معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۵:۵۶ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ سوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کوچک شدن اقتصاد نروژ برای اولین بار در چهار ماه گذشته

در ماه آگوست، تولید ناخالص داخلی (GDP) سرزمین اصلی نروژ، که تولید صنعت فراساحلی را شامل نمی‌شود، 0.2 درصد کاهش یافت که اولین انقباض اقتصادی در چهار ماه گذشته می‌باشد. این کاهش حجم اقتصاد، مطابق با چشم‌انداز بانک مرکزی نروژ است که پیش‌بینی می‌کند در ماه‌های آینده اقدامات انقباضی انجام شود. عمده‌فروشی و خرده‌فروشی عامل اصلی این سقوط بوده است. این داده‌ها رکود تدریجی اقتصاد نروژ را نشان می‌دهد که در برابر تاثیر تورم بالاتر و هزینه‌های اعتباری مقاوم بوده است. در حالی که بانک مرکزی انتظار دارد رشد اقتصادی در سال 2024 کند شود، اما قصد دارد هزینه‌های استقراض را تا 0.25 واحد افزایش دهد و قبل از پایان سال (به احتمال زیاد در دسامبر) به حداکثر نرخ 4.5 درصدی برساند.

https://www.bnnbloomberg.ca/norway-s-economy-shrinks-for-first-time-in-four-months-1.1982044

استفاه از درآمد نفتی برای تدوین بودجه مسئولانه

بودجه دولت نروژ برای سال 2024 شامل افزایش 37.5 میلیارد کرونی استفاده از صندوق نفتی این کشور، نسبت به سال قبل است. این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد تورم شده است. با این حال، هزینه‌های اضافی که 2.7 درصد از کل صندوق است، کمتر از هدف 3 درصد تعیین شده در چارچوب‌های مالی نروژ باقی می‌ماند. دولت معتقد است که بودجه بعید است که تورم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. ویژگی‌های کلیدی بودجه شامل تخفیف مالیاتی برای افرادی با حقوق سالانه تا 800 هزار کرون است، در حالی که افرادی که بیش از 1 میلیون کرون درآمد دارند، با افزایش مالیات روبرو خواهند شد. دولت همچنین نرخ مالیات تامین اجتماعی را بر حقوق و درآمد مشاغل کاهش می‌دهد، در حالی که نرخ بازنشستگی بدون تغییر باقی می‌ماند.

بودجه دولت نروژ همچنین شامل یارانه برای قیمت‌های بالای برق، کاهش هزینه‌های مهدکودک، تغییر در مالیات سوخت و بیمه ترافیک و اقدامات اضافی برای رفع چالش‌های اقتصادی فعلی است. با این حال، برخی ازکارشناسان استدلال می‌کنند که بودجه برای کمک به مردمی‌ که با مشکلات مالی روبرو هستند، توجه لازم را نداشته است و فاقد اقدامات کافی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

https://www.thelocal.no/20231006/norways-government-boosts-use-of-oil-money-in-responsible-budget

تاثیر نروژ در ایجاد حرکت برای جذب و استقرار ذخیره کربن در اروپای مرکزی و شرقی

پروژه «ایجاد شتاب برای استقرار جذب و ذخیره کربن طولانی‌مدت در منطقه اروپای مرکزی و شرقی»، معروف به CCS4CEE، در دسامبر 2020 با هدف از سرگیری بحث در مورد استقرار جذب و ذخیره کربن (CCS) در مرکز و شرق اروپا راه‌اندازی شد. شرکت بلونا (Bellona)، در کنار سایر سازمان‌ها، در این پروژه برای ارتقای وضعیت آب و هوای صنعتی در منطقه اروپای مرکزی و شرقی شرکت کرد. این ابتکار، کارشناسان، اتاق‌های فکر، سازمان‌های غیردولتی و مشاوران را گرد هم آورد تا به پتانسیل جذب و ذخیره کربن در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی رسیدگی کنند.

در این طرح، پروژه‌های واقعی جذب و ذخیره کربن صنعتی در کشورهایی مانند بلغارستان، کرواسی و لهستان با چندین کنسرسیوم که بر روی زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و ذخیره دی اکسید کربن کار می‌کنند، تسهیل می‌گردد. این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده پتانسیل کشورهای فوق برای کمک معنادار به کاهش تغییرات آب و هوایی در منطقه است. سفر مطالعاتی شرکت بلونا به نروژ در ژوئن 2023 به دولت‌ها و صنایع کشورهای اروپای شرقی و مرکزی اجازه داد تا شاهد توسعه پروژه‌های جذب و ذخیره کربن در نروژ باشند و از تجارب و امکانات این کشور به منظور ارتقای آگاهی عمومی استفاده کنند.

https://bellona.org/news/ccs-campaign/2023-10-building-momentum-for-ccs-deployment-in-central-and-eastern-europe#bio-9

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما