معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۰:۳۱ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته سوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتشار بودجۀ پیشنهادی دولت فنلاند

وزارت دارایی فنلاند، بودجه پیشنهادی 87.9 میلیارد یورویی دولت این کشور برای سال 2024 را با کسری 11.5 میلیارد یورویی منتشر کرد. بودجه پیشنهادی، 6.5 میلیارد یورو بیشتر از بودجه سال 2023 است، اما منعکس کننده اقدامات ریاضتی است که قبلا اعلام شده بود. دولت در این بودجه، کسب درآمدی بالغ بر 76.3 میلیارد یورو را در نظر گرفته است. بر اساس این پیشنهاد، هزینه‌های دولت در بخش‌های مختلف از جمله رفاه اجتماعی، آموزش در دوران کودکی، ابتکارات زیست‌محیطی و خدمات به پناهندگان و پناهجویان کاهش خواهد یافت. با این حال، دولت پیشنهاد کرد که بودجه بیشتری برای آموزش سطح سوم، یارانه انرژی و کمک‌های مالی برای هنر و فرهنگ اختصاص یابد.

https://www.dailyfinland.fi/business/34469/Govt-proposes-%E2%82%AC87.9b-budget-for-2024-with-%E2%82%AC11.5b-deficit

چشم‌انداز اقتصادی تاریک فنلاند

وزارت دارایی فنلاند، پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را به سمت پایین اصلاح کرده و پیش‌بینی نمود اقتصاد این کشور تا اواخر سال جاری در رکود باشد. پیش‌بینی‌های اقتصادی منتشر شده در اوایل سال جاری پیش‌بینی می‌کردند که اقتصاد فنلاند در ماه‌های آخر سال 2023 رشد کند، با این حال، گزارش‌های مشابه اکنون نشان می‌دهند که فنلاند برای بقیه سال در رکود خواهد بود و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سال 2023 در سطح سال گذشته باقی بماند. آخرین نظرسنجی اقتصادی وزارت دارایی، علت رکود را افزایش قیمت‌ها عنوان کرد که باعث کاهش مصرف خانوارها شده است. بخش ساخت‌و‌ساز به طور خاص تحت تأثیر قرار گرفته و فروش مسکن و در نتیجه ساخت‌و‌ساز مسکن به دلیل افزایش نرخ بهره کاهش یافته است.

https://yle.fi/a/74-20054248

مازاد تراز تجاری در ماه آگوست

بر اساس آمار اولیه تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری این کشور در ماه آگوست 100 میلیون یورو مازاد داشت، اما تراز تجاری از ژانویه تا آگوست به میزان 1.4 میلیارد یورو کسری داشته است. در آگوست 2022، تراز تجاری این کشور 1.3 میلیارد یورو کسری داشته و از ژانویه تا آگوست همان سال، کسری کل 9.1 میلیارد یورو بود که نشان از کاهش شدید کسری بودجۀ فنلاند در سال جاری دارد. ارزش صادرات فنلاند در ماه آگوست سال جاری 6.1 میلیارد یورو بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.9 درصد کاهش یافته است، در حالی که ارزش واردات فنلاند در این ماه، 6 میلیارد یورو بوده و 25.7 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است حجم صادرات فنلاند در ماه آگوست، 0.6 درصد افزایش یافته، اما قیمت‌های صادراتی 9.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که نشان می‌دهد کاهش کسری تراز تجاری عمدتا به خاطر کاهش شاخص قیمت کالاهای صادراتی بوده است.

https://www.dailyfinland.fi/business/34445/Trade-balance-posts-%E2%82%AC100m-surplus-in-Aug

کمبود نیروی کار در شرکت‌های فنلاندی

بر اساس نظرسنجی اخیر اتاق بازرگانی مرکزی فنلاند، فقدان نیروی کار، رشد و توسعه کسب و کار را در تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فنلاندی محدود می‌کند. بر اساس این نظرسنجی، تقریبا 60 درصد از شرکت‌ها، کمبود نیروی کار ماهر دارند و با وجود تضعیف چرخه‌های تجاری، تنها چهار درصد از شرکت‌ها می‌گویند که نیروی کار ماهر بیش از حد وجود دارد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009914644.html

کاهش مهاجرت کاری به فنلاند

اداره مهاجرت فنلاند (Migri) بیش از 20 هزار ویزا مربوط به کار را در سال 2022 اعطا کرد، اما انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به حدود 15 هزار ویزا کاهش یابد. بر اساس آمار ارائه شده توسط اداره مهاجرت فنلاند، سال گذشته تعداد افرادی که برای کار به فنلاند نقل مکان کردند، رکورد زد، اما امسال شاهد کاهش قابل توجهی در تعداد تازه واردان خواهیم بود. در سال 2022 بیشترین تعداد مهاجرین کاری به فنلاند، از روسیه، هند و فیلیپین بودند. در میان کشورهای اتحادیه اروپا، استونیایی‌ها، رومانیایی‌ها و لتونیایی‌ها از بزرگترین گروه‌هایی بودند که برای کار به فنلاند می‌آمدند. ارقام اداره مهاجرت فنلاند همچنین نشان می‌دهد که در سال جاری تاکنون به 40468 نفر به دلایلی از جمله کار، الحاق به خانواده یا تحصیل، اجازه اقامت برای اولین بار داده شده است. این آژانس پیش‌بینی می‌کند که تعداد کل افرادی که در سال جاری از خارج از کشور به فنلاند مهاجرت می‌کنند بیشتر از سال گذشته باشد، اما تعداد کمتری روادید مبتنی بر کار صادر خواهد شد.

https://yle.fi/a/74-20054195

کاهش رشد تقاضای گاز جهانی

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد رشد تقاضای جهانی گاز در میان‌مدت (2022 تا 2026) به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این امر پس از یک دهه رشد قوی انجام می‌شود که در آن گاز حدود 40 درصد از رشد عرضه انرژی اولیه در سراسر جهان را به خود اختصاص داد. آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش میان‌مدت گاز خود در سال 2023 عنوان نمود در حالی که تنش‌های بازار در سه‌ماهه اول سال 2023 کاهش یافت، عرضه گاز نسبتا محدود باقی می‌ماند؛ لذا قیمت‌ها همچنان با نوسانات شدید مواجه می‌شوند که منعکس‌کننده تعادل شکننده در بازارهای جهانی گاز است.

آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد که مصرف کلی گاز در بازارهای توسعه یافتۀ آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکای شمالی در میان‌‎مدت در نتیجۀ استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود استانداردهای بهره‌وری انرژی کاهش می‌یابد، اما رشد مصرف در بازارهای آسیایی نوظهور و کشورهای غنی از گاز در آفریقا و خاورمیانه منجر به رشد تقاضای جهانی گاز خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌نماید تقاضای گاز اعضای اروپایی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، در سال 2023 به میزان 5 درصد کاهش یابد. این امر تا حد زیادی ناشی از مصرف کمتر گاز برای تولید برق است که در بحبوحه گسترش سریع انرژی‌های تجدیدپذیر، نزدیک به 15 درصد کاهش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود بار دیگر از کشورها خواست تا تقاضای گاز را به شیوه‌ای ساختاری، از طریق اقدامات بهبود بهره‌‌وری انرژی، استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و پمپ‌های حرارتی و همچنین تغییرات رفتاری کاهش دهند.

https://www.dailyfinland.fi/worldwide/34478/Global-gas-demand-growth-to-slow-down-from-2022-2026

وضعیت تحقق پروژه‌های سرمایه‌گذاری گذار سبز

بر اساس آمار غیررسمی‌ که توسط کنفدراسیون تجارت و صنعت فنلاند (EK) جمع‌آوری شده است، مجموع 227 پروژۀ اعلامی در نقاط مختلف فنلاند به عنوان سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با گذار سبز که اکثرا مربوط به انرژی بادی خشکی و فراساحلی هستند، تاکنون به 203 میلیارد یورو رسیده است، اما تنها 3.9 میلیارد یورو از این پروژه‌ها در مرحله راه‌اندازی هستند و 4.1 میلیارد یوروی آن سرمایه‌گذاری قطعی شده است که شامل پروژه‌های انرژی بادی خشکی نمی‌شود؛ پروژه‌های انرژی بادی خشکی تقریبا نیمی از مجموع 203 میلیارد یورو، یعنی 95 میلیارد یورو را به خود اختصاص داده‌اند، اما در سال جاری تصمیم جدیدی برای سرمایه‌گذاری در انرژی بادی خشکی گرفته نشده است، زیرا قیمت برق به قدری پایین آمده و نرخ بهره آنقدر بالاست که سرمایه‌گذاران بسیار محتاط شده‌اند.

انرژی بادی فراساحلی نیز حدود 62 میلیارد یورو از فهرست پروژه‌ها را شامل می‌شود، یعنی سهم انرژی بادی (خشکی و فراساحلی) از کل پروژه‌ها به 77 درصد می‌رسد. در عمل، تنها کسری از این سهم قابل تحقق است، مگر اینکه مصرف برق نیز شروع به رشد سریع کند، لذا در این خصوص یک عدم تعادل قابل توجهی پدید آمده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009918705.html

راه‌اندازی دومین کامپیوتر کوانتومی فنلاند

مرکز تحقیقات فنی فنلاند (VTT) و IQM Quantum Computers (سازندۀ کامپیوترهای کوانتومی)، دومین کامپیوتر کوانتومی فنلاند را تکمیل کردند. این کامپیوتر کوانتومی 20 کیوبیتی، موقعیت فنلاند را در میان کشورهایی که در محاسبات کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کنند، تقویت می‌کند. فنلاند اولین کامپیوتر کوانتومی خود را که یک کامپیوتر 5 کیوبیتی بود، در سال 2021 تکمیل کرد.

فنلاند در نوامبر 2020 قصد خود برای توسعه یک کامپیوتر کوانتومی 50 کیوبیتی در سال 2024 با یک بودجه 20.7 میلیون یورویی را اعلام کرد. در سال‌های آینده، این توسعه ادامه خواهد یافت، زیرا دولت فنلاند بودجه کل 70 میلیون یورویی را برای افزایش مقیاس کامپیوتر کوانتومی‌ به 300 کیوبیت و مزیت کوانتومی اعلام کرده است. در حال حاضر در پروژه فعلی، گام‌های توسعه فناوری قابل توجهی برداشته شده است که امکان افزایش مقیاس کامپیوتر کوانتومی 20 کیوبیتی را به 50 کیوبیت فراهم می‌کند.

https://www.dailyfinland.fi/business/34480/Finland-launches-2nd-quantum-computer

ظهور خودروهای برقی مقرون به صرفه چینی در اروپا

طی دو سال گذشته، خودروهای الکتریکی چینی از شرکت‌هایی مانند Xpeng ،BYD و MG به یک منظره رایج در خیابان‌های فنلاند، استکهلم و اسلو تبدیل شده‌اند. البته این روند تنها به کشورهای نوردیک محدود نمی‌شود و در حال گسترش در سراسر اروپا است. تعهد چین به برقی‌سازی خودروها فراتر از ملاحظات زیست‌محیطی است و بیشتر مربوط به عزم آن برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در صنعت خودروی جهانی است. در حالی که چین سابقه تولید خودروهای مقرون به صرفه را دارد، ظهور خودروهای الکتریکی درها را برای رقابت در مقیاس جهانی باز کرده است؛ زیرا امروزه خودروسازان چینی فقط خودروهای برقی تولید نمی‌کنند، بلکه آنها آن را با کیفیت و مقرون به صرفه می‌سازند.

خودروسازان غربی در درجه اول بر روی مدل‌های برقی سطح بالا تمرکز کرده‌اند و لذا تقاضای وسیعی از مصرف‌کنندگانی که به بودجه‌شان توجه دارند را تامین نمی‌کنند، در نتیجه شکاف قابل توجهی در بخش خودروهای برقی مقرون به صرفه ایجاد شده است که خودروسازان چینی از این فرصت استفاده کرده‌اند تا جایگاه خود را به دست آورند.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24286-the-rise-of-affordable-chinese-evs-a-game-changer-for-nordic-consumers.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما