معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۸

سقوط سهام زیمنس انرژی آلمان

زیمنس انرژی به دنبال تضامینی تا سقف 15 میلیارد یورو از دولت آلمان می‌باشد تا بتواند تعهدات بلندمدت خود را انجام دهد؛ موضوعی که باعث شده است 35 درصد از سهام این شرکت در طول ماه اکتبر 2023 سقوط نماید.

شرکت زیمنس انرژی آلمان (www.siemens-energy.com/de) اعلام نمود که پس از درخواست حمایت و تضامین از دولت آلمان، 35 درصد از سهام این شرکت در طول ماه اکتبر 2023 سقوط نموده است. این شرکت که در حوزه نیروگاه‌های گازی و انرژی بادی فعالیت می‌کند اعلام کرد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آن به نام Siemens Gamesa که در حوزه توربین‌های بادی فعال است، به خاطر شرایط سخت اقتصادی دیگر سوددهی ندارد و در معرض ورشکستگی قرار گرفته و این شرایط ممکن است سال‌ها تداوم یابد.

رشد شدید مصرف انرژی در حوزه‌های تجاری، صنعتی و خانگی آلمان باعث گردیده که زیمنس انرژی نیاز به حمایت و مساعدت دولت داشته باشد تا بتواند تعهدات بلندمدت خود را انجام دهد. با توجه به این الزام، هیئت اجرایی زیمنس انرژی درحال ارزیابی اقدامات مختلف برای تقویت ترازنامه این شرکت است و درحال مذاکره اولیه با سهامداران مختلف از جمله شرکای بانکی و دولت آلمان می‌باشد تا تضامین لازم برای تسهیل امور و انجام تعهدات را دریافت نماید.

در همین رابطه هفته‌نامه تجاری آلمان (WirtschaftsWoche) نیز گزارش داد که زیمنس انرژی به دنبال تضامینی تا سقف 15 میلیارد یورو از دولت آلمان می‌باشد، ولی اطلاعات بیشتری در مورد جزئیات مالی این بسته ارائه نشده است. زیمنس انرژی قرار است نتایج سه ماهه چهارم مالی خود را در 15 نوامبر 2023 منتشر کند. ضمنا این شرکت گفته که هنوز درباره بودجه سال 2024 تصمیم‌گیری نکرده است. این تناقض‌ها نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده است سهام این شرکت تا انتهای لیست شاخص بورس (Stoxx 600) سقوط کند و نسبت به سال گذشته، 60 درصد کاهش ارزش داشته باشد.

مقامات شرکت زیمنس انرژی انتظار دارند نتایج مالی این شرکت برای پایان سال مالی 2023 مطابق با دستورالعمل‌ها باشد و کسب‌و‌کارهای گاز و نیرو به عملکرد خود در سال 2024 نیز ادامه دهند و در سال 2025 به اهداف میان‌مدت خود نایل آیند، ولی مقامات شرکت زیمنس گیمسا که زیرمجموعه زیمنس انرژی است و در حوزه توربین‌های بادی فعالیت دارد می‌گویند درحال بررسی چالش‌های مشکلات فراساحلی بوده و برای سه ماهه سوم سال مالی 2023 دچار مشکل شده‌اند و ضمنا نتوانسته‌اند قراردادهای جدیدی را برای پلتفرم‌های مناطق ساحلی منعقد نمایند و با این شرایط سخت، انتظار انجام تعهدات فراساحلی، دریافت سفارش و کاهش درآمد کمتر برای سال مالی 2024 دور از انتظار نیست و زیان و خروج نقدینگی بیشتر از بازار در راه است.

لازم به ذکر است شرکت زیمنس، بزرگ‌ترین شرکت تولیدی صنعتی در اروپا است که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ آلمان واقع شده است. این شرکت درحال حاضر در چهار زمینه سلامت، انرژی، صنعت و زیرساخت فعالیت داشته و بیش از ۳۷۰ هزار نیروی کار در شعبه‌ها و مراکز خود در سراسر دنیا دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما