معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۶- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته دوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت بحرانی در شرکت اورستد

آژانس رتبه‌بندی اعتباری S&P تهدید کرده است که اعتبار شرکت اورستد (Ørsted) را پس از اعلام ضرر ۲۸.۴ میلیارد کرونی (۴ میلیارد دلاری) توسط این غول انرژی بادی دانمارکی، کاهش خواهد داد. کاهش رتبه، اورستد را به وضعیت بحرانی نزدیک می‌کند و رتبه این شرکت انرژی را به یک قدمی وضعیت به اصطلاح «آشغال» می‌رساند. در این وضعیت، در مورد توانایی یک شرکت برای پرداخت به طلبکاران خود تردید وجود دارد. پس از این اعلامیه، قیمت سهام اورستد 25.7 درصد دیگر کاهش یافت و ارزش بازار آن به 80 درصد ارزش اوج خود در ژانویه 2021 رسید.

سقوط شدید ارزش سهام اورستد پس از آن رخ داد که دو پروژه معتبر این شرکت در ایالات متحده، یعنی پروژه‌های Ocean Wind 1 و Ocean Wind 2 در ایالت نیوجرسی پس از ماه‌ها مشکلات مالی لغو شدند. دیوید هاردی، رئیس عملیات آمریکایی این شرکت، عوامل کلان اقتصادی مانند تورم و مسائل زنجیره تامین را عامل لغو این پروژه‌ها دانست. به گفته S&P، افول اورستد ممکن است توانایی آن را برای برنده شدن در مناقصه‌های جدید برای پروژه‌های توربین بادی دریایی، که برای موفقیت آینده کسب و کار ضروری هستند، مختل کند. این شرکت توقف استخدام نیروی انسانی را اعلام کرده است و در حال بررسی کاهش تعداد شغل برای افزایش سود می‌باشد.

فیل مورفی، فرماندار ایالت نیوجرسی ایالات متحده نیز تصمیم اورستد برای کنار گذاشتن دو پروژه معتبر خود در ایالات متحده را به شدت محکوم کرد. این تصمیم پس از گزارش زیان 19.9 میلیارد کرونی (2.85 میلیارد دلاری) این پروژه‌ها برای اورستد در 9 ماه اول سال 2023 اتخاذ شد. مورفی گفت: من از دولت خواسته‌ام که تمام مسیرهای قانونی را بررسی کند و تمام اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که اورستد به طور کامل و فوری به تعهدات خود عمل می‌کند. همین چند هفته پیش، این شرکت بیانیه‌های عمومی در مورد دوام و پیشرفت این پروژه‌ها را ارائه کرد. اورستد عوامل کلان اقتصادی مانند تورم و مسائل مربوط به زنجیره تامین را مقصر دانسته است، اما به گفتۀ جف تیتل، یک دوستدار قدیمی محیط‌زیست، این پروژه‌ها از ابتدا توسط اورستد بد مدیریت شده‌اند. به عقیدۀ مفسران آمریکایی، این خروج یک ضربه به طرح‌های انرژی سبز دولت ایالات متحده است.

منبع: روزنامه برلینسکه و تی وی2

فشار سفیر آب و هوا بر قطعنامه COP28

پس از 27 نشست جهانی آب و هوا با مشارکت رهبران و نمایندگان دولت‌ها، دن یورگنسن، سفیر آب و هوای دانمارک، مطمئن است که در 28 امین کنفرانس آب و هوا، یعنی COP28، که قرار است در امارات متحدۀ عربی برگزار شود، سرانجام می‌توان به تصویب قطعنامه‌ای برای حذف تدریجی نفت و گاز نائل آمد. وی گفت: احتمال واقعی وجود دارد که به دلیل تغییرات سیاسی عمده در سال‌های اخیر که راه را برای توافق‌های جاه‌‌طلبانه‌‌تر اقلیمی هموار کرده، این اتفاق بیفتد و پایان سوخت‌های فسیلی نشانه‌گیری شود. با وجود اینکه COP 28 در دبی، که ثروت خود را از درآمد نفت به دست آورده، برگزار می‌شود و با وجود غیرقابل تصور بودن این واقعیت که یک کشور بزرگ تولیدکننده نفت موافقت کرده امسال میزبان COP باشد، یورگنسن معتقد است که این پارادوکس می‌تواند به فرصت‌های جدیدی منجر شود و فرصتی را برای این اقدام فراهم کند. اجلاس‌های قبلی COP فقط تا آنجا پیش رفته که استفاده کمتر از زغال‌سنگ را توصیه کند، اما نتوانسته مصرف نفت و گاز در جهان را در دستور بررسی قرار دهد.

منبع: بی تی

پرفروش‌ترین اتومبیل در دانمارک

مدل Y تسلا به پرفروش‌ترین خودرو در دانمارک تبدیل شده است. در سال جاری تاکنون 13091 دستگاه از این خودرو فروخته شده که رکورد قبلی فروش در سال 2013 را شکسته است. در آن سال تعداد 12940 دستگاه مدل UP ساخت شرکت فولکس واگن توسط رانندگان دانمارکی خریداری شد. سخنگوی سازمان خودروسازی FDM گفت که این افزایش به دلیل کاهش 100 هزار کرونی قیمت خودروهای الکتریکی تسلا است. وی افزود: قبلا مصرف‌کنندگان، تسلا را یک خودروی لوکس می‌دانستند، اما اکنون برای همه مقرون به صرفه شده است. در سه ماهه سوم سال جاری، 37 درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در دانمارک الکتریکی بودند. این رقم برای مدت مشابه سال گذشته تنها 21 درصد بوده است.

منبع: بی تی

هشدار درباره داروی ضد چاقی تقلبی

مقامات بهداشتی بریتانیا پس از گزارش‌هایی مبنی بر بستری شدن تعدادی در بیمارستان، به مردم در مورد خرید قلم‌های تقلبی داروهای کاهش وزن که ادعا می‌کنند حاوی داروی اعجاب آور دیابت نوونوردیسک است، هشدار داده‌اند. این هشدار پس از آن صادر شد که چندین نفر پس از استفاده از نسخه‌های جعلی مشکوک اوزمپیک در میان تلاش برای تقلید از این داروی بسیار محبوب در سراسر اروپا، در بیمارستانی در اتریش بستری شدند. نوونوردیسک در حالی که تلاش دارد به سفارشات پاسخ دهد، هشداری درباره افزایش پیشنهادات آنلاین اوزمپیک تقلبی و همچنین داروی کاهش وزن وی گووی خود صادر کرد. آژانس دارویی اروپا همچنین در مورد قلم‌های تقلبی کاهش وزن در اتحادیه اروپا و بریتانیا با برچسب‌های آلمانی هشدار داده است.

منبع: بی تی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما