معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول آبان ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 وزارت صنعت و تجارت روسیه در حال بررسی ایجاد مناطق صنعتی در هند، ایران و آمریکای لاتین است

19 اکتبر 2023، 14:17_اینترفاکس

معاون اول وزارت صنعت و تجارت روسیه، واسیلی اسماکوف، به خبرنگاران اعلام کرد که مناطق صنعتی روسیه، مشابه آنچه اکنون در مصر در حال سازماندهی است، می‌تواند در سایر کشورهای آفریقایی و همچنین در هند، ایران و کشورهای آمریکای لاتین نیز ایجاد شود. وی در عین حال بررسی وضعیت این مناطق را، به عنوان وظیفه اصلی نام برد.

به گفته وی:« مشکل این نیست که این منطقه کجا باید ساخته شود، بلکه این است که چگونه باید ساخته شود. به عبارتی، شکل آن به چه صورتی باید باشد. در آفریقا در حال بررسی است، در مصر نیز در حال بررسی است، در هند، ایران و کشور های امریکای لاتین ما به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توان آن را ساخت.»

روسیه در حال تکمیل ایجاد یک منطقه صنعتی روسی در مصر است. توافقنامه بین دولتی در خصوص ایجاد منطقه صنعتی روسیه در منطقه اقتصادی کانال سوئز در سال 2018 با مصر امضا شد. به عنوان بخشی از این توافقنامه، برنامه ریزی شده است که این منطقه صنعتی روسیه در دو محوطه با مساحت کل برنامه ریزی شده 525 هکتار در منطقه العین السخنه در سواحل دریای سرخ (مرحله اول) و کرانه شرقی کانال سوئز در شمال مصر ایجاد شود.

انتظار می رود که محصولات تولید شده در این منطقه صنعتی(در صورت تحقق شرایط مکان یابی بیش از 30 درصد) شرایط Made in Egypt را دریافت خواهند کرد که آنها را از پرداخت تعرفه‌های گمرکی برای صادرات به کشورهای آفریقایی، خاورمیانه ، آمریکای لاتین و سایر کشورهایی که در توافقنامه‌های تجاری با مصر گنجانده شده اند، معاف می‌کند. علاوه بر این، 100 درصد محصولات تولید شده در منطقه صنعتی روسیه می‌توانند در خود بازار مصر فروخته شوند. ساکنان منطقه صنعتی روسیه نیز از مزایای واردات تجهیزات و مواد برخوردار شده، از پرداخت مالیات بر دارایی معاف می‌شوند و همچنین امکان دریافت کسری مالیات را برای مالیات بر درآمد خواهند داشت.

وزارت صنعت و تجارت روسیه در 12 اکتبر گزارش داد که مبلغ بودجه برای ایجاد و توسعه منطقه صنعتی روسیه در مصر تا سال 2026، به مقدار 9.5 میلیارد روبل است.

https://www.interfax.ru/business/926680

 وزارت انرژی روسیه در خصوص مذاکرات با پاکستان در زمینه عرضه نفت صحبت کرد

19 اکتبر 2023، 20:28_ریانووستی

نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که روسیه با پاکستان در خصوص عرضه طولانی مدت نفت به این کشور گفتگو کرده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی در مورد انعقاد قراردادهای بلندمدت عرضه نفت به پاکستان، اظهار داشت:« ما در خصوص این مسئله بحث و گفتگو کرده ایم. در حال حاضر تفاهم وجود دارد و مذاکرات نیز ادامه دارند.»

علاوه بر این، به گفته شولگینوف، روسیه همچنین به پاکستان پیشنهاد خرید گاز طبیعی مایع روسیه از جمله از شرکت نوواتک را در بازار نقدی داده است. همچنین مذاکرات در خصوص عرضه بلندمدت گاز طبیعی مایع در حال انجام است.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون  به نقل از منابعی گزارش داد که شرکت پالایش نفت پاکستان (Pakistan Refinery Limited, PRL) یک قرارداد بلندمدت با روسیه برای عرضه نفت منعقد کرده است که انتظار می رود عرضه اولین محموله در دسامبر سال جاری میلادی انجام شود.

در اواسط ماه ژوئن، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، اعلام کرد که اولین محموله نفت روسیه وارد این کشور شده است. سپس در پایان ماه، رسانه‌ها از تحویل دومین محموله به پاکستان نیز خبر دادند.

پس از آن محمد علی، وزیر انرژی پاکستان، در هفته انرژی روسیه به خبرنگاران اعلام کرد که این کشور در حال مذاکره برای امضای قرارداد بلندمدت با روسیه در زمینه عرضه نفت است و حجم 0.7 تا 1 میلیون تن در سال را در نظر دارد. وی همچنین اظهار داشت که قرار است در 12 اکتبر در جریان هفته انرژی روسیه، جلساتی با نوواتک و گازپروم برگزار شود و در خصوص عرضه گاز طبیعی مایع روسیه به این جمهوری گفتگو شود.

https://ria.ru/20231019/neft-1903944167.html

افزایش 40 درصدی صادرات دانه‌های روغنی از روسیه

  20 اکتبر 2023، 15:59_ایزوستیا

وزارت کشاورزی روسیه در بیستم اکتبر به خبرگزاری ایزوستیا اعلام کرد، در سال 2023 صادرات دانه‌های روغنی در روسیه در مقایسه با سال 2022، تقریباً به میزان 40 درصد افزایش یافته است.

سرویس مطبوعاتی این وزارتخانه توضیح داد:« خریداران اصلی آن شامل کشور های؛ چین، بلاروس و قزاقستان هستند. کشور افغانستان نیز از نظر رشد عرضه در میان بزرگترین واردکنندگان، رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بذر کتان، سویا و کلزا بیشترین سهم را در فروش به این کشور داشته اند.»

 همچنین خاطرنشان می‌شود که کل برداشت دانه‌های روغنی اساسی در حال حاضر حدود 24 میلیون تن در وزن ثبت شده اولیه است که این میزان، 1.5 برابر بیشتر از رقم مربوط به مدت مشابه در سال 2022 است.

 وزارت کشاورزی این کشور تصریح می‌کند:« از جمله این برداشت ها میتوان به آفتابگردان به میزان 14.1 میلیون تن (1.8 برابر) و سویا به میزان 5.4 میلیون تن (1.5 برابر) اشاره نمود. این افزایش حجم به دلیل استفاده از روش‌های مدرن اگروتکنولوژی از جمله کوددهی به موقع، استفاده از محصولات مدرن حفاظت از گیاهان و همچنین عملیات خاک ورزی است.»

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که در سال های اخیر، فرآوری در روسیه به طور فعال در حال توسعه بوده است. طی هشت ماهه امسال بیش از 4.5 میلیون تن روغن آفتابگردان (با 13.8 درصد افزایش)، 652.8 هزار تن روغن سویا ( با 11.7 درصد افزایش) و 961.8 هزار تن روغن کلزا ( با 61.2 درصد افزایش) تولید شده است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در روز سیزدهم اکتبر بیان کرده بود که این کشور احتمالاً رتبه اول جهان را در صادرات گندم حفظ خواهد کرد. حداقل میزان صادرات غلات نیز برای امسال به مقدار 50 تا 60 میلیون تن خواهد بود. رئیس دولت روسیه تصریح کرد که در سال 2022 این کشور رکورد تاریخی برداشت غلات را که بالغ بر 158 میلیون تن بوده، ثبت کرده است و برداشت غلات این کشور در سال جاری نیز می‌تواند بین 134 تا 135 میلیون تن باشد.

https://iz.ru/1592726/2023-10-20/eksport-maslichnykh-kultur-iz-rossii-vyros-na-40

رشتنیکوف مبادلات تجاری میان روسیه و چین را ارزیابی کرد

 20 اکتبر 2023، 15:10_ریانووستی

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر اقتصاد روسیه، به خبرنگاران در پکن اعلام کرد که مبادلات تجاری بین روسیه و چین در سال 2023 از سطح 200 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

رشتنیکوف اظهار داشت:« اینکه مبادلات تجاری روسیه و چین در حال رشد باشد حائز اهمیت است، چرا که ما شرایط را برای انجام لجستیک فراهم کرده ایم.»

به گفته وی از جمله آن، در سال گذشته و امسال گذرگاه‌های مرزی جدیدی افتتاح شد و چین محدودیت های کرونایی را لغو کرد.

وزیر اقتصاد روسیه تصریح کرد:« بنابراین، از نظر فیزیکی، حجم مبادلات ما به طور قابل توجهی رشد می‌کند و از نظر ارزش نیز، ما امسال به طور دقیق از مرز دویست میلیارد عبور خواهیم کرد. در آنجا می‌توان دقیقا برخی از ارزیابی‌ها را ذکر کرد، بین 215 تا 220 میلیارد دلار، که ما نزدیک به پایان سال شاهد آن خواهیم بود. اما، ما به طور دقیق وظایف تعیین شده توسط مقامات کشورهایمان را و همچنین این رقمی را که برای سال 2024 بوده است، زودتر از موعد مقرر اجرا خواهیم کرد.»

به گفته رشتنیکوف، تجارت روسیه با چین حتی در سخت‌ترین سال‌های همه‌گیری ویروس کرونا نیز به میزان 20 درصد در سال رشد داشته است.

https://ria.ru/20231020/tovarooborot-1904161914.html

قزاقستان اعلام کرد که هیچ ممنوعیتی برای صادرات به روسیه وجود ندارد

 20 اکتبر 2023، 14:34_پرایم

آرمان شاکالی‌اف ،وزیر تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان، در یک نشست خبری بیان کرد که قزاقستان در تجارت با روسیه هیچ ممنوعیتی را برای صادرات کالا به روسیه اعمال نکرده است.

شاکالی‌اف افزود:« در ارتباط با فدراسیون روسیه، این کشور شریک تجاری اصلی ما است. رویکردهای ما به وضوح در توافقنامه تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا تدوین شده است، که شامل تامین چهار نوع آزادی است. آزادی در جابه‌جایی کالا یکی از آزادی‌های کلیدی است، بنابراین من از روی مسئولیت پذیری و قانوناً می‌گویم که امروز در رابطه با روسیه، هیچ ممنوعیتی در خصوص کالاها نداریم.»

وی تاکید کرد که قزاقستان به وضوح به تعهدات بین المللی خود و تعهدات اتحادیه اوراسیا پایبند است.

پیش از این، غایرات توربایف، معاون وزیر بازرگانی و همگرایی قزاقستان، از ممنوعیت صادرات 106 نوع کالای دو منظوره به روسیه خبر داده بود. پس از آن، سرویس مطبوعاتی این وزارتخانه تصریح کرد که مقامات این کشور ممنوعیتی را برای صادرات هیچ کالایی به روسیه مرتبط با تحریم‌های ضد روسی وضع نکرده‌اند. این وزارتخانه تاکید کرد که تجارت کالاهای دو منظوره مشمول کنترل صادرات، بر اساس تعهدات بین المللی قزاقستان انجام می‌شود که طبق آن باید مجوزهای لازم برای صادرات، واردات و ترانزیت اخذ شود.

https://1prime.ru/state_regulation/20231020/842038482.html

شرکت "ازبک نفت گاز" واردات بنزین AI-100 از روسیه را آغاز کرد

 21 اکتبر 2023، 08:52_ریانووستی

سرویس مطبوعاتی این شرکت به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که شرکت سهامی ازبک نفت گاز واردات بنزین با اکتان بالا ،AI-100، را از روسیه آغاز کرده و فروش این سوخت در مرحله اول در تاشکند آغاز شده است.

یکی از نمایندگان شرکت ازبک نفت گاز بیان کرد: «در روز بیستم اکتبر، فروش بنزین AI-100 وارداتی از روسیه در تاشکند آغاز شد.»

او نتوانست میزان حجم عرضه را ذکر کند و در عین حال تصریح کرد که فروش سوخت روسیه با اکتان بالا در تاشکند در پمپ بنزین‌های UNG Petro ،متعلق به شرکت ازبک نفت گاز، انجام می‌شود. قیمت خرده فروشی بنزین AI-100 به مبلغ 15.8 هزار سوم ازبکستان (1.3 دلار) در هر لیتر است. به عنوان قیاس؛ قیمت بنزین AI-92 در پمپ بنزین‌های ازبکستان به مبلغ 10.2 هزار سوم (0.8 دلار)، و بنزین AI-80 نیز به مبلغ 6050 سوم (0.5 دلار) است.

در پایان ماه ژانویه، شرکت سهامی ازبک نفت گاز واردات بنزین AI-80 از روسیه را آغاز کرد و عرضه کنندگان آن شامل های؛ گازپروم نفت، تات‌نفت و چند شرکت خصوصی بوده اند. در فصل زمستان حدود 100 هزار تن از این نوع سوخت که بیشترین تقاضا را در بازار داخلی ازبکستان دارد، از فدراسیون روسیه خریداری شده است.

شوکت میرضیایف ،رئیس جمهور ازبکستان، در ماه آگوست به ادارات و شرکت های مربوطه دستور داد که تا پایان سال 2023 به میزان 120 هزار تن بنزین وارد کنند تا از عرضه پایدار سوخت در فصل پاییز و زمستان اطمینان حاصل شود.

در اوایل ماه اکتبر، در جریان سفر میرضیایف به روسیه، قراردادهایی میان دولت‌های این دو کشور در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه عرضه نفت امضا شد. علاوه بر این، وزارتخانه‌های حمل و نقل ازبکستان و فدراسیون روسیه، توافقنامه ای را در خصوص عرضه فرآورده‌های نفتی از طریق راه آهن امضا کردند.

ظرفیت کل پالایشگاه‌های نفت در ازبکستان حدود 10 میلیون تن است که در حال حاضر به طور کامل بارگیری نشده است. در سال های اخیر، این کشور به طور مرتب با کمبود شدید بنزین و سایر انواع فرآورده‌های نفتی مواجه بوده است.  بر اساس آمار رسمی، تولید نفت در ازبکستان در پایان سال 2022 با 1.8 درصد افزایش، به 787.8 هزار تن، تولید بنزین به 1.26 میلیون تن (با 11.5 درصد افزایش) و تولید سوخت دیزل نیز به800.1 هزار تن ( با 5.9 درصد افزایش) رسیده است.

https://ria.ru/20231021/benzin-1904298314.html

تعرفه گمرکی ایران و فدراسیون روسیه تا مارس 2024 صفر خواهد شد

 22 اکتبر 2023، 21:54_تاس

روسیه و ایران توافق کردند که تا مارس 2024 تعرفه گمرکی برای واردات کالا از دو کشور را صفر کنند. این را کامبیز میرکریمی، از اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گزارش داد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از وی نوشت:« با توسعه تجاری روابط ایران و کشورهای اوراسیا، مشکلات اپراتورها در حوزه گمرکی، تعرفه‌ها و بازار رقابتی تا پایان سال شمسی برطرف خواهد شد.»

وی راه حل این مشکلات را انجام تسویه حساب ها با ارزهای ملی و همچنین تجارت آزاد و بازگشایی مرزهای گمرکی ایران با روسیه، ارمنستان و بلاروس دانست.

میرکریمی همچنین خاطرنشان کرد که زیرساخت‌ها برای اجرای توافقات تجارت آزاد به لطف درک متقابل و بالای مذاکره‌کنندگان ایرانی و روس، با سرعتی بالا در حال ایجاد است.

https://tass.ru/ekonomika/19087089

چشم انداز عرضه گاز روسیه به بازار مجارستان

23 اکتبر 2023، 18:09-ایزوستیا

گازپروم در زمستان امسال به طور مداوم حجم بیشتری گاز به مجارستان عرضه خواهد کرد. در سال 2023، این شرکت تاکنون 1.3 میلیارد متر مکعب به مجارستان صادر کرده است. کارشناس برجسته بنیاد امنیت ملی انرژی و دانشگاه مالی دولتی فدراسیون روسیه استانیسلاو میتراخوویچ در 23 اکتبر به ایزوستیا گفت که بازار مجارستان باثبات است و همچنین پیشنهاد کرد که مشارکت بین دو کشور توسعه یابد، بنابراین، ترجیح داریم تا با او کار کنیم.»

گاز از طریق ترکیش استریم به بلغارستان و صربستان می رود. این یک مسیر نسبتاً پایدار است. درست است که، بلغارستان می خواهد هزینه ترانزیت از طریق خاک خود را افزایش دهد. اما در اینجا احتمالاً می‌توان از مجارستان استفاده کرد تا مجارستان یا بر بلغارستان فشار بیاورد یا هزینه اضافی حمل و نقل از طریق بخش بلغاری خط لوله گاز به مجارستان منتقل شود. شاید برخی امتیازات متقابل وجود داشته باشد. در اصل، مجارستان زمانی که قرارداد منعقد شد، فرمول قیمت بسیار مطلوبی دریافت کرد. این کارشناس ابراز عقیده کرد که این مشارکت برای مجارستان و روسیه مفید است و توسعه خواهد یافت.

https://iz.ru/1593941/2023-10-23/ekspert-otcenil-perspektivy-postavok-rossiiskogo-gaza-na-vengerskii-rynok

دولت حجم سرمایه گذاری در پروژه نفت وستوک روسنفت را اعلام کرد

24 اکتبر، 10:00-اربکا

بر اساس دستور دولت، حجم سرمایه گذاری در ایجاد "استان نفت و گازی" جدید Vostok Oil (این پروژه توسط Rosneft در شمال منطقه کراسنویارسک اجرایی می‌شود) به 11.753 تریلیون روبل خواهد رسید. این فرمان طرح اجرای استراتژی توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه فدرال سیبری تا سال 2035 را تصویب کرد. توسعه میدان نفتی وستوک یکی از پروژه‌هایی است که در این استراتژی گنجانده شده است.

در ماه سپتامبر، ایگور سچین، رئیس روسنفت، به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گفت که قرار است حدود 12 تریلیون روبل در نفت وستوک سرمایه گذاری کند. وی خاطرنشان کرد: بزرگترین پروژه نفت و گاز جهان 6.5 میلیارد تن نفت و حدود 10 تریلیون متر مکعب گاز است.

https://www.rbc.ru/economics/24/10/2023/653761909a794745e1ffed87

پوتین خواستار افزایش تولید کالاهای داخلی برای بخش کشاورزی شد

25 اکتبر2023-19:09- ریانوستی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: سهم کالاهای داخلی برای بهبود و توسعه مجتمع کشت و صنعت ناکافی است؛ تولید آنها باید افزایش یابد.

پوتین در دیدار با اعضای دولت روسیه گفت (شرکت‌هایی) که آنزیم‌ها، افزودنی‌های خوراکی، محصولات حفاظت از گیاهان را تولید می‌کنند – بیشتر میبایست فعالیت کنند.

https://ria.ru/20231025/apk-1905239033.html

شورای فدراسیون قانون صادرات LNG را بدون اشاره به میدان‌ها تصویب کرد

25 اکتبر2023 - ریانووستی.

سناتورها قانونی را تصویب کردند که اجازه صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه را بدون اشاره به میدان‌های خاص می دهد.

در ابتدای ماه ژوئن، رئیس نواتک، لئونید میخلسون، چنین پیشنهادی را ارائه کرد. او سپس توضیح داد که به عنوان مثال، پروژه LNG با تناژ متوسط این شرکت - Cryogas-Vysotsk در بالتیک - به هیچ میدانی مرتبط نیست و نواتک مجبور است از طریق قرارداد کمیسیون با گازپروم صادرات LNG صادر کند.

این قانون امکان صادرات گاز طبیعی مایع را بدون اتصال به قطعات زیرزمینی با اهمیت فدرال فراهم می‌کند، مجوزهایی که برای آنها استفاده از گاز استخراج شده برای تولید LNG را ارائه می دهد.

فرصت صادرات LNG برای اشخاص حقوقی که با سازمان‌هایی که قبلاً حق صادرات آن را دارند، در یک گروه قرار می‌گیرند. بیش از نیمی از سرمایه مجاز آنها باید متعلق به افرادی باشد که حق واگذاری سهم مشابه در سرمایه صادرکنندگان LNG را دارند.

شرط دوم این است که چنین اشخاص حقوقی پروژه‌های سرمایه گذاری مندرج در اسناد برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون روسیه را در بخش انرژی اجرا کنند. این پروژه‌های سرمایه گذاری باید زمینه ایجاد (ساخت) و بهره برداری از تاسیسات تولید LNG را با ظرفیت بیش از 20 تن در ساعت فراهم کنند.

در حال حاضر، گازپروم (که انحصار صادرات گاز خط لوله را نیز در اختیار دارد) حق صادرات LNG در روسیه و همچنین شرکت هایی با مشارکت دولتی بیش از 50 درصد در اجرای پروژه‌های مایع سازی گاز طبیعی از میادین فراساحلی یا از میادین تحت پوشش را دارد. قراردادهای اشتراک تولید (PSA) علاوه بر این، نواتک LNG را بر اساس حق استفاده از قطعه زیرزمینی صادر می‌کند که مجوز آن قبل از اول ژانویه 2013 صادر شده و برای تولید گاز طبیعی مایع در نظر گرفته شده است.

در مجموع، طبق دستور دولت در سال 2014، حق صادرات LNG متعلق به گازپروم،  روس نفت و همچنین شرکت های تابعه نواتک - Yamal LNG، Arctic LNG 1، Arctic LNG 2 و " LNG 3 قطب شمال" است.

https://ria.ru/20231025/spg-1905146747.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما