معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرمایه گذاری شهروندان افغان در ایران

به گفته رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران، در بازه زمانی مورد بررسی ۲ میلیارد دلار از مجوزهای صادره محقق شده و عمده سرمایه‌گذاری صورت گرفته به «اتباع افغانستان» اختصاص داشته است. حسین سلیمی می‌گوید: ارزیابی روند سرمایه گذاری خارجی در نیمه نخست سال جاری در ایران، نشان از افزایش صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. به گفته رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران نیمه دوم سال جاری می‌توان گفت چقدر از مجوزهای صادر شده عملیاتی شده است. حسین سلیمی می‌افزاید که عمده سرمایه‌گذاری صورت گرفته به «اتباع افغانستان» اختصاص داشته. جایگاه دوم «چین» قرار دارد و «عراق» هم در این مدت توانسته جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد. هرچند در بازه زمانی مورد بررسی مجوزه‌های صادره رشده داشته است، اما در این زمینه همچنان از ترکیه و کشورهای حاشیه خیلج فارس عقب هستیم. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/580789

 طالبان: سازمان‌های بین المللی برای مدیریت آب به افغانستان کمک کنند

«ملا عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب دولت موقت طالبان در افغانستان با «نیکلاس جورج» رئیس دفتر خدمات پروژه‌های سازمان ملل در افغانستان درباره مدیریت آب در این کشور تبادل نظر کرد. وی در این دیدار تاکید کرد: درشرایط کنونی نیاز است تا سازمان‌های بین المللی در راستای مدیریت آب به مردم افغانستان کمک کنند. بر اساس اظهارات «غلام جیلانی حق پرست» رئیس مطبوعاتی وزارت انرژی و آب افغانستان، در این دیدار وضعیت خشکسالی و کاهش منابع آبی این کشور از محورهای گفتگوی دو طرف بوده است. رئیس دفتر خدمات پروژه‌های سازمان ملل برای افغانستان اظهارداشت: برای اجرای پروژه‌های مدیریت آب آمادگی وجود دارد و باید وزارت انرژی و آب افغانستان نیز در اجرای آنها همکاری کند. وزارت انرژی و آب حکومت افغانستان پیش از این نیز با اعلام دیدار «مجیب الرحمان آخندزاده» معاون این وزارتخانه با «جویس لگلیش» مسئول موسسه «دی آر سی» دانمارک در کابل از امضای توافقنامه تامین آب آشامیدنی خبرداده بود. وی همچنین تاکید کرده بود مدیریت آب در افغانستان به همکاری موسسات ملی و بین‌المللی نیاز دارد.  دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل نیز چندی قبل تصریح کرده بود برای تأمین آب سالم 14 میلیون نفر در افغانستان به 479 میلیون دلار نیاز است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/07/14/2967187/طالبان-سازمان-های-بین-المللی-برای-مدیریت-آب-به-افغانستان-کمک-کنند

 ممنوعیت صادرات بیش از ۲۰۰ قلم کالای پاکستانی به افغانستان

رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند بر اساس توافقنامه تجارت ترانزیتی کابل و اسلام‌آباد، وزات تجارت این کشور صادرات 212 قلم کالا را به افغانستان ممنوع اعلام کرده است. شبکه «آی آر وای نیوز» افزود 17 نوع لباس، انواع پلاستیک، وسایل نقلیه، چای، لوازم آرایشی و ده‌ها قلم لوازم بهداشتی از جمله کالاهایی هستند که دولت پاکستان صادرات آن را به افغانستان را ممنوع کرده است. بر اساس این گزارش، صدور میوه‌های خشک‌و‌تازه، لوازم خانگی نیز به افغانستان ممنوع شده است. این اقدام پاکستان یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور برای چندین کالای وارداتی تحت توافقنامه تجارت ترانزیتی افغانستان، 10 درصد تعرفه گمرکی وضع کرد. پاکستان هفته گذشته اعلام کرده بود این کشور راهبرد جدیدی را با‌ هدف کاهش خسارات مالی به خزانه از تجارت ترانزیتی افغانستان تنظیم کرده است. بر اساس اطلاعات رسانه‌های پاکستانی، این کشور از تجارت ترانزیتی افغانستان سالانه 180 میلیارد روپیه ضرر مالی متحمل می‌شود. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/07/14/2967055/پاکستان-صادرات-بیش-از-200-قلم-کالا-به-افغانستان-را-ممنوع-کرد

 

 ورود یک محموله تجاری از طریق خط آهن از چین به بلخ

یک محموله‌ تجاری از طریق خط آهن چین با عبور از ازبکستان و قرقیزستان به بندر حیرتان در بلخ رسیده است. گفته می‌شود که این محموله شامل ۲۲ کانتینر قطعات وسایل نقلیه است. این مقدار کالا از طریق مسیر مشترک اقتصادی میان چین – ازبکستان – قرقیزستان – افغانستان به بلخ رسیده است. چند روز قبل نیز ۴۲ کانتینر اموال تجاری دیگر از کشور چین به افغانستان رسیده بود. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/218946

 افغانستان خواستار سرمایه‌گذاری ایران در صنعت برق این کشور شد

«محمد یونس مومند»، معاون اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری افغانستان در نشست دو جانبه گفتگوهای اقتصادی با هیئت اقتصادی ایران خواستار سرمایه‌گذاری این کشور در زمینه تولید برق شد. مومند در یک نشست خبری از بازرگانان ایرانی همچنین خواست تا در بخش معادن، کشاورزی، بهداشت، حمل و نقل و برق در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. معاون اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری افغانستان در ادامه نیز از طرف ایرانی خواست تا برای تجار افغان یک بسته تشویقی جهت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ارائه کنند.  وی با اظهار اینکه تلاش‌ها برالی ایجاد یک مرکز بازرگانی مشترک میان افغانستان و ایران جریان دارد، ابراز امیدواری کرد که این مرکز سبب گسترش تجارت میان دو کشور شود. «یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست هدف از آمدن این هیئت به افغانستان را گسترش ارتباطات و تعاملات در بخش‌های اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری میان دو کشور دانست. وی همچنین اظهار داشت خراسان رضوی همه امکانات را برای تجارت و سرمایه‌گذاری افغان‌ها دارد و از مقامات طالبان خواست تا زمینه برگشت مهاجران افغان را از ایران فراهم کنند. عصر روز گذشته یک هیئت 85 نفره اقتصادی به ریاست یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی برای سفری سه روزه وارد کابل شد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/07/17/2968995/افغانستان-خواستار-سرمایه-گذاری-ایران-در-صنعت-برق-این-کشور-شد

 امضای قرارداد استفاده از قطعه سوم خط آهن خواف – هرات بین طالبان و ایران

اداره خط آهن تحت مدیریت طالبان اعلام کرد که قرارداد استفاده از قطعه سوم خط آهن خواف – هرات بین این گروه و ایران امضا شده است. بر اساس قرارداد امضاشده، کنسرسیوم ریلی ایران عملیات انتقالات خط آهن خواف – هرات را انجام می‌دهد و در کنار تقرر تعدادی از کارمندان خبره چندین واگن قطار را نیز برای این خط آهن تدارک خواهد دید. این اداره افزوده است: «طرف ایرانی در این قرارداد متعهد شده است که حداقل در سال اول ۱۰۰هزار تن [کالا] از مسیر مذکور را انتقال دهد و تلاش کند سالانه ۱۰۰هزار تن [آن را] افزایش دهد» حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس‌ جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر آن کشور در کابل نیز در شبکه ایکس نگاشته که در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان «تفاهم‌های خوبی در ارتباط با نگهداری و بهره‌برداری از راه ‌آهن خواف – هرات» صورت گرفته است. با امضای این قرارداد افغانستان از طریق خط آهن خواف – هرات به شبکه خط آهن به ایران، ترکیه و کشورهای اروپایی متصل می‌شود و زمینه حمل و نقل کالاها به طور عادی فراهم می‌گردد. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/the-contract-for-the-use-of-the-third-section-of-the-khaf-herat-railway-line-was-signed-between-the-taliban-and-iran/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما