معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ اول آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چشم‌انداز اقتصاد صربستان از منظر بانک جهانی

بانک جهانی (WB) اعلام کرد که اگرچه انتظار می‌رود فعالیت‌های اقتصادی صربستان در نیمه دوم سال افزایش یابد، اما نتایج نسبتا ضعیف در نیمه اول سال نشان می‌دهد که رشد سالانه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 حدود 2 درصد خواهد بود. بانک جهانی خاطرنشان کرد که برآورد رشد اقتصای صربستان در میان‌مدت (2024 تا 2026) بدون تغییر باقی مانده است و همچنان بر اهمیت اصلاحات ساختاری برای تسریع رشد تولید بالقوه در این کشور تاکید می‌کند. به گفتۀ این نهاد بین‌المللی، در حال حاضر تورم صربستان شروع به کاهش کرده است، اما همچنان در میان بالاترین تورم‌ها در اروپا قرار دارد و انتظار می‌رود در اواسط سال 2024 به حد پیش‌بینی بانک مرکزی صربستان بازگردد.

از نظر بانک جهانی، ریسک‌های چشم‌انداز اقتصاد کلان صربستان در سال 2023، تورم بالا و سطوح بالای بدهی عمومی هستند که به همین دلیل، منابع سرمایه‌گذاری عمومی‌باید در پروژه‌هایی با اولویت بازده اقتصادی و اجتماعی بالا انجام شود. البته بانک جهانی اعلام کرده است که عملکرد مالی صربستان بهتر از حد انتظار بوده است و به دلیل عملکرد قوی درآمدها، کسری بودجه کمتر از حد انتظار می‌باشد. نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی نیز به حدود 56 درصد کاهش یافته است.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/svetska-banka-bdp-raste-dva-odsto-ove-godine-inflacija-opada-ali-i-dalje-visoka/

درآمد خانوارها در صربستان

اداره آمار صربستان (RZS) اعلام کرد میانگین درآمد ماهانه نقدی و غیرنقدی هر خانوار در این کشور در سال گذشته، 78393 دینار (حدود 710 دلار) و هزینه‌های مصرفی خانوارها نیز 78678 دینار بوده است. بر این اساس، میانگین درآمد خانوارهای صربستانی، 9.3 درصد و هزینه‌های مصرفی نیز 9.4 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. بیشترین سهم درآمدی به صورت نقدی و غیرنقدی مربوط به درآمد حاصل از اشتغال عادی با 49.9 درصد، حقوق بازنشستگی با 32.1 درصد و درآمد حاصل از کشاورزی و صیادی با 4.3 درصد بوده است. بیشترین سهم در هزینه‌های مصرفی نیز مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها با 36 درصد و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با 16.1 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، منطقه بلگراد با 40.2 درصد، بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی داشته است و پس از آن ویوودینا با 25.8 درصد، شومادیا و غرب صربستان با 18.7 درصد و جنوب و شرق صربستان با 15.3 درصد قرار دارند. تولید ناخالص داخلی سرانه منطقه بلگراد، 1 میلیون و 492 هزار دینار (نزدیک به 13500 دلار) بوده و پس از آن، ویوودینا 885 هزار دینار، شومادیا و غرب صربستان 628 هزار دینار و صربستان جنوبی و شرقی نیز 661 هزار دینار درآمد سرانه در سال گذشته داشته‌اند.

https://www.politika.rs/sr/clanak/579539/Prosecni-prihodi-po-domacinstvu-78-393-a-izdaci-za-licnu-potrosnju-78-678-dinara

تثبیت قیمت گاز طبیعی تا می 2024

قیمت گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان در صربستان تا ماه می 2024 ثابت نگه داشته می‌شود و قیمت‌ها در سطح قیمت گاز در اول نوامبر سال 2023 خواهد ماند. در صورت بروز تغییرات یا اختلالات ناگهانی در بازار، دولت ما‌به‌التفاوت قیمت جدید و قدیم را از بودجه دولتی به تولیدکنندگان و واردکنندگان پرداخت می‌کند. این اقدام موقتی می‌باشد و این مقررات منحصرا در مورد گاز طبیعی برای مصرف در خاک صربستان اعمال می‌شود.

همچنین در راستای توافق صربستان با صندوق بین‌المللی پول (IMF) در مورد وام اعطایی به صربستان، دولت صربستان متعهد شده است که قیمت گاز را گام به گام افزایش دهد که آخرین آن از اول نوامبر اجرا می‌شود. برخی رسانه‌های صربستان گزارش دادند که این بدان معناست که از این تاریخ به بعد، قیمت گاز با احتساب مالیات و هزینه‌ها برابر با 5.02 دینار (4.5 سنت دلار) به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود.

https://www.vreme.com/vreme/zamrznuta-cena-gasa-do-maja-2024-godine/

عوارض بلغارستان بر روی گاز روسیه

سینیشا مالی، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی صربستان به همراه پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت خارجی مجارستان در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که تصمیم بلغارستان برای وضع عوارض بر گاز روسیه که از طریق خاک این کشور ارسال می‌شود، همبستگی اروپا را تضعیف نموده و امنیت انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای نامزد عضویت را به خطر می‌اندازد.

اخیرا بلغارستان مالیاتی را بر ترانزیت گاز از روسیه به میزان 20 لوا (10.80 دلار) در هر مگاوات ساعت اعمال کرد که می‌تواند منجر به افزایش 30 درصدی قیمت گاز در صربستان شود. برآوردها حاکی از آن است که بلغارستان می‌تواند سالانه یک میلیارد یورو از این عوارض درآمد داشته باشد. این عوارض از 13 اکتبر اجرایی شده است.

https://n1info.rs/biznis/zbog-bugarske-nam-prete-30-odsto-vece-cene-gasa-strucnjaci-kazu-uticace-na-cenu-grejanja/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما