معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۱:۳۴ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم مهر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم کرواسی در ماه سپتامبر

اداره آمار دولتی کرواسی اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در کرواسی در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6.7 درصد بالاتر رفته است که پایین‌ترین نرخ تورم از فوریه سال گذشته است. بر اساس داده‌های منتشر شده، شاخص قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در کرواسی به صورت سالانه 10.4 درصد افزایش یافته، اما نسبت به ماه قبل 0.7 درصد ارزان‌تر شده است.

منبع: هینا و وچرنی لیست

کاهش شدید تولید صنعتی در کرواسی

گزارش ادارۀ آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) نشان می‌دهد که تولید صنعتی در منطقه یورو و اتحادیه اروپا در ماه آگوست نسبت به ماه جولای، به میزان 0.6 درصد افزایش یافته است، اما کرواسی با کاهش 2.2 درصدی پس از مجارستان (با کاهش 2.4 درصدی) بدترین عملکرد را در شاخص تولید صنعتی در ماه آگوست به ثبت رسانده است. این شاخص در ماه جولای (با اعمال تعدیلات فصلی) نسبت به ماه قبل از آن، در منطقه یورو و اتحادیه اروپا 1.3 درصد کاهش داشت.

در بین کشورهای اتحادیه، تولید صنعتی در ایرلند در ماه آگوست با 6.1 درصد افزایش به صورت ماهانه بیشترین افزایش را داشت که البته پس از کاهش شدید 9 درصدی در ماه جولای اتفاق افتاده است. اسلواکی و لیتوانی نیز پس از کاهش 2.5 درصدی و 4.6 درصدی در ماه جولای، به ترتیب با رشد 4.5 درصدی و 3.7 درصدیِ تولید صنعتی در ماه آگوست در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. لازم به ذکر است کاهش 2.2 درصدیِ شاخص تولید صنعتی کرواسی در آگوست در حالی اتفاق افتاده است که این شاخص در ماه جولای نیز کاهش 3 درصدی را به ثبت رسانده بود.

منبع: یورواستات

نگرانی رئیس بانک مرکزی کرواسی از کاهش نیروی کار در آینده

بوریس وویچیچ، رئیس بانک مرکزی کرواسی می‌گوید که روند کاهش جمعیت این کشور با مهاجرت کند می‌شود، اما در کنار آن لازم است جمعیت سالمندان نیز سخت‌تر کار کنند. در حال حاضر، اشتغال در کرواسی از اوج قبلی خود در سال 2008 فراتر رفته است، اما بدون واردات نیروی کار خارجی و به کارگیری بازنشستگان، این اتفاق نمی‌افتاد. به گفته رئیس بانک مرکزی کرواسی، در بیست سال آینده، 400 هزار شهروند این کشور از سن کار (64 سال) فراتر خواهند رفت که یک سوم تعداد شاغلین است. به گفتۀ وی، نرخ فعلی جمعیت فعال کرواسی (70 درصد) یکی از پایین‌ترین نرخ‌‌ها در اتحادیه اروپا است و برای رسیدن به میانگین فعلی اتحادیه اروپا که 75 درصد است، باید حدود 120 هزار نفر دیگر وارد چرخۀ فعالیت و اشتغال گردند.

منبع: وچرنی لیست

درآمد کرواسی از گردشگری

کریستیان استانیچیچ، مدیر اتحادیه گردشگری کرواسی، در یک برنامۀ تلویزیونی، به داده‌های آماری مطلوبی اشاره کرد که نشان می‌دهد درآمدهای گردشگری کرواسی می‌تواند از رکورد سال 2019 فراتر رود. استانیچیچ در مورد انتظارات از ماه اکتبر در مورد درآمد گردشگری نیز عنوان نمود در اکتبر امسال در مقایسه با سال گذشته، حدود 18 درصد افزایش درآمد اتفاق افتاده و بیش از 2 میلیون اقامت شبانه ثبت خواهد شد. وی تصریح کرد میزان اقامت و درآمد گردشگری امسال کرواسی، از رکورد سال 2019 فراتر خواهد رفت و برآورد بانک مرکزی از درآمد گردشگی، در حدود 14.5 میلیارد یورو است.

منبع: هینا

خرید هواپیماهای جدید توسط کرواسی ایرلاین

کرواسی ایرلاین 15 ایرباس را به قیمت 500 میلیون دلار خریداری می‌کند. تومیسلاو میهوتیچ، قائم مقام وزیر حمل‌و‌نقل، در این خصوص گفت که اولین هواپیما از 15 هواپیمای جدید ایرباس A 220 در ناوگان هواپیمایی کرواسی باید در جولای 2024 وارد شود. میهوتیچ به همراه یاسمین باییچ، مدیرعامل شرکت هواپیمایی کرواسی، اخیرا از کارخانه بمباردیر در کانادا که در آن هواپیماهای ایرباس تولید می‌شود، بازدید کردند تا با نمایندگان ایرباس مهلت تحویل را تعیین کنند. طبق قرارداد، دو فروند هواپیما در سال 2024، شش فروند بعدی در سال 2025، چهار فروند در سال 2026 و سه هواپیما در سال 2027 باید به کرواسی تحویل داده شوند.

منبع: هینا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما