معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۰:۰۹ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته سوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش مزایای اجتماعی برای مهاجران غیرشاغل

دولت و اکثریت پارلمانی فراحزبی در مورد سازماندهی مجدد و گسترده طرح مزایای اجتماعی، با هدف حذف بیشتر مزایای مهاجران غیرشاغل به جهت تشویق به ورود به بازار کار، به توافق رسیده‌اند. علاوه بر کاهش کمک‌های نقدی، همه مقامات محلی ملزم خواهند بود برای کسانی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار پیدا کنند، یک شغل 37 ساعته در هفته با بودجه دولتی ارائه کنند. آنه‌هالسبو-یورگنسن، وزیر اشتغال، در یک کنفرانس مطبوعاتی، اذعان کرد که پیشنهاد کار در مقابل مزایا برای مهاجران غیرغربی، و به ویژه زنان از اقلیت‌های قومی است. او گفت: هدف، ارسال یک سیگنال بسیار واضح است که وقتی به این کشور می‌آیید، از شما انتظار می‌رود که در صورت امکان کار کنید. این سودمند نیست که افراد خاصی تمام زندگی خود را با دریافت مزایای اجتماعی سر کنند، بنابراین ما باید تلاش بیشتری برای ورود آنها به بازار کار انجام دهیم. دیبواد بیک، وزیر مهاجرت و همگرائی، پیشنهاد کرد که یک کار با بودجه دولتی می‌تواند درست کردن ساندویچ در خانه سالمندان یا پاک کردن زباله از سواحل دریا باشد، برنامه‌هایی که با موفقیت برای مقامات محلی در آرهوس و گریو آزمایش شده است.

منبع: دی آر

آسیب به خط لوله گاز بالتیک

دولت فنلاند اعلام کرد که هم به خط لوله گاز Baltic Connector و هم به کابل مخابراتی بین فنلاند و استونی آسیب وارد شده است. پتری اورپو، نخست‌وزیر دانمارک، از خرابکاری خواندن این اتفاق خودداری کرد اما گفت به نظر می‌رسد این نشت ناشی از فعالیت خارجی باشد. لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک نیز پس از نشست وزرای اتحادیه اروپا در بروکسل گفت آسیب گزارش شده به خط لوله گاز زیر دریا و کابل مخابراتی فنلاند و استونی عمیقا نگران کننده است و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های مدرن را نشان می‌دهد. وی گفت که از علت نشت گاز اطلاعی ندارد، اما موضوع مشکوک به نظر می‌رسد. وزیر امور خارجه دانمارک افزود: چیزی که می‌توانم بگویم این است که هیچ کشور اروپایی یا کشورهایی که اروپا در حال حاضر به آنها کمک می‌کند، این مشکل را ایجاد نکرده است. پیش از این، هانو پوکور، وزیر دفاع استونی، به خبرنگاران گفته بود مقامات استونی عکس‌هایی در اختیار دارند که تایید می‌کند آسیب‌های وارده در بالتیک، مکانیکی و به دست بشر صورت گرفته است. این حادثه بیش از یک سال پس از آن رخ می‌دهد که خطوط لوله گاز نورد استریم که از طریق آب‌های سرزمینی دانمارک در دریای بالتیک بین آلمان و روسیه احداث شده، در اثر انفجارهایی که گمان می‌رود خرابکاری باشد، آسیب دیدند. پرونده این خرابکاری کماکان حل نشده باقی مانده است.

منبع: تی وی2

سه شهر دانمارک در لیست پایداری گردشگری

سه شهر دانمارکی در میان ده شهر برتر در آخرین شاخص پایداری مقصد جهانی گردشگری (GDS) قرار دارند. این شاخص، پایداری مقاصد گردشگری را در چهار دسته مختلف با استفاده از 70 شاخص، اندازه‌گیری می‌کند. کپنهاگ در رتبه سوم قرار دارد در حالی که آرهوس و آلبورگ به ترتیب ششم و هفتم هستند. هفت شهر از کشورهای شمال اروپا در میان ده شهر برتر قرار دارند. گوتنبرگ پایدارترین مقصد گردشگری در جهان شناخته شده و پس از آن اسلو قرار دارد. هلسینکی نیز پس از کپنهاگ قرار دارد و به رتبه چهارم صعود کرده است.

منبع: GDS

رکورد جدید ارزش سهام نوونوردیسک پس از موفقیت در کارآزمایی بالینی

سهام نوونوردیسک برای دومین روز متوالی، در روز پنجشنبه 12 اکتبر بیش از 4 درصد افزایش یافت و رکوردها را شکست. اکنون ارزش بازار این غول دارویی به بیش از 3200 میلیارد کرون (450 میلیارد یورو) افزایش یافته و جایگاه آن به عنوان چهاردهمین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار تثبیت شده است. افزایش ارزش سهام به اطلاعیه اخیر شرکت مبنی بر توقف پیش از موعد آزمایش بالینی داروی چاقی سماگلوتاید به دلیل نتایج بسیار مثبت نسبت داده می‌شود. این امر که موضوعی نادر در صنعت داروسازی است، باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران شده و قیمت سهام آن را در ایالات متحده 5.2 درصد افزایش داد. در دانمارک هم صبح چهارشنبه 11 اکتبر، قیمت سهام این شرکت در بورس کپنهاگ بیش از چهار درصد افزایش یافت و روز پنجشنبه نیز 128 میلیارد کرون به ارزش بازار آن اضافه شد. پس از افزایش مشابه در ماه اوت، گزارش شد که ارزش بازار نوونوردیسک از اندازه اقتصاد داخلی دانمارک فراتر رفته است. این شرکت قبلا با سبقت گرفتن از شرکت معظم حمل و نقل کانتینری دانمارک (AP Moller-Maersk) به باارزش‌ترین شرکت دانمارک تبدیل شده بود و اکنون از نظر ارزش بازار از نام‌های مشهور جهانی مانند مک دونالد، نایک و کوکاکولا ارزشمندتر است.

منبع: برلینسکه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما