معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 

شرکت‌ قزاقی KMG و شرکت چینی CNOOC یک یادداشت تفاهم امضا کردند

به گزارش سرویس مطبوعاتی KMG، در 16 اکتبر، یک یادداشت تفاهم بین شرکت ملی قزاقی کازمونای‌گاز (KMG) و شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) در پکن امضا شد. این سند زمینه تحقیقات مشترک زمین‌شناسی در مورد پروژه‌های اکتشافی، گسترش همکاری و خدمات در میادین نفتی را فراهم می‌کند. در سال جاری، KMG تعدادی پروژه از جمله پروژه‌های اکتشافی و پروژه منطقه‌ای حوضه رسوبی خزر را به شرکت چینی CNOOC ارائه کرده است.

در سال 2024، یک مرکز توزیع عمده فروشی در مانگیستائو افتتاح خواهد شد

اجرای پروژه‌های تثبیت قیمت محصولات غذایی با اهمیت در جلسه کارکنان به ریاست نورلان نوگایف (استاندار مانگیستائو) مورد بررسی قرار گرفت. یکی از موضوعات اصلی ساخت مرکز عمده فروشی و توزیع Aktau ORC است. رئیس اداره کارآفرینی و تجارت استان مانگیستائو، دستان موراتالیف گزارشی از اقدامات در حال انجام برای تثبیت قیمت‌ها در این استان ارائه کرد. به گفته وی، در حال حاضر یک مرکز توزیع عمده فروشی (Aktau ORC) به ارزش 3.5 میلیارد تنگه در آکتائو در حال ساخت است. این مرکز توزیع شامل یک انبار خشک برای 24 هزار تن و انبارهای دیگری برای 54 هزار تن می‌باشد و امکان ذخیره‌سازی حجم زیادی از محصولات را دارا می‌باشد. انتظار می‌رود این مرکز در سال 2024 افتتاح شود و پس از آن حجم ذخیره‌سازی سبزیجات در منطقه دو برابر گردد که به تثبیت قیمت‌ها کمک می‌کند و به مصرف کنندگان امکان می‌دهد که محصولات را مستقیماً از تولیدکننده خریداری نماید. گام مهم دیگر در تثبیت قیمت، ساخت بازار مشترک در آکتائو است که پروژه آن شامل ایجاد 100 فروشگاه خرده فروشی با اجاره 50 درصد زیر قیمت بازار است. این تأسیسات قرار است در سال 2025 به بهره‌برداری برسد.

چرا تعداد افراد فقیر در قزاقستان رو به افزایش است؟

کاهش کیفیت سطح زندگی در قزاقستان رسماً تایید شد. بر اساس این گزارش، تعداد خانوارهای قزاقی که درآمد آنها به حداقل سطح معیشتی رسمی 40600 تنگه نمی‌رسد از 135200 به 177800 خانواده در سه ماهه دوم سال 2023، افزایش یافته است. بدتر شدن زندگی مردم، به ویژه در جنوب کشور، باعث شده است که ساکنان قزاقستان روز به روز با مشکل سوء تغذیه مواجه شوند. بسیاری از مردم به دلیل کمبود بودجه، توانایی خرید محصولات گوشتی یا لبنیات گران قیمت را ندارند و در عوض، محصولات مقرون به صرفه‌تری همچون سیب‌زمینی و نان را ترجیح می‌دهند.

دفتر دادستانی مانگیستائو یک گروه سیار برای حمایت از حقوق مشاغل و سرمایه‌گذاران تشکیل داده است

به منظور حمایت همه جانبه از حقوق سرمایه‌گذاران در استان، دفتری برای حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مهم تشکیل شده است. در این دفتر، کارکنان دادستانی به همراه نمایندگان ارگان‌های دولتی در رابطه با مسائل و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بحث، گفتگو و تصمیم تلفیقی اتخاذ می‌کنند. وظیفه اصلی دفتر دادستانی حل مؤثر مشکلات، احیای حقوق و منافع قانونی حمایت شده سرمایه گذاران می‌باشد.

مانگیستائو یکی از سه استان پربازدید قزاقستان است

اداره آمار ملی قزاقستان در ژانویه و جولای 2023، یک نظرسنجی در میان گردشگران انجام داد که در آن 22.4 هزار خارجی شرکت داشتند. با توجه به مکان‌های بازدید شده، بیشترین بازدیدها از استان‌های آستانه، آلماتی و مانگیستائو بوده است.

در جشن 60 سالگی شهر آکتائو به 60 نفر مدال اهدا شد

به گزارش mangystaumedia.kz، در آستانه روز جمهوری قزاقستان، مراسم باشکوهی به مناسبت شصتمین سالگرد شهر آکتائو با حضور مقامات دولتی، پیشکوستان عرصه صنعت و کارآفرینان برگزار گردید و به 60 شهروندی که در توسعه اقتصادی-اجتماعی شهر نقش داشتند، مدال اعطا شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما