معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۴

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

جاده غور – بامیان ساخته خواهد شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (29مهر)، ملا محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت فواید عامه (راه و شهرسازی) همراه با استانداران غور و بامیان از جاده غور _ بامیان و مناطق «نورکه، کوتل بکک و سری کنک شهرستان یکاولنگ» جاده ی مذکور بازدید نمودند. آقای ثانی گفت: وزارت فواید عامه تلاش می‌کند تا در اسرع وقت جاده بامیان _ غور را ترمیم و بازسازی کند. مولوی عبدالله سرحدی، استاندار بامیان هم اظهار نمود: «جاده بامیان - غور _ دایکندی در اثر عبور و مرور وسایط نقلیه سبک و سنگین تخریب شده که باید هرچه سریع‌تر از سوی وزارت فوائد عامه ترمیم و بازسازی شود، زیرا مردم در مشقت بسیاری به سر می‌برند. این در حالی‌است که کار ساخت شاهراه غور _ هرات هم چندی قبل آغاز شده بود.

تانکرهای حمل گاز ساخت هرات به ازبکستان صادر شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (29مهر)، برای اولین بار تعدادی از تانکرهای ذخیرۀ گاز مایع ساخت هرات به کشور ازبکستان صادر شد. شرکت خصوصی«آهن برش» در هرات این تانکر‌ها را برای حمل گاز مایع تولید می‌کند. مولوی اسلام جار استاندار هرات در این مراسم گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگر زمینه برای سرمایه گذاری در داخل افغانستان فراهم شده و حکومت متعهد به حل مشکلات صنعتکاران می‌باشد.

چندی قبل، تفاهم‌نامه پنج ساله میان کشور ازبکستان و افغانستان به منظور چگونگی خرید وسایط نقلیه به امضا رسیده بود.

قرارداد پروژه سیمان هرات به ارزش 142 میلیون دلار امضاء شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (24مهر)، پروژه سیمان هرات با سرمایه گذاری 142 میلیون دلاری به مدت 30 سال با شرکت «گلبهارگروپ» به امضا رسید. به گفته وزیر معادن و پترولیم با راه اندازی این کارخانه اشتغال بیش از 5000 هزار نفر به صورت مستقیم  فراهم می‌شود. سرپرست وزارت معادن افزود: این سومین پروژه بزرگ ملی در حوزه سیمان پس از پروژه ‌های سیمان قندهار و جبل السراج می‌باشد.

گفتنی است که در مجموع مبلغ 462 میلیون دلار در سه پروژه سیمان قندهار، جبل السراج پروان و هرات سرمایه گذاری شده است که برای 15000 نفر به صورت مستقیم زمینه کار نیز فراهم خواهد شد.

ساخت سد قادرآباد استان بادغیس از سر گرفته شد

به گزارش وطن 24 (23مهر)، کار ساخت سد قادرآباد شهرستان قادس در استان بادغیس به ارزش 12.5 میلیون دلار مجدداً از سر گرفته شد. هزینه ساخت این سد به ارزش 12.5 میلیون دلار می‌باشد که از سوی وزارت مالیه کشور تامین می‌شود. محمد یونس آخندزاده، سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات گفت: این پروژه طی دو سال آینده از سوی یک شرکت خصوصی تکمیل خواهد شد.

سد قادرآباد با طول ۲۰۰، عرض ۱۱۴ و ارتفاع ۳۲ متر در منطقه‌ِ قادس‌خوردک شهرستان قادس ساخته می‌شود. این سد 1.82 میلیون متر مکعب آب را ذخیره و ۱۴۰۰ هکتار زمین را نیز آبیاری می‌کند. احداث این پروژه در سال ۱۳۹۸ آغاز شد اما با سقوط نظام جمهوری متوقف شد.

حکومت سرپرستی برای پرداخت هزینه بخش افغانستانِ پروژه تاپی اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (21مهر)، وزارت معادن و پترولیم افغانستان اعلام کرد: افغانستان استملاک زمین‌های مسیر پروژه تاپی را نیز حل کرده است و آماده ایم تا هزینه بخش افغانستان پروژه تاپی را بپردازیم. پروژه تاپی [لوله گاز] از ترکمنستان آغاز و با گذشتن از خاک افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد که با عملی شدن آن، در کنار فراهم شدن زمینه‌ی کار برای هزاران نفر، افغانستان بیش از۴۰۰ میلیون دلار در هر سال درآمد ترانزیتی کسب می‌کند.

 عباس ستانکزی معاون وزیر خارجه افغانستان: مهار آب اولویت حکومت و جزو حقوق مردم است

به گزارش خبرگزاری وطن24 (30مهر)، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت: مهار آب‌های افغانستان از اولویت‌های حکومت و حقوق مردم افغانستان است و کشورهای همسایه نباید در این باره نگرانی داشته باشند. شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه، در دیدار با ضیاء‌الرحمن مدنی، استاندار لوگر بیان داشت: دولت‌ها بدون پشتیبانی ملت ها دوام نمی‌آورند و هیئت سرپرستی بر اساس اراده و خواست ملت حاکم است. ستانکزی در این دیدار افزود: مهار آب‌های افغانستان از اولویت‌های حکومت سرپرستی و حقوق مردم افغانستان است و کشورهای همسایه نباید در این باره نگرانی داشته باشند. پیش از این، مقامات بلندپایه ازبکستان بارها نگرانی‌های‌ خود را در مورد احداث کانال قوش‌تپه ابراز کرده اند.

وزارت معادن و پترولیم: در نیمه اول سال 1402 قرارداد بهره برداری 53 معدن امضاء شده است

به گزارش طلوع نیوز (21مهر)، قراردادهای استخراج ۵۳ معدن به ارزش هفت میلیارد دلار در سال جاری خورشیدی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است. همایون افغان سخنگوی وزارت معادن و پترولیم به طلوع‌نیوز گفت: در مجموع قرارداد بهره برداری 9 معدن مقیاس بزرگ و 44 معدن مقیاس کوچک امضا شده است. معادن بزرگ به شرکت‌های داخلی و خارجی و معادن کوچک تنها به شرکت‌های داخلی واگذار شده است.

آقای افغان تاکید کرد که فرآوری مواد خام در داخل کشور در تمامی قراردادها از شرط‌ هایی است که از سوی وزارت معادن و پترولیم گذاشته شده است. او در این باره افزود: «به همه قراردادهای این معادن شرط گذاشته شده است که فرآوری صد درصدی باید در داخل افغانستان صورت بگیرد.

پروژه بهره برداری از سیمان جبل السراج در استان پروان افتتاح شد

به گزارش طلوع نیوز (21مهر)، وزارت معادن و پترولیم پیمان کارخانه تولید سیمان جبل‌السراج را با یک شرکت قطری و دو شرکت داخلی با سرمایه‌گذاری بیش ۲۰۰ میلیون دلاری امضا کرد. شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در مراسمی امضای این پیمان ‌گفته است که این قرارداد 30 سال اعتبار دارد.

با این سرمایه‌گذاری، کارخانه تولید سیمان جبل‌السراج ظرفیت تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن سیمان را در سال پیدا خواهد کرد. شهاب الدین دلاور در این باره گفت: ما در یکی یا دو سال آینده در تولید سیمان خودکفا می‌شویم و شاید حتی صادرات سیمان هم داشته باشیم.

مسیر هوایی کابل – شانگهای گشایش یافت

به گزارش شفقنا (16مهر)، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان مسیر هوایی کابل- شانگهای را افتتاح کرد. ملا برادر در مراسم گشایش این مسیر خواستار روابط دو جانبه اقتصادی و تجاری با شماری از کشورها شده است. با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان تمامی‌کریدورهای هوایی میان کابل و کشورهای منطقه و جهان متوقف شد و در بیشتر از دو سال گذشته، روند صادرات میوه خشک به خارج از کشور کاهش چشم‌گیری داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما