معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سفر خانم سامیا سولوحو حسن به عربستان سعودی جهت شرکت در اجلاس سران عربستان سعودی و کشورهای آفریقا

سرکار خانم سامیا سولوحو حسن، رئیس جمهور تانزانیا روز پنج شنبه 18 آبان ماه 1402 جهت شرکت در اجلاس سران عربستان سعودی و کشورهای آفریقا به شهر ریاض سفر نمود. این اجلاس که به میزبانی کشور عربستان سعودی و با هدف توسعه مناسبات فیمابین این کشور و قاره آفریقا در حال برگزاری است، با مشارکت چندین تن از سران کشورها، نخست وزیران، وزرای امور خارجه و دیگر مقامات آفریقایی در حال برگزاری است. هدف اعلامی این اجلاس، توسعه تجارت، بهره­ گیری از فرصت های سرمایه گذاری موجود، توسعه گردشگری، تقویت بخش کشاورزی، بهره برداری از ثروت های معدنی مانند نفت و گاز و معادن و ... می‌باشد.

انتخاب بندر دارالسلام تانزانیا از سوی دولت اوگاندا برای واردات انرژی

سابقاً، عمده انرژی وارداتی کشور اوگاندا از طریق کشور کنیا و بنادر این کشور به اوگاندا وارد می‌شد اما مطابق با اعلام دولت اوگاندا، کنیا با در پیش گرفتن رویه غیرشفاف در این رابطه، نمی‌تواند مسیر مطمئنی برای واردات انرژی باشد. لذا، دولت اوگاندا و شرکت بحرینی فعال در زمینه انرژی اوگاندا، بندر دارالسلام در تانزانیا را به عنوان مسیر جایگزین انتخاب نموده اند. شایان ذکر است کشور اوگاندا، نود درصد از انرژی وارداتی خود را از طریق کشور کنیا وارد می نمود که با انتخاب تانزانیا به عنوان مسیر وارداتی، انتظار می رود این رویه خاتمه یابد.

امضای قرارداد صادرات گاز از تانزانیا به اوگاندا

دولت تانزانیا و دولت اوگاندا، روز پنج شنبه 9 نوامبر (18 آبان)، قراردادی را برای صادرات گاز طبیعی از مناطق جنوبی تانزانیا به مقصد اوگاندا امضا کردند. گاز صادراتی این خط لوله قرار است در راستای تولید برق مصرف شود. همچنین انتظار می رود این خط لوله علاوه بر اشتغال زایی در کشورهای طرف قرارداد، منجر به جذب سرمایه خارجی و رونق اقتصادی گردد. آقای بیتکو، وزیر انرژی تانزانیا در مراسم عقد قرارداد ابراز نمود که علاوه بر کشور اوگاندا، کشورهای کنیا و بوتسوانا نیز علاقمند به توسعه روابط با تانزانیا در حوزه انرژی هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما