معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته دوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نامیبیا و ترکیه به دنبال همکاری متقابل هستند

خانم ورنا سینیمبو، معاون وزیر تجارت نامیبیا طی سخنرانی در چهارمین جلسه مجمع اقتصادی و تجاری ترکیه-آفریقا که به تازگی به پایان رسید، گفت:  نامیبیا به دنبال سیاست تنوع اقتصادی برای تقویت بخش‌های صنعتی و خدماتی و افزایش تولید کلی است. این سیاست همچنین باید ارزش افزایی مواد خام تولید شده در داخل این کشور را تشویق نماید.

طی این اجلاس، سینیمبو اظهار داشت که نامیبیا می خواهد روابط اقتصادی با ترکیه را به گونه ای تقویت کند که برای دو طرف سودمند باشد و نامیبیا به کمک ترکیه در زمینه‌های مختلف نیازمند است زیرا این کشور به شدت صنعتی دارای صنعت تولیدی پررونق است.

موضوع مجمع سالانه ای که هفته گذشته برگزار شد «بررسی چالش ها، باز کردن فرصت ها: ایجاد مشارکت های اقتصادی قوی تر ترکیه و آفریقا» بود.

بر اساس این موضوع، این مجمع زمینه را برای بحث در مورد غلبه بر موانع همکاری عمیق تر ترکیه و آفریقا، مانند موانع تجاری، شکاف های زیرساختی، محدودیت های مالی، و پیچیدگی‌های نظارتی فراهم کرد. این رویداد بیشتر شرکت کنندگان را تشویق کرد تا ایده‌ها و استراتژی‌هایی را برای کاهش این چالش ها و تقویت تجارت، سرمایه گذاری و همکاری تبادل کنند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 9

 

اتاق بازرگانی و صنایع نامیبیا خواستار یکپارچگی اقتصادی است

اتاق بازرگانی و صنعت نامیبیا می‌گوید که یکپارچگی اقتصادی برای اطمینان از حفظ کشورهای آفریقایی از تصمیمات  آسیب رسان به اقتصادشان حیاتی است. این درخواست توسط آقایی بیسی اویراب، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع نامیبیا  در یک اجلاس تجاری انجام شد.

ادغام اقتصادی در آفریقا و برای آفریقا، در میان پراکندگی اقتصادی و تحریم‌های نامطلوب در صحنه جهانی، منطقی است. آفریقا تنها زمانی می‌تواند اقتصاد خود را تقویت کند که ما متحد باشیم و بین خود تجارت کنیم.

آقای اویراب همچنین به مزایای توافقنامه تجارت آزاد قاره آفریقا اشاره کرد و گفت که این دریچه فرصتی را برای کشورهای شرکت کننده باز می‌کند. موافقتنامه تجارت آزاد قاره آفریقا به ما این فرصت را می دهد تا با کاهش وابستگی اقتصادی در جاهای دیگر در داخل به عنوان یک قاره رشد کنیم.

توافقنامه تجارت آزاد قاره آفریقا اجازه می دهد تا انباشت ارزش افزوده در هر یک از کشورهای عضو انجام شود. به عنوان بخش خصوصی، ما باید از این ترتیب برای محصولاتمان استفاده کنیم تا قوانین مبدا را برآورده کنیم. این فرصت‌هایی را برای کشورهای ما برای ایجاد زنجیره‌های ارزش فرامرزی به‌ویژه در صنایع خودروسازی و نساجی باز می‌کند.»

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 3

 

افزایش نرخ تورم به 5.4 درصد طی ماه سپتامبر

بر اساس گزارش آژانس آمار نامیبیا، نرخ تورم در ماه سپتامبر سالجاری میلادی به 5.4 درصد افزایش یافت، در حالی که در ماه آگوست 4.7 درصد ثبت شد. از ابتدای سال  (ژانویه تا سپتامبر)، تورم به طور متوسط 6 درصد بوده است. بانک مرکزی نامیبیا تورم را در سال 2023 به طور متوسط 5.6٪ پیش بینی می‌کند.

سه عامل اصلی تورم در ماه سپتامبر ، مواد غذایی ، مشروبات الکلی، دخانیات، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها بودند.

بر اساس اعلام مجله کاریز مگزین(Careers Magazine) تورم در گروه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی عمدتاً توسط ماهی ایجاد شده است که نرخ تورم 16.9٪ را ثبت کرده است، پس از آن سبزیجات (16.4٪) و میوه‌ها (15.3٪) قرار دارند.

گروه مشروبات الکلی و تنباکو نرخ تورم 7.9 درصدی را در ماه سپتامبر ثبت کرد. علاوه بر این، بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها که بیشترین وزن را با 28.36 درصد در سبد مصرفی آژانس آمار نامیبیا به خود اختصاص می‌دهند، نرخ تورم 3.0 درصدی را ثبت کردند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ مجله اقتصادی

 

رونمایی شراکت هوشمند نامیبیا و استونی

هیئت ترویج و توسعه سرمایه گذاری نامیبیا (NIPDB)  از مشارکت استراتژیک خود با مرکز توسعه بین المللی استونی (EstDev) رونمایی خواهد کرد.

این مرکز  نهادی با بودجه دولتی است که مسئولیت مدیریت و اجرای پروژه‌های همکاری توسعه بین المللی و کمک های بشردوستانه استونی را بر عهده دارد.

هیئت توسعه و ترویج سرمایه‌گذاری نامیبیا در بیانیه ای که دیروز منتشر شد، گفت: «این مشارکت که از یک هدف مشترک برای توسعه پایدار شرکت‌های کوچک، کوچک و متوسط محلی (MSME) و چشم‌انداز کارآفرینی ناشی می‌شود، ریشه در جلسات استراتژیک برگزار شده بین هیئت سرمایه گذاری نامیبیا و مرکز بین المللی استونی در استونی در ماه مه سالجاری میلادی دارد. به گفته هیئت ترویج و توسعه سرمایه گذاری نامیبیا، نتایج مورد انتظار از این مشارکت شامل پروژه‌های مختلفی است که بر تقویت مهارت‌های دیجیتال برای شرکت های کوچک و متوسط و همچنین پرورش یک اکوسیستم پویا در نامیبیا متمرکز شده‌اند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 3

ابراز نگرانی صندوق بین المللی پول درخصوص نامیبیا

صندوق بین المللی پول (IMF) در مورد بوروکراسی بیش از حد در نامیبیا که می‌گوید سرمایه گذاران بالقوه را دلسرد می‌کند، ابراز نگرانی نموده است. آقای یاروسلاو ویچورک، رئیس هیئت نامیبیا صندوق بین‌المللی پول، دیروز بر نیاز دولت به ساده‌سازی فرآیندهای اداری و ایجاد محیط مساعدتر برای سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کرد. یک حس کلی وجود دارد که اقتصاد کمی‌ بیش از حد تنظیم شده است. بار اداری بسیار زیاد است. هزینه انجام تجارت در نامیبیا نگرانی‌هایی را در بین مشاغل ایجاد کرده است و این بار اداری در حال حاضر یکی از موانع اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور است. آقای ویچزورک همچنین خاطرنشان کرد که نامیبیا با مسائل مهمی مانند سطوح بالای نابرابری و بیکاری مواجه است که همچنان بر شمول اجتماعی و توزیع درآمد تأثیر می‌گذارد. او طبقه بندی نامیبیا توسط صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را به عنوان یک کشور با درآمد متوسط به بالا حفظ کرد.

منبع: روزنامه ذه نامیبیا/ ص 1

 

راه اندازی خدمات آنلاین درخواست روادید جهانگردی در نامیبیا

کشور نامیبیا به طور رسمی خدمات درخواست روادید جهانگردی خود را روز جمعه با هدف تسهیل گردشگری و رشد اقتصادی راه اندازی کرد.

آقای آلبرت کاوانا، وزیر کشور نامیبیا طی مراسم راه اندازی خدمات مذکور در شهر ویندهوک- پایتخت این کشور، گفت که این سرویس جدید در راستای تلاش گسترده نامیبیا به سمت دیجیتالی شدن و حکومت الکترونیکی است.

این امر پس از معرفی موفقیت آمیز روادید در بدو ورود در اوایل سال جاری میلادی صورت گرفت، که به گفته وزیر کشور  این اقدام منجر به افزایش قابل توجه ورود گردشگران و تأثیر مثبت بر اقتصاد کشور شده است.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 8

 

طرح 44 میلیارد دلار نامیبیایی جهت احداث تاسیسات ذخیره سازی آمونیاک

شرکت کشتیرانی بلژیکی Maritime Bele CMB_Tech)) قصد دارد تأسیسات ذخیره سازی آمونیاک پاک در محل بندر "والویس بی" با هزینه بیش از 44 میلیارد دلار نامیبیا (معادل 2.2 میلیارد دلار آمریکا) بسازد. آقای‌هاگه گینگوب رئیس جمهور نامیبیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (Unga) در نیویورک گفت که نامیبیا روی توسعه زنجیره‌های ارزش دریایی بدون کربن از جمله تولید، حمل و نقل، ذخیره سازی و مصرف سوخت های پاک و محصولات بدون کربن ساخته شده در این کشور کار می‌کند. کشتیرانی، که یکی دیگر از بخش‌هایی است که کاهش آن سخت است، همچنین باید راه‌حل‌های ابتکاری را به کار گیرد. به همین دلیل است که نامیبیا اکنون در حال توسعه کریدورهای کشتیرانی سبز با مرکز Maersk Mc-Kinney Moller برای حمل و نقل بدون کربن است، آقای گینگوب در این راستا افزود: زیرا ما به دنبال نقشه برداری و جذب بودجه توسعه زنجیره‌های ارزش دریایی بدون کربن، از جمله تولید، حمل و نقل، ذخیره سازی و مصرف سوخت های پاک و محصولات بدون کربن ساخته شده در نامیبیا و تجارت با جهان هستیم.

منبع: روزنامه ذه نامیبیان ص 5

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما