معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۲:۵۷ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در هفته اول آبان ماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) داخلی

قرارداد ساخت بخش سی و دو کیلومتری آگاراک تا کاجاران، جاده شمال – جنوب منعقد شد

در روز دوشنبه یکم آبان ماه، گور آویتیسیان مدیرعامل بنیاد "دپارتمان راه" و علی موسوی و آلن یوسفیان، نمایندگان شرکت مشارکتی گروه بین المللی "آباد راهان پارس" و "تونل سد آریانا" قرارداد بازسازی اساسی جاده آگاراک به واردانیدزور (حدود 21 کیلومتر) و ساخت جاده واردانیدزور تا خروجی تونل (حدود 11 کیلومتر) در چارچوب ترانش چهار برنامه سرمایه گذاری کریدور جاده ای شمال - جنوب را به امضا رساندند. طرفین بر اهمیت امضای قرارداد که به اجرای پروژه شمال - جنوب کمک خواهد کرد، تأکید کردند. در چارچوب پروژه فعلی بازسازی ترانش 4 کجاران - آگاراک (مرز ایران) قرار است قطعه به طول کلی حدود 32 کیلومتر بازسازی شود: آگاراک (مرز ایران) - وردانیدزور - قسمت خروجی تونل پیش بینی شده کاجاران.

پس از بازسازی، جاده مذکور از نظر ایمنی راه، آسایش و کاهش زمان سفر دارای استانداردهای پیشرفته جهانی خواهد بود. احداث 5 تقاطع جدید، 6 روگذر جدید، 2 تونل جدید به طول کل 920 متر و 17 پل جدید در نظر گرفته شده است. این پروژه توسط وجوه مشارکتی جمهوری ارمنستان و وام بانک توسعه اوراسیا تامین می‌شود. برنامه ریزی شده است که کار ساخت و ساز در پایان سال 2023 آغاز و ظرف سه سال تکمیل شود.

https://news.am/arm/news/788393.html

مالیات پرداخت شده توسط هزار مالیات پرداخت کننده بزرگ طی نه ماه اول سال

1000 مالیات پرداخت کننده بزرگ در ژانویه تا سپتامبر 2023 بیش از یک تریلیون و 266 میلیارد و 911 میلیون درام یا حدود 3 میلیارد و 174 میلیون دلار به بودجه دولت جمهوری ارمنستان پرداخت کردند. بر اساس گزارش کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان، میزان پرداختی به سازمان مالیاتی بیش از 967 میلیارد و 676 میلیون درام و میزان پرداختی به گمرک حدود 299 میلیارد و 235 میلیون درام بوده است. کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان فهرست 1000 مالیات پرداخت کننده بزرگ دوره مذکور را منتشر کرده است که سه نفر اول آن عبارتند کارخانه مس و مولیبدن زنگزور، گازپروم آرمنیا و گراند تباکو با مجموع پرداختی به ترتیب 52.4 میلیارد، 39.5 میلیارد و 31 میلیارد درام.

https://www.azatutyun.am/a/32654601.html

رشد فعالیت اقتصادی در ارمنستان در ژانویه تا سپتامبر

در ژانویه تا سپتامبر 2023، افزایش مازاد شاخص فعالیت اقتصادی در ارمنستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.7 درصد بود. در عین حال، نرخ فعالیت اقتصادی در ماه سپتامبر به شدت کاهش یافت و به 5.6 درصد رسید در حالی که در ماه اوت 10.9 درصد بوده است. بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی کمیته ملی آمار، رشد پویایی در سه شاخه اقتصاد در ژانویه تا سپتامبر نسبت به سال قبل مشاهده شده است. گردش تجاری در جایگاه اول قرار دارد  23.3+٪ و پس از آن ساخت و ساز  17+٪. و سوم بخش خدمات، 13.4+٪. کشاورزی و صنعت به ترتیب 1.7 و 0.6 درصد رشد کرده اند.

همین شاخه‌ها محرک های اصلی رشد در ماه سپتامبر نیز بوده اند. گردش تجاری 24.2٪، ساخت و ساز  15.7٪ و بخش خدمات 4.6٪ افزایش یافته اند. حوزه صنعت در ماه سپتامبر فعالیت هایی داشته و رشد آن 4.3 درصد بوده است. در 9 ماهه سال جاری، گردش تجارت خارجی با سرعتی تصاعدی در حال رشد است، اگرچه این نرخ نسبت به سال قبل کاهش یافته است که ناشی از اثر پایه ای بالای موجود می‌باشد. در طول دوره گزارش، گردش تجارت خارجی جمهوری ارمنستان 47.2% افزایش داشته است. صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 48.5 درصد و واردات 46.4 درصد افزایش داشته است. پویایی تجارت خارجی در ماه سپتامبر نیز مثبت است. حجم تجارت 15.9 درصد افزایش یافته است. صادرات 31.5 درصد و واردات 5.6 درصد افزایش داشته است. تورم در دوره مورد نظر 2.8 درصد و در سپتامبر 0.1 درصد بوده است.

https://www.civilnet.am/news/755105/

شرکت آلمانی نقشه اصلی ساخت شهرک دانشگاهی در ارمنستان را تهیه خواهد کرد

شرکت آلمانی GMP International Architects and Engineers نقشه اصلی ساخت شهرک دانشگاهی در ارمنستان را تهیه خواهد کرد.  این موضوع در دستور کار جلسه امروز دولت مطرح و تایید شد. در حین انجام کار، این شرکت با دانشگاه ملی معماری و عمران ارمنستان همکاری خواهد کرد. دانشگاه کلیه داده‌های اولیه را در اختیار شرکای آلمانی قرار خواهد داد. مبلغ قرارداد در این مصوبه لحاظ نشده است اما ذکر شده است که تامین مالی در چارچوب ماده بودجه «نوسازی مراکز علمی» انجام خواهد شد که مجموعاً 940 میلیون درام محاسبه شده است.

https://www.armtimes.com/hy/article/272246

نرخ رشد اقتصادی ارمنستان از آنچه کارشناسان بانک پیش بینی کرده اند، فراتر می‌رود

بانک توسعه اوراسیا معتقد است که احتمال دارد، نرخ رشد اقتصادی ارمنستان در سال جاری از آنچه کارشناسان بانک پیش بینی کرده اند فراتر رود. در اطلاعیه بانک توسعه اوراسیا گفته می‌شود که نرخ رشد تا پایان سال افزایش می یابد و با وجود افزایش میزان تقاضا در شرایط اسکان اهالی قره باغ، امکان افزایش تولید ناخالص داخلی  نیز وجود دارد. بانک توسعه اوراسیا در گزارش اقتصاد کلانش (2025-2023) نرخ رشد اقتصادی ارمنستان را 7.5 درصد پیش بینی کرد.

در گزارش ماه اکتبر بانک گفته می‌شود که نرخ فعالیت اقتصادی ارمنستان در ماههای ژانویه تا آگوست 10.4 درصد افزایش یافته که در آن خدمات در زمینه‌های فناوری اطلاعات، حمل و نقل هوایی و غذا نقش بالایی داشته است. امسال در مقایسه با سال گذشته زمینه‌های فعالیت بانکی و صنایع تبدیلی با کاهش همراه بوده است. زمینه ساخت و ساز با افزایش 17.3 درصدی به رشد خود ادامه می دهد. حواله‌های مالی افراد حقیقی از خارج به داخل، همچنان به رشد اقتصادی ارمنستان کمک می‌کند. میزان این حواله‌ها طی ماههای ژانویه تا آگوست، 3 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است.

https://arka.am/am/news/hayastany_eatm_um/_7_5_2023_/

آمودی آکبا اولین سرمایه گذار بزرگ در سهام در ارمنستان است

شرکت سهامی خاص (آمودی آکبا آست منیجمنت) از محل سرمایه صندوق پس انداز بازنشستگی، در سهام شرکت سهامی عام تله کوم آرمنیا  سرمایه گذاری کرد. این سرمایه گذاری 20 درصد سهام توزیع شده را بخود اختصاص می دهد و معادل 1 میلیارد و 648 میلیون درام است. ژان مازه جیان مدیر عامل صندوق بازنشستگی ارمنستان اعلام کرد که این سرمایه گذاری از محل صندوق پس انداز بازنشستگی در بخش اقتصادی در ارمنستان بی سابقه است و نه تنها باعث متنوع سازی سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی می‌شود بلکه به افراد ذینفع امکان می‌دهد که به صورت غیر مستقیم سهامدار شرکت تله کوم آرمنیا شوند.

هایک یسائیان، مدیر کل تله کوم آرمنیا، اعلام کرد که با این سرمایه گذاری حدود 400 هزار عضو صندوق بازنشستگی به صورت غیر مستقیم صاحب سهام می‌شوند. توزیع سهام تیم تله کوم آرمنیا تا 31 اکتبر انجام می‌گردد و شرکت سهامی خاص آمریا بانک توزیع کننده سهام است. شرکت آمودی آکبا آست منیجمنت در سال 2013 احداث شد و مدیریت سه صندوق را در اختیار دارد. سرمایه این شرکت در تاریخ 30 سپتامبر 2023 میزان 377 میلیارد درام بوده است. شرکت آمودی فرانسوی و آکبا بانک ارمنی سهامداران شرکت آمودی آکبا آست منیجمنت هستند. تیم تله کوم آرمنیا اپراتور تلفن و اینترنت و کانالهای تلویزیونی دیجیتال محسوب می‌شود. این شرکت که میراث دار اولین شبکه مخابراتی در ارمنستان است در کار خود از فناوریهای نوین استفاده می‌کند. این اپراتور از سال 2021 اقدام به احداث شبکه نسل سوم با فناوری G-PON و سرعت 25 گیگابایت بر ثانیه کرد. آمریا بانک یک شرکت مالی و فناوری در ارمنستان است که سرمایه آن بیش از 1 تریلیون درام است.

https://arka.am/am/news/business/Amundi_Acban_arajin

روسیه در راس سه شریک بزرگ تجاری خارجی ارمنستان قرار دارد.

بر اساس آخرین داده‌های کمیته ملی آمار، گردش مالی تجارت خارجی جمهوری ارمنستان با روسیه از ژانویه تا آگوست 2023 به 4.2 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 56.3 درصد افزایش داشت. علاوه بر این، در طول دوره گزارش، صادرات به 2.3 میلیارد دلار رسید که 2.1 برابر افزایش یافت و واردات تقریباً 2 میلیارد دلار ،افزایش 16.1 درصدی داشت. در عین حال طی 8 ماهه سال جاری، سهم روسیه از کل گردش مالی تجارت خارجی ارمنستان 34.7 درصد بوده است، سهم صادرات به روسیه از حجم کل صادرات ارمنستان 51.7 درصد و واردات 25.9 درصد بوده است.

https://arka.am/am/news/economy/Hayastani_ev_Rusastani_mijev_chkan

ارمنستان و ایران توافق کردند تا عوارض جاده ای را بردارند

واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان معتقد است که اجرای پروژه بزرگ احداث بخش جنوبی کریدور شمال- جنوب تاثیر بسیاری بر اقتصاد ارمنستان می‌گذارد و تولید ناخالص داخلی را به میزان چهار دهم درصد افزایش می دهد. به گفته وی کوتاه شدن مسیر تنها در بخش مذکور، باعث 30 دقیقه صرفه جویی در زمان می‌شود و در عین حال توافق صفر کردن عوارض جاده ای از نظر بهینه سازی حمل و نقل ترانزیتی بسیار حائز اهمیت است. کروبیان تاکید کرد که سعی می‌کنیم تا طی ملاقات ها و بررسی جزئیات، به تاریخی برای امضای سند در این زمینه دست یابیم. به اعتقاد وزیر اقتصاد ارمنستان امضای چنین سندی از نظر متنوع سازی صادرات ارمنستان بسیار با اهمیت است.

وزیر اقتصاد ارمنستان در تفسیر میزان مبادلات تجاری فیمابین اعلام کرد که حجم مبادلات در مقایسه با سال گذشته به میزان ده درصد افزایش یافته است. مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران نیز طی ملاقات با وزیر اقتصاد ارمنستان با تاکید بر اولویت دولت رئیس جمهور ایران در زمینه ارتقاء مراودات با همسایگان تصریح کرد: با عنایت به روابط فعال تجاری به زودی حجم مبادلات به یک میلیارد دلار  می رسد و به لطف احداث جاده‌های با کیفیت می‌توانیم حتی به حجم سه میلیارد دست یابیم. طرف ایر انی علاقه مند است تا هر چه زودتر بخش جنوبی کریدور شمال-جنوب را احداث کند. در عین حال به توسعه همکاریها در زمینه نانوتکنولوژی و انرژی نیز اهمیت بسیار زیادی می دهیم. ما جاده شمال-جنوب را جاده صلح عنوان می‌کنیم.

https://arka.am/am/news/economy/Hayastann_u_Irany_paymanagir_en/

واهان کروبیان، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان در تاریخ 23 اکتبر پذیرای هیاتی به سرپرستی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران شد. در این دیدار تعدادی از موضوعات مربوط به برنامه سرمایه گذاری کریدور جاده ای شمال - جنوب، ایجاد مناطق آزاد اقتصادی و صنعتی دوجانبه ارمنستان و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه به امکان ایجاد سامانه مشخص گمرکی بین دو کشور و همچنین حذف عوارض جاده ای اشاره شد.

وزیر اقتصاد  ارمنستان در سخنان خود خاطرنشان کرد: حذف عوارض جاده‌ای واقعاً به صادرکنندگان ارمنی کمک خواهد کرد تا دسترسی آسان‌تری به کشورهای عربی و دیگر بازارهای بزرگ خاورمیانه داشته باشند. این تصمیم می‌تواند هزینه‌ها و مدت انتقال را کاهش دهد که امکان متنوع سازی قابل توجهی در مقاصد صادراتی فراهم خواهد کرد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر آمادگی دولت ایران برای همکاری با ارمنستان در این پروژه و سایر پروژه‌ها تاکید کرد. کروبیان در همان روز در مراسم امضای قرارداد پروژه سرمایه گذاری کریدور جاده ای شمال - جنوب نیز حضور یافته است.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7122270292420251649/

نخست وزیر ارمنستان پذیرای هیئتی به سرپرستی وزیر راه و شهرسازی ایران شد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان پذیرای هیئتی به سرپرستی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران شد. نخست‌وزیر از سفر موثر هیئت ایرانی به ارمنستان که در چارچوب آن قرارداد ساخت بخش کاجاران - آگاراک جاده شمال - جنوب امضا شد، استقبال کرد. پاشینیان خاطرنشان کرد که این یکی از بزرگترین پروژه‌هایی خواهد بود که تاکنون بین دو کشور اجرا شده است. نخست وزیر ابراز امیدواری کرد که حجم پروژه‌های دوجانبه به طور مستمر توسعه یابد. پاشینیان به ویژه افزود که دولت جمهوری ارمنستان در حال اجرای پروژه‌های سرمایه ای بزرگ است و طرف ارمنی علاقه مند به همکاری با شرکت های ایرانی در اجرای آنها می‌باشد.

مهرداد بذرپاش با اشاره به اینکه ساخت قطعه کاجاران - آگاراک جاده  شمال- جنوب توسط یکی از شرکت های بزرگ ایرانی انجام می‌شود، ابراز اطمینان کرد که این پروژه با کیفیت و به موقع اجرا خواهد شد. به گفته وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، سایر شرکت های ایرانی نیز آماده مشارکت در پروژه‌های توسعه زیرساختی در ارمنستان هستند. وی در عین حال خاطرنشان کرد که طرف ایرانی نیز به نوبه خود علاقه مند به مشارکت شرکت های ارمنی در پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن در این کشور می‌باشد. بذرپاش اظهار اطمینان نمود که احداث بزرگراه ترانزیتی شمال - جنوب به گسترش حجم تبادلات حمل و نقلی منطقه ای و توسعه روابط اقتصادی کمک خواهد کرد.در این دیدار، در مورد امکان رفع انسداد زیرساخت های منطقه ای تحت اصول تمامیت ارضی، حاکمیت، صلاحیت و اصل متقابل تبادل نظر شد.

https://www.primeminister.am/hy/press-release/item/2023/10/23/Nikol-Pashinyan-meeting-23.10/

 

ب) منطقه ای و بین المللی

امضای مهم ارمنی – ایرانی

توجه عمومی‌به نشست وزرای خارجه در تهران، پایتخت ایران در قالب 3+3 اما بدون مشارکت گرجستان، متمرکز شد. توجه عمومی ارمنستان به آن جلسه کاملا قابل درک است. در همین زمان، اتفاق دیگری در 23 اکتبر رخ داد که از نظر تیتر چندان پر سر و صدا نیست، اما از اهمیت بسزایی برخوردار است. اداره راه ارمنستان و نمایندگان گروه بین المللی آباد راهان پارس و شرکت مشارکتی تونل سد آریانا قرارداد سرمایه گذاری ساخت جاده ترانش 4 کریدور جاده ای شمال – جنوب،  تعمیر اساسی جاده آگاراگ - واردانیدزور (حدود 21 کیلومتر)، ساخت جاده  واردانیدزور تا خروجی تونل  (حدود 11 کیلومتر) را امضا کردند.

البته این تنها بخش کوچکی از جاده شمال-جنوب است که از استان سیونیک می‌گذرد، با این حال، این گام های مشخص با هدف اجرای پروژه‌های زیربنایی، فرآیند عینی و عملی است که ارمنستان  در یکی از تقاطع های مهم و دگرگونی‌های ژئوپلیتیکی به کنشگر تبدیل خواهد شد. البته این کنشگری  دلالت بر توانایی‌های دفاعی نیز دارد، اما عدم حضور یا عدم تناسب هر یک از اجزاء در آن مجموعه، حیات مجموعه کلی و در نتیجه وزن کنشگری را نقض می‌کند. براین اساس، تناسب توسعه و گسترش مؤلفه‌های کنشگری از اهمیت عینی مهمی، از جمله در موضوع مشارکت کاری در پروژه‌های اقتصادی و سیاسی به لحاظ اعتبار بین‌المللی ارمنستان برخوردار است.

https://www.1in.am/3340002.html

ایران معاملات تجاری با روسیه، ارمنستان و بلاروس را به ارز ملی انجام خواهد داد

به گزارش ایرنا، ایران به زودی در عملیات تجاری خود با روسیه، ارمنستان و بلاروس به ارز ملی روی خواهد آورد. کامبیز میرکاظمی یکی از اعضای اتاق بازرگانی مشترک روسیه و ایران گفت: مرزهای گمرکی برای واردات کالا از این کشورها کاملا باز خواهد بود. وی افزود: مرزهای گمرکی برای واردات کالا از این کشورها کاملا باز خواهد بود. به گفته وی، ایران و روسیه توافق کرده‌اند تا عوارض گمرکی واردات کالا از هر دو کشور را تا مارس 2024 حذف کنند.

https://armeniasputnik.am/20231022/irany-hajastani-het-ksksi-arevtur-anel-azgajin-arzhujtvov-kveracni-rd-i-het-maqsaturqery-67589606.html

پاشینیان در کنفرانس "جاده ابریشم" شرکت خواهد کرد

 به گزارش دفتر نخست وزیری، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان برای یک سفر کاری وارد گرجستان شده است. ایراکلی کارشلادزه وزیر توسعه منطقه ای و زیرساخت های گرجستان در فرودگاه بین المللی تفلیس از پاشینیان استقبال کرد. نیکول پاشینیان امروز در کنفرانس بین المللی جاده ابریشم در تفلیس شرکت خواهد کرد. همچنین در بخشی از این سفر دیداری بین نیکول پاشینیان و ایراکلی قریبشویلی نخست وزیران ارمنستان و گرجستان نیز برنامه ریزی شده است.

https://www.civilnet.am/news/755191

آلن سیمونیان با وزیر تجارت جمهوری کره دیدار کرد

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ارمنستان، با آن دوکگون وزیر تجارت جمهوری کره دیدار کرد. بر اساس اعلامیه روابط عمومی و ارتباطات مجلس ملی، در این نشست تأثیر مستقیم اصلاحات تقنینی که در نتیجه تعامل قانونگذاری و اجرائیه انجام شده است در چند زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وزیر تجارت کره خاطرنشان کرد که برای به اشتراک گذاشتن بهترین و موفق ترین تجربه کشورش در زمینه تجارت، صنعت و تولید به ارمنستان سفر کرده است. وی جزئیات دیدارهای خود در ایروان را به رئیس مجلس ارمنستان ارائه کرد و خاطرنشان کرد که انتظار همکاری فعال با شاخه‌های مختلف دولت ارمنستان را دارد.

طرفین بر توسعه همه جانبه روابط دو کشور تاکید کردند. آلن سیمونیان تاکید کرد: ما معتقدیم که هنوز ظرفیت عظیمی در بخش های سیاسی، اقتصادی، علمی، آموزشی، نوآوری و فناوری پیشرفته وجود دارد. رئیس مجلس با ارائه وضعیت مربوط به مشکلات بشردوستانه هموطنان قره باغ در ارمنستان خاطرنشان کرد: حل این مشکلات امروز برای کشور ما ضروری است. آلن سیمونیان با ارائه ایده «چهارراه صلح» ارمنستان، بر اهمیت نقشه راه برای صلح در منطقه تاکید کرد.

https://hetq.am/hy/article/161438

هیچ مشکلی بین ارمنستان و روسیه در زمینه صادرات محصولات وجود ندارد

واهان کروپیان وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان اظهار کرده است : هیچ مشکلی بین ارمنستان و روسیه در زمینه صادرات محصولات وجود ندارد. وی در پاسخ به سئوال مربوط به مشکلات احتمالی در روابط اقتصادی با روسیه گفته است: حدود 40 درصد صادرات ما به روسیه می رود، تجار کار می‌کنند، همه چیز عادی است، مشکلی وجود ندارد. به گفته وزیر در پاسگاه لارس هیچ صفی وجود ندارد.  وی یادآوری کرد که پس از توافقات من با همتای روسی ام در ژوئن 2022، خطوط جدیدی در ایست بازرسی لارس باز شد، تنها 2 روز مشکلاتی  وجود داشت که حل شد.  همانطور که واهان‌هاکوپیان وابسته گمرک سفارت ارمنستان در روسیه در روز 3 اکتبر گزارش داد، حدود 60 کامیون حامل کنیاک صادراتی از ارمنستان به روسیه در ایست بازرسی لارس اولیا متوقف است. وی تصریح کرد: طرف روسی بازرسی گمرکی را انجام می دهد و بخشی از محصولات برای بررسی ارسال می‌شود. به گفته‌هاکوپیان، اطلاعاتی در رابطه با مشکلات کامیون‌هایی که از طریق پاسگاه لارس کالاهای دیگری را از ارمنستان به روسیه منتقل می‌کنند، در دست نیست. وابسته گمرک همچنین اعلام کرد که در حال حاضر حجم بی‌سابقه‌ای از محموله‌های ارمنستان به روسیه وارد می‌شود، به‌طور متوسط روزانه 200 کامیون. کروپیان همچنین به خبرنگاران گفت که مشکل سوخت در کشور وجود ندارد. وی توضیح داد: مشکل خاصی در مورد بنزین وجود دارد، اما اولین درخواست ما تا حدی برآورده شده است، ما با شرکای خود کار می‌کنیم. وزیر: در عین حال نمی‌توان گفت که قیمت بنزین کاهش می‌یابد یا خیر، این موضوع به بازار بستگی دارد. همانطور که وزارت مدیریت منطقه ای و زیرساخت ارمنستان قبلاً اشاره کرد، سهمیه بنزین و گازوئیل در اکتبر 2023 تمام شد و طرف ارمنی درخواست افزایش این سهمیه را داد که بخشی از آن تامین شد. در نتیجه واردکنندگان ارمنی علیرغم ممنوعیت موقت صادرات این نوع فرآورده‌های نفتی از سوی دولت روسیه در 21 سپتامبر، توانستند 15 هزار تن بنزین و 20 هزار تن گازوئیل از روسیه خریداری و وارد کنند.

https://arka.am/am/news/economy/Hayastani_ev_Rusastani_mijev_chkan/

روسیه به دنبال توسعه همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیاست

میخائل میشوستین، نخست وزیر روسیه اعلام کرد که اکنون ایجاد ارتباطات حمل و نقلی و همکاری با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و سازمان همکاریهای شانگهای بسیار مهم است. به گفته وی یکی از نمونه‌های این همکاری، ساز و کار مالی مشترک برای کمک به همکاریهای صنعتی است که سران کشورها در ماه می در زمینه آن به توافق رسیده اند. میشوستین با اعلام اینکه سود اعتبارات برای برنامه‌های همکاری از محل بودجه اتحادیه تامین می‌گردد و شرط اصلی آن حضور سه و یا تعداد بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌باشد افزود که این ساز و کار قرار است از سال 2024 عملیاتی شود. میشوستین با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی لازم است تا زمینه‌های توسعه تجارت خارجی مشخص شود افزود که بدون ایجاد ائتلاف جدید، اقتصاد جهانی عادلانه غیر ممکن است.

https://arka.am/am/news/hayastany_eatm_um/Rusastany_zargacnum_e/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما