معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۵:۳۴ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته سوم مهرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

-عرضه ماهی سالمون طرابوزان در نمایشگاههای چین

اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه ترکیه، در چارچوب پروژه شیلات و برندسازی ماهی سالمون ترکیه در نمایشگاه شیلات و غذاهای دریایی چین در سال 2023 شرکت خواهد کرد.

در بیانیه ای که در خصوص شرکت در نمایشگاه چینگدائو آمده است، 9 شرکت فعال عضو این اتحادیه در این پروژه و صادرات محصولات آبزی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و محصولات خود را به نمایش خواهند گذاشت. در این بیانیه خاطرنشان شده که پیش بینی می‌شود 1500 شرکت کننده از 88 کشور جهان غرفه‌هایی را در فضایی به وسعت 45 هزار متر مربع در این نمایشگاه شرکت کنند.

احمد حمدی گوردوغان معاون هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه در این زمینه گفت، ما در نتیجه مطالعات خوشه بندی که قبلا انجام دادیم، اتحادیه ای از نیروها را تشکیل دادیم و با مشارکت اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه، یک نام تجاری مهم ایجاد کردیم و سهم قابل توجهی در تبلیغ برند ماهی سالمون ترکیه در این کشور داشتیم. در بازارهای بین‌المللی و نمایشگاه‌های خارجی که در آن شرکت کردیم، با نمایش محصولات تحت برند «ماهی آزاد ترکیه از دریای سیاه» بازخورد بسیار خوبی دریافت کردیم و به شرکت‌هایمان فرصت ایجاد ارتباطات مهم را برقرار کردیم. گوردوغان با اشاره به اینکه این بار برای افزایش تنوع بازار و حفظ این موفقیت در بازارهای خاور دور که میزان مصرف قابل توجهی از آبزیان را دارند، مسیر خود را به جمهوری خلق چین تغییر دادند، اظهار داشت که ماهی آزاد ترکیه در بسیاری از بازارها مانند ویتنام، ژاپن، چین و تایلند با لذت مصرف می‌شود و تقاضا روز به روز در حال افزایش است. در این راستا نمایشگاهها یک فرصتی را برای بررسی ایجاد می‌کند تا با خریداران جدید ملاقات کنیم. (گونه باکیش – 10 اکتبر)

- ماهی سالمون ترکیه در 9 ماه سال 2023 به 41 کشور دنیا صادر شد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه (DKİB)، صادرات ماهی سالمون ترکیه در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر، با 7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 289 میلیون و 225 هزار و 785 دلار رسید. این میزان صادرات از نظر حجمی‌با 18 درصد افزایش از 36 هزار و 888 تن به 43 هزار و 612 تن رسیده است.

بنابه این اطلاعات در دوره ژانویه تا سپتامبر، ماهی سالمون ترکیه به 41 کشور و به ویژه فدراسیون روسیه صادر شده است. صادرات به روسیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 24 درصد و از نظر حجم 54 درصد افزایش داشته است. به عبارتی 30 هزار و 126 تن به ارزش 177 میلیون و 913 هزار و 657 دلار از صادرات به روسیه درآمد حاصل شده است.

پس از روسیه، آلمان با 39 میلیون و 631 هزار دلار و ویتنام با 24 میلیون و 115 هزار و 531 دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. برخلاف سال گذشته، ماهی آزاد ترکیه در این مدت به کشورهای مالزی، دبی، اوکراین، قطر، فرانسه، آذربایجان، اسپانیا، کویت و مکزیک نیز فروخته شد.

اسماعیل کوبیا، رئیس کمیته بخش شیلات اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه در این راستا گفت: علیرغم اینکه 3 ماه از سال باقی مانده است، ولی انتظار داریم صادرات ماهی سالمون افزایش پیدا کند.

ما انتظارات زیادی از صادرات ماهی سالمون ترکیه در پایان سال داریم. ما معتقدیم که صادرات ما در آینده به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، بازار اولویت ما روسیه است. اما به عنوان اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه، ما به تلاش خود برای هدایت شرکت های خود به بازارهای مختلف ادامه می دهیم و افزایش تنوع کشور مقصد در محدوده پروژه توسعه رقابت بین المللی که شامل تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این بخش است را در دستور کار قرار داده ایم. (گونه باکیش – 11 اکتبر)

واکنش نماینده مجلس طرابوزان به پرداخت 5 هزار لیر به بازنشستگان: «این چیزی جز صدقه نیست»

سیبل سوئیچمز، نماینده مجلس طرابوزان از حزب جمهوری خواه خلق به بیانیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه به بازنشستگان غیرشاغل در ماه نوامبر یکبار 5 هزار لیر پرداخت خواهد شد، واکنش نشان داد.

اردوغان اعلام کرد که در ماه نوامبر به بازنشستگانی که کار نمی‌کنند 5 هزار لیر تعلق می‌گیرد و همین موضوع مورد انتقاد نماینده مجلس طرابوزان از حزب جمهوری خواه خلق گرفت. سیبل سوئیچمز، گفت: «این چیزی جز صدقه نیست».

سیبل سوئیچمز که در سخنان خود از دولت انتقاد کرد، گفت: در حالی که نابرابری درآمد افزایش می یابد، پرداخت یکباره 5000 لیر برای بازنشستگان ما چیزی جز صدقه برای شهروندان بازنشسته ما نیست. کسانی که زندگی خود را در کاخ ها با هزینه‌های تجملی می‌گذرانند، گوش خود را نسبت به نیازهای واقعی بازنشستگان ما کر کرده اند. برای عدالت و برابری، باید حقوق شهروندان بازنشسته ما در اسرع وقت افزایش یابد. (گونه باکیش – 11 اکتبر)

اتاق تجارت و صنعت طرابوزان: یکی از ضروری ترین نیازهای طرابوزان محل نمایشگاه است.

ارکوت چلبی، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان (TTSO) یکی از ضروری ترین نیازهای طرابوزان را یک محل نمایشگاهی عنوان کرد و گفت: شرکت های ما نمی‌توانند مکانی را برای سازماندهی رویدادها پیدا کنند که بتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند و به دنیا معرفی کنند. همه اقشار شهر باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

ارکوت چلبی که در افتتاحیه اولین برنامه معرفی و فروش محصولات تجاری طرابوزان شرکت کرده بود و در آن رئیس انجمن عمده فروشان طرابوزان و اعضای شورای اتاق تجارت و صنعت طرابوزان و نمایندگان شرکتها حضور داشتند، گفت، یکی از بزرگترین کمبودها و نیازهای فوری طرابوزان، وجود منطقه نمایشگاهی است و ما نمی‌توانیم فضایی برای سازماندهی نمایشگاه‌ها پیدا کنیم که شرکت های ما بتوانند محصولات تولیدی خود را معرفی و به بازار عرضه نمایند. در صورتی که ما باید تا کنون از اول سال تاکنون حداقل 5 تا 6 نمایشگاه در طرابوزان برگزار می‌کردیم. همه باید برای رفع نقص در این زمینه متحد شوند. (گونه باکیش – 11 اکتبر)

بندر طرابوزان دوباره در لنگر انداختن تعداد کشتی‌ها افت داشته است!

وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه آمار تردد کشتی‌ها در بنادر را در ماه سپتامبر اعلام کرد. بر اساس اطلاعات اعلام شده، در مجموع 45 هزار و 600 کشتی با پرچم داخلی و خارجی وارد 60 بندر ترکیه شدند.

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی این وزارتخانه، از میان 6 بندر منطقه شرق دریای سیاه، بندر طرابوزان بیشترین ورود کشتی‌ها را داشته و بندر فاتسا به عنوان بندری که کمترین تردد کشتی‌ها در منطقه را داشته است، شناخته شد. 

در حالی که استان اردو دارای دو بندر فاتسا و اونیه در منطقه می‌باشد، بندر فاتسا با کمترین تردد کشتی‌ها و بندر اونیه پس از بندر طرابوزان پربازدیدترین بندر منطقه بوده است. باتوجه به این آمار در مجموع 19 کشتی در بندر فاتسا تردد داشته که 4 فروند از آنها دارای پرچم ترکیه و 15 فروند از آنها دارای پرچم خارجی بوده اند. بندر اونیه واقع در اردو به عنوان بندری که در مجموع 214 کشتی در آن تردد داشته که 131 کشتی با پرچم ترکیه و 83 کشتی با پرچم خارجی در آن لنگر انداخته اند.

بندر طرابوزان که میزبان بیشترین کشتی‌های داخلی و خارجی در منطقه شرق دریای سیاه بوده، تعداد کشتی‌ها با پرچم ترکیه در این بندر 81 فروند اعلام شده و تعداد کشتی‌ها با پرچم خارجی 279 فروند اعلام شده است. (گونه باکیش – 12 اکتبر)

تونل زیگانا برنده جایزه اول فدراسیون بین المللی راه شد.

تونل زیگانا که طولانی ترین تونل دو لوله ای در ترکیه و اروپا است و طرابوزان و گوموشخانه را به هم متصل می‌کند، جایزه ای از فدراسیون بین المللی راه (IRF) دریافت کرد.

تونل زیگانا، طولانی ترین تونل دو لوله ای ترکیه و اروپا، به موفقیت های بین المللی دست یافته است. تونل زیگانا به طول 14 هزار و 476 متر که ساخت آن از سال 2016 آغاز شده و طولانی ترین تونل جاده ای ترکیه است، با برگزاری مراسمی در 3 می 2023 به بهره برداری رسید. این تونل که زمان سفر را بین دو استان ترکیه به میزان قابل توجهی کاهش داده، توسط فدراسیون بین المللی راه شایسته جایزه انتخاب شد.

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، خبر اهدای جایزه توسط IRF را اعلام کرد که این تونل در بخش «روش ساخت و ساز» جایزه اول را به خود اختصاص داد. وی همچنین گفته که پل گذر اگیسته‌هادیمی (بلندترین پل گذر آزاد ترکیه) نیز در بخش «مدیریت کیفیت» به همراه تونل زیگانا موفق به دریافت جایزه شده است. به این ترتیب ترکیه دو جایزه بین المللی را دریافت کرده است. (گونه باکیش – 9 اکتبر)

فراوانی ماهی در دکه‌های ماهی فروشی طرابوزان

از اول سپتامبر که ممنوعیت شکار در دریاها پایان یافته است، ماهی‌هامسی به وفور در دکه‌های ماهی فروشی طرابوزان مشاهده می‌شود. در دکه‌های ماهی فروشی شهرستان اورتاحیصار، ماهی‌هامسی کیلویی 60 لیر، ماهی خال مخالی 50 لیر، ترسنی 60 لیر، ماهی کوتر 125 لیر، کفال قرمز 125 لیر و ماهی بونیتو کیلویی 100 لیر به فروش می رسد. یکی از ماهیگیران این شهر در باره قیمت ماهی گفت که قیمت ها رو به کاهش است. مردم نیز انتظار کاهش قیمت را دارند و وی با ابراز خرسندی از علاقه مردم به ماهی‌هامسی در فصل جدید اظهار داشت: در حال حاضر ماهی به اندازه کافی وجود دارد، اما با سردتر شدن هوا انتظار افزایش قیمت ماهی‌هامسی را داریم. (گونه باکیش – 2 اکتبر)

 برگزاری نشست اتاق تجارت و صنعت ترکیه-آلمان در اتاق تجارت و صنعت طرابوزان

اتاق تجارت و صنعت ترکیه-آلمان و هیئت همراه در اتاق تجارت و صنعت طرابوزان (TTSO) نشستی را با اعضای اتاق برگزار کردند. در این نشست اطلاعاتی در خصوص فرصت های تجاری در آلمان و تاسیس شرکت در اتاق تجارت و صنعت ترکیه-آلمان به اعضای اتاق طرابوزان دادند.

در این جلسه، اوکان اوزاوغلو دبیر کل اتاق تجارت و صنعت ترکیه-آلمان و هیئت همراه، ارکوت چلبی رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان بهمراه اعضای هیات مدیره، ایوب ارگان رئیس هیئت مدیره بورس کالای طرابوزان و افراد دیگر حضور داشتند.

ارکوت چلبی، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان که سخنرانی افتتاحیه این نشست را آغاز کرد، گفت: دبیر کل اتاق تجارت و صنعت ترکیه-آلمان در اینجا حضور دارند تا در مورد مسائلی که می‌تواند به اعضای ما که در آلمان تجارت می‌کنند و شرکت هایی ایجاد کنند کمک کند و در این خصوص توضیحاتی ارائه دهند. ما مزایای بزرگ این سازمان‌ها را می‌بینیم که همکاری تجاری ما را به ویژه در خارج از کشور تسهیل می‌کند. شرکت هایی که عضو این اتاق هستند می‌توانند راحت تر حرکت کنند. زیرا به هر سازمانی مراجعه کنند، حمایت بزرگی از آنها دریافت می‌کنند.

ایوب ارگان رئیس بورس کالای طرابوزان در این جلسه با بیان اینکه ترکیه روابط تاریخی با آلمان دارد، گفت: ما تقریباً در تمام روستاهای آلمان بعد از سال 1960 کارمند داریم. ما تجارت خود را بیشتر با آلمان انجام می دهیم و امیدوارم حجم این تجارت افزایش یابد.

در ادامه این نشست، اوکان اوزاوغلو، دبیرکل اتاق تجارت و صنایع ترکیه-آلمان در مورد فضای سرمایه گذاری در آلمان و مسائل مختلف اطلاعاتی ارائه کرد. اوزوغلو هدف اصلی اتاق تجارت و صنایع ترکیه-آلمان را توسعه تجارت بین ترکیه و آلمان عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری متقابل و حمایت از تلاش های ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا از جمله موضوعاتی است که ما به طور ویژه روی آن کار می‌کنیم. در 2 سال گذشته بسیاری از شرکت های ترکیه عضو اتاق شده اند. بطوریکه در آلمان تجارت افزایش یافته است. لذا ایجاد یک شرکت، شعبه یا انبار در آلمان را مهم می دانیم تا شرکتها از کیفیت و پایداری بالایی برخوردار باشند.

اوزوغلو با تاکید بر اینکه عضویت شرکت‌ها در اتاق تجارت و صنایع ترکیه-آلمان مزایای زیادی به همراه دارد، گفت: ما به اعضای خود برای تهیه ویزا و دریافت مشوق‌های بروز کمک می‌کنیم و در مورد تاسیس شرکت و خدمات مشاوره برای بازارهای 2 کشور کمک می‌کنیم. کارشناسان امور گمرکی، مالیاتی و حقوقی، شبکه ارتباطی دقیق و گسترده از دیگر مزایای عضویت در این اتاق است. (تاکا – 4 اکتبر)

استاندار ریزه ضمن بازدید از کارخانه بسته بندی چای شرکت چایکور، در نشست منطقه صنعتی ریزه شرکت کرد.

احسان سلیم بایداش، استاندار ریزه، به همراه یوسف ضیا علیم، مدیر کل و رئیس هیئت مدیره چایکور از کارخانه بسته بندی چای که قدمت 100 ساله در منطقه اییدره دارد، بازدید کرد و عملیات در واحدهایی مانند پر کردن، بسته بندی و حمل و نقل چای خشک را مورد بررسی قرار داد.

مدیر کل چایکور در مورد کار در کارخانه بسته بندی چای در منطقه اییدره که 24 ساعت شبانه روز فعالیت می‌کند، اطلاعاتی به احسان سلیم بایداش داد. متعاقب این بازدید، جلسه ماه اکتبر هیئت مدیره در سالن کالکندره منطقه صنعتی برگزار شد. در این جلسه شابان عزیز رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ریزه، حسن گونال مدیر منطقه صنعتی و دیگر مقامات حضور داشتند. در این نشست آخرین وضعیت کارخانجات در حال بهره برداری و آخرین وضعیت منطقه صنعتی ساماندهی شده و برنامه‌های انجام شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. (تاکا – 4 اکتبر)

ترکیه هر سال به اندازه نیروی کار هلند، نیروی کار هدر می دهد.

شاکر شاهینتاش، رئیس حزب سعادت استان طرابوزان، با بیان اینکه هر ساله در ترکیه به اندازه هلند نیروی کار هدر می رود، گفت: ترکیه ماهانه یک میلیارد و 872 میلیون ساعت کار و سالانه 22 میلیارد و 536 میلیون ساعت کار را هدر می دهد. شاهینتاش در ارزیابی خود با مقایسه ترکیه و هلند که هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان است، گفت: تعداد بیکاران ما به 9 میلیون نزدیک شده است. در حالی که هلند هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان با این میزان نیروی کاری در رتبه هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد و ترکیه در رتبه نوزدهم قرار دارد. تعداد افراد بیکار در ترکیه به طور کلی به 9 میلیون نفر رسیده است. حالا بیایید نگاه دقیق تری به معنای 9 میلیون بیکار داشته باشیم. اگر 9 میلیون بیکار ما که اکثرا جوان و مولد هستند شاغل بودند، 6 روز در هفته 8 ساعت کار می‌کردند. یعنی 8 ضربدر 6 برابر 48 ساعت می‌شود. کارگری که یکشنبه مرخصی می‌گیرد 26 روز در ماه کار می‌کند. 8 ضربدر 26 برابر با 208 ساعت می‌شود. متاسفانه 208 ساعت کار در ماه برای یک فرد بیکار به هدر می رود. پس اگر آن را بر اساس 9 میلیون بیکار محاسبه کنیم، چه نتیجه ای حاصل می‌شود؟

208 ساعت در 9،000،000 بیکار برابر 1 میلیارد و 872 میلیون ساعت کار، که در پایان هر ماه تلف می‌شود. با این اعداد لذا نرخ بیکاری سالانه به این شکل محاسبه می‌شود. متاسفانه 1872000000 × 12 برابر 22464000000 نیروی کار را دور می اندازیم. چون در تولید شرکت نمی‌کنند! هلند که جمعیتی به اندازه استانبول و مساحتی به وسعت قونیه دارد، می‌تواند هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان با نیروی کار تقریباً 10 میلیون نفر باشد! ترکیه که 18 برابر مساحت زمین و 5 برابر هلند جمعیت دارد، به خود می‌بالد که نوزدهمین اقتصاد بزرگ جان است!. این قابل قبول نیست! (تاکا – 4 اکتبر)

صادرات چای ترکیه در 9 ماهه سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 23 درصد افزایش داشته است.

درآمد صادرات چای که یکی از محصولات مهم کشاورزی ترکیه است در 9 ماهه اول سال جاری به 20 میلیون و 444 هزار و 962 دلار رسیده است. بطوریکه درآمد صادرات چای در 9 ماهه سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 23 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گردآوری داده‌های انجمن صادرکنندگان شرق دریای سیاه (DKİB)، چای که در آب و هوای مرطوب رشد می‌کند و از برگ‌ها و جوانه‌های آن به عنوان نوشیدنی استفاده می‌شود، از ژانویه تا سپتامبر 2023 از ترکیه به ۱۱۱ کشور دنیا فروخته شده است. درآمد صادرات چای که در سه ماهه سوم سال گذشته 16 میلیون و 592 هزار و 424 دلار به ثبت رسیده بود، با 23 درصد افزایش به 20 میلیون و 444 هزار و 962 دلار رسید.

با توجه به این آمار بیشترین تقاضا برای چای ترکیه که هر سال صادرات آن افزایش می یابد، از کشورهای بلژیک، آمریکا و بریتانیا بوده است. در بازه زمانی 9 ماهه سال 7 میلیون و 639 هزار و 771 دلار با فروش 1921 تن چای به بلژیک درآمد کسب کرده است. پس از این کشور به ترتیب آمریکا با 2 میلیون و 389 هزار و 135 دلار و انگلیس با 2 میلیون و 320 هزار و 316 دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از طرفی دیگر برخلاف مدت مشابه سال گذشته، در این مدت به کشورهای لهستان، کنگو، اسلواکی، ایتالیا، برزیل، گابن، نیوزلند، پرتغال، دومینیکا، جمهوری دومینیکن، توگو و رواندا چای صادر شده است. (گونه باکیش – 23 اکتبر)

فندق طرابوزان بیشتر به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از داده‌های اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه (DKİB)، طرابوزان از ژانویه تا سپتامبر 2023، 62 هزار و 797 تن فندق صادر کرده است که درآمدی بالغ بر 391 میلیون و 92 هزار و 381 دلار داشته است. اگرچه صادرات نسبت به سه ماهه سوم سال 2022 که 340 میلیون و 278 هزار دلار به ازای 70 هزار و 678 تن محصول به دست آمد، ولی از نظر کمی 11 درصد کاهش داشت، اما درآمد آن 15 درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های اعلام شده سه کشوری که فندق و محصولات فرآوری شده از آن بیشترین صادرات را به آنها را در طرابوزان داشته است، ایتالیا، آلمان و لهستان بودند. 103 میلیون و 123 هزار دلار به ایتالیا، 73 میلیون و 378 هزار دلار به آلمان و 48 میلیون و 842 هزار دلار به لهستان صادر شده است. برخلاف سال گذشته، فندق در این مدت به کشورهای عربستان سعودی، مقدونیه شمالی، کاستاریکا و بلغارستان نیز صادر شده است.

علاوه بر درآمد، در سال‌های اخیر شاهد بهبود تنوع کشور نیز بوده‌ایم.

محمد جیراو، رئیس کمیته بخش فندق و محصولات فرآوری شده از آن در اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت که فندق محصول سنتی صادراتی طرابوزان است. وی با یادآوری اینکه زمان کمی تا پایان سال باقی مانده است، گفت: امیدواریم تا پایان سال صادرات فندق از مرز 500 میلیون دلار عبور کند.

جیراو با اشاره به اینکه صادرات فندق از طرابوزان در طول تاریخ به طور منظم انجام شده است، گفت: صادرات فندق در کشور ما ابتدا از طرابوزان در دهه 1400 میلادی آغاز شد و طرابوزان برتری خود را در تحقق بیشترین سهم صادرات فندق در طول تاریخ تا به امروز حفظ کرده است.

جیراو با بیان اینکه در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر به 55 کشور از طرابوزان فندق فروخته شده است، گفت: بیشترین آنها به کشورهای اتحادیه اروپا فروخته شده است و علاوه بر درآمد حاصل از صادرات، در سال های اخیر شاهد افزایش تنوع کشورها نیز بوده ایم. در همین راستا فندق به کشورهای دوری مانند برزیل، چین، آمریکا، کانادا و ژاپن فروخته شد. (گونه باکیش – 25 اکتبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما