معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته اول آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سفر رئیس جمهور ونزوئلا به مکزیک جهت شرکت در نشست منطقه ای مهاجرت

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به منظور شرکت در نشست منطقه ای رسیدگی به وضعیت مهاجرت وارد مکزیک شد. وی در بدو ورود به مکزیک طی مراسمی رسمی مورد استقبال مقامات مکزیک قرار گرفت. نشست بررسی مهاجرت با حضور ۱۱ کشور منطقه آمریکای لاتین در شهر پالانکه ، از توابع ایالت چیاپاس برگزار می‌گردد.

https://www.vtv.gob.ve/presisdente-maduro-arriba-mexico-cumbre-migracion

درخواست رئیس جمهور ونزوئلا برای لغو کامل تحریم ها

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا خواستار رفع کامل تحریم های اعمالی علیه این کشور در راستای تسهیل بازگشت مهاجران ونزوئلا شد. وی طی ایراد سخنانی در نشست منطقه ای مهاجرت در مکزیک، با درخواست لغو کلیه تحریم ها بدون اعمال شروط و باج خواهی، اعلام داشت که در صورت تحقق چنین امری ظرف کمتر از یک سال جهت جریان مهاجرت اتباع ونزوئلایی معکوس خواهد شد و ونزوئلا برای رفع کامل تحریم های مورد حمایت کشورهای شرکت کننده در نشست مهاجرت قرار گرفته است

  https://www.laiguana.tv/articulos/1173735-venezuela-condiciones-reversar

بازگشت ونزوئلا به سازمان جهانی گردشگری

ونزوئلا پس از  شش سال تعلیق، عضویت خویش را در سازمان جهانی گردشگری بازیافت. بر این اساس علی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا طی شرکت در بیست و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان، سند مرتبط برای عضویت مجدد در نهاد بین المللی و پایبندی به قوانین حمایت از گردشگران را امضا نمود که چنین امری بهبود وجهه بین المللی ونزوئلا در حوزه امنیت و حفاظت از گردشگران خارجی و اراده طرح های مشاوره‌های فنی و سرمایه گذاری در پی دارد این در حالیست که ونزوئلا به احیای بخش گردشگری دست یافته و انتظار می رود که شمار بازدید کنندگان خارجی از جاذبه‌های گردشگری این کشور با برخورداری از ۷۰ مقصد گردشگری تا پایان سال جاری میلادی از یک میلیون نفر فراتر رود.

https://redradiove.com/despues-de-6-anos-venezuela-regreso-a-la-organizacion

استمرار تزریق ارز به بازار پولی ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در چارچوب اعمال راهکار مداخله ارزی در راستای ممانعت از افزایش نرخ ارز و تورم، بالغ بر ۱۱۶ میلیون دلار را روانه بازار پولی ساخت. این بزرگترین مداخله ارزی صورت گرفته از ماه اوت سال جاری میلادی تا کنون به شمار می رود که با احتساب آن، ارزش مبالغ اختصاص یافته به سیاست مداخله ارزی طی سال جاری میلادی تا کنون از ۳.۵۹۳ میلیارد دلار فراتر رفته است.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-intervencion-cambiaria-23oct-dolar-ve

انتصاب معاون اقتصادی جدید رئیس جمهور ونزوئلا

خوزه فلیکس ریواس آلوارادو، وزیر صنایع و تولید ملی ونزوئلا به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور این کشور منصوب گردید. طارق الایسامی، وزیر پیشین نفت پیش از افشای پرونده فساد در شرکت ملی نفت ونزوئلا عهده دار این سمت بود. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا با اعلام صدور حکم انتصاب، هدف از این تصمیم را استمرار تقویت اقتصاد ملی و تعمیق همگرایی اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب ارزیابی نمود.

https://twitter.com/NicolasMaduro/status/1716475881860845645

درخواست اسپانیا از اتحادیه اروپا برای رفع تحریم های ونزوئلا

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا خواستار رفع تحریم های اعمالی اتحادیه اروپا علیه ونزوئلا در پی پیشبرد مذاکرات دولت این کشور با اپوزیسیون شد. رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا طی ایراد سخنانی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی اش پس از برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بلوک منطقه ای در لوکزامبورگ، اعلام داشت که در این نشست ضرورت بازنگری در تحریم های اتحادیه اروپا در پی تصمیم اخیر آمریکا و تحول مثبت گفت و گو بین طرف های ونزوئلا را مطرح ساخته است و جوزف بورزل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا  خواهان طرح این موضوع در نشست آتی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که در صورت عدم تحقق چنین امری تحریم های اعمالی به طور خودکار در تاریخ ۱۴ نوامبر سال جاری میلادی تمدید می‌گردند.

 https://elpublicotv.com/espana-pide-a-la-ue-levantar-las-sanciones-contra

درخواست شرکت آمریکایی از وزارت خزانه داری برای صدور مجوز خرید نفت ونزوئلا

شرکت آمریکایی Global Oil Management درخواستی را به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری این کشور جهت برخورداری از مجوز خرید نفت خام از ونزوئلا ارائه نمود. این شرکت قراردادی را برای تولید آسفالنت با کوراسائو منعقد نموده و درصدد تأمین نفت مورد نیاز برای اجرای پروژه از ونزوئلا می‌باشد گفته می‌شود که درخواست ارائه شده مورد تأیید نهاد دولتی آمریکا قرار گرفته و انتظار می رود که نفت ونزوئلا  به بندر  خلیج سانتا آنا در کوراسائو ارسال گردد.

https://cronicasdelcaribe.com/economia/empresa-norteamericana-solicita

انعقاد موافقتنامه بین ونزوئلا و بولیوی در زمینه نفت و گاز

در پی رفع تحریم های اعمالی آمریکا علیه ونزوئلا در حوزه نفت و گاز، ونزوئلا موافقتنامه ای را برای همکاری با بولیوی منعقد نمود. موافقتنامه همکاری در زمینه  بررسی حوزه‌های اکتشاف و استخراج نفت و گاز در  ونزوئلا به امضای رافائل تیه چئا، وزیر نفت ونزوئلا و مدیران شرکت دولتی ذخایر نفتی بولیوی (YPFB) رسید که از طریق تبادل اطلاعات و دانش در حوزه‌های نفت و گاز ، اجرای پروژه‌های‌های مشترک را میسر می سازد.

https://tyht.cgixix.com/2023/10/24/pdvsa-entrego-control-de-campos-de-crudo

امضای قراردادهای نقدی صادرات شرکت نفت ونزوئلا

خبرگزاری رویترز بر پایه اسناد شرکت ملی نفت ونزوئلا از امضای دو قرارداد نقدی از سوی این شرکت برای صادرات نفت کوره و سیمان آسفالتی خبر داد. در دو قرارداد امضا شده، شرکت های خریدار در امارات متحده عربی استقرار دارند و شرکت ملی نفت ونزوئلا بارگیری محموله‌های صادراتی را به پیش پرداخت منوط کرده است، قراردادهای منعقده مشتمل بر یک میلیون بشکه نفت کوره با محتوای گوگرد تا ۱.۹ درصدی در ماه نوامبر به شرکت کشتیرانی Asia Charm LTD  و قیمت تعیین شده ۴۱ دلار در هر بشکه ، و همچنین فروش ۷۰۰ هزار بشکه سیمان آسفالتی به شرکتی مستقر در دبی به نام Tradeco International DMCC با قیمت تعیین شده ۲۲.۵ دلار در هر بشکه می‌باشند.

https://www.reuters.com/markets/commodities/venezuelas-pdvsa-signs-spot

مذاکرات ونزوئلا با برزیل برای صادرات برق

الکساندر سیلویرا وزیر معادن و انرژی برزیل در راستای مذاکره با ونزوئلا برای واردات برق از این کشور به ونزوئلا سفر و با نستور ریورول، وزیر برق ونزوئلا دیدار و گفت و گو نمود. هدف از این مذاکرات تحقق انتقال برق از ونزوئلا از نیروگاه برق آبی گوری، واقع در ونزوئلا به مناطق شمالی برزیل اعلام شده است و در این راستا کارگروهی مشترک برای تسریع در مذاکرات مرتبط برای بررسی موضوعات فنی تشکیل گردیده است این در حالیست که مقام برزیلی در راستای پیشبرد همکاری‌های فیمابین با خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور  و پدرو رافائل تیه‌چئا، وزیر نفت نیز دیدار و گفت و گو نمود.

https://www.globovision.com/economia/12969/avanzan-las-negociaciones

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما