معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۲

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری اولین مجمع سرمایه گذاری سنگال-گامبیا در داکار

کمیسیون عالی گامبیا در سنگال، با همکاری آژانس توسعه سرمایه گذاری و صادرات گامبیا و آژانس ملی ترویج سرمایه گذاری‌ها و کارهای بزرگ، اولین نسخه از اقتصاد، بازرگانی و تجارت سنگال-گامبیا را تحت عنوان مجمع سرمایه گذاری در داکار در 26 و 27 اکتبر 2023 در هتل رادیسون بلو برگزار می‌کند. این رویداد تاریخی از حمایت روسای جمهور دو کشور گامبیا و سنگال، برخوردار است. هدف این رویداد، ترویج گامبیا در سنگال، از طریق ارتقای فرهنگ، تجارت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گامبیا است. 20 شرکت گامبیایی و سنگالی محصولات خود را در این رویداد به نمایش خواهند گذاشت. همچنین این رویداد تاریخی میزبان دیپلمات های خارجی و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در داکار و بانجول خواهد بود.

VoiceofGambia، 18 اکتبر 2023

بودجه 2024: افزایش 19.8 درصدی درآمد سنگال

درآمد بودجه عمومی 4693.5 میلیارد فرانک سیفا در مقایسه با 3919.5 میلیارد در قانون مالی برای سال 2023 است که 774.3 میلیارد (+19.8٪) افزایش یافته است. بر اساس گزارش روزنامه لیبراسیون در تاریخ دوشنبه 16 اکتبر 2023، هزینه بودجه عمومی در مجموع 5533.9 میلیارد فرانک در مقایسه با 4965 میلیارد فرانک سیفا برای سال 2023 تعیین شده است که افزایش 568.9 میلیارد فرانک سیفا را نشان می دهد. .

داکاراکتو ، 16 اکتبر 2023

انتخاب شرکت حمل و نقل ملی داکار به عنوان بهترین مدیر در بخش حمل و نقل عمومی در آفریقا

مدیر کل شرکت حمل و نقل ملی داکار دم دیک، عثمان سیلا، جایزه بین المللی نخل، جایزه بهترین مدیر حمل و نقل عمومی در آفریقا را به دلیل تخصص، ظرفیت نوآوری، ظرفیتش برای تلاش های ملی و بین المللی و تاثیر آن بر اقتصاد ملی دریافت کرد. این مراسم شنبه 14 اکتبر 2023 در محوطه هتل ملک فهد در داکار با حضور مدیران کل و کارکنان 100 شرکت برتر در آفریقا در سال 2023 برگزار شد.

داکاراکتو ، 15 اکتبر 2023

برق– نیروگاه گازی: پیش بینی بهره برداری قبل از پایان سال

پیش بینی می‌شود برای سال 2024، شروع تولید برق توسط نیروگاه گازی Cap des biches زودتر انجام شود. این زیرساخت که 283 میلیارد فرانک سیفا هزینه دارد و توسط انرژی غرب آفریقا Wae پشتیبانی می‌شود، اولین مگاوات خود را قبل از پایان سال به شبکه برق سنگال تزریق خواهد کرد. ضرب الاجل قرارداد نیروگاه گازی Cap des Biches، که به طور کامل توسط بخش خصوصی سنگالی در قالب کنسرسیوم انرژی آفریقای غربی  حمایت می‌شوند، ژانویه 2024 است، و مجموع مقدار انرژی تولیدی آن 366 مگاوات در دراز مدت خواهد بود.

 Lequotidien، 18 اکتبر 2023

پرتاب اولین ماهواره سنگال در سال 2024

برنامه فضایی سنگال  Sensat  به رهبری وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری پیشرفت قابل توجهی داشته است. اولین ماهواره Gaïdesat 1  در حال ساخت در مرکز فضایی دانشگاه مونپلیه فرانسه  که قرار است اوایل سال 2024 پرتاب شود، نوامبر آینده به دست سنگال خواهد رسید. هماهنگ کننده برنامه فضایی تاکید می‌کند که پرتاب مورد انتظار از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا در ایالات متحده انجام خواهد شد. این پروژه ای که وی به صورت آزمایشی اجرا می‌کند، با هدف تامین نیازهای کشور در محصولات و خدمات فضایی و در نتیجه تبدیل بخش فضایی به اهرمی واقعی برای هماهنگ و پایدار اجتماعی-اقتصادی ابزارهای فضایی است. توسعه سنگال فاز اول این پروژه شامل آموزش نیروی انسانی و ساخت، گردش و بهره برداری از اولین ماهواره سنگال است.

Lesoleil، 13 اکتبر 2023

برنامه‌های اقتصادی نخست وزیر در سنت لوئی

آمادو با، نخست وزیر در مورد بیمارستان فعلی سنت لوئی، اعلام کرد که در انتظار راه اندازی بیمارستان Alioune Badara Cissé هستیم. وی اضافه کرد: در خصوص زیرساخت های راه و آب، تلاش های دولت ادامه خواهد یافت. در سطح ملی، تلاش های قابل توجهی در زمینه زیرساخت ها در حال انجام است. به زودی، ما مناطق خاصی را برای اتصال آنها به جاده ملی باز خواهیم کرد. مشکل آب در سنت لوئیس تقریباً حل شده است، اگرچه سه ماه پیش مشکلی وجود داشت. به گفته وی، همه وعده‌هایی که داده می‌شود، قابل اجرا خواهد بود، زیرا با سند برنامه ریزی که هفته آینده منتشر می‌شود، حمایت می‌شود. در مورد گردشگری، وی به اطلاع رساند که دولت برای بهبود فضای کسب و کار برای جذب سرمایه گذاران بیشتر تلاش خواهد کرد.به گفته وی پتانسیل گردشگری قابل توجه است.نخست وزیر اظهار داشت که ما روی فضای کسب و کار فعالیت خواهیم کرد تا سرمایه گذاران بتوانند در زمینه بهره برداری نفت و گاز به سنت لوئی بیایند. آمادو با اعلام کرد که اگر روی گردشگری تمرکز کنیم، در یک سال می‌توانیم از سرمایه گذاران استقبال کنیم و هتل های سطح 5 داشته باشیم. نخست وزیر تخمین می زند که با ترکیب بیمارستان آلیون بادارا سیسه، با زیرساخت های هوایی، جاده ای و توریستی، سنت لوئی می‌تواند برای تسریع توسعه خود روی درآمدهای مالیاتی و گردشگری پزشکی حساب باز کند. به گفته وی از منظر مالیاتی، ما مزایایی مشابه مراکش داریم.  فرد خارجی که در سنگال می ماند 15 درصد مالیات بر درآمد می‌پردازد. ما به مکان‌هایی برای مراقبت از بیماران مسن نیاز داریم. ما می خواهیم بیماران از خارج از کشور بیایند تا شش ماه تحت درمان قرار گیرند و مالیات خود را در اینجا بپردازند. به گفته وی، برنامه‌های پیش بینی شده همچنین این امکان را فراهم می‌کند که در ظرف دو سال به مشکلات اشتغال رسیدگی شود و سنت لوئیس را در یک پویایی جدید قرار دهد.

لوکوتیدین 22 اکتبر

مدیر سلنک؛ هیچ تغییری در قیمت های برق ایجاد نشده است

 Papa Mademba Bitèye  مدیر برق داکار می‌خواهد در مورد هزینه بالای صورت‌حساب‌هایی که در روزهای اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است، شفاف باشد. به گفته وی، این امر ناشی از افزایش مصرف برق توسط کاربران است نه به دلیل تغییر قیمت برق. قیمت برق افزایش نیافته است (...) در ماه اکتبر هیچ تغییری در قیمت ها صورت نگرفته است و یادآور می‌شوم که سنلک بدون موافقت کمیسیون تنظیم مقررات امکان تغییر قیمت را ندارد. آنچه می‌خواهم به مشتریانمان بگویم این است که اگر می‌خواهید تغییر قیمت‌ها را مشاهده کنید، فقط دو فاکتور ماه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.  مدیرعامل این شرکت که خواستار دقیق‌تر شدن موضوع بود، تاکید کرد: تقاضای برق که در ماه گذشته حدود 700 مگاوات بود، در ماه جاری به 1050 مگاوات رسید. این به معنای افزایش 50 درصدی تقاضا است. این در مورد چیزی است که مشتریان مصرف کرده اند. طبیعتاً، اگر این افزایش 50 درصدی را که با افزایش نرخی که در ژانویه انجام شد، ترکیب کنید، به وضوح متوجه خواهید شد که ممکن است میزان فاکتورها افزایش پیدا کند. او گفت دمایی که امسال ثبت شد بالاترین درجه حرارت در تاریخ بشر بود. 

لوکوتیدین 24 اکتبر

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما