معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در نیمه اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نشست اقتصادی مالزی و ژاپن  Malaysia-Japan Economic Dialogue

نشست گفتگو اقتصادی مالزی-ژاپن سوم آبان ماه با سخنرانی ظفرول عزیز، وزیر تجارت مالزی برگزار گردید. وی در سخنرانی خود ضمن اشاره به سیاست نگاه به شرق مالزی در دهه 80 میلادی و همچنین الگو برداری از ژاپن به عنوان یکی از کشورهای موفق در توسعه اقتصادی بر تداوم همکاری‌های دو کشور در زمینه تجارت سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی تاکید کرد.

در این نشست همچنین یادداشت تفاهم همکاری جهت برقراری مکانیسم تخصیص اعتبار مشترک  Joint Crediting Mechanism  بین اتاق بازرگانی و صنعت ژاپن و فدراسیون تولید کنندگان مالزی امضا گردید. هدف این تفاهمنامه تسهیل شرکت های کوچک و متوسط و نهادهای بزرگ از هر دو کشور برای رقابت بیشتر در جبهه جهانی، از جمله ارائه دسترسی به بازار به مقصد مربوطه است.

به گفته وزیر مالزیایی، کشور ژاپن چهارمین شریک تجاری بزرگ مالزی برای هشت سال متوالی از سال 2015 میباشد. حجم تجارت دو کشور در سال 2022 به 41.26 میلیارد دلار (6.4 درصد از کل تجارت مالزی ) رسید. همچنین در بعد سرمایه گذاری تا پایان نیمه اول سال جاری میلادی در مجموع 2778 پروژه توسط شرکت های ژاپنی به ارزش  27.25 میلیارد دلار در مالزی اجرا و این امر منجر به ایجاد 337758 فرصت شغلی در مالزی شده است.

 تعهد مالزی به اتخاذ فناوری‌های پاک و کارآمدتر در حوزه انرژی

پانزدهمین مجمع منطقه‌ای حمل ‌و نقل پایدار (زیست ‌محیطی) با همکاری وزارت محیط زیست ژاپن، بانک توسعه آسیایی و مرکز توسعه منطقه ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار/ دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد و به میزبانی وزارت حمل و نقل مالزی در بازه زمانی دوم لغایت چهارم آبان ماه با موضوع "سرمایه گذاری در حمل و نقل پایدار: کاتالیزور توسعه اقتصادی و اجتماعی"، در شهر کوالالامپور برگزار گردید.

در مراسم افتتاحیه آنتونی لوک وزیر حمل و نقل مالزی هزاره اظهار داشت بر این باور است که از طریق تلاش ‌های مشترک و همکاری کشورهای شرکت ‌کننده و شرکای بین‌المللی، میتوان به اهداف بیانیه Aichi2030 و همچین اهداف هزاره دست یافت. وی همچنین با اشاره به تعهد مالزی به اتخاذ فناوری‌های پاک و کارآمدتر در حوزه انرژی به تلاشهای دولت مالزی در بهبود دسترسی به حمل‌ونقل عمومی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها برای کاهش ازدحام و آلودگی، و کاربست راه‌حل‌های نوآورانه با در نظر گرفتن رفاه آحاد جامعه متذکر شد.

در این مجمع سه روزه بر چهار هدف از جمله مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از اجرای بیانیه آیچی 2030 متمرکز شد. برنامه آیچی با هدف همسویی بهتر سیاست ها و برنامه ریزی حمل و نقل آسیا، برنامه‌ها، ترتیبات سازمانی و توسعه زیرساخت ها، در راستای اهداف SDGs و موافقت نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی میباشد.

 تمرکز صندوق بازنشستگی مالزی در سرمایه گذاری در داخل این کشور

به گفته احمد مصلان معاون وزیر دارایی مالزی، میزان کل سرمایه گذاری داخلی صندوق تامین کارکنان مالزی موسوم به (EPF) بعنوان صندوق بازنشستگی این کشور در نیمه اول سال 2023 با رشد 9 درصدی نسبت به پایان سال گذشته به 665 میلیارد رینگیت (حدود 141 میلیارد دلار) رسید و پیش بینی میشود این میزان به 700 میلیارد رینگیت تا پایان سال خواهد رسید. احمد مصلان در پاسخ به نمایندگان مجلس جهت تصویب بودجه سال 2023 اظهار داشت در سال آتی 97 میلیارد رینگیت سرمایه گذاری در این صندوق در نظر گرفته شده است که بر اساس برنامه پیشنهادی 83 درصد این میزان در داخل مالزی سرمایه گذاری خصوصا بازارهای مالی خواهد شد. از دیگر اولویت های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بخش های امنیت غذایی، حمایت از استارت آپ و طرحهای حمایتی از جوانان خواهد بود.

اقدامات دولت مالزی در عمل به تعهدات زیست محیطی

نیک نظمی وزیر محیط زیست و تغییرات هوایی مالزی در سخنرانی خود در کنفرانس کمیته مشترک تغییرات آب و هوایی با اشاره به راه اندازی بازارهای داوطلبانه کربن (VCM) به عنوان وسیله ای برای جبران انتشار کربن و تحقق اهداف اب و هوایی در بورس این کشور خواستار مشارکت بیشتر تمامی‌شرکت ها و موسسات مالی جهت کاهش در پای بیشتر انتشار کربن گردید در این راستا کتاب راهنمایی سرمایه گذاری در این بازار تهیه و در اختیار علاقمندان و بازیگران صنایع و بازارهای مالی قرار گرفته است. به گفته وزیر مالزیایی با وجود اینکه مالزی تنها به میزان 0.8 درصد در انتشار گاز های گلخانه ای نقش دارد با این حال به تعهدات در نظر گرفته شده در مجامع بین الملل و معاهده پاریس اقدام کرده است و بر اساس برنامه تا پایان سال جاری میزان انتشار کربن در کل اقتصاد این کشور در مقایسه با سال 2005 حدود 45 درصد کاهش خواهد یافت.  

وی همچنین به پیشرفتهای مالزی در تحقق اهداف برنامه دوازدهم در استفاده بیشتر از ظرفیت انرژیهای تجدید پذیر (24 درصد تا پایان سال 2022 به هدف 31 درصد تا پایان سال 2025) و میزان بازیافت زباله‌های خانگی (33 درصد تا پایان سال 2022 به هدف 40 درصد تا پایان سال 2025) اشاره کرد. 

 اعمال مالیات بر کالاهای لوکس در مالزی

انور ابراهیم نخست وزیر و وزارت دارایی در خلال سخنرانی در مجلس این کشور بر اعمال مالیات بر کالاهای لوکس و گران قیمت از  از اول ماه می سال آینده خبر داد. به گفته وی در حال حاضر وزارت دارایی در مراحل نهایی نهایی کردن سیاست و قوانین مالیاتی در این مورد است.

درآمد مالیاتی 152 میلیارد رینگیتی دولت در ده ماهه اول سال جاری 

احمد مصلان معاون وزیر دارایی در پاسخ به نمایندگان مجلس در باره میزان درامد مالیاتی تحقق یافته اعلام داشت انتظار می رود درآمد داخلی (سازمان مالیاتی کشور) به هدف جمع آوری مالیات 185.02 میلیارد رینگیتی خود برای سال 2023 دست یابد. به گفته وی تا 31 اکتبر سال جاری 151.49 میلیارد رینگیت مالیات (32.3 میلیارد دلار) جمع آوری شده است. میزان مالیات مستقیم در منابع درآمدی دولت مالزی در سال جاری حدود 48 درصد میباشد. دولت در سال گذشته با اخذ 175 میلیارد رینگیت بالاترین میزان دریافت مالیات در طول سالیان گذشته به ثبت رساند.

حمایت هلند از اقدامات مالزی جهت عرضه روغن پالم پایدار

فضیله یوسف، معاون نخست وزیر و وزیر صنایع پالم گفت که هلند موافقت کرده است در دومین نشست مربوط به مقررات اتحادیه اروپا برای محصولات پالم مالزی در دسامبر امسال از مالزی حمایت کند. فضیله یوسف پس از دیدار امروز خود با مارک روته، نخست وزیر هلند، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: امیدواریم اتحادیه اروپا طرح صدور گواهینامه روغن پالم پایدار مالزی (MSPO) که ما آن را توسعه برای کل بخش تولید روغن نخل خود اجباری کرده ایم، به رسمیت بشناسند.

درخواست نخست وزیر مالزی جهت همکاری در مدیریت آب در دیدار با همتای هلندی

انور ابراهیم نخست وزیر می‌گوید مالزی برای غلبه بر مشکل سیل سالانه خود، از هلند تجربه ی تخصص در این مورد را فرا خواهد گرفت. انور ابراهیم پس از دیدار با نخست‌وزیر هلند در سری پردانا با خبرنگاران گفت که کمک‌های تخصصی هلند می‌تواند هزینه‌های مدیریت سیل مالزی را که هر ساله به میلیاردها رینگیت می‌رسد کاهش دهد... نخست وزیر گفت: من  به او توضیح دادم که اخیراً هزینه ما برای سیل به 15 میلیارد رینگیت رسیده است. روته گفت با وجود تخصص و فناوری جدید، شاید هزینه زیاد نباشد. انور ابراهیم گفت که از دکتر زمبری عبدالقادر، وزیر امور خارجه خواسته است تا این همکاری‌ها از جمله تسریع روند ورود تیم کارشناسی هلند را پیگیری کند. انور ابراهیم در موردی جداگانه گفت مالزی موافقت کرده است که بر اساس شرایط تعیین شده، عملیات حفاری و بازیابی کشتی‌های قدیمی غرق شده از جمله کشتی‌های متعلق به هلند را در آب های سرزمینی این کشور انجام دهد. انور ابراهیم همچنین گفت که مالزی و هلند برای تقویت صنعت نیمه رسانه و همچنین حوزه‌های دیجیتال و هوش مصنوعی (AI) توافق کرده اند. در سال 2022، هلند چهاردهمین شریک تجاری بزرگ مالزی و دومین شریک بزرگ در اتحادیه اروپا (EU) با مجموع 48.04 میلیارد رینگیت (10.93 میلیارد دلار آمریکا) مبادلات تجاری بوده است.

که در مقایسه با سال 2021 -  36.01 میلیارد رینگت (8.68 میلیارد دلار آمریکا) افزایش داشت. هلند همچنین بزرگترین واردکننده روغن پالم مالزی در بین کشورهای اتحادیه اروپا با حجم کل 732324 تن بوده است.

روزنامه استار Star: نخست وزیر می‌گوید شرکت تسلا و استار لینک متعلق به الون ماسک پس از در نظر گرفتن مزایایی که می‌توانند برای کشور به ارمغان بیاورند، اجازه فعالیت در مالزی را به عنوان شرکت‌های 100 درصد خارجی یافته اند...

اظهارات وزیر کشاورزی مالزی در مورد همکاری دو کشور ایران و مالزی در بخش کشاورزی

محمد سبو وزیر کشاورزی و امنیت غذایی در خصوص وضعیت روبه رشد همکاری ایران و مالزی اظهار داشت کشور ایران در سال 2022 با افزایش 88.7 درصدی نسبت به سال های گذشته محصولات کشاورزی بیشتری از مالزی واردات داشته است. از جمله محصولات اصلی صادر شده می‌توان به فرآورده‌های گوشتی، مرغ و محصولات لانه پرنده اشاره کرد. وی گفت ارزش کل صادرات از 66.5 میلیون رینگیت در سال 2021 به 125.5 میلیون رینگیت در سال گذشته افزایش یافته است. در همین حال، ارزش واردات از ایران به مالزی با 44.1 درصد کاهش از 239.4 میلیون رینگیت در سال 2021 به 133.8 میلیون رینگیت رسید. محمد سبو همچنین گفت که هر دو کشور همچنین در حال کار برای تقویت بیشتر روابط از طریق نشست کمیسیون مشترک و کمیسیون مشترک اقتصادی هستند و برای این موضوع، در حال حاضر وزارت سرمایه گذاری، تجارت و صنعت در حال هماهنگی با صنعت حلال از طریق جلسات JEC است که به زودی برگزار می‌شود. وی افزود: برای افزایش همکاری در بخش کشاورزی به ویژه در تحقیق و توسعه، تفاهم نامه ای بین موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی (ماردی) و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران (AREEO) منعقد شده است.

اعطای فرصت های شغلی به زندانیان جهت کمک به اشتغال نیروی کار داخلی

به گفته وزیر منابع انسانی مالزی دولت قصد دارد فرصت های شغلی بیشتری را برای محکومان زندانی سابق به منظور جایگزینی با کارگران خارجی در کشور ایجاد کند. این به این دلیل است که زندانیان سابق، به ویژه آنهایی که برای جرایم جزئی دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، هنوز برای کار مفید هستند. به بسیاری از (زندانیان سابق) فرصت های شغلی داده شده است. به زندانیان آموزش داده می‌شود و وقتی بیرون آمدند می‌توانند به بازار کار بپیوندند. در همین حال، سیواکومار در پاسخ به سوال یک نماینده مجلس  در مورد تعداد کارگران خارجی در کشور گفت تا 30 سپتامبر، تعداد کل پیش بینی شده 2,730,153 بود. وی افزود در روزهای آینده 152158 کارگر خارجی وارد کشور خواهند شد تا در بخشهای مورد نیاز مشغول به کار شوند.

همکاری بیشتر دو دولت مالزی و سنگاپور جهت تسریع در حمل و نقل روزانه بین دو کشور

انور ابراهیم در دیدار با نخست وزیر سنگاپور ضمن تقدیر از همکاری دولت سنگاپور اظهار داشت: ازدحام در گذرگاه جوهور - سنگاپور در پی تلاش جمعی وزارتخانه‌های مربوطه مالزی و سنگاپور کاهش یافته است. این گذرگاه شلوغ ترین گذرگاه مرزی زمینی بین المللی روزانه پذیرای بیش از 350000 مسافر است.  هر دو رهبر به طور مشابه نسبت به شروع سرویس قطار سریع السیر جوهور - سنگاپور RTS Link تا پایان سال 2026 ابراز اطمینان کردند و مشتاقانه منتظر حضور در مراسم سال 2024 برای تکمیل بازه زمانی هستند که هر دو طرف دریایی را به هم متصل می‌کند... انور ابراهیم همچنین از تشکیل گروه کاری همکاری صنعتی و آژانس‌های هر دو کشور برای همکاری نزدیک برای تسهیل سرمایه‌گذاری‌های در منطقه اسکندر مالزی و ایجاد شغل در این منطقه استقبال کردند. در مورد تامین آب به سنگاپور، نخست وزیران تعهدات خود را همانطور که در توافقنامه آب رودخانه جوهور در سال 1962 پیش بینی شده است، تایید کردند و موافقت کردند که کمیته فنی مشترک بین وزارت پایداری و محیط زیست سنگاپور و منابع طبیعی، انرژی و مالزی را تشکیل دهند.

مالزی و سنگاپور دومین شرکای تجاری یکدیگر هستند که مجموع ارزش تجارت آنها در سال 2022 به 368.19 میلیارد رینگیت رسیده است که نشان دهنده افزایش 37.6 درصدی نسبت به ارزش تجارت در سال 2021 می‌باشد.

رشد مراوادات تجاری مالزی به کشور های آسیای میانه و آمریکای لاتین

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی از تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی به عنوان یکی از چندین طرح برای جبران کاهش ارزش صادرات در شرایط فعلی جهانی تاکید کرد. به گفته وی مالزی مصمم به افزودن مقاصد صادراتی بیشتر است که شامل کشورهای آسیای مرکزی و آمریکای لاتین می‌شود. به گفته وی در 9 ماهه سال جاری صادرات به بازارهای آسیای میانه و آمریکای لاتین به ترتیب 24.7 درصد و 2.3 درصد رشد داشته است.

 تصمیم بانک مرکزی مالزی بر تثبیت و عدم افزایش نرخ بهره (نرخ بهره وام بین بانکی)

به گفته کارشناسان در پیش بینی افزایش نرخ بهره بین بانکی (OPR) ، علیرغم روند ادامه دار ارزش رینگیت در برابر دلار، پاسخ بانک مرکزی مالزی در بالابردن مجدد نرخ بهره بین بانکی جهت تقویت ارزش پول ملی تثبیت نرخ 3 درصد کنونی -برابر با نرخ پیش از بحران کرونا- میباشد. حفظ سیاست یکپارچگی مالی، کاهش نرخ تورم ماهانه به زیر دو درصد، رشد معقول تولید ناخالص داخلی در دهه ماه سال جاری علیرغم مشکلات اقتصادی در سطح بین المللی دلیل کارشناسان در خصوص عدم تغییر نرخ مورد بحث میباشد.     

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما