معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۰۹:۲۵ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پایداری سیستم بانکی اسلوونی

بانک مرکزی اسلوونی در آخرین گزارش ثبات مالی خود می‌گوید سیستم بانکی اسلوونی باثبات است و ریسک‌های آن در حال کاهش است، اما انتظار می‌رود در ماه‌های آینده، تحت تأثیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی (رکود) در منطقه یورو و تداوم تورم در سطوح بالا قرار گیرد. گزارش ثبات مالی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ریسک‌های ناشی از خود سیستم بانکی در حال کاهش است و برای چندمین فصل متوالی، هیچ خطری به عنوان ریسک بالا در ثبات مالی ارزیابی نشده است. پریموز دولنک، معاون بانک مرکزی اسلوونی در این خصوص می‌گوید: تاب‌آوری سیستم بانکی اسلوونی در برابر ریسک‌های سیستمی، مطلوب است و میزان نقدینگی و پرداخت بدهی نیز مناسب تلقی می‌شود.

همچنین طبق ارزیابی بانک مرکزی اسلوونی، سطح ریسک اعتباری کاهش یافته که دلیل اصلی آن تحولات بسیار مطلوب در بخش وام‌های غیرجاری است. البته بانک مرکزی بر این باور است که ریسک اعتباری، به ویژه به دلیل ابهامات مربوط به سیل ماه اوت، می‌تواند در آینده بدتر شود. همچنین با توجه به بالا ماندن سپرده‌های بانکی، ریسک تامین مالی در سطح متوسط باقی می‌ماند. ریسک بهره نیز بالاست اما انتظار کاهش آن می‌رود؛ زیرا رشد سهم وام‌های با نرخ ثابت که در غیاب پوشش ریسک، نرخ بهره را افزایش می‌دهند، کند شده است. در عین حال، سهم سپرده‌های مدت‌دار در بین منابع با نرخ سپرده بالاتر به تدریج افزایش یافته و سهم سپرده‌های جاری (دیداری) در حال کاهش بوده است.

https://sloveniatimes.com/39882/regulator-slovenias-banking-system-stable

هزینه‌های بازسازی خسارات سیل در بودجه 2 سال آینده

رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی در سخنان خود هنگام ارائه لایحه بودجه دو ساله کشور به پارلمان با اشاره به تغییرات بودجه به خاطر خسارات سیل گفت: اگر در گذشته تصور می‌کردیم که خسارت سیل، طبق روش بانک جهانی حدود 7 میلیارد یورو برآورد می‌شود، اکنون متأسفانه مشخص شده است این خسارت بالغ بر 9.9 میلیارد یورو است که شامل هزینه‌های بازسازی نیز می‌شود. بازسازی رانش زمین و مسیل‌ها، مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است، اما محیط‌زیست پس از بازسازی باید در برابر بلایای مشابه مقاومت بیشتری نیز داشته باشد و تقویت تاب‌آوری، هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. این یک فرآیند بلندمدت است که حداقل تا پنج سال آینده تکمیل نخواهد شد. گلوب افزود: اقتصاد، جمعیت و زیرساخت‌ها حدود 5 میلیارد یورو خسارت متحمل شدند که از این میزان، اقتصاد حدود یک میلیارد یورو، جمعیت حدود 800 میلیون یورو و زیرساخت‌ها، اعم از شهری و ایالتی، بیش از 3 میلیارد یورو خسارت دیدند. تفاوت این برآورد با برآوردهای قبلی در این است که تسهیلاتِ جایگزینِ غرامت برای اقتصاد و زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی شده است و اقدامات هدفمند در حوزه‌های اقتصاد، جمعیت و زیرساخت‌ها عمدتا در سال‌های بودجه 2023 تا 2025 اجرا می‌شوند.

نخست‌وزیر با بیان اینکه تاکنون 600 میلیون یورو در بودجه سال 2023 برای این موضوع تخصیص داده شده است، گفت: متاسفانه در برخی حوزه‌ها به چندین سال زمان نیاز داریم، البته اقداماتی را انجام می‌دهیم که تسریع در کارها صورت پذیرد. وی افزود: 1.1 میلیارد یورو در سال 2024 و بیش از 500 میلیون یورو نیز برای سال 2025 برنامه‌ریزی شده است و در مجموع بیش از 2 میلیارد یورو بودجه مستقیم برای رفع عواقب بلایای طبیعی و بازسازی جمهوری اسلوونی پس از این سیل‌ها در نظر گرفته شده است. به گفتۀ گلوب، کسری کل بودجه اسلوونی در سال آینده 3.8 درصد خواهد بود که کمتر از امسال است که 4.5 درصد پیش‌بینی می‌شود. کسری بودجه در حال کاهش است، اما هنوز تقریبا 1 واحد درصد از کسری، ناشی از رفع پیامدهای سیل است.

https://www.gov.si/novice/2023-10-09-premier-dr-robert-golob-kot-druzba-bomo-iz-poplavne-obnove-izsli-mocnejsi/

تصویب برنامه اسلوونی برای بازیابی و تاب‌آوری

شورای امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا (EU) در نشست خود در لوکزامبورگ تغییراتی را در چندین طرح بازیابی و تاب‌آوری از جمله طرح اسلوونی تصویب کرد. دولت اسلوونی در ماه ژوئیه، تغییراتی در برنامه خود برای این طرح با توجه به شرایط اقتصادی ازجمله تورم بالا انجام داد و درخواست بودجه اضافی نمود و در پایان اوت نیز، با توجه به سیل‌های فاجعه‌بار، درخواستی را برای دریافت وام‌های اضافی از این مکانیسم ارائه داد. کمیسیون اروپا در پایان سپتامبر موافقت اولیه را با درخواست‌های اسلوونی اعلام نمود و در نشست اخیر تصویب شد که اسلوونی می‌تواند از 1.61 میلیارد یورو کمک بلاعوض و 1.07 میلیارد یورو وام در چهارچوب این برنامه تا اواسط سال 2026 استفاده کند.

کلمن بوشتیانچیچ، وزیر دارایی اسلوونی نیز در این خصوص گفت که اسلوونی انتظار دارد تا پایان سال، حدود 600 میلیون یورو از مکانیسم بازیابی و تاب‌آوری اتحادیه اروپا دریافت کند. وی افزود: البته پرداختی واقعی کمی‌ کمتر خواهد بود، زیرا اسلوونی قبلا پیش‌پرداخت دریافت کرده است و بقیه آن در سال جاری دریافت خواهد شد که بخشی از آن برای جبران خسارات سیل اخیر و اقداماتی که در بلندمدت حفاظت در برابر سیل را بهبود می‌بخشد، صرف خواهد شد. برای کاهش خطر سیل، طرح بازنگری شده برای بازیابی و تاب‌آوری که در پایان سپتامبر بروکسل با آن موافقت کرد، شامل 240 میلیون یورو است. از این میزان 220 میلیون یورو وام و 20 میلیون یورو کمک بلاعوض است. به عنوان بخشی از اصلاحیه این طرح، اسلوونی همچنین درخواست 404.5 میلیون یورو وام اضافی برای افزایش ظرفیت زیرساخت‌های راه‌آهن کرد که 182 میلیون یوروی آن به بازسازی دو خط ریلی منطقه‌ای اختصاص خواهد یافت.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/bostjancic-slovenija-do-konca-leta-pricakuje-okoli-600-milijonov-evrov-iz-sklada-za-okrevanje/685185/

https://www.gov.si/novice/2023-10-17-financni-ministri-potrdili-spremembe-slovenskega-nacrta-za-okrevanje-in-odpornost/

کاهش سطح مهارت‌های زبانی مورد نیاز برای استخدام نیروی کار خارجی در اسلوونی

اسلوونی به دلیل نیاز به استخدام کارگران خارجی بیشتر، تصمیم گرفته است تا سطح زبان موردنیاز در روند تمدید مجوز اقامت موقت را برای اتباع کشورهای ثالث کاهش دهد. الزام فعلی، سطح A1 تحت چارچوب مشترک اروپایی است، اما اکنون به «سطح بقاء» کاهش یافته است. سطح پایین‌تر با تغییراتی در قانون اتباع خارجی که دولت در 19 اکتبر تایید کرد، معرفی شده است. دولت، سطح بقاء را به این معنا تعریف می‌کند که یک خارجی می‌تواند به زبان اسلوونیایی در موقعیت‌های ساده، قابل پیش‌بینی و روزمره که نیاز به عبارات معمول دارد، ارتباط برقرار کند.

این اقدام به این دلیل انجام می‌شود که مقامات هنگام تهیه پیش‌نویس استراتژی یکپارچه‌سازی به این نتیجه رسیدند که دانش و درک زبان اسلوونیایی در ابتدایی‌ترین سطح برای ادغام اولیه کافی است و یک خارجی می‌تواند متعاقبا مهارت‌های زبان اسلوونیایی خود را در دوره‌های سخت‌تر، از جمله از طریق برنامه‌های ادغام بعدی، ارتقا دهد. البته همچنان شرط قبولی در آزمون سطح A2 برای اخذ مجوز اقامت دائم الزامی است.

https://sloveniatimes.com/39919/required-language-skills-for-foreigners-lowered

تمدید یارانه‌های انرژی برای خانوارها

خانوارهای اسلوونیایی در فصل زمستان امسال نیز پس از تصمیم دولت برای تمدید مقررات قیمت برق و گاز طبیعی که در پایان سال منقضی می‌شود، از قیمت‌های انرژی پایین‌تر بهره‌مند خواهند شد. به گفته بویان، وزیر محیط‌زیست، اقلیم و انرژی، در صورت عدم تمدید مقررات، قیمت برق در ژانویه، تقریبا یک سوم یا 20 یورو برای یک خانوار متوسط افزایش می‌یافت، زیرا قیمت‌های فعلی هنوز بسیار بالاتر از قبل از بحران انرژی است.

انتظار می‌رود این تمدید، که برای مناطق مشترک در ساختمان‌های آپارتمانی نیز اعمال می‌شود، دو اثر مثبت داشته باشد. اولا دولت به کاهش فشار افزایش قیمت برق به خانوارها کمک می‌کند و ثانیا این اقدام به کاهش تورم نیز کمک می‌کند. با توجه به تغییر وضعیت در خاورمیانه و سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان، پیش‌بینی می‌شود که بازار گاز با نوساناتی مواجه شود و بنابراین دولت مایل است اقدامات پیش‌گیرانه را اعمال کند.

قیمت سقف جدید تا حدودی کمتر از قیمت موجود خواهد بود، زیرا قیمت‌های بازار کمتر از قیمت‌های سال گذشته است. تا پایان سال، قیمت برای خانوارها 73 یورو به ازای هر مگاوات ساعت محدود شده است، در حالی که در چهار ماه اول سال 2024 به کمتر از 70 یورو محدود خواهد شد. سایر گروه‌هایی که در سال جاری مشمول تنظیم قیمت شده‌اند (مانند موسسات عمومی و مصرف‌کنندگان مشاغل کوچک) دیگر در سال 2024 از این اقدام بهره نخواهند برد.

https://sloveniatimes.com/39916/energy-price-caps-for-households-extended

گزینه‌های تامین انرژی اسلوونی

دانیل لویچار معاون وزیر در کابینه نخست‌وزیر در سمیناری مرتبط با موضوع انرژی در اسلوونی گفت: با کنار گذاشتن مصرف زغال سنگ در اسلوونی در سال 2035، حدود 10 تراوات ساعت کمبود در مقدار تولید انرژی برق در اسلوونی ایجاد خواهد شد که احتمالا ساخت نیروگاه هسته‌ای شماره 2 کرشکو می‌تواند تنها راه‌حل برای مسئله انرژی در اسلوونی باشد. وی معتقد است در سطح کشوری نیز حمایت از ساخت نیروگاه هسته‌ای وجود دارد، البته ساخت آن باید به گونه‌ای باشد که مردم منطقه نیز از آن استقبال کنند و حاضر باشند در کنار نیروگاه زندگی کنند. وی افزود: نیروگاه هسته‌ای به معنای تولید کمتر کربن در کنار ثبات و رقابت‌پذیری انرژی برق هم برای مصرف بنگاه‌ها و هم برای مصرف خانوارها می‌باشد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/levicar-jek-2-je-verjetno-edini-odgovor-na-energetski-izziv-ki-caka-slovenijo/684441/

شش مقصد در اسلوونی، در فهرست جهانی 100 مقصد برتر سبز

شش مقصد اسلوونیایی با شیوه‌های پایدار خود در گردشگری، در فهرست جهانی 100 مقصد برتر سبز قرار گرفتند. هیئت گردشگری اسلوونی اعلام کرد که امسال لیوبلیانا (پایتخت)، دره شالک، برژیتس، جروزالم، میرن کراس و کرانی در این فهرست قرار گرفته‌اند. بسیاری از مقاصد در سراسر جهان هر ساله برای این رقابت درخواست می‌دهند و یک هیات متخصص، صد مورد را انتخاب می‌کند که آنها را به عنوان نمونه‌هایی از بهترین عملکرد می‌شناسد. مقاصد اسلوونی به طور منظم در این فهرست قرار می‌گیرند که سازمان تجارت جهانی معتقد است منعکس‌کنندۀ یک توسعه سیستماتیکِ بلندمدت و ترویج گردشگری پایدار است.

https://sloveniatimes.com/39884/six-slovenian-entries-make-green-destinations-top-100-stories

درآمد 90 میلیون یورویی از جنگل‌های اسلوونی در سال 2022

جنگل‌های دولتی اسلوونی در سال گذشته بیش از 90.7 میلیون یورو درآمد داشتند. سود خالص برداشت از جنگل‌های اسلوونی نیز برای اولین بار به 19.9 میلیون یورو رسید که 21 درصد بیشتر از سال 2021 است، اما به خاطر تغییر وضعیت در بازار، انتظار می‌رود درآمد سال جاری کمتر باشد. انتظار می‌رود سود خالص در سال جاری به میزان 10 میلیون یورو کمتر باشد و سرمایه‌گذاری به 12 میلیون یورو برسد. به نظر می‌رسد دوران خوب تقاضا و قمیت‌های بالای چوب‌های جنگلی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم رو به پایان است، به نحوی که 85 درصد فروش در سال گذشته از طریق قراردادهای بلندمدت عملی شد. شرکت مدیریت جنگل‌های دولتی در سال 2022 میلادی در مقایسه با سال 2021 میلادی، 45 درصد کمتر بودجه برای سرمایه‌گذاری اختصاص داد، به نحوی که بودجه اختصاص داده شده برای سرمایه‌گذاری در سال گذشته معادل 3.6 میلیون یورو بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenski-drzavni-gozdovi-ob-ugodnih-razmerah-na-trgu-lani-presegli-90-milijonov-evrov-prihodkov/684945/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما