معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۳:۴۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تجارت خارجی شانگهای در 9 ماهه اول سال 2023؛

بنابر گزارش گمرک، واردات و صادرات شانگهای در سه ماهه اول سال جاری به 3.17 تریلیون یوان (441.6 میلیارد دلار) رسید که طبق آمار 2.7 درصد افزایش داشته است. در طول این دوره، صادرات شانگهای 3.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 1.3 تریلیون یوان و واردات ا 1.8 درصد افزایش یافته و به 1.87 تریلیون یوان رسیده است. تجارت شانگهای با اتحادیه اروپا هم به 638.23 میلیارد یوان رسیده که افزایش 5.4 درصدی در سال را نشان می دهد و 20.2 درصد از کل حجم تجارت خارجی آن در طول دوره را تشکیل می دهد.

در سه ماهه اول سال 2023، شانگهای 130.37 میلیارد یوان از محصولات نوظهور از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، باتری‌های لیتیوم و سلول های خورشیدی صادر کرده که سالانه 79.5 درصد افزایش یافته و 10 درصد از کل ارزش صادرات شهر را تشکیل می دهد. 

در همین دوره، شانگهای 422.23 میلیارد یوان کالاهای مصرفی وارد کرده که 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و 22.6 درصد از کل ارزش واردات شهر را تشکیل می دهد.

Xinhua/2310-26

امضای  مجموعه توافقنامه‌های  پروژه‌های فناوری پیشرفته در  منطقه Putuo[1] (شانگهای)؛

مجوز دسته جدیدی از پروژه‌های نواوری علمی‌برای توسعه منطقه پوتو شانگهای در بخش هایی مانند هوش، بهداشت، مواد جدید و متاورس توسط شهردار این منطقه به 17 شرکت نواوری علمی تازه تاسیس  داده شد. از جمله مرکز نواوری بین المللی آزمایشگاه تراشه خودرو دانشگاه Tsinghua Xinchewuxian که قرار است در یک پروژه مهم به بخش الکترونیک خودرو کمک کند. این شرکت تحقیق و توسعه مستقل تراشه در زمینه‌های مختلف شامل قدرت، شاسی، بدنه و کنترل مرکزی را انجام خواهد داد. پوتو در حال حاضر حدود 40 شرکت بالادست و پایین دست را در بخش ماشین هوشمند متصل در مرکز نواوری بین المللی دانشگاه Tsinghua شانگهای دور هم آورده است. از جمله شرکتZucheng Culture، پیشگام در صنعت متاورس که به Putuo در توسعه یک نام تجاری فرهنگی مرتبط با "Half Marathon Suzhou Creek" یا مناطق 21 کیلومتری رودخانه (واقع در این منطقه) کمک خواهد کرد. چندین شرکت با تکنولوژی بالا هم دفتر مرکزی خود را برای امکانات تحقیقاتی در حوزه‌های تشخیص تومور، درمان و توانبخشی و همچنین تجهیزات پزشکی پیشرفته چشم پزشکی در این منطقه تاسیس کرده اند.  

گفتنی است درآمد مالی پوتو از ژانویه تا سپتامبر سالجاری 22.2 درصد و سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت 42.2 درصد افزایش یافته و جایگاه نخست این منطقه در بین تمام مناطق شانگهای را برای نه ماه متوالی حفظ کرده است.   

Shinenews/23-10-27

شانگهای به دنبال شرکای بین المللی در تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی؛  

نشست سال «سرمایه گذاری و ارتقاء شهر شانگهای» به منظور درک فرصت های جدید برای سرمایه گذاری جهانی در چین و ازجمله شانگهای، قرار است در تاریخ 5 نوامبر همزمان با ششمین نمایشگاه بین المللی واردات چین آغاز شود. این رویداد که توسط وزارت بازرگانی و دولت محلی شانگهای برگزار می‌شود، حدود 200 شرکت کننده، از جمله مقامات عالی رتبه از دولت های مرکزی و محلی، نمایندگان سازمان‌های مختلف بین المللی و شرکت های چند ملیتی را با هدف هماهنگی استفاده از منابع مختلف بین المللی و داخلی برای جذب و ترویج سرمایه گذاری خارجی با کیفیت بالا و همچنین گسترش مقیاس سرمایه گذاری خارجی گرد هم آورده است. شرکای جهانی شانگهای به شرکت ها، موسسات و سازمان‌هایی اشاره دارد که رابطه همکاری با شانگهای را برای ارتقاء سرمایه گذاری ایجاد کرده اند و از نقاط قوت و منابع صنعتی خود برای معرفی پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی در راستای توسعه صنعتی شهر و کمک به پیشبرد پروژه‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، شورای توسعه تجارت هنگ کنگ[2]  (HKTDC)  بیش از 50 سال است که هنگ کنگ و شانگهای را به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری و تجارت دو طرفه معرفی و ترویج می‌کند و فرصت هایی را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری جهانی ایجاد می‌کند. از زمان اصلاحات و باز شدن فضای اقتصادی چین، حدود 18،000 شرکت هنگ کنگی سرمایه گذاری مستقیم در شانگهای انجام داده اند و با مقدار تجمعی حدود 146.5 میلیارد دلار، هنگ کنگ منبع برتر سرمایه گذاری مستقیم خارج از کشور در این شهر است.

Shinenews/23-10-27

همکاری شرکت تولید برق شانگهای الکتریک با مالزی در کارخانه تولید انرژی از زباله؛

بنابر گزارش رسانه‌های محلی، شرکت شانگهای الکتریک در حال همکاری در یک کارخانه تبدیل زباله به انرژی در ایالت سلانگور مالزی است و به این کشور کمک می‌کند تا تعهدات پایداری انرژی خود را محقق سازد. امیرودین شری از مقامات  ایالت سلانگور، در مراسم افتتاحیه این نیروگاه گفت که این پروژه به دولت کمک خواهد کرد تا زباله‌ها را با استفاده از کمترین زمین ممکن و تولید برق با آخرین تکنولوژی که امن ترین راه است، دفع کند. این کارخانه می‌تواند حدود 2900 تن زباله جامد را در روز دفع کند و حدود 900 مگاوات برق تولید کند. این کارخانه مقرر است در سال 2026 و در عین با حصول اطمینان از اینکه زمین‌های جدید برای دفن زباله‌های اضافی استفاده نشود، عملیات خود را آغاز کند.

به گفته شا یونفنگ، رئیس شرکت مهندسی تولید برق شانگهای، این شرکت از ایفای نقش خود در این پروژه بسیار خرسند است. وی افزود؛ " هدف ما و شرکایمان، معرفی استانداردهای جدید مدیریت پایدار زباله و تولید انرژی نواورانه به نفع مردم سلانگور است." در همین حال، مالک این پروژه Worldwide Holdings   گفت که این پروژه تاثیر مثبتی بر اقتصاد محلی خواهد داشت و 900 شغل در مرحله ساخت و ساز و 250 شغل پس از آغاز به کار، ایجاد خواهد کرد.  

 Xinhua/2310-18

 کمپین جدید سوجو برای جذب سرمایه گذاری در صنعت خدمات؛

منطقه فناوری پیشرفته سوجو کمپین جدیدی را برای جذب سرمایه گذاری در صنعت خدمات خود آغاز کرده است. در این راستا رویداد «فصل توسعه سرمایه گذاری پاییز طلایی منطقه فناوری پیشرفته سوجو» در شانگهای آغاز شد و انتظار می رود که  در این چارچوب توسعه صنعت خدمات خود را دیجیتالی و تسریع کند. هدف این رویداد، تسریع در جمع اوری منابع صنعت خدمات با کیفیت بالا و حرکت منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه به سوی اوج جدید در توسعه صنعت خدمات است. در این کمپین  از خدمات مدرن در سوجو، که فراتر از پروژه‌های شانگهای هم میباشد، رونمایی شد.

همچنین در این رویداد علاوه بر ایجاد هشت پلت فرم همکاری، 30 پروژه کلیدی  نیز امضا شد که گام قابل توجهی در جهت پرورش صنعت خدمات مدرن با کیفیت بالا در منطقه است. پروژه‌های امضا شده، ترکیبی از پروژه‌های سطح بالا، دفتر مرکزی در مقیاس بزرگ، خدمات کسب و کار تخصصی، مراکز تحقیق و توسعه پیشرفته و سرمایه گذاری‌های خرده فروشی تجاری را شامل می‌شود.

این سرمایه گذاری‌ها شامل طیف گسترده ای از زمینه‌ها از جمله خدمات مرتبط با تولید، خدمات مالی و همچنین گردشگری تجاری و فرهنگی است و منطقه با تکنولوژی بالا سوجو را به عنوان یک مرکز رو به رشد برای توسعه صنعت خدمات مدرن قرار می دهد. به گفته مائو وی، یک مقام منطقه فناوری پیشرفته سوجو، این منطقه خدمات مطلوب را با استانداردهای بین المللی ارائه می دهد و پیشرفت های مشترک و درخشش جمعی در این بخش را تقویت می‌کند.

Shinenews/23-10-26

 تمرکز شرکت های دارویی بزرگ چندملیتی بر نواوری دیجیتال در ششمین دور CIIE؛

بنابر گزارش رسانه‌های چین، شرکت های بزرگ چند ملیتی دارویی در ششمین دور نمایشگاه بین المللی واردات چین (شانگهای-پنجم تا دهم نوامبر 2023)  بر نوآوری دیجیتال تمرکز خواهند داشت.  چشم انداز دیجیتال چین همچنان برای شرکت های دارویی جذاب است و طیف گسترده ای از راه حل ها، خدمات و برنامه‌های مراقبت های بهداشتی جامع را از طریق مشارکت محلی ارائه می دهد. در این راستا، رئیس بخش نمونه کارها جهانیTakeda، گفت: با بیش از 10 داروی جدید که در سه سال گذشته تایید چین را به دست آورده است، اطمینان قوی دارد که چین به دومین بازار بزرگ جهانی تبدیل خواهد شد. بخش داده، دیجیتال و فناوری آن نیز محور محلی سازی خدمات مراقبت های بهداشتی در چین است. انکوباتور نوآوری باز Takeda Spark  بیش از 200 استارتاپ داخلی را جذب کرده  و در حال حاضر 12 پروژه ازمایشی در زمینه‌های بیماری مانند انکولوژی و بیماری‌های گوارشی در حال انجام دارد.  ضمنا اخرین نسخه از نرم افزار اندازه گیری فارماکوکینتیک و برنامه بیمار برای بیماران هموفیلی A نیز در ششمین نمایشگاه CIIE رونمائی خواهد شد  و برنامه نرم افزاری آن توسط اداره ملی محصولات پزشکی پذیرفته شده است. به عنوان اخرین تلاش این شرکت برای بومی سازی اکوسیستم دیجیتال خود، Abbott  از برنامه رسمی WeChat mini برای تکنولوژی نظارت مداوم گلوکز FreeStyle Libre در CIIE امسال رونمایی خواهد کرد. با اسکن سنسور نظارت با یک گوشی هوشمند، کاربران می‌توانند سطح گلوکز خود را از WeChat ببینند، که یک طراحی جدید برای مصرف کنندگان چینی است تا مدیریت دیابت را در محیطی که بیشتر با آن اشنا هستند، آسان تر کند.

تعدادی از شرکت های دارویی پیشرفت مداوم در زمینه تحقیق و توسعه محلی برای داروهای جدید داشته اند. ویکی تسه، مدیر کل مراقبت های تخصصی سانوفی چین، توضیح داد که این شرکت انتظار دارد تا سال   2025حدود 25 دارو جدید را در چین رونمائی کند.

Shinenews/23-10-27

تمرکز سنگاپور بر فرصت های ششمین دور نمایشگاه بین المللی واردات چین؛  

بنابر گزارش رسانه‌های محلی، در مجموع 56 شرکت سنگاپوری در ششمین دور نمایشگاه بین المللی واردات چین شرکت خواهند کرد که  40 درصد از آنها برای اولین بار است که بعنوان غرفه دار حضور خواهد داشت. فدراسیون کسب و کار سنگاپور تیمی متشکل از بیش از 500 نماینده ارشد کسب و کار از 56 بخش کسب و کار سنگاپور را از 5 تا 10 نوامبر بهCIIE  در شانگهای اعزام خواهد کرد. این بزرگترین هیئت CIIE سنگاپور از سال 2020 است. بدین صورت  CIIE یک پلت فرم ضروری برای کسب و کارهای سنگاپوری برای رشد حضور خود در بازار چین است. سنگاپور در CIIE امسال در بخش های کالاهای مصرفی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی، خدمات تجاری حاضر می‌شود.

شایان ذکر است در طی پنجمین دور CIIE  (سال گذشته)  15 MOU  بین شرکت های سنگاپوری و چینی به ارزش بیش از 2.74 میلیون دلار امضا شد. بیش از 34 تفاهمنامه هم بین سال های 2020 و 2023 امضا شد و غرفه داران سنگاپوری بیش از 23 میلیون دلار کالا در CIIE فروختند. 

موضوع CIIE سنگاپور امسال "سنگاپور-چین: پیشبرد مشارکت آینده گرا" است که نشان دهنده فصل بعدی مشارکت آنها است.   

همچنین قرار است مجمع تجارت و سرمایه گذاری سنگاپور و چین (SCTIF) در تاریخ 6 نوامبر برگزار گردد. این انجمن یک پلت فرم تجاری دوجانبه در سطح بالا است که برای رشد ارتباطات و همکاری بیشتر بین سنگاپور و شرکت های چینی با تمرکز بر کسب و کار طراحی شده است.

Shinenews/23-10-24

[1] Putuo District, located in the northwest of Shanghai, is an important land gateway and transportation hub for Shanghai to connect the Yangtze River Delta and the mainland. Putuo District China is adjacent to Jiading District and Baoshan District on the west and north, Jing’an District, Changning District and Minhang District on the east and south.

[2].در سال 1986 تاسیس شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما