energy.biz

مالیات جدید حمل و نقل هوایی

دولت دانمارک، جزئیات مالیات هوانوردی سبز را نهایی کرده است که بر اساس آن، به تدریج در شش سال آینده، به طور متوسط 100 کرون بر روی تمام بلیط‌های پرواز اعمال خواهد شد و عوارض سبز بر پروازهای طولانی‌مدت بیشتر نیز خواهد بود. تخمین زده می‌شود از این طریق سالانه 1.2 میلیارد کرون درآمد حاصل خواهد شد که بخشی از آن به تامین مالی گذار سبز ترافیک هوایی و بخش دیگر به یارانه سالانه برای سالمندان کم‌درآمد بدون پس‌انداز اختصاص داده خواهد شد. کشورهای همسایه قبلا مالیات حمل و نقل هوایی را وضع کرده‌اند (96 کرون در نروژ، 99 کرون در سوئد، 150 کرون در آلمان و 197 کرون در هلند) اما این ارقام بسته به مسافت طی شده متفاوت است.

منبع: تی وی2

تعهد دانمارک به حمایت از صندوق بلایای آب و هوایی

دانمارک در اقدامی‌برخلاف سایر کشورهای توسعه یافته، آماده است به صندوق جدید بلایای آب و هوایی کمک مالی کند. دن یورگنسن، وزیر سیاست جهانی آب و هوا به خبرنگاران گفت دانمارک اولین عضو سازمان ملل بود که سال گذشته بودجه‌ای را برای قربانیان بلایای آب و هوایی اختصاص داد. این اقدام دانمارک حتی قبل از اینکه کشورها در اجلاس آب و هوای COP27 برای ایجاد یک صندوق اختصاصی موافقت کنند، انجام گرفت و دانمارک باز هم چنین خواهد کرد. وی افزود: جزئیات این کمک مالی در حال حاضر اعلام نمی‌شود، اما برای کمک به ایجاد اطمینان بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در اجلاس آب و هوا که قرار است روز 30 نوامبر کار خود را در دبی آغاز کند کمک خواهد کرد. در سپتامبر سال گذشته، دانمارک 25 میلیون کرون (3.3 میلیون یورو) برای ذخیره استراتژیک برای حمایت از هر گونه تلاش برای رسیدگی به ضرر و زیان ناشی از COP27 کنار گذاشت.

منبع: پلیتیکو

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما