معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۴:۱۷ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم مهرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

محافظت از اراضی و مناطق مسکونی با اجرای پروژه‌های مقابله با سیل در بینگول

ساخت سیل‌بند‌ها بر روی رودخانه چاپاکچور در استان بینگول با هدف جلوگیری از خسارات سیل به مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی در استان بینگول همچنان ادامه دارد. در قالب این فعالیت‌ها؛ بر روی رودخانه چاپاکچور، مجموعا 2410 متر دیوار بتنی با سطح مقطع پله‌ای و 1220 متر دیوار بتنی عمود و نیز 9 عدد آب بند احداث خواهد شد که تا کنون ساخت 500 متر دیوار با سطح مقطع پله‌ای به اتمام رسیده و 15% درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه به دست آمده است. با اتمام پروژه مذکور حفاظت از 103 هکتار از اراضی استان در برابر سیل میسر شده و همچنین به منظور محافظ هرچه بیشتر ساخت 10 هزار و 648 متر نیز نرده در نظر گرفته شده است. (2023/10/13، بینگول)

صدور مجوز زیست محیطی برای سد و نیروگاه برق‌آبی پرواری سیرت

مجوز زیست محیطی احداث سد تنظیمی A و نیروگاه برق‌آبی پرواری با توان اسمی 66 مگاوات بر روی رودخانه باغچه‌سرای در مرز استان‌های سیرت و وان صادر گردید. این سد تنظیمی و نیروگاه برق‌آبی از سوی شرکت سهامی‌تولید برق و سرمایه‌گذاری SMS در حوضه آبریز دجله در مرز بخش‌های باغچه‌سرای استان وان و پرواری استان سیرت احداث خواهد شد. توان اسمی این سد تنظیمی و نیروگاه برق‌آبی برابر با 66.081 مگاوات اعلام شده است. (2023/10/12، سیرت)

مراحل پایانی احداث آبگیر کاراجااورن منطقه دوزایچی عثمانیه

اجرای پروژه احداث آبگیر کاراجااورن واقع در بخش دوزایچی استان عثماینه در مراحل پایانی خود به سر می‌برد. با اتمام فرایند ساخت این آبگیر، امکان آبیاری 81 هکتار از اراضی منطقه فراهم خواهد آمد. با اجرای این پروژه همچنین امکان بهره‌برداری هرچه صحیح تر از منابع آبی منطقه و تولید محصولات کشاورزی با بهره‌وری هرچه بیشتر فراهم خواهد شد. (2023/10/10، عثمانیه)

خطر جدی نابودی زیست‌بوم متوجه حال دریاچه وان

اخیراً دریاچه وان که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی وان و ترکیه به حساب می‌آید، بنا بر دلایلی از قبیل آلودگی و مشکلات زیست محیطی و نیز کاهش وسعت در نتیجه تغییرات اقلیمی و آب و هوایی با تهدید جدی روبرو شده و این مسئله موجب به صدا در آمدن زنگ خطر در ارتباط با این دریاچه شده است.

در حال حاضر دریاچه وان به دلیل از دست دادن بیشترین میزان ذخیره آب خود تاکنون، مدام در حال کوچک شدن است. علاوه بر اینکه این دریاچه به دلایلی مانند کاهش میزان آب و عوامل متعدد دیگر با خطر نابودی روبروست با مخاطرات بزرگ دیگری از قبیل به خطر افتادن زندگی موجودات زنده و زیست بوم جای گرفته در خود روبروست.

دریاچه وان با دارا بودن 3755 کیلومتر مربع وسعت، تنها محل رشد و نمو ماهی کفال نوع اینجی مختص منطقه خود است. آلودگی زیست محیطی و نیز کاهش روز افزون آب دریاچه در نتیجه تغییرات اقلیمی سبب شده تا وسعت زیستگاه این نوع ماهی کفال که خاستگاه آن تنها آب‌هایی قلیایی و نمکی می‌باشند رو به کاهش باشد. عدم کفایت میزان آب موجب شد تا تخم ‌این نوع کفال در فرآیند تخم‌گذاری که در ماه‌های جولای و آگوست توام با کوچ آن‌ها آغاز می‌شود در مسیر کوچ و مهاجرت با اتلاف روبرو شود.

دکتر آک‌کوش، استاد رشته فناوری صید و فرآوری آبزیان ضمن اعلام روبرو بودن ماهی کفال اینجی دریاچه وان با خطر نابودی در نتیجه کاهش میزان آب در اینباره گفت: «آب‌های جاری در ترکیه بسیار حائز اهمیت هستند اما در ارتباط با دریاچه وان این امر دارای اهمیتی دوچندان است. ماهی کفال محل ارتزاق بالغ بر 20 هزار نفر در منطقه بوده و دریاچه وان تنها زیست بوم موجود جهت تکثیر ماهی اینجی که در جهان تنها در این دریاچه یافت می‌شود است. کاهش آب دریاچه در نتیجه کاهش دبی آب ورودی به آن؛ مزید بر مخاطرات دیگر وضعیت ماهی کفال اینجی از قبیل صید غیرقانونی شده است.

در فصل تابستان، ماهی به جهت تولید مثل نیاز به آب دارند و این در حالیست که در همین فصل کشاورزان آب موجود در منابع آب جاری را برای مقاصد کشاورزی در مزارع مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند که این امر موجب تخم‌گذاری و تولید مثل ماهی کفال اینجی در معیت مشکلات متعدد در دوره تخم‌گذاری بود».

وی ضمن خاطرنشان کردن این مطلب که تعداد 101 رود کوچک و بزرگ به دریاچه وان منتهی می‌شوند افزود ساخت سد تنظیمی احداثی بر روی رودخانه "بند ماهی کوچ" مهاجرت این نوع ماهی را با اختلال روبرو کرده و برای اولین بار در طول تاریخ آب رودخانه بند ماهی به دریاچه وان نرسیده و تمامی آب پشت این سد تنظیمی‌به امور کشاورزی اختصاص داده شد. به رغم قحطی آب در منطقه همچنان پرورش گونه‌های گیاهی آب‌بر تداوم داشته و همچنان سیستم‌ها و کانال‌های آبرسانی با قدمت 60-50 سال در حال استفاده می‌باشد. این موارد می‌بایست مورد بررسی قرار گیرند چرا که نیمی از آب جاری در کانال‌های آب به دلیل وجود شکست و ترک در این کانال‌ها به هدر می‌رود. لازم است تا موضوع ماهی و آبزیان نیز در برنامه مدیریت آبی گنجانده شود و یک برنامه مدیریت آبی، بدون در نظر گرفتن موضوع ماهی، برنامه‌ای ناقص است. در سال جاری سرعت تبخیر آب در دریاچه وان 4 برابر میزان آب ورودی به دریاچه بود».

آک‌کوش همچنین ضمن یادآور شدن قدمت 800 هزار ساله این دریاچه گفت: «بزرگترین خطر تهدید کننده این دریاچه کاهش آب دریاچه نیست بلکه عدم فعالیت تصفیه‌خانه‌های دریاچه می‌باشد. در حال حاضر جمعیت حاشیه دریاچه به بیشترین میزان خود در طی تاریخ یعنی نزدیک به 2 میلیون نفر رسیده است. تخیله فاضلاب و آلودگی‌ها و زباله‌های این جمعیت به دریاچه، مخاطرات جدی را برای دریاچه به همراه دارد. امروز حتی یک قطره آب آلوده نیز برای دریاچه وان خطرناک بوده و لازم است تا بر روی تصفیه‌خانه‌های اطراف دریاچه متمرکز شویم». (2023/10/06، وان)

اعلام مناطق جدید منابع انرژی تجدید پذیر در استان‌های موش و وان

وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه، 45 منطقه جدید را در 4 استان موش، وان، آک‌سارای و آنتالیا به عنوان منابع انرژی تجدید پذیر خورشیدی تعیین و اعلام نمود. ظرفیت تولید انرژی برق در هر یک از این مناطق از سوی این وزارتخانه برابر 10 الی 20 مگاوات اعلام شده است. در اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه؛ مجموع ظرفیت بالقوه تولید انرژی برق در این 45 منطقه برابر با 475 مگاوات عنوان شده است. (2023/10/16، وان)

بازدید وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه از دروازه مرزی گوربولاغ آغری

محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ضمن سفر به استان آغری از دروازه مرزی گوربولاغ واقع در بخش دوغوبایزید این استان بازدید به عمل آورده و اظهار داشت در حال انجام اقدامات لازم به جهت شتاب بخشیدن به گردشگری و بازرگانی از طریق نوسازی و مدرن سازی دروازه‌های مرزی هستیم.

وزیر از طریق حساب صفحه رسمی مجازی خود اعلام داشت: «از دروازه مرزی گوربولاغ واقع در استان آغری که بزرگترین دروازه مرزی ارتباط دهنده ترکیه به ایران و جماهیر ترک موجود در آسیا می‌باشد بازدید به عمل آوردیم. اقدامات لازم به جهت شتاب بخشیدن به گردشگری و بازرگانی از طریق نوسازی و مدرن سازی دروازه‌های مرزی را در دست انجام داریم. هدف ما احیا و پویایی منطقه از طریق طرح‌ها و برنامه‌هایی از قبیل توسعه و گسترش امکانات رفاهی گردشگری و حمایت از رویدادهای فرهنگی می‌باشد». (2023/10/19، خبرترک)

بازدید وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه از دروازه مرزی کاپی‌کوی وان

نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ضمن حضور در بخش سارای استان وان از دروازه مرزی کاپی‌کوی بازدید به عمل آورده و وضعیت این دروازه مرزی را مورد بررسی قرار داد. وی همچنین از محل شهر تاریخی وان (شهر قدیم) نیز بازدید به عمل آورد. در نشست وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه به منظور بررسی وضعیت دروازه مرزی کاپی‌کوی؛ اوزان بالجی، استاندار و جانشین شهردار وان، کیهان ترکمن‌اوغلو، نماینده وان از حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه، احمد توزلو، معاون استاندار وان، ایوب گوردال، فرماندار بخش سارای استان وان و سرتیپ یوکسل کولجو، فرمانده تیپ ششم مرزی نیز حضور داشتند.

در این نشست ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص روند فعالیت دروازه مرزی کاپی‌کوی و ظرفیت‌های این دروازه مرزی، رایزنی‌های لازم در خصوص خدمت رسانی هرچه مفیدتر این دروازه مرزی نیز انجام گرفت. وزیر پس از این نشست جهت بازدید از دروازه مرزی گوربولاغ به آغری عزیمت کرد. (2023/10/19، وان)

وزیر همچنین طی سخنانی در ارتباط با بازدید و نشست صورت گرفته گفت: «وان یکی از نوادر گردشگری ما از منظر دارایی‌ها و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی می‌باشد. دروازه مرزی کاپی‌کوی وان که بر روی جاده تاریخی ابریشم واقع شده است را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. توسعه و مثمر به ثمر واقع شدن هرچه بیشتر دروازه‌های مرزی خود که هر یک محل تلاقی گردشگری منطقه و کشور می‌باشند را در نظر داریم. فعالیت‌های ما به منظور ارتقا حداکثری ظرفیت‌های گردشگری وان با تمرکز بر افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت و شناساندن هرچه بیشتر شهر در قالب "طرح مستر" ادامه دارد». (2023/10/19، اون)

احداث 6 کارخانه فعال در زمینه تولیدات نساجی در بینگول

احداث 6 کارخانه فعال در زمین نساجی در بینگول با همکاری آژانس توسعه‌ منطقه‌ای فرات موجبات اشتغال 1400 نفر را در این استان فراهم خواهد آورد. دبیرکل آژانس توسعه‌ منطقه‌ای فرات در اینباره گفت این 6 پروژه بر اساس نرخ‌های سال 2023 میلادی با سرمایه‌گذاری 102 میلیون لیره ترک و در قالب طرح "جوانان شاغل و مولد" به بهره‌برداری خواهند رسید. عبدالوهاب یوغونلو، دبیرکل آژانس توسعه منطقه‌ای فرات ضمن بازدید از یکی از این 6 کارخانه که سال گذشته به افتتاح رسیده و فعالیت خود را آغاز کرده است گفت این 6 کارخانه در مجموع دارای مساحتی به وسعت 14 هزار متر مربع خواهند بود که بر همین اساس در هر یک از بخش‌های آداکلی و کیغی استان 2 هزار متر مربع، سلهان و گنچ استان هریک 3 هزار متر مربع و نیز بخش‌های ایلیجالار و سانجاک نیز هر یک 2 هزار متر مربع مساحت برای ساخت کارخانه‌ها تخصیص داده شده است. وی همچنین تصریح کرد 4 کارخانه در حال ساخت در قالب این طرح نیز تا پایان سال جاری میلادی به افتتاح خواهند رسید. (2023/10/13، بینگول)

سرمایه‌گذاری زنان یوکسک‌اُوا و حضور محصولات کشاورزی ایران در حکاری

تعاونی زنان توسعه کشاورزی دمتلر یوکسک‌اوا واقع در بخش یوکسک‌اوا استان حکاری و زنان توانمند انجمن فرهنگی و تاثیرگذاری اجتماعی یوکسک‌اُوا، نقش مهمی در راستای حضور محصولات کشاورزی ایران در یوکسک‌اُوا ایفا خواهند کرد. تعاونی زنان توسعه کشاورزی دمتلر و انجمن فرهنگی و تاثیر تاثیرگذاری اجتماعی یوکسک‌اُوا برنامه‌‌ریزی‌هایی برای محصولات کشاورزی شهر مرزی مشهد در شهر یوکسک‌اوا انجام داده‌اند.

اجلاس بین‌ا‌لمللی تجاری B2B دهکده بازرگانی هشت، اخیرا در شهر مشهد و با حضور سینان جم باش، سرکنسول ترکیه در مشهد در راس هیئتی متشکل از تعاونی زنان توسعه کشاورزی دمتلر، فدراسیون صنعت و کشاورزی شرق/DOĞUSİFED، اتاق بازرگانی دیاربکر و انجمن فرهنگی و تاثیرگذاری اجتماعی یوکسک‌اُوا به نمایندگی از ترکیه برگزار شد.

در این نشست که طی آن با بسیاری از برندهای مطرح در زمینه تولیدات کشاورزی ایران ارتباط برقرار گردید، موضوعاتی از قبیل فعالیت‌های تجاری و تقویت بخش کشاورزی با کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه روسیه، افغانستان و پاکستان مورد بررسی قرار گرفته و موضوع تحقق تجارت تولیدات کشاورزی به دست زنان در بین کشورها مطرح گردید. زنان توانمند یوکسک‌اُوا، عنوان داشتند با ملاک قرار دادن اصل "توسعه محلی" در میان مدت در مسیر هدف توسعه منطقه‌ای و نهایتا توسعه ملی گام خواهند برداشت و فراهم آمدن امکان حرکت در این مسیر در سایه این اجلاس کاری موجب رضایت و خرسندی آنان شده است.

سینان جم باش، سرکنسول ترکیه در مشهد در این اجلاس گفت: «در تلاش هرچه بیشتر برای انجام فعالیت‌های تقویت‌کننده روابط حسنه موجود میان کشور خود و ایران در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی هستیم. در همین ارتباط در سال جاری رایزنی اقتصادی سرکنسولگری ما با هدف افزایش حجم مراودات تجاری موجود، ایجاد ارتباطات جدید و نیز هرچه فعال‌تر نمودن دروازه‌های مرزی میان دو کشور فعالیت و خدمت رسانی خود را آغاز نمود».

بهار ساغ‌کول، رییس تعاونی زنان توسعه کشاورزی دمتلر یوکسک‌اوا و ایپک ارسلان، مدیر انجمن فرهنگی و تاثیرگذاری اجتماعی یوکسک‌اُوا در این اجلاس شرکت داشتند. (2023/10/10، حکاری)

آسفالت‌کاری جاده‌‌های روستاهایی هم‌مرز با ایران در حکاری

عملیات آسفالت‌کاری جاده‌های روستایی بخش یوکسک‌اوا در مرز ترکیه و ایران آغاز شد. در همین چارچوب عملیات اجرای پوشش آسفالت روستای اون‌باشی‌لار (حیرمی) در مرز ایران در فاصله 30 کیلومتری از شهرستان یوکسک‌اُوا از سوی شرکت پیمانکار انجام گرفت. با اتمام این فعالیت‌ها مسیر 37 کیلومتری این روستا دارای پوشش آسفالت خواهد شد. دهیار روستای اون‌باشی‌لار ضمن بیان این مطلب که این روستا دارای مرز مشترک با ایران است گفت: «تقریبا تمامی راه‌های روستایی شهرستان یوکسک‌اُوا در حال آسفالت‌کشی می‌باشند. ما نیز پیشتر برای آسفالت شدن جاده‌های روستای خود اقدام کرده بودیم که در نهایت این عملیات آغاز شد. در مجموع 37 کیلومتر راه آسفالت خواهد شد و به زودی این فرآیند به اتمام خواهد رسید». (2023/10/09، حکاری)

افتتاح مرکز لقاح مصنوعی در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی وان

محمد توسون، مدیر بهداشت و درمان استانداری وان ضمن بیان این مطلب که مرکز لقاح مصنوعی بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی وان اولین مرکز ارائه دهنده این خدمت در این استان خواهد بود زمان تقریبی افتتاح آن را ظرف 6 ماه آینده اعلام کرد. وی گفت: «در استان وان مرکزی که ارائه دهنده چنین خدماتی به بیماران باشد وجود نداشته و ما واقف به نیاز استان به این مرکز هستیم. تائیدیه‌های لازم از وزارتخانه متبوع مبنی بر ایجاد این مرکز در این بیمارستان صادر شده و از همین رو پزشک مورد نظر مرکز را برای سپری نمودن آموزش‌های لازم به مدت 6 ماه عازم خواهیم کرد. چرا که تمامی‌پزشکان فعال در امر زنان و زایمان تجربه فعالیت در این زمینه را ندارند. پس از این نیز بر اساس نیاز، پزشکان دیگری را هم برای گذراندن این دوره‌های آموزشی اعزام خواهیم کرد».

وی همچنین تصریح کرد پس از عملیات ساخت محل این مرکز و خرید تجهیزات و گذراندن دوره‌های لازم از سوی پزشکان، حدودا در 5 الی 6 ماه آینده این مرکز به بهره‌بردرای خواهد رسید. (2023/10/19، وان)

رقابت تولیدات گلخانه‌ای شرق و جنوب شرق با تولیدات کشاورزی مناطق گرم ترکیه

علی کینداپ، رییس هیئت مدیره انجمن انرژی زمین‌گرمایی بر لزوم بهره‌برداری هدفمند از منابع انرژی زمین‌گرمایی در نواحی صنعتی مختص کشاورزی تاکید داشت. وی گفت: «امروز با بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی شاهد تولید گوجه‌فرنگی در آغری، موز در وان و توت‌فرنگی در ارزروم هستیم و در این زمینه برند‌های نوین جهانی مانند "موز آنامور" و مثال‌های دیگر بسیاری از این دست خلق کرده‌ایم. همچنین در ارتباط با میزان برداشت و بهره‌وری این تولیدات در سطح جهانی نیز مدعی هستیم. برای مثال گوجه فرنگی تولیدی از انرژی زمین گرمایی در آغری در بخش دیادین در ارتفاع 925 متری از سطح دریا و در دمای منفی 35 درجه رقیب گوجه فرنگی آنتالیا بوده و بیش از آن نیز مورد استقبال قرار گرفته است».

ناحیه صنعتی مختص کشاورزی شهرستان دیادین استان آغری به مساحت 130 هکتار با استفاده از منابع انرژی زمین‌گرمایی گرم خواهد شد. (2023/10/16، آغری)

قرارگیری نام استاد ایرانی دانشگاه صنعتی ارزروم در لیست تاثیرگذارترین اساتید دانشگاهی جهان

نام 4 تن از اساتید دانشگاه صنعتی ارزروم از جمله یک استاد ایرانی این دانشگاه به نام "فراز افشار" در لیست سالانه "تاثیر گذارترین دانشمندان جهان" که دربرگیرنده 2% نخست بهترین دانشمندان از دانشگاه‌های مختلف جهان بوده و از سوی موسسه الزویر دانشگاه استنفورد در 2 دسته بندی "تاثیرگذاری دوران عمر حرفه‌ای" و "تاثیرگذاری سالانه" منتشر می‌شود قرار گرفت. در این لیست که مربوط به سال 2022 است؛ دانشمندانی از 176 گرایش مختلف از 22 رشته گوناگون جای داشته و این رده بندی بر اساس شاخص‌های بین‌المللی از قبیل "تعداد مقالات منحصر به فرد"، "ارجاع به مقالات"، "شاخص اچ" و "شاخص اچ‌ام" تهیه می‌گردد. (2023/10/09، ارزروم)

انجام پروژه‌های کشاورزی مشترک با همکاری دانشگاه چک و دانشگاه بینگول

با بروزرسانی تفاهم‌نامه همکاری اراسموس میان یک موسسه آموزش عالی از جمهوری چک موسوم به موسسه Institute of Technology and Business in eské Budjovice-VTE و دانشگاه بینگول؛ توافق بر سر یک همکاری جدید میان این دو موسسه حاصل شد. بر همین اساس طرح‌های مشترک در زمینه کشاورزی و توسعه منطقه‌ای و نیز بازاریابی محصولات زنبورداری با همکاری دو دانشگاه به اجرا درخواهد آمد. همچنین میان دانشکده‌های علوم اقتصادی و اداری و دانشکده‌های مهندسی دو دانشگاه نیز تبادل نیروی انسانی و دانشجو صورت خواهد گرفت. (2023/10/10، بینگول)

تاسیس اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا با حضور دانشگاه‌های شرق و جنوب شرق ترکیه در دانشگاه تبریز

دانشگاه‌های منطقه ضمن شرکت در نشست برگزار شده در تبریز و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هدف تحقق هرچه بیشتر تبادل دانشجو و انجام همکاری‌های تحقیقاتی گرد هم آمدند. در نتیجه این نشست تصمیماتی در راستای تاسیس "اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا" با حضور 8 دانشگاه اتخاذ گردید. این نشست با هدف گسترش روابط و فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های منطقه اوراسیا و با حضور دانشگاه اغدیر، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه یوزونجوییل وان، دانشگاه آرتوکلو ماردین، دانشگاه سلجوق قونیه، دانشگاه ‌این‌اونو مالاتیا، دانشگاه دولتی اندیجان ازبکستان و دانشگاه دولتی پزشکی ابن‌سینا تاجیکستان برگزار شد. بر همین اساس مقرر گردید تا "سمپوزیوم گیاهان معطر و دارویی" در ماه مارس 2024 در قالب این اتحادیه برگزار گردد. (2023/10/03، اغدیر)

ساخت دهکده دوستی ترکیه و کره جنوبی در قهرمان‌مرعش

دهکده دوستی ترکیه و کره توسط صلیب سرخ کره و هلال احمر ترکیه و با استفاده از کانتینرهای زلزله‌زدگان در بخش پازارجیک استان قهرمان‌مرعش ساخته شد. هلال احمر ترکیه فعالیت‌های صورت گرفته با هدف انجام همکاری‌های جدید با صلیب سرخ کره، فعالیت‌های صورت گرفته در شهرک کانتینری زلزله‌زدگان احداث شده با همکاری این کشور را برای هیئت بازدید کننده شرح داده و به نمایش گذاشت. این دهکده دوستی با استفاده از 1010 کانتینر اهدایی کره ساخته و تجهیز گردید. مراسم افتتاحیه این دهکده با حضور استاندار قهرمان‌مرعش، رییس هلال احمر ترکیه، رییس صلیب سرخ کره و نیز سفیر کره در آنکارا برگزار شد. (2023/10/09، قهرمان‌مرعش)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما